Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony  1 2 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Liczba ludności Polski i Litwy na początku XV w.
     
Domen
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.983
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 23/03/2006, 20:17 Quote Post

Potrzebuję informacji na temat liczby ludności i struktury społeczeństwa Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego, a także Zakonu Krzyżackiegi w Prusach i w Inflantach na początku XV wieku. Proszę o pomoc, i z góry dziękuję.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.029
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 23/03/2006, 20:48 Quote Post

Liczba ludności Królestwa Polskiego, Wielkiego Księstwa Litewskiego oraz państwa krzyżackiego w Prusach i Inflantach na początku XV wieku:

Królestwo Polskie - około 1 500 000 osób;
Wielkie Księstwo Litewskie - powyżej 1 000 000 osób;
Państwo krzyżackie w Prusach i Inflantach - 750 000-800 000 osób w tym:
(Prusy właściwe ok. 270 000, ziemia chełmińska ok. 80 000, Pomorze Gdańskie ok. 130 000, Inflanty ok. 250 000-300 000).

Pozdrawiam, Primo! wink.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Domen
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.983
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 26/03/2006, 10:22 Quote Post

Dzięki wielkie, tego właśnie szukałem smile.gif

Pozdrawiam!
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
krzystofer
 

Semper Invictus
*******
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 2.602
Nr użytkownika: 1.005

 
 
post 30/10/2006, 11:13 Quote Post

Ad. Primo!

Czy mogę prosić o źródła tych informacji ?

Zwłaszcza liczba ludności Polski i Litwy mnie dziwi. Czytałem, że za Mieszka I było nas ok 1,25 mln, a za Kazimierza Wielkiego już 3 mln.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.029
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 30/10/2006, 14:44 Quote Post

QUOTE(krzystofer @ 30/10/2006, 12:13)
Ad. Primo!

Czy mogę prosić o źródła tych informacji ?

Zwłaszcza liczba ludności Polski i Litwy mnie dziwi. Czytałem, że za Mieszka I było nas ok 1,25 mln, a za Kazimierza Wielkiego już 3 mln.
*


Proszę bardzo. Dane dotyczące Królestwa Polskiego i Wielkiego Księstwa Litewskiego -->
Henryk Łowmiański, Polityka Jagiellonów, Poznań 1999, s. 88-89.

Odnośnie czasów Mieszka I i Bolesława Chrobrego kiedyś również spotkałem się z szacunkami oscylującymi koło 1 miliona mieszkańców.
Według Zdzisława Kaczmarczyka za czasów Kazimierza Wielkiego ludność państwa polskiego wraz z Rusią to 1,3 miliona, zaś samego Królestwa 1 mln.

Zbliżone liczby (936 tyś.) zaproponował Tadeusz Ładogórski dla Polski (bez Mazowsza, Śląska i Pomorza Gdańskiego) na początku panowania Kazimierza Wielkiego.

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
Belfer historyk
 

VIII ranga
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.525
Nr użytkownika: 8.375

Pawel
Stopień akademicki: posiadam
Zawód: patrz nick
 
 
post 30/10/2006, 17:56 Quote Post

Pozwole sobie zacytowac dane liczbowe pochodzące jeszcze z innego źródła. Jest to Historia Polski w liczbach. Ludność, terytorium. Wynika z niej, że w 1370 r. ludność Polski liczyła 2 mln więc jest to trochę więcej niż podaje Łowmiański, ale za to zdecydowanie mniej niż w tej literaturze, która mówi nawet o 3 mln.
Za Chrobrego miało nas być faktycznie około 1,25 mln osób.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
Konstanthinos
 

Basileus kai Autokrator ton Romaion
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.927
Nr użytkownika: 14.581

K.
Stopień akademicki: student historii
Zawód: Basileus Oikumene
 
 
post 30/10/2006, 18:07 Quote Post

QUOTE
Królestwo Polskie - około 1 500 000 osób;
Wielkie Księstwo Litewskie - powyżej 1 000 000 osób;


Ojj coś mało... to od czasów pierwszych Piastów musiał być w Królestwie Polskim (nie liczę Ślaska i Poomorza) mały przyrost... i jak jeszcze część Księstwa Halickiego doszła, to chyba mieli przyrost jak Polska dziś...

Ja np. na ostyatniej historii dostałem porównanie między Koroną a WXL w czasach Jadwigi i Jagiełły (niestety na kserówce, którą dostałem, nie skserowało sie., na czym sie te dane opierają:/) - i w owe statystyce stoi, iż w tamtych czasach Korona liczyła ok. 2 mln ludności, zaś Wielkie Księstwo ok. 3 mln.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
krzystofer
 

Semper Invictus
*******
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 2.602
Nr użytkownika: 1.005

 
 
post 30/10/2006, 20:17 Quote Post

Dane Łowmiańskiego wskazywałyby na właściwie zerowy przyrost ludności Polski w przeciągu 400 lat. Będąc niedawno w archiwum Muzeum Śląskiego w Katowicach widziałem jakieś dane dotyczące ludności miast śląskich z początków XV wieku. Wrocław 20 tys, 11 tys. Świdnica, ponad 5 tys. Opole, Głogów, Legnica, Jawor, Bytom, Racibórz, Cieszyn ...
Konfrontując te dane mamy obraz Śląska zurbanizowanego niczym Niderlandy ...

Podejrzane też są nieco proporcje liczby ludności Ziemii Chełmińskiej do Pomorza Gdańskiego - prawie 2:3 confused1.gif

Nie zarzucam broń Boże nikomu złych chęci, ale muszę chyba poszukać czegoś w bibliotece.

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
Konstanthinos
 

Basileus kai Autokrator ton Romaion
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.927
Nr użytkownika: 14.581

K.
Stopień akademicki: student historii
Zawód: Basileus Oikumene
 
 
post 30/10/2006, 21:07 Quote Post

QUOTE
Wrocław 20 tys, 11 tys. Świdnica


Tak mało? Czytałem, że juz za Kazimierza Wielkiego Wrocław miał co najmniej 25 000 mieszkańców, a Świdnica ok. 15 000...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.029
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 30/10/2006, 21:45 Quote Post

QUOTE(Konstanthinos @ 30/10/2006, 19:07)
QUOTE
Królestwo Polskie - około 1 500 000 osób;
Wielkie Księstwo Litewskie - powyżej 1 000 000 osób;


Ojj coś mało... to od czasów pierwszych Piastów musiał być w Królestwie Polskim (nie liczę Ślaska i Poomorza) mały przyrost... i jak jeszcze część Księstwa Halickiego doszła, to chyba mieli przyrost jak Polska dziś...
*



QUOTE(krzystofer @ 30/10/2006, 21:17)
Dane Łowmiańskiego wskazywałyby na właściwie zerowy przyrost ludności Polski w przeciągu 400 lat. Będąc niedawno w archiwum Muzeum Śląskiego w Katowicach widziałem jakieś dane dotyczące ludności miast śląskich z początków XV wieku. Wrocław 20 tys, 11 tys. Świdnica, ponad 5 tys. Opole, Głogów, Legnica, Jawor, Bytom, Racibórz, Cieszyn ...
Konfrontując te dane mamy obraz Śląska zurbanizowanego niczym Niderlandy ...

Podejrzane też są nieco proporcje liczby ludności Ziemii Chełmińskiej do Pomorza Gdańskiego - prawie 2:3  confused1.gif

Nie zarzucam broń Boże nikomu złych chęci, ale muszę chyba poszukać czegoś w bibliotece.
*


Panowie, te kontrowersje to nie sprawa dziwnie małego przyrostu naturalnego, złych chęci lub błędów, lecz kwestia przyjęcia przez różnych badaczy odmiennych metod badań demograficznych.

Krzystofer, dane dotyczące liczby mieszkańców śląskich miast są jak najbardziej prawdopodobne, XV-wieczny Śląsk był obszarem bardzo dobrze zurbanizowanym, a Wrocław naprawdę dużym miastem.

Odnośnie Pomorza Gdańskiego i ziemi chełmińskiej. Ziemia chełmińska była trzykrotnie mniejsza, aczkolwiek miała większą gęstość zaludnienia i całkiem sporo ośrodków miejskich.

Jestem jeszcze winny podanie źródła informacji o demografii państwa krzyżackiego --> Państwo Zakonu krzyżackiego w Prusach. Podziały administracyjne i kościelne od XIII do XVI wieku, red. Z. H. Nowak, Toruń 2000, s. 24-25.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
Domen
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.983
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 3/01/2009, 20:02 Quote Post

Btw:

Znalazłem takie dane:

a) S. M. Kuczyński "Bitwa pod Grunwaldem" - początek XV wieku:

Polska + przyłączone terytoria Rusi - 1,800,000
Krzyżackie państwo prusko-pomorskie - najwyżej ok. 650,000

PS: Rozumiem, że ta druga liczba to bez Inflant?

cool.gif Atlas Historyczny Polski wydawnictwo PPWK - połowa XIV wieku:

Królestwo Polskie - ok. 1,1 - 1,2 miliona ludzi
Pozostałe ziemie dawnego państwa Piastów - ok. 0,9 miliona ludzi
Zdobyte ziemie ruskie - być może 0,5 miliona

Średnia gęstość zaludnienia ziem etnicznie polskich - mniej więcej 8 na km kw.

Urbanizacja największa na Śląsku

W Koronie - procent ludności miejskiej do 14%

Terytorium - za panowania Kazimierza Wielkiego:

Małopolska, Wielkopolska, ziemie sieradzka i łęczycka - 102,000 km kw.
Ziemie polskie przyłączone do 1370 roku - 51,000 km kw.
Zdobyte ziemie ruskie - 91,000 km kw.

Ziemie piastowskie położone nad Odrą i Bałtykiem a pozostające poza granicami Korony - 95,000 km kw.

W tym zabrane przez Krzyżaków / Brandenburgię i zhołdowane przez Czechów - 68,000 km kw.

c) Historia Polski w liczbach. Ludność, terytorium, GUS, Wa-wa 1993 (na podstawie: I. Gieysztorowa, Ludność, w: Encyklopedia historii gospodarczej Polski do 1945 roku, tom 1, Wa-wa 1981, str. 431):

Rok 1340:

Terytorium:

Ogółem - 145,600 km kw.

Wielkopolska - 57,900 km kw.
Małopolska - 55,900 km kw.
Mazowsze - 31,800 km kw.

Ludność:

Ogółem - 1,300,000 (średnio 9 na km kw.)

Wielkopolska - 600,000 (średnio 10 na km kw.)
Małopolska - 400,000 (średnio 8 na km kw.)
Mazowsze - 300,000 (średnio 8 na km kw.)

PS: Gęstość zaludnienia Małopolski wydaje mi się podejrzanie mała (zawsze sądziłem, że w Małopolsce była wtedy większa niż w Wielkopolsce - i że na pewno była tam większa niż 10 osób na km kw.).

d) J. Krzyżankowska, J. Ochmański, "Władysław II Jagiełło" - strona 143:

Druga połowa XIV wieku:

Ludność Polski - około 1,700,000, ogromna większość to Polacy

Gęstość zaludnienia nierównomierna, najgęściej zaludniony obszar:

"[...] pas ciągnący się od węgierskiej granicy przez Nowy Sącz, Kraków ku Łęczycy i Kujawom. Dokładniejsze obliczenia dla Małopolski wykazały, że szczególnie gęsto były zaludnione okolice Wiślicy, ok. 30 osób na km kw., natomiast w Lubelskim przypadała tylko jedna osoba na km kw. Zapewne częste najazdy litewskie przyczyniły się do wyludnienia tych żyznych ziem. Drugi pas gęstego osadnictwa biegł równoleżnikowo od południowej Rusi ku południowej Wielkopolsce."

Natomiast co do Wielkiego Księstwa, to:

Źródło to samo, strona 43:

Terytorium WKL = 900 - 800 tysięcy km kw.

Litwa etniczna (Litwa właściwa + Auksztota + Litwa Zawilejska + Litwa Powilejska + Żmudź) - niewiele ponad 80,000 km kw. oraz 300 tysięcy ludności (śr. gęstość 4 - 5 osób na km kw.)

Pozostałe tereny Wielkiego Księstwa (w tym ziemie ruskie oraz polskie Podlasie) - ok. 820 - 720 tysięcy km kw., około 1,700,000 ludności.

e) http://www.fordham.edu/halsall/source/pop-in-eur.html :

Rok 1340 - Polska + Litwa - 3 miliony

Rok 1450 - Polska + Litwa - rzekomo 2 miliony (ewidentny błąd - liczba ludności w 1450 była z całą pewnością u nas wyższa, mimo że na tzw. Zachodzie spadła)

======================

Co sądzicie o tych danych?

QUOTE
natomiast w Lubelskim przypadała tylko jedna osoba na km kw. Zapewne częste najazdy litewskie przyczyniły się do wyludnienia tych żyznych ziem.


Z tego można by wnioskować, że przed okresem wzmożonych najazdów litewskich na te ziemie, liczba ludności Małopolski była większa.

QUOTE
Państwo krzyżackie w Prusach i Inflantach - 750 000-800 000 osób w tym:

(Prusy właściwe ok. 270 000, ziemia chełmińska ok. 80 000, Pomorze Gdańskie ok. 130 000, Inflanty ok. 250 000-300 000).


A Nowa Marchia?

Btw:

Wg. wikipedii:

Połowa XIV wieku – Górny Śląsk – 150,000 (23,000 w miastach)

W historycznych granicach Górnego Śląska zamieszkuje dziś 4 065 tys. mieszkańców, z czego zdecydowana większość zamieszkuję jego wschodnią część. Gęstość zaludnienia wynosi około 230 os./km²

Czyli wychodzi 17,674 km kwadratowe - tak ???

Oraz:

QUOTE
Inflanty ok. 250 000-300 000).


Tutaj znalazłem takie dane:

http://209.85.129.132/search?q=cache:2olO9...lient=firefox-a

QUOTE
Oto przykład z pracy E. Kolanowskiego, Wielka Wojna z Zakonem Krzyżackim w latach 1409-1411, Warszawa 1966:

Powierzchnia terytorium Zakonu inflanckiego wynosiła 114 000 km kw. Według B. Urłanisa, gęstość zaludnienia terytoriów polskich, litewskich i estońskich około roku  1000 wynosiła 5 ludzi na km kw. (Rost nasilenija w Jewropie – opyt isczislenija, Ogiz- Gospolitizdat 1941, s. 89), a około roku 1700 Estonia i Kurlandia miały 7 osób na km kw. (op. Cit.,s. 187). Można więc przyjąć dla inflant wieku XV zaludnienie mniej więcej 6 osób na km kw., co dawałoby 684 000 mieszkańców. Inflanty (z Estonią) były większe od obszaru prusko-pomorskiego, ale mniej zasiedlone ludnością przybyłą z Europy środkowozachodniej,  gdyż koloniści przybywający z Rzeszy osiadali po miastach, a ludność chłopska składała się wyłącznie z autochtonów.
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
Biruta
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 83
Nr użytkownika: 47.416

 
 
post 1/04/2009, 9:02 Quote Post

Primo! podał dane z początku XV w., podczas gdy Belfer historykpodaje zaludnienie z 1370 r. Rozbieżności nie muszą wynikać z różnych metod obliczeń. Lata rządów Kazimierza Wielkiego to przede wszystkim czas niezakłócanego wojną rozwoju gospodarczego, nowych lokacji miast i wsi. Po śmierci tegoż króla następuje okres wyniszczających najazdów litewskich, następnie wojna domowa również zbiera swoje żniwo. Czternaście lat pokoju (1385 - 1400) to trochę mało, aby wyrównać straty w ludności. Nawet zakładając powrót polskich jeńców z Litwy.

Za pierwszych Piastów także bywały czasy pustoszenia ziem polskich. Musiało się to odbić na zaludnieniu.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #12

     
eressei
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 1
Nr użytkownika: 59.197

 
 
post 12/10/2009, 5:36 Quote Post

witam zamieszczona tu liczbe wlaczam do swoich badan
przy zalozeniu ilosci ludnosci okolo xv wieku w polsce = nawet okolo 1.800.000
i przy co prawda nieslusznym zalozeniu ze mam y tylko polskich przodkow to
w czasach bitwy pod grunwaldem kazdy z nas mial 1.048.576 przodkow ktorzy musieli polaczyc sie w pary aby moglo poczac sie kolejne pokolenie wiec nie ma mozliwosci abysmy nie byli spokrewnieni!
inne zmienne:
20 pokolen wstecz
dzieci rodza sie gdy rodzice maja okolo 30 lat
pozdrawiam wink.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #13

     
PatriotaŁucznik
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 425
Nr użytkownika: 65.964

Dominik Lucznik
Stopień akademicki: uczen
Zawód: Lucznik
 
 
post 20/06/2010, 13:27 Quote Post

Weźmy pod uwagę że Polski nie dopadła morowa zaraza w połowie XIV wieku a i za Kazimierza wprowadzano trójpolówkę dzięki której łatwiej nakarmić rodzinę.
Ja również spotkałem się gdzieś że za Kazimierza wielkiego Polska wraz z Rusią Halicką i Mazowszem miała 2 mln mieszkańców co do późniejszych czasów to nie wiadomo mi ile miała Litwa a Królestwo Polskie bez lenna Mołdawskiego miało 2.5 mln.
Znalazłem jeszcze informacje że w czasie panowania Kazimierza III Wielkiego było około 20 000 rycerzy ile mogło być rycerzy na terenie Królestwa Polskiego w czasach Władysława II Jagiełły ? Ile mogły mieć ludności nasze lenna i ile wystawiały rycerstwa na potrzeby wojny ? np. Mazowsze ? Ks. Bełzkie ? czy Podole , Mołdawia ?.
 
User is offline  PMMini Profile Post #14

     
Domen
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.983
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 30/01/2011, 16:40 Quote Post

A co podaje na temat ludności Litwy H. Łowmiański w "Zaludnienie państwa litewskiego w wieku XVI"?
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

2 Strony  1 2 > 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2014 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej