Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Kto był ojcem Tannenbergu ?
     
korten
 

VII ranga
*******
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 2.633
Nr użytkownika: 1.663

 
 
post 6/10/2004, 5:25 Quote Post

To jest moj pierwszy post na tym forum
Jesli chodzi o bitwe pod tannebergiem wedlug historykow niemickich "druga bitwe pod tannebergiem" wydaje mi sie ze kleska rosyjska byla spowodowana nie tylko nieudolnoscia poszczegolnych rosyjskich generalow ale w calej gnijacej stukturze armi rosyjskiej poczawszy od cara skonczywszy na dowodcach poszczegolnych dywizji.W calym tekscie nie ma slowa o totalnym braku zaiteresowania toczaca sie bitwa ze strony generala Zylinskiego, ktory jako dowodca frontu powinien byl koordynowac wspoldzialanie pomiedzy poszczegolnymi armiami.Wielki ksiaze Nikolaj Nikolajewicz oprocz wysylania bombastycznych telegramow wolal spedzac czas podbawiajac sie z artystkami.Enigmatyczna postacia jest tez sam Samsonow ktory traci glowe i popelnia samobojswo zamiast koordynowac wyjscie otoczonych oddzialow z kotla ( czesc pierwszego korpusu ktora wydostala sie z okrazenia przygotowywala sie do uderzenie ku polnocy w celu
umozliwienia wyjscia przynajmniej czesci armi warszawskiej.Porownajmy choc przez chwile Samsonowa z feldmarszalkiem Rommlem ktory zawsze przewodzil,inspirowal
Samsonow objal dowodztwo Armii Warszawskiej w lipcu 1914 kiedy wielu weteranow wojny mandzurskiej zwracalo uwage na jego nieudolnosc w czsie wojny 1904-05 ( miedzy innymi jako dowodca kawaleri nie potrafil wykryc koncentracji glownych sil japonskich 4 kilometry od swojej kwatery.Do krytykow Samsonowa nalezal Ronenkampf.Doszlo do pojedynku, a nie mordobicia na dworcu.Pewna wine za mizerne wyniki Samsonowa ponosi z pewnoscia cam Samodzierzawca, ktory odmowil mianowania Samsonowa dowodca warszawskiego okregu wojskowego
poniewaz nie znal on jezyka francuskiego.System transportu armii rosyjskiej oparty byl na pociagu konnym takim samym jak armi Suworowa czy Kutuzowa.General Suchomielin rosyjski minister wojny , ktory nie przygotowal odpowiedniej ilosci pociskow artyleryjskich takze ponosi wine za katastrofe.Czy Ronenkampf ponosi naprawde wine za kleske,na pewno nie byl Generalem najlepszy pokroju Brusilowa czy Aleksejewa. Jednym z glownych jego przewinien bylo to ze byl Niemcem z podwojna przysiega lojalnosci dla cara i kajzera.Rosyjska ksenofobia szukajaca winnych w cudzoziemcach wybrala jako latwycel.W pierwszych miesiacach wojny nie popisali sie takze Zylinski,Iwanow ,Russkij czy Radko-Dymitriew ale ich nikt nie posadzal o zdrade. Jesli chodzi o strone Niemiecka
postepowala ona wedlug z gory wytyczonego planu (wschodni plan Schlieffena),Ktorego glownym zalozeniem bylo uzucie jezior mazurskich jako przeszkody terenowej unimozliwiajacej
polaczenie sil rosyjskich w jedna calosc i pobicie poszczegolnych oddziolow oddzielnie.Mimo zaslug Ludendorfa i von Hindenbrga (urodzony i wychowany w Poznaniu)Dzialali oni tylko jako wykonawcy i koordynatorzy detali wedlug planu powstalego na poczatku wieku
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
Zulu Gula
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 201
Nr użytkownika: 302

 
 
post 2/11/2004, 18:08 Quote Post

Tak gwoli ścisłości, to 10 Armia Pfluga miała zgodnie z Raspisanijem 19 i niedokończonym Raspisanijem 20 mieć:
1) II Korpus Kaukaski - Berchman),
2) I Kotpus Turkiestański (Jerofiejew) - trzy samodzielne brygady strzelców turkiestańskich (każda po 1 dywizjone al),
3) I, II i III Korpusy Syberyjskie.

To miało być drugorzutowe, ale doborowe wojsko.

Rosyjskie dywizje rezerwowe wcale co do zasady nie odpowiadały siłom dywizji LAndwehry.

Po pierwsze których dywizji Landwehry.

Po drugie każda z tych dywizji posiadała brygade artylerii polowej i cztery pułki po cztery baony każdy, a sformowana była z wcale nie starych rezerwistów.

Niemiecka Landwehra to dziadki niewyszkolone, formowana ad hoc w dywizje (podstawową jednostka organizacyjną była mieszana brygada Landwehry), z których część miała skład trochę zbliżony do składy dywizji. Ale np. HRK miała na składzie Ersatz-Brigade "Koenigsberg", czyli jeszcze większe dziadostwo jak Landwehra.
Za to HRP czyli Hauptreserve Posen czyli Landwehr=-Division "Bredow" to ledwie trzy pułki LAndwehry z 19 Landwehr-Gemischte-Brigade plus armaty plus kawaleria Landwehry plus pewnie pionierzy.
No i przy założeniu,że niemiecki pułk piechoty to 3 bataliony, nie 4, jak rosyjski (także rezerwowy).

Autor "Tannenbergu" nieco przesadził z tymi rosyjskimi dywizjami rezerwowymi, ale na to już nie ma rady.

Pozdrawiam wszywstkich, zwłaszcza Aecjusza znanego mi skądinąd wink.gif .
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #17

     
Sarissoforoj
 

Kwatermistrz Generalny
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.444
Nr użytkownika: 1.265

 
 
post 4/11/2004, 23:22 Quote Post

Należy sie dziwić, że właśnie Rennenkampfowi i Samsonowowi powierzono dowództwo armii, które miały zgnieść niemiecka 8 armię. Było to bowiem możliwe pod warunkiem ścisłego współdziałania. Zapewnie wierzono, iz niechęć czy nienawiść pomiędzy obu dowódcami pchnie ich do szlachetnej rywalizacji. Cała operacja miała sens przy założeniu współdziałania, nie rywalizacji, a tym bardziej wrogości.

1 armia rennenkampfa jako całość przekroczyła granicę Prus Wschodnich 17.08.1914 a 2 armia 20.08. Gen. Rannenkampf odniósł poczatkowo kilka sukcesów, które zaprzepaścił późniejszą bezczynnością. Po nierozstrzygniętej bitwie pod Gąbinem, którą uznał za swe zwycięstwo, zatrzymał się, nie sprawdzając położenia przeciwnika. Uwierzył w swój sukces i posłał nieprawdziwą depeszę gen. Żylińskiemu (dowódcy frontu): "Zwycięstwo podążąm za wrogiem". Co gorsze gen. Zyliński uwierzył, że główny ciężar działań ofensywnych spoczywa na "zwycięskiej" 1 armii, a zatem 2 armia gen. Samsonowa ma przeciw sobie najwyżej wojska pograniczne i ewentualnie słabe siły pozorujące. Trzeba więc wszelkimi sposobami ponaglać gen. Samsonowa, by jak najszybciej połączył się z gen. Rannenkampfem. W istocie było odwrotnie. To właśnie 1 armii Niemcy przeciwstawili genialnym, ryzykanckim manewrem siły pozorujące, przerzucając ich gros przeciwko 2 armii. W dodatku nikt z Rosjan, a zwłaszcza dowódca Frontu, nie zdawał sobie sprawy z faktycznego ugrupowania wojsk niemieckich. Sytuację pogorszyła też samowola gen. samsonowa. Wydał on 16.08., jeszcze przed wkroczeiem 2 armii na teren Prus Wschodich rozkaz operacyjny nr 1, który przedewszystkim opóźniał przekroczenie granicy co najmniej o jeden dzień, przez co niebezpiecznie został wydłużony czas rozdzielenia obu armii. Ponadto nakazywał przyjęcie ugrupowania kordonowego wojsk wskutek wciągnięcia wszystkich korpusów w linię frontu bez pozostawienia odwodu. Prowadzenie wszystkich sił w jednej linii wymagało wykorzystania dwóch nowych arterii komunikacyjnych od granicy z Niemcami ku północy, czyli rzszerzenia pasa natarcia na zachód od Nidzicy, poza linię wyznaczoną przez dowódcą Frontu. W konsekwencji nastąpiło nie zwieranie, ale rozwarcie obu ramion, które miały uchwycić Niemców i ich zniszczyć.

Tymczasem Niemcy przygotowali pułapkę, do której gen. Samsonow podążął mimo ostrzeżeń swego sztabu. Zamiarem Niemców było zniszczenie armi Narew oskrzydlającym manewrem w stylu bitwy pod Kannami> Forsował go głównie szef sztabu 8 armii gen. Erich Ludendorff. Manewr polegać miał na związaniu walką rosyjskiego I korpusu gen. Artamonowa na lewym skrzydle 2 armii, pobiciu prawoskrzydłowego VI korpusu gen. Błagowieszczeńskiego, następnie koncentracji wszystkich sił przeciwko rosyjskiemu centrum, złożonemu z XIII korpusu gen. Klujewa, XV korpusu gen. Martosa i XXIII korpusu gen. Kondratowicza. Ich dalszy marsz naprzód oznaczał wejście w pułapkę. Zatrzymane od czoła siły rosyjskie, oskrzydlone z obu stron, po likwidacji I i VI korpusu, miały zostać otoczone i zniszczone. Tak się też ostatecznie stało. Wprawdzie armia Narew przejściowo odniosła pewne, zresztą wyolbrzymione sukcesy (np. pod Orłowem - Frąnknowem), ale zmierzała ku klęsce. Warto zaznaczyć, że i Niemcy, mimo doskonałej znajomości terenu i rozwiniętych środków łączności, nie zawsze sprawnie działali. Końcowy sukces, prócz rażących błędów i kompromitującego braku rozpoznania ze strony Rosjan, był zasługą dziwnie jak na oficera niemieckiego niesubordynowanego i samodzielnego dowódcy I korpusu armijnego gen. Hermanna v. Francois. Nastąpiło to w sześciodniowych (według niektórych historyków pięciodniowych ) walkach w dniach od 26 do 31.08.1914r., toczonych na przestrzeni Olsztynek - Działdowo - Szczytno.

Gen. Samsonow dopiero 26.08. znalazł się po raz pierwszy wśród swych wojsk. Nadal nie miał żadnej wiedzy o faktycznym położeniu przeciwnika, nie mówiąc już o jego zamiarach. Nieświadom faktu, iż Niemcy skoncentrowali przeciw niemu swe główne siły, mimo słabej, praktycznie żadnej łączności ze swymi skrzydłowymi korpusami, 26.08. pchnął swe centrum do ataku. Tymczasem dwa niemieckie korpusy: XVII gen. v. Mackensena i korpus rezerwowy gen. v. Belowa po całodziennych zażartych walkach rozproszyły VI korpus gen. Błagowieszczeńskiego. Gen. Samsonow nie zorientował się w sytuacji, że na jego prawym skrzydle zamiast jego VI korpusu znalazły się dwa niemieckie korpusy. Po zwłoce spowodowanej sporami kompetencyjnymi pomiędzy gen. v. Mackensenem a v. Belowem, zostały skierowane w stronę Olsztyna. Tego samego dnia rankiem dowódca niemieckiego I korpusu gen. v. Francois zaatakował zmasowanym ogniem ogniem artleryjskim rosyjski lewoskrzydłowy I korpus. Rosjanie nie wytrzymali naporu niemieckiego i popłochu wycofali się, przekraczając granicę. 2 armia gen. Samsonowa została więc pozbawiona obu skrzydłowych korpusów - nie osłonięte centrum zostało narażone na powazne niebezpieczeństwo. Gn. Samsonow, zamiat zarządzić odwrót, nakazał dalszy atak. Tymczasem gen. v. Francois, po roziciu rosyjskiego I korpusu, nie usłuchał rozkazu gen. Ludendorffa i zamiast na północny wschód w kierunku Łyny, przez Uzdowo przedostał się do Nidzicy na tyły Rosjan. Pierścień wokół korpusów centrowych zaczął się zamykać. 28.08. XII korpus gen. Mackensena, skierowany na północny zachód, zetknął się z oddziałmi I korpusu gen. v. Francois w okolicach Wielbarka. 29.08. zablokowane zostały ewentualne drogi odwrotu na południe. Wszędzie Niemcy obsadzili je działami i karabinami maszynowymi. Po dotarciu dwóch niemieckich korpusów w okolice lsztyna zablokowane zostały drogi odwrotu na wschód. Gen. Żyliński wreszcie zorientował się w sytuacji i wydał gen. Samsonowowi do odwrotu, nigdy on wszakże do 2 armii nie dotarł. Rozkazał również gen. Rannenkampfowi udzieleie natychmiastowej pomocy 2 armii, zwłaszcza, że docierały do niej nawet odgłosy ognia atleryjskiego. Ten wszakże wykonł polecenie nieśpisznie i niewystarczającymi siami - oddziałem gen. Hurki-Romeyki. Gen. Samsnow wydał 29.08. rozkaz odwrotu, lecz było już za późno. Wojska centrum walczyły wprawdzie do ostatka, jednak głód i brak amunicji zwyciężyły. Jeszcze do 31.08. resztki krpusów centrowych błąkały się po lasach, masowo poddając się przeciwnikowi. Do niewoli dostali się dzilny dowódca I korpusu, gen. Matros i dowódca XIII korpusu gen. Klujew. Zostali oni z rycerska kurtuazją poraktowani przez faktycznego zwycięzcę, gen. v. Francois, czego nie można bło powiedzieć o gen. Ludendorffie, typowym aroganckim i zarozumiałym Prusaku.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #18

     
P.A.Hadrianus
 

Princeps Senatus
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 572
Nr użytkownika: 1.385

Imperator Caesar Traianus Hadrianus Aug.
Stopień akademicki: Consul Triplex
Zawód: Pontifex Maximus
 
 
post 5/11/2004, 0:39 Quote Post

Dzięki tyle szukałem dowódcy XXIII korpusu i znalazł się - Kondratowicz. Z tym, że piszesz o całym korpusie, ja już pisałem wcześniej że to tylko 2 DStrz. a 3 DGwar. w drodze do Warszawy.
I korpusem dowodził Artamonow, potem Sirelius, ty piszesz Matros (chyba literówka). A Martos dowodził XV Korpusem.
Jak już pisałem również podziwiam "wyrywność" von Francois'a, ale pod Stołupianami trochę przesadził.

Czy masz może więcej danych odnośnie kawalerii, szczególnie w 1 Armii. Np. nazwiska dowódców itp.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #19

     
Zulu Gula
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 201
Nr użytkownika: 302

 
 
post 5/11/2004, 6:19 Quote Post

Ja mam, ale niestety wg stanu na początek roku 1914 i nie wiem, na ile się to potem zgadzało ze stanem na początek zmagań.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #20

     
P.A.Hadrianus
 

Princeps Senatus
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 572
Nr użytkownika: 1.385

Imperator Caesar Traianus Hadrianus Aug.
Stopień akademicki: Consul Triplex
Zawód: Pontifex Maximus
 
 
post 5/11/2004, 17:51 Quote Post

Jeśli mógłbyś podać jakiekolwiek informacje o składach armii (głównie na Galicji) lub nazwiskach to wielkie plisss. Jeśli jest tego dużo to może masz jakieś linki, albo masz to w wordzie itp.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #21

     
Zulu Gula
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 201
Nr użytkownika: 302

 
 
post 5/11/2004, 21:12 Quote Post

QUOTE(P.A.Hadrianus @ Nov 5 2004, 06:51 PM)
Jeśli mógłbyś podać jakiekolwiek informacje o składach armii (głównie na Galicji) lub nazwiskach to wielkie plisss. Jeśli jest tego dużo to może masz jakieś linki, albo masz to w wordzie itp.
*




Nie ma sprawy.
Tu jest dokładne OdB wojsk austro-węgierskich:

http://www.austro-hungarian-army.co.uk/index.htm
http://www.kitzbuhel.demon.co.uk/austamps/dixnut/dn6.htm

Rosyjskich dokładnych składów w necie nie znalazłem, ale za to zobaczcie tu:

http://www.monmouth.com/user_pages/juneblum/RUSS1914.html


Tu zaś są dowódcy wszystkich frontów, armii, korpusów i dywizji (ale dywizji tylko na początek 1914 roku).
Niestety cyrylica.

http://www.genstab.ru/rus1914.htm

http://www.genstab.ru/oob_ww1_ru.htm

http://www.genstab.ru/oob_ww1_ru_corps.htm

Pozdrawiam.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #22

     
Sarissoforoj
 

Kwatermistrz Generalny
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.444
Nr użytkownika: 1.265

 
 
post 5/11/2004, 21:16 Quote Post

QUOTE
ty piszesz Matros (chyba literówka).
Oczywiście, nie wiem skąd wpadł mi ten marynarz biggrin.gif zamiast gen. Martosa.
QUOTE
A Martos dowodził XV Korpusem.
Oczywiście sam to wczesniej napisałem, pomyłki chodzą po ludziach, dzięki za zwócenie uwagi.
QUOTE
Czy masz może więcej danych odnośnie kawalerii, szczególnie w 1 Armii. Np. nazwiska dowódców itp.
Postaram sie poszukać, na obecna chwile nie posiadam żadnych źródeł na ten temat.
Jedyne co posiadam to potwierdzenie twoich informacji.
Za prof. Gelewskim:
Front Północno Zachodni - dowódca gen. Jakow Wojczyn Mudras Żyliński (notabene zruszczony Polak)- 17 i 1/2 dywizji piechoty, 8 i 1/2 dywizji kawalerii, razem: 380 tys. ludzi i 1194 działa
8 Armia - dowódca - poczatkowo gen. płk Max von Prittwiz und Gaffron, później gen. płk Paul Ludwig Hans von Beneckendorf und von Hindenburg (nazwany w skrócie von Hindenburgiem)- rozłożona pomiędzy Gnieznem a Tylżą - 4 i 1/2 korpusu armijnego, 1 dywizja kawalerii i 3 mieszane brygady obrony narodowej, łącznie - 218 tys. ludzi, 76 tys. koni 637 dział, w tym 48 ciężkich.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #23

     
Zulu Gula
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 201
Nr użytkownika: 302

 
 
post 5/11/2004, 21:52 Quote Post

QUOTE(Sarissoforoj @ Nov 5 2004, 10:16 PM)
8 Armia - dowódca - poczatkowo gen. płk Max von Prittwiz und Gaffron, później gen. płk Paul Ludwig Hans von Beneckendorf und von Hindenburg (nazwany w skrócie von Hindenburgiem)- rozłożona pomiędzy Gnieznem a Tylżą - 4 i 1/2 korpusu armijnego, 1 dywizja kawalerii i 3 mieszane brygady obrony narodowej, łącznie - 218 tys. ludzi, 76 tys. koni 637 dział, w tym 48 ciężkich.
*



8 Armia zgodnie z planem mobilizacynym liczyła 3 korpusy armijne (I, XVII i XX) oraz jeden korpus rezerwowy (I).
Te pół korpusu rezerwowego to 3 dywizja rezerwowa.

No i 3 mieszane brygady Landwehry (2, 6 i 70), nie obrony narodowej. Nie licząc brygad Landwehry w składzie załóg Królewca i Torunia.

QUOTE(P.A.Hadrianus @ Nov 5 2004, 01:39 AM)
Dzięki tyle szukałem dowódcy XXIII korpusu i znalazł się - Kondratowicz. Z tym, że piszesz o całym korpusie, ja już pisałem wcześniej że to tylko 2 DStrz. a 3 DGwar. w drodze do Warszawy.
*



2 dywizja piechoty, nie strzelców (dywizje strzelców powstały później)
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #24

     
P.A.Hadrianus
 

Princeps Senatus
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 572
Nr użytkownika: 1.385

Imperator Caesar Traianus Hadrianus Aug.
Stopień akademicki: Consul Triplex
Zawód: Pontifex Maximus
 
 
post 5/11/2004, 22:10 Quote Post

Oczywiście 2 DP, strzelców były wtedy tylko samodzielne brygady. My mistake.

Te trzy brygady to nie 2, 69!, i 70? Czepiam się już trochę, co?smile.gif

Zulu Gula, te strony są genialne. Chyba dam ci jakąś prowincję cesarską w namiestnictwo, za zasługi. Z cieplejszych polecam Syrię, bo w Judei miał byś za dużo roboty:).
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #25

     
Zulu Gula
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 201
Nr użytkownika: 302

 
 
post 6/11/2004, 7:47 Quote Post

Dzięki, byle nie Judea smile.gif, tam ciągle jakieś rewolucje.

Co do brygad, to oczywiście, że 2 z Królewca, 6 z Poznania i 70 mieszane brygady Landwehry.

69 brygada była brygadą zapasową (69 Ersatz Brigade - 69E) i stanowiła trzon załogi Grudziądza.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #26

     
P.A.Hadrianus
 

Princeps Senatus
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 572
Nr użytkownika: 1.385

Imperator Caesar Traianus Hadrianus Aug.
Stopień akademicki: Consul Triplex
Zawód: Pontifex Maximus
 
 
post 6/11/2004, 19:51 Quote Post

Dzięki, jesteś niezastąpiony. Ale np. w Grudziądzu pozatym były jeszcze jakieś dosyć znaczne siły forteczne, które zostały w twierdzy jak sądzę?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #27

     
Zulu Gula
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 201
Nr użytkownika: 302

 
 
post 6/11/2004, 20:46 Quote Post

QUOTE(P.A.Hadrianus @ Nov 6 2004, 08:51 PM)
Dzięki, jesteś niezastąpiony. Ale np. w Grudziądzu pozatym były jeszcze jakieś dosyć znaczne siły forteczne, które zostały w twierdzy jak sądzę?
*




wub.gif

Właśnie że nie.

Poza ta brygadą były jeszcze batalion artylerii pieszej, dwa zapasowe dywizjony artylerii polowej i jedna bateria rezerwowego pułku artylerii pieszej.
Nadto zapasowy szwadron 5 pułku kirasjerów, oddział lotniczy oraz 3 kompanie karabinów maszynowych (dwie forteczne, jedna rezerwowa)a także kompania rezerwowego batalionu pionierów.

To wszystko jest tutaj: ph34r.gif

http://www.tulipacademy.org/gew/ddhob/ohl.htm

(Festung Graudenz)

A strona główna tego spisu to

http://www.tulipacademy.org/gew/ddhob/

Piszę o tym artykulik i jak będzie gotowy, dam namiary na niego - będzie tam pełny wykaz stron, z których korzystałem.

Pozdrawiam
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #28

     
Krzysztof Grodzicki
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 601
Nr użytkownika: 16.298

S.K
Zawód: uczen
 
 
post 31/05/2008, 10:15 Quote Post

W książce Showaltera o Tannenbergu, a konkretnie na mapce znalazłem informację, że resztkami I Korpusu dowodził Duszkiewicz.
Więc Sirelius czy Duszkiewicz. a może obydwaj po kolei?

Mam prośbę co do tego Żylińskiego. Znalazłem jeszcze jednego prominenta Polaka. Właśnie. Chodzi o gen. Władysława Kłembowskiego, szefa sztabu Frontu Brusiłowa, proponowano mu nawet ND.

Stanisław Czerep pisze, że był polskiego pochodzenia i prawdopodobnie dlatego nie dano mu dowództwa armii 8.
Ale chyba były to jakieś odległe korzenie, bo po wyprawie kijowskiej, na hasło "Mateczka Rosja w niebezpieczeństwie " był w Radzie specjalistów.
Prosze o pomoc
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #29

     
pablo8019
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 23
Nr użytkownika: 51.458

Stopień akademicki: magister
 
 
post 9/12/2008, 11:49 Quote Post

QUOTE(Krzysztof Grodzicki @ 31/05/2008, 10:15)
W książce Showaltera o Tannenbergu, a konkretnie na mapce znalazłem informację, że resztkami I Korpusu dowodził Duszkiewicz.
Więc Sirelius czy Duszkiewicz. a może obydwaj po kolei?
(...)


Z lektury opisu bitwy zamieszczonego tutaj:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_pod_Tannenbergiem
wynika, że początkowo resztki I Korpusu zebrał Sirelius, a potem, po jego zdymisjonowaniu - Duszkiewicz.
 
User is offline  PMMini Profile Post #30

2 Strony < 1 2 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej