Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Najludniejsze miasta Rzeczypospolitej, i ziem polskich w I połowie XVII w.
     
Takijeden
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 160
Nr użytkownika: 6.802

 
 
post 28/06/2011, 19:11 Quote Post

Opracujmy listę najludniejszych miast Rzeczypospolitej Obojga Narodów oraz pozostałych ziem polskich w pierwszej połowie XVII wieku:


- Gdańsk ok. 70.000
- Królewiec ok. 35.000
- Wrocław ok. 30.000
- Kraków ok. 20.000
- Poznań ok. 20.000
- Warszawa ok. 20.000
- Toruń ok. 16.000
- Mścisław ok. 15.000
- Kijów ok. 12.000
- Kamieniec Podolski ok. 12.000
- Witebsk ok. 10.000
- Nowy Sącz ok. 10.000
- Smoleńsk ok. 6.000
- Brześć Litewski ok. 6.000
- Bydgoszcz ok. 5.000
- Płock ok. 5.000
- Szczecin ok. 5.000
- Kołobrzeg ok. 4.000
- Włocławek ok. 4.000
- Zamość ok. 3.000
- Rawa Mazowiecka ok. 3.000
- Opole ok. 2.000
- Kalisz ok. 2.000
- Radom ok. 2.000
- Drohiczyn ok. 2.000
- Ostrołęka ok. 2.000
- Elbląg ?
- Wilno ?
- Lwów ?
- Sandomierz ?
- Lublin ?
- Gniezno ?
- Sieradz ?
- Łęczyca ?
- Inowrocław ?
- Chełm ?
- Częstochowa ?
- Chełmno ?
- Brześć Kujawski ?
- Lidzbark ?
- Bełz ?
- Łuck ?

Liczę na uzupełnienia i sprostowania.

Ten post był edytowany przez Takijeden: 28/06/2011, 19:11
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
Andronikos
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 791
Nr użytkownika: 67.214

 
 
post 28/06/2011, 19:31 Quote Post

Jak chcesz podać liczbę mieszkańców jedną liczbą przez cały okres 50 lat? Może by to jednak bardziej sprecyzować?
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
romanróżyński
 

Hetman wojsk Dymitra
*******
Grupa: Banita
Postów: 2.488
Nr użytkownika: 65.013

Marek Rogowicz
Zawód: student
 
 
post 28/06/2011, 19:42 Quote Post

Co tam robi Wrocław, Szczecin, Kołobrzeg ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Piast anonim
 

Młody Lisek dla odmiany
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.749
Nr użytkownika: 55.424

 
 
post 28/06/2011, 19:43 Quote Post

Jesteś pewny Krakowa? Dwie epidemie które w XVII wieku nawiedziły miasto zabiły w sumie 45 tys. mieszkańców.

QUOTE
Co tam robi Wrocław, Szczecin, Kołobrzeg ?

Nie wiem jak pozostałe dwa ale Wrocław polskojęzyczny był jeszcze w XIX wieku

Ten post był edytowany przez Piast anonim: 28/06/2011, 19:45
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Andronikos
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 791
Nr użytkownika: 67.214

 
 
post 28/06/2011, 19:59 Quote Post

QUOTE(Piast anonim @ 28/06/2011, 20:43)
Nie wiem jak pozostałe dwa ale Wrocław polskojęzyczny był jeszcze w XIX wieku
*


Raczej nie masz racji, większość mieszkańców stanowili niemieckojęzyczni, było tak przecież nawet w niektórych zachodnich miastach RON. Chodziło ci zapewne o okolice Wrocławia.

Pragnę poinformować, że Zamość jest niedowartościowany o całe 500 osób, bo był zaplanowany na ok. 3 500. wink.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Piast anonim
 

Młody Lisek dla odmiany
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.749
Nr użytkownika: 55.424

 
 
post 28/06/2011, 21:22 Quote Post

germanizacja do dziś dnia nie potrafiła w nim zatrzeć śladów dawnego, słowiańskiego pochodzenia. Wrocław jest, już można powiedzieć, półpolskim miastem, część jego za Odrą, przy Tumie, nawet dotąd polską się zowie i u wrót stolicy Śląska już mowę naszą posłyszeć możemy"
Józef Ignacy Kraszewski 1869

Tak więc możemy spokojnie przyjąć że na początku wieku XIX Wrocław wciąż był miastem z przewagom ludności polskojęzycznej a już na pewno był takim miastem na początku wieku XVII
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
Takijeden
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 160
Nr użytkownika: 6.802

 
 
post 29/06/2011, 8:33 Quote Post

Liczba mieszkańców stale się wahała, ale większość miast RONu właśnie w 1. połowie XVII w. osiągneła szczyt liczby mieszkańców, które straciła przez Potop i chaos i nie odbudowała się często potem aż do końca XVIII. Dla Szczecina czy Kołobrzegu tym chaosem jest wojna trzydziestoletnia. Dlatego chcę podać górne pułapy które te miasta mogły osiągnąć w tym czasie.

Obszar to Rzeczpospolita Obojga Narodów, wraz z lennami ORAZ te ziemie polskie, które nie były jej częścią: Śląsk, Pomorze Zachodnie.

Te dwie epidemie które nawiedziły Kraków, to 1. połowa XVII w.? Według Wikipedii nie. Chyba spokojnie możemy dać 25.000-30.000 dla Krakowa. Jak jeszcze doliczymy Kleparz czy Kazimierz, które były osobnymi miastami, ale w zespole miejskim, może nam wyjść 40.000.

Ten post był edytowany przez Takijeden: 29/06/2011, 8:34
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
Piast anonim
 

Młody Lisek dla odmiany
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.749
Nr użytkownika: 55.424

 
 
post 30/06/2011, 1:17 Quote Post

QUOTE
Te dwie epidemie które nawiedziły Kraków, to 1. połowa XVII w.? Według Wikipedii nie. Chyba spokojnie możemy dać 25.000-30.000 dla Krakowa.


(imigrację przewyższają straty ludnościowe wskutek epidemii 1651/52 -dżuma lub czarna ospa, 24-26 tys. ofiar; 1676/81 - zaraza zabija 20 tys. ludzi)
za wiki
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
arminiusz
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 185
Nr użytkownika: 66.494

 
 
post 5/07/2011, 9:27 Quote Post

Wilno przed latem 1655 to ok. 13 000
ale Królewiec i Kamieniec Podolski to znacznie przesadzone

A przy Krakowie oprócz Kleparza i Kazimierza osobno nie był Stradom?
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Radek8484
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 593
Nr użytkownika: 75.875

Radek Piwo
Stopień akademicki: magister
Zawód: IT
 
 
post 16/05/2012, 12:28 Quote Post

Opracujmy listę najludniejszych miast Rzeczypospolitej Obojga Narodów oraz pozostałych ziem polskich w pierwszej połowie XVII wieku:

- Gdańsk ok. 70.000
- Wilno ok. 40.000
- Królewiec ok. 35.000
- Wrocław ok. 30.000
- Elbląg ok. 30.000
- Kraków ok. 20.000
- Poznań ok. 20.000
- Warszawa ok. 20.000
- Lwów ok. 20.000
- Toruń ok. 16.000
- Mścisław ok. 15.000
- Kijów ok. 12.000
- Kamieniec Podolski ok. 12.000
- Witebsk ok. 10.000
- Nowy Sącz ok. 10.000
- Smoleńsk ok. 6.000
- Brześć Litewski ok. 6.000
- Bydgoszcz ok. 5.000
- Płock ok. 5.000
- Szczecin ok. 5.000
- Kołobrzeg ok. 4.000
- Włocławek ok. 4.000
- Zamość ok. 3.000
- Rawa Mazowiecka ok. 3.000
- Opole ok. 2.000
- Kalisz ok. 2.000
- Radom ok. 2.000
- Drohiczyn ok. 2.000
- Ostrołęka ok. 2.000
- Sandomierz ?
- Lublin ?
- Gniezno ?
- Sieradz ?
- Łęczyca ?
- Inowrocław ?
- Chełm ?
- Częstochowa ?
- Chełmno ?
- Brześć Kujawski ?
- Lidzbark ?
- Bełz ?
- Łuck ?
 
User is online!  PMMini Profile Post #10

     
Roofix
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 714
Nr użytkownika: 69.553

Zawód: studenciak
 
 
post 16/05/2012, 18:16 Quote Post

Liczby tyczą się dokładnie jakiego roku?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
poiuyt1
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 25
Nr użytkownika: 78.009

 
 
post 16/05/2012, 20:22 Quote Post

Nie wiem po co kopiować post już istniejący 1=10 ?
I skąd te liczby ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

     
Hetman Różyński
 

Sasko-Warmiński Patriota
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 568
Nr użytkownika: 70.229

Grzesiek
Stopień akademicki: licealista
Zawód: Wojak szalbierza
 
 
post 15/09/2012, 18:40 Quote Post

Witam
Nie chcę zakładać nowego tematu, dlatego piszę tutaj:
Czy ktoś z Forumowiczów dysponuje mapą bądź informacjami na temat istniejących w XVII-XVIII wiecznym Wilnie bram? Czy na Antokolu takowa istniała? jeżeli tak, jak mogła wyglądać?
Pozdrawiam!
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2014 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej