Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Kolonie brytyjskie po II WS
     
Lady Victoria
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 15
Nr użytkownika: 58.339

 
 
post 9/09/2009, 11:49 Quote Post

Sluchajcie bylby ktos tak mily zeby napisac mi jak wygladaly kolonie brytyjski po 2 wojnie??
Szukam na necie i nie moge znalezc.
Dzieki z góry
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
secesjonista
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.565
Nr użytkownika: 42.378

Marek
Stopień akademicki: Plebejusz
Zawód: advocatus diaboli
 
 
post 9/09/2009, 14:01 Quote Post

QUOTE(Lady Victoria @ 9/09/2009, 12:49)
Sluchajcie bylby ktos tak mily zeby napisac mi jak wygladaly kolonie brytyjski po 2 wojnie??
Szukam na necie i nie moge znalezc.
Dzieki z góry
*


to znaczy?
Chodzi o palmy, mangrowce, krajobrazy ... system zarządzania, jakie pozostały w rękach brytyjskich ... sprecyzuj
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Lady Victoria
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 15
Nr użytkownika: 58.339

 
 
post 9/09/2009, 15:33 Quote Post

Chodzi mi gdzie mieli kolonie, np. w Nowej Zelandi, Australii itp.

Ten post był edytowany przez Net_Skater: 9/09/2009, 15:51
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Travis
 

Pogromca rezunów
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 4.370
Nr użytkownika: 25.441

Stopień akademicki: magister
Zawód: Polski Patriota
 
 
post 9/09/2009, 16:02 Quote Post

Moze chodzi Ci o zmiany jakie zaszly w Brytyjskim Imperium Kolonialnym w okresie zaraz po II Wojnie Swiatowej? Jesli tak to trzeba powiedziec, ze rzadzaca Wielka Brytania w latach 1945-1950 Partia Pracy zrezygnowala z utrzymania Brytyjskiego panowania w kilku waznych punktach swiata glownie z powodu kryzysu finansowego w jakim pograzony byl kraj po najwiekszej wojnie w dziejach. Oto male kalendarium tych zdarzen:

* 1946 - niepodleglosc Jordanii (dawniej tzw Transjordanii)
* 1947 - niepodleglosc Indii i Pakistanu (wraz z tzw Pakistanem Wschodnim czyli dzisiejszym Bangladeszem); warto dodac, ze przez pierwszy rok swej niepodleglosci Indie pozostaly Brytyjskim DOminium czyli terytorium o analogicznym statusie co Australia, Nowa Zelandia, Kanada i wowczas jeszcze Zwiazek Poludniowej Afryki
* 1948 - niepodleglosc Birmy i Sri Lanki
* 1948 - definitywne wycofanie sie Brytyjczykow z terenu Palestyny gdzie wybuchla I wojna izraelsko-arabska

Poza powyzszymi stratami warto jednak dodac takze, ze w okresie zaraz po wojnie Brytyjczycy stacjonowali w i de facto wladali bylymi koloniami wloskimi tj. Libia i Somalia.
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
1789
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 119
Nr użytkownika: 16.429

Mariusz Walenda
Stopień akademicki: mgr
Zawód: prawnik
 
 
post 12/09/2009, 14:01 Quote Post

Po II wojnie światowej w kilku brytyjskich koloniach i na terytoriach zależnych wybuchły konflikty zbrojne i powstania w związku z działaniami antykolonialnych organizacji. Palestyna (1945-1948), Cypr (1955-1959), Kenia (1952-1957), Malaje (1948-1957), Oman (1959 i 1964-1970), Egipt (1951-1952).
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
marcin71
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 188
Nr użytkownika: 58.055

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 5/10/2009, 15:29 Quote Post

W Bengalu od 1945 też trwało powstanie min. walczyli komuniści.
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
Filip 4 piekny
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 36
Nr użytkownika: 67.298

Adam Drawski
Zawód: licealista
 
 
post 25/08/2010, 15:39 Quote Post

a może ktoś wie coś o brytyjskim zwiezchnictwem nad Libią i Erytreą po 2WWŚ
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
korten
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.604
Nr użytkownika: 1.663

 
 
post 25/08/2010, 16:22 Quote Post

A moze ktos poczyta ksiazke do histori .

Tylko czy samo wycofanie WB z danego obszaru oznaczalo 'niepodleglosc", czy tez wejscie nowej formy okupacji to znaczy pelna gospodarke rabunkowa juz bez ograniczen narzucanych prawem Wielkiej Brytani.
Druga sprawa- niektore kolonie na Karaibach (Barbados, Bahamas) opieraja sie niepodleglosci i uwazaja zaleznosc kolonialna jako bezpieczniejsza.
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
p.bohonos
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 392
Nr użytkownika: 66.659

Przemyslaw Bohonos
Zawód: Student
 
 
post 25/08/2010, 16:33 Quote Post

QUOTE(korten @ 25/08/2010, 17:22)
A moze ktos poczyta ksiazke do histori .

Tylko czy samo wycofanie WB z danego obszaru oznaczalo  'niepodleglosc", czy tez wejscie nowej formy okupacji to znaczy pelna gospodarke rabunkowa juz bez ograniczen narzucanych prawem Wielkiej Brytani.
Druga sprawa- niektore kolonie na Karaibach (Barbados, Bahamas) opieraja sie niepodleglosci i uwazaja zaleznosc kolonialna jako bezpieczniejsza.
*



Z tym trzeba się zgodzić. Nie zawsze "wolność" idzie w parze z dobrem społeczeństwa. Często bowiem przyczyną takiego stanu rzeczy jest to, że wolność= samodzielność.
A to drugie zobowiązuje, przez co sprawia słabym problemy.


 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

     
1789
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 119
Nr użytkownika: 16.429

Mariusz Walenda
Stopień akademicki: mgr
Zawód: prawnik
 
 
post 10/10/2010, 11:26 Quote Post

Tak właśnie warto poczytać a czasem poszukać np w encyklopedii, bo wtedy można się szybko dowiedzieć, że Barbados jest niepodległy od 1966 roku a Bahamy od 1973 roku...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2014 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej