Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony  1 2 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Liczba ludności miast średniowiecznych ..., ...pod koniec XI i pod koniec XIII wieku
     
Domen
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.874
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 4/09/2008, 16:37 Quote Post

Jaka była liczba ludności najważniejszych / największych miast oraz stolic państw i regionów średniowiecznych, pod koniec wieku XI oraz pod koniec wieku XIII, na początku XIV - a także w innych okresach?

Z tego co mi wiadomo w XII wieku Londyn zajmował powierzchnię ok. 133 hektarów i prawdopodobnie mógł liczyć do ok. 12 tysięcy mieszkańców.

Około roku 1300 w Anglii znajdowały się 3 miasta z liczbą ludności powyżej 10,000 mieszkańców - Londyn, York i Bristol.

Podobnie było w Polsce - Wrocław, Kraków i Gdańsk (ten ostatni miał ok. 10,000 mieszkańców). Kraków liczył najprawdopodobniej ok. 13 - 12 tysięcy mieszkańców, a Wrocław ok. 17 - 15 tysięcy.

W Portugalii było w tym czasie jedno takie miasto - Lizbona.

W Królestwie Aragonii ok. roku 1325 - 3 - Walencja, Saragossa, Barcelona

W Królestwie Kastylii ok. roku 1325 - 8 - Valladolid, Toledo, Badajoz, Sewilla, Jerez, Kadyks, Murcia.

W Emiracie Grenady - 3 - Grenada, Malaga, Almeria.

W Emiracie Majorki - 2 - Palma oraz Perpignan (w kontynentalnej części).

W Afryce Północnej bez Egiptu - tylko jedno - Tunis.

Najwięcej takich miast było we Flandrii i w Północnych Włoszech.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
rycymer
 

Ellentengernagyként
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 5.900
Nr użytkownika: 30.754

Mariusz Borecki
 
 
post 4/09/2008, 16:50 Quote Post

Średniowieczne Saraj Batu liczyło ponoć 100 tys. mieszkańców, posiadało trzynaście wielkich meczetów (a także kilkaset sporo mniejszych). W mieście znajdowały się również chrześcijańskie (prawosławne, ormiańskie etc.), jak również żydowskie dzielnice; stolica Batu posiadała również - rzecz godna uwagi - kanalizację, wodociągi i gorącą wodę. Więcej informacji u Ibn Battuty.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Domen
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.874
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 4/09/2008, 17:00 Quote Post

Co do tych liczb to ja bym raczej był skłonny przyjmować jako prawdopodobne najniższe podawane.

Bo gdzieś spotkałem się z informacją, że Kijów w XII wieku miał liczyć 50 czy nawet 100 tysięcy mieszkańców.

Jeśli tak było, to jakim cudem w XV wieku nie miał nawet 10 tysięcy?
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
makron
 

Ill.ssimus Arbiter Elegantiae, Cassandrae fil.
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.820
Nr użytkownika: 7.636

Zawód: lekarz mrówek
 
 
post 4/09/2008, 17:03 Quote Post

We Włoszech na przełomie XIII i XIV wieku przynajmniej 4 miasta liczyły ok. 100 tys. mieszkańców lub więcej: Mediolan, Neapol, Wenecja i Florencja. Oczywiście nadejście Czarnej Śmierci zredukowało dość mocno (o 30-40%) te liczby. Z kolei Rzym - stolica papieska - w jubileuszowym 1300 roku nie liczył więcej niż 25 tys mieszkańców. Pozdrawiam
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
Domen
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.874
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 4/09/2008, 17:05 Quote Post

W 1350 roku Gandawa we Flandrii miała liczyć do ok. 50 tysięcy mieszkańców.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
rycymer
 

Ellentengernagyként
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 5.900
Nr użytkownika: 30.754

Mariusz Borecki
 
 
post 4/09/2008, 19:12 Quote Post

QUOTE(Domen @ 4/09/2008, 18:00)
Co do tych liczb to ja bym raczej był skłonny przyjmować jako prawdopodobne najniższe podawane.

Bo gdzieś spotkałem się z informacją, że Kijów w XII wieku miał liczyć 50 czy nawet 100 tysięcy mieszkańców.

Jeśli tak było, to jakim cudem w XV wieku nie miał nawet 10 tysięcy?
*


Weź pod uwagę najazdy mongolskie... rolleyes.gif Więcej informacji nt. Kijowa znajdziesz choćby u Podhorodeckiego...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
Mikołaj II
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 210
Nr użytkownika: 32.432

 
 
post 4/09/2008, 19:36 Quote Post

Konstantynopol mógł liczyć około 500 000 mniej więcej w XI wieku. Problematyczne jest to, że wystepuje stosunkowo duża rozbieżność szacowanej populacji Królowej Miast w różnych opracowaniach. W krótkim rozdziale w książce H.Evert-Kappesowej "Historie Konstantynopolitańskie" była chyba mowa o milionie, ale spotkałem się gdzieś również z wersją 300 tys. Sprawdzę to, bo pamięć, a szczególnie moja, bywa zawodna. Niemniej na pewno było to jedno z największych miast wczesnego i pełnego średniowiecza.

Czy ktoś wie, ile mogły liczyć mieszkańców miasta na Bliskim Wschodzie? Antiochia, Aleksandria, Bagdad?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
rycymer
 

Ellentengernagyként
*********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 5.900
Nr użytkownika: 30.754

Mariusz Borecki
 
 
post 4/09/2008, 20:01 Quote Post

QUOTE(Oric @ 4/09/2008, 20:36)
Czy ktoś wie, ile mogły liczyć mieszkańców miasta na Bliskim Wschodzie? Antiochia, Aleksandria, Bagdad?
*


Sprawdź u Meza lub Hauzińskiego - na chwilę obecną nie jestem Ci niestety w stanie pomóc...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
ryba_pila
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 499
Nr użytkownika: 24.471

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: Fizyk
 
 
post 8/09/2008, 21:54 Quote Post

Aglomeracja Pragi - koniec XIVw 30-35 tys.
Aglomeracja Krakowa (tzn z Kleparzem i Kazimierzem) - polowa XIVw 15-16tys.
Zrodlo: Krakow i Praga okolo 1600r - Leszyk Belzyt
W Czechach drugim co do wielkosci miastem byla Kutna Hora, ponoc wtedy wieksza i bogatsza od np. Londynu, przynajmniej tak mi powiadziano jak tam bylem.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

     
Domen
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.874
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 23/09/2008, 16:34 Quote Post

QUOTE
Aglomeracja Krakowa (tzn z Kleparzem i Kazimierzem) - polowa XIVw 15-16tys.


To jest na pewno liczba lundości razem z Kleparzem i Kazimierzem, a nie samego Krakowa ?

Bo ja się spotkałem z liczbami 12 - 13 - 14 tysięcy w odniesieniu chyba tylko do samego Krakowa.

A co z przedmieściami ? - np. Garbary, Biskupiec, Wesoła, Stradom - ich populacja też jest wliczona, chyba nie:
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
ryba_pila
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 499
Nr użytkownika: 24.471

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: Fizyk
 
 
post 28/09/2008, 23:11 Quote Post

QUOTE(Domen @ 23/09/2008, 16:34)
QUOTE
Aglomeracja Krakowa (tzn z Kleparzem i Kazimierzem) - polowa XIVw 15-16tys.


To jest na pewno liczba lundości razem z Kleparzem i Kazimierzem, a nie samego Krakowa ?

Bo ja się spotkałem z liczbami 12 - 13 - 14 tysięcy w odniesieniu chyba tylko do samego Krakowa.

A co z przedmieściami ? - np. Garbary, Biskupiec, Wesoła, Stradom - ich populacja też jest wliczona, chyba nie:
*


Chodzi o cala 'aglomeracje', to oczywiscie szacunki autora. Zakladajac twoje 12tys na Krakow + Kazimierz 2tys + Kleparz 500, dostajemy do 1500 na przedmiesciach.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
Bazyli
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.083
Nr użytkownika: 13.822

Stopień akademicki: jakiś jest...
Zawód: handlowiec pogl¹dami
 
 
post 24/01/2009, 22:08 Quote Post

"Czy ktoś wie, ile mogły liczyć mieszkańców miasta na Bliskim Wschodzie? Antiochia, Aleksandria, Bagdad?"
Oric-u w jakim okresie czyli kiedy?
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

     
Jarpen
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 4
Nr użytkownika: 47.751

 
 
post 6/05/2009, 22:35 Quote Post

Kordoba chyba około XI czy XII wieku liczyła podobno 200 tys. samych budynków mieszkalnych, zale nie pamiętam gdzie o tym czytałem...
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
Blanchefleur
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 9
Nr użytkownika: 51.556

Stopień akademicki: mam
 
 
post 7/05/2009, 9:15 Quote Post

W XI w. w Angkor mogło mieszkać nawet milion mieszkańców.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #14

     
kundel1
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.593
Nr użytkownika: 47.745

Jacek Widor
Zawód: plastyk
 
 
post 7/05/2009, 11:14 Quote Post

Pastoreau ("Życie codzienne we Francji i Anglii w czasach rycerzy okrągłego stołu" - chodzi o czas powstania poematów - wydanie oryginalne 1976 ) podaje dla roku ok.1200:
Paryż-ok.25.000 , Rouen i Tuluza "mniej niż połowę" czyli w takim razie 10-12.000
Londyn-ok. 25.000, York, Norwich, Lincoln i Bristol - do 5.000
Rzym i Kolonia - ponad 30.000
Wenecja i Bolonia - ok. 40.000
Mediolan i Florencja- ok. 70.000
Konstantynopol w 1204 "największe miasto chrześcijaństwa" 150-200.000
Autor nie pisze, na jakich podstawach obliczono takie właśnie ilości mieszkańców.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #15

2 Strony  1 2 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2014 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej