Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
5 Strony  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Powstanie Paleja 1702-1704 - aspekty militarne
     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.159
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 23/10/2013, 16:57 Quote Post

Bardzo mało znanym powstaniem kozackim jest ostatnie z wielkich powstań kozackich na terenach Rzeczypospolitej - powstanie Paleja z lat 1702-1704. Ponieważ pisze się o nim bardzo mało - wiadomości są mizerne. Dlatego mam szereg pytań odnośnie pewnych aspektów militarnych tego powstania. Rad byłbym wielce, gdyby ktoś zdołał na nie odpowiedzieć. Oto i one:

1. Jaki był przebieg powstania (takie "timeline")??
2. Jakimi siłami dysponował Palej a jakie rzuciła przeciwko niemu Rzeczypospolita??
3. Skądinąd wiadomo, że w przynajmniej jednej z bitew (Werbicze) Kozaków wspomagała jazda mołdawska. Czy zaistniał jakiś formalny sojusz kozacko mołdawski?? Jakie siły mołdawskie przybyły na pomoc Palejowi (znany jest ich skład, liczebność??)
4. Jaki był przebieg głównych bitew powstania (Niemirów i Berdyczów z 1702 i Werbicze z 1703)??
5. Czy oprócz tych bitew znane są jakieś inne bitwy/potyczki/oblężenia/masakry z okresu owego powstania?? Jakieś dane o ich przebiegu??
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
wysoki
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 15.894
Nr użytkownika: 72.513

Rafal Mazur
Stopień akademicki: magazynier
 
 
post 23/10/2013, 17:30 Quote Post

Garść podstawowych danych na ukraińskiej Wikipedii: http://uk.wikipedia.org/wiki/%D0%9F%D0%BE%...%BB%D1%96%D1%8F
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.159
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 24/10/2013, 0:12 Quote Post

No - w sumie na ukraińskiej wikipedii coś jest. I różne od tego co na polskiej wikipedii. I wogóle różne od tego co w polskim necie można wyczytać.:

- wg. Ukraińców - pierwsza spora bitwa miałą miejsce pod Fastowem już jesienią 1700 - miała tam zostać pokonana 4000 armia koronna
- Bitwa pod Berdyczowem z 26 (16??) października 1702 - pułkownik Samuś miał tu "rozgromić" kilkutysięczne wojska koronne i pospolitego ruszenia pod dowództwem Potockiego - wg. polskich szczątkowych danych do jakich można tu i ówdzie w necie dotrzeć (vide polska wikipedia) - pod Berdyczowem to Polacy pokonali Kozaków (z tego wynika, że nasi wikipedyści nie wiedzą o czym piszą).
- także Niemirów w październiku 1702 został zdobyty - wzięli go Samuś i Abazyna - po trzech dniach obrony, czwartego dnia po stronie Kozaków opowiedzieli się mieszczanie i miasto padło. Z twierdzy Kozacy wyprowadzili 12 zdobycznych armat.
- jest wpomniana akcja pułkownika Abazyna - jesienią 1702 zdobył Winnicę, Bar, Dunajów (jakieś oddziały ich broniły??) a pod Międzybożem "rozgromił" półtoratysięczny oddział polski
- Biała Cerkiew miała być zdobyta przez Kozaków "po długim oblężeniu" (2 IX-10 XI 1702 - kto jej bronił, jakimi siłami????) 12 września forteca krwawo odparła szturm, potem była chyba tylko blokowana. Kapitulacja nastąpiła 10 XI - w ręce Kozaków wpadło m.in. 28 dział.
- W styczniu 1703 Fiodor Szpak na czele 3000 ludzi miał zagrozić samemu Kamieńcowi Podolskiemu
- Wg. Ukraińców styczniowo-lutową kontrofensywę hetman polny koronny Adam Sieniawski prowadził na czele 15-tysięcznej armii z 44 działami. Jeśli chodzi o liczbę armat - to musi to zadziwiać - tyle to z chyba nawet Sobieski na swoje wyprawy nie prowadził. Na przeciw miało być 12 tysięcy Kozaków. Polacy mieli złapać wojska kozackie w niewygodnej sytuacji - rozrzucone na leżach zimowych. Jednocześnie mieji wywołać najazd kilkutysięcznej ordy tatarskiej na ziemie ukraińskie (na ziemie Rzeczypospolitej, czy podlegające Mazepie????).
- w styczniu/lutum, na Podolu oprócz zdobycia szeregu miast przez wojska koronne, miało dojść do zaciętej bitwy wojsk Potockiego i Wiśniowieckiego z oddziałami Samusia pod Starokonstantynowem (zwycięskiej dla Polaków - wg. Ukraińców zginęło lub zostało rannych około 1000 Kozaków).
- na Bracławszczyźnie pułkownik Abazyn po zebraniu sił miał bronić Bracławia a potem Niemirowa (doszło do bitew czy oblężeń??) - ale musiał się wycofać (tracąc przy okazji armaty wywiezione z Niemirowa) i został rozbity ostatecznie w krwawej bitwie pod Ładyżynem, w której został ranny, dostał się do niewoli i został z rozkazu Sieniawskiego stracony.

a potem o tym co działo później - m.in. partyzantka ukraińska w 1703 i ofensywa przeciwko szlachcie w 1704 m.in. ponowne wzięcie Niemirowa i "rozgromienie" oddziału szlachty w miasteczku Soniawy(??)(Соняві) w lipcu 1704.


Jest tu sporo niejasności. Prawdopodobnie "polskie zwycięstwa" pod Niemirowem i Berdyczowem - to jakiś błąd. Jedna z opisywanych przez Ukraińców bitew (pod Starokonstantynowem lub pod Ładyżynem), wydaje się być identyczną ze znaną z tego forum Bitwą pod Werbiczami/Werbkami z 4 lutego 1703. Tylko, że o ile rejon walki (Starokonstantynów jest niedaleko Międzyboża opisywanego w temacie o bitwie pod Werbiczami) i dowódcy jacy wg. Ukraińców prowadzili pod Starokonstantynowem do boju siły polskie (Potocki i Wiśniowiecki) sugerują iż Werbicze = Starokonstantynów, o tyle efekty (pojmanie dowódcy kozackiego) pasują do Ładyżyna - położonego w kompletnie innym miejscu. Oczywiście Ukraińcy nic nie piszą o fakcie wspierania ich w którejkolwiek z tych bitew przez jazdę mołdawską (regularną?? w jakiej ilości??). Stąd niejasności te mógłby rozwikłać jedynie jakiś specjalista od tego okresu.



Co jeszcze mi się nasunęło - jeśli brać za dobrą monetę ukraińską wikipedię - to w styczniu-lutym 1703 mieliśmy taki mały polski "blitzkrieg" na prawobrzeżnej Ukrainie. Silne wojska koronne w trudnych, zimowych warunkach, w terenie z ludnością sprzyjającą przeciwnikowi, wzięły szereg miast bronionych przez kozaków i rozbiły ich przynajmniej w 2 krwawych bitwach. A przecież nie byli to tylko zwyczajni chłopi - w pułkach kozackich byli ludzie mający za sobą wieloletnią służbę w czasie wojny tureckiej. Także ich dowódcy nie byli niedoświadczeni - Palej, Samuś, Abazyn i inni brali udział w wojnie z Turkami i uczestniczyli w wyprawach Sobieskiego.


Ogólnie to ciekawy temat - tylko kompletnie nieznany - zdecydowanie przesłonięty przez powstanie Chmielnickiego i odbywającą się w tym samym czasie Wielką Wojnę Północną.

Ten post był edytowany przez Rian: 24/10/2013, 15:51
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.159
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 26/10/2013, 20:58 Quote Post

Przeglądając Wimmera - w 1702 w Białej Cerkwii i koło niej stały: chorągwie pancerne D. Ruszczyca (50 koni) i Ligęzy (60 koni), wołoska R. Ruszczyca (40 koni), część akrebuzerii królewskiej (łącznie 300 koni, pewnie tylko około połowa stała w Białej Cerkwi), mały regiment piechoty generała Berensa (140 porcji) i część królewskiego regimentu dragonii (łącznie 1000 porcji - tylko część w Białej Cerkwi) - dawałoby to łącznie jakieś 700-800 żołnierzy. Pewnie część tych jednostek (chorągwie jazdy) odeszła do walki ze Szwedami a pozostały tylko jednostki autoramentu cudzoziemskiego. Ale to i tak stosunkowo silna pewnie grupa (z 500 żołnierzy + artyleria), więc nic dziwnego, że twierdza broniła się przez dwa miesiące.
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
danil
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.402
Nr użytkownika: 70.199

 
 
post 27/10/2013, 11:22 Quote Post

nie czytaj Wikipedji..jakis moj znajomy w wiki dla zartu czy cos tak swiadomo redaktowal ,piszac jakis idiocki liczby tam i siam i nic..to trzeba brac jakis zrodla z tego okresu-choc by pisma urzednikow polskich i wojskowych dowodcow z tego regionu..moze cos jest mniej-wiecej dokladnie w pismach Mazepy -trzeba poczytac..

Ten post był edytowany przez danil: 27/10/2013, 11:23
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.159
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 27/10/2013, 20:35 Quote Post

No tematy na ukraińskiej wikipedii związanie z powstaniem (o Powstaniu Paleja, pułkowniku Paleju, pułkowniku/hetmanie Samusiu, pułkowniku Abazynie, pułkowniku Iskrze) to jednak redagowało więcej niż jedna osoba. Mogą twić w nich prawdziwe informacje np. choćby o przebiegu oblężenia Białej Cerkwi. Trzeba je jednak skonfrontować ze znawcami tego okresu a tych jak widać na tym forum nie ma.

Jeśli chodzi o nazwy miejsc bitew - mogą się one różnić u polskich i ukraińskich autorów. Tak jak dla Polaków była w 1410 bitwa pod Grunwaldem - to dla Niemców bitwa ta była pod Tannenbergiem. Bitwa ta sama, ale nazwa wzięta od nazwy innej wioski leżącej przy polu bitwy. Tak, że fakt, iż na ukraińskiej wikipedii podane są pod rokiem 1703 bitwy pod Ładyżynem i Starokonstantynowem a u nas z tego okresu znana jest bitwa pod Werbiczami/Werbką to jeszcze nie znaczy, że są to różne bitwy tylko, że różnie się je na Ukrainie i w Polsce nazywa.

Jeśli chodzi o liczebności wojsk polskich i kozackich w konkretnych bitwach - to da się pewnie określić liczebność wojsk polskich na postawie dokumentów hetmańskich. Jeśli chodzi o liczebność wojsk kozackich, to nie wiem, czy zachowały się wewnętrzne dokumenty pułkowników kozackich z tego okresu, czy to tylko liczby szacunkowe.

Ale jak już napisałem - to rzecz dla specjalisty od tego okresu.

Ten post był edytowany przez Rian: 27/10/2013, 20:40
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
Justyna Szwed
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 396
Nr użytkownika: 76.807

Stopień akademicki: Studentka
 
 
post 28/10/2013, 13:27 Quote Post

Powstanie mylnie nazywane jest powstaniem Paleja, w jego biogramie, stwierdzono: Pod koniec życia schorowany i zniechęcony konfliktami wśród Kozaków, nie odgrywał decydującego czynnika w powstaniu, niekiedy mylnie nazywanym powstaniem Paleja.
Latem 1700 roku regimentarz Marcin Cieński zamierzał zakwaterować swoje chorągwie na Polesiu kijowskim, Palij wysłał przeciw niemu mołojców. Doszło do starć zbrojnych co wywołało zdecydowaną reakcję Polaków. We wrześniu grupa około 4 tysięcy wojsk koronnych pod komendą Wilgi i Cieńskiego wyruszyła na Chwastów. Pobiła Kozaków i opanowała wały zewnętrzne, ale potem odstąpiła od dalszych szturmów miasta z powodu rozkazu króla Augusta II nakazującego zaprzestanie walk. Kozacy jednak dalej planowali bunt. W lecie 1702 roku powstanie objęło obszary Kijowszczyzny, Bracławszczyzny i części Podola. Działania prowadzili Iskra i Samuś. Palijowi niespieszno było do obozu. Chorował i twierdził, że jest bliski śmierci. De facto dowodził powstaniem tylko trzy miesiące, do grudnia. Dopiero we wrześniu na nalegania, wysłał swoje oddziały pod Białą Cerkiew, dopiero w październiku przybył do kwatery zakaźnego. W październiku oddziały Samusia ruszyły pod Berdyczów, a siły Siemaszki poszły w kijowskie. Palij stał pod BiałąCerkwią. Dowodził oblężeniem twierdzy, 21 listopada doprowadził do jej kapitulacji, zresztą w wyniku podstępu. W wyniku ofensywy styczniowo – lutowej wojsk koronnych w 1703 roku, wojsko koronne odzyskało tereny Podola i Bracławszczyzny. Palij fortyfikował wtedy Białą Cerkiew. W 1704 wyjechał do Mazepy gdzie go aresztowano razem z Siemaszką. Ukazem Piotra I zesłano go na Sybir.
Informacje podaje za biogramem pułkownika Semena Paleja, pióra prof. Wagnera, zamieszczonym w pracy Hetmani Zaporoscy w służbie króla i Rzeczypospolitej, str. 411 – 414.
Mogę też skrobnąć coś o działaniach Samusia, jeśli ktoś byłby ciekaw.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.159
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 28/10/2013, 15:52 Quote Post

QUOTE
Latem 1700 roku regimentarz Marcin Cieński zamierzał zakwaterować swoje chorągwie na Polesiu kijowskim, Palij wysłał przeciw niemu mołojców. Doszło do starć zbrojnych co wywołało zdecydowaną reakcję Polaków. We wrześniu grupa około 4 tysięcy wojsk koronnych pod komendą Wilgi i Cieńskiego wyruszyła na Chwastów. Pobiła Kozaków i opanowała wały zewnętrzne, ale potem odstąpiła od dalszych szturmów miasta z powodu rozkazu króla Augusta II nakazującego zaprzestanie walk.


No proszę - a więc jednak poważna różnica pomiędzy tym zdaniem a ukraińską wikipedią, w której napisano, iż bitwę tą wygrali kozacy.

QUOTE
Mogę też skrobnąć coś o działaniach Samusia, jeśli ktoś byłby ciekaw.

Naturalnie, żem ciekaw smile.gif Może to wyjaśniłoby moje wątpliwości pomiędzy tym co można wyczytać na ukraińskiej wiki a wiadomościami z polskich stron.
Przede wszystkim - biwa pod Berdyczowem w październiku 1702, gdzie Samuś miał "rozgromić" siły koronne Potockiego, zdobycie Niemirowa, itp. działania z końca 1702 no i co robił (i gdzie) Samuś w czasie polskiej ofensywy w styczniu-lutym 1703.

Ps. Na Ukrainie chyba często nazywa się to powstanie "Drugą Chmielnicczyzną" - więc to bardziej u nas to powstanie jest bardziej utożsamiane z osobą Paleja.

Ten post był edytowany przez Rian: 28/10/2013, 16:00
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
Justyna Szwed
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 396
Nr użytkownika: 76.807

Stopień akademicki: Studentka
 
 
post 28/10/2013, 17:25 Quote Post

Działania Samusia
W końcu lipca 1702 roku, oddziały Samusia i Iskry, opanowały Bohusław, Korsuń i Lisiankę. Kozacy wymordowali miejscowych Polaków i Żydów. Następnie Samuś ruszył na Białą Cerkiew. 13 września spalił miasto, lecz nie zdołał zdobyć obronnego zamku z polską załogą. Kiedy pod miasto przybył Palij, oddziały Samusia ruszyły do woj. Bracławskiego. Na wieść o koncentracji polskich chorągwi pod Berdyczowem, wprawił się w połowie października na południe i 26 tegoż miesiąca pobił pod miastem jazdę polską. Następnie poniósł porażkę pod Międzybożem, zawrócił zatem do Białej Cerkwi. Po zdobyciu Białej Cerkwi 21 listopada pułkownik znowu ruszył pod Międzybóż, lecz kolejne szturmy mołojców zostały odparte przez polską załogę. Z powodu silnych mrozów oblężenie zwinięto 8 grudnia. Palej rozłożył wojsko na leża zimowe pod Chwastowem, Samuś zaś swe oddziały pod Bohusławiem. Rozdzielenie armii było dużym błędem obu wodzów. Kozacy zostali zaskoczeni ofensywą zimową sił koronnych. Zebrane oddziały Kozaków Samusia poniosły klęskę 20 lutego pod Niemirowem. Samuś uciekł do Bohusławia na czele niedobitków.
Potyczka pod Berdyczowem.
Siły koronne, dowodzone przez Potockiego i Ruszyca, składały się z około 1000 – 1200 żołnierzy regularnych w 17 chorągwiach oraz 800 szlachty z pospolitego ruszenia. Sytuacje komplikował konflikt między Potockim i Ruszycem z powodu którego, oddziały obu wodzów obozowały osobno. Około godziny 11 – 12, Kozacy Samusia uderzyli na biesiadującą w tym czasie szlachtę, zdobywając obóz i miasto. Straty Polaków wynosiły około 200 ludzi, reszta uciekła.

Ten post był edytowany przez Justyna Szwed: 28/10/2013, 17:31
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.159
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 29/10/2013, 16:21 Quote Post

QUOTE
Następnie poniósł porażkę pod Międzybożem


Wnoszę z tego, że Międzyboża nie zdobył (kto go bronił??). Co prawda na ukraińskiej wiki jest napisane, że pod Międzybożem pułkownik Abazyn "rozgromił" 1,5-tysięczny oddział polski...

Co do porażki Samusia pod Niemirowem - ukraińska wiki podaje, że pod Niemirowem porażkę poniósł w 1703 Abazyn (ostateczną pod Ładyżynem), zaś Samuś poniósł klęskę pod Starokonstantynowem. Znaczy - wszystkie te informacje z ukraińskiej wiki można do kosza wrzucić??

Ps. Czy masz jakieś informacje nt. garnizonów polskich broniących miast/twierdz ukraińskich przed wojskami kozackimi jak choćby wymienionego Międzyboża?? Co do Białej Cerkwi - mam pewne podejrzenia wynikające z komputu na rok 1702 podanego u Wimmera. Tenże podaje też, że w Niemirowie oddziały kozackie wycięły "regiment piechoty i dwie chorągwie lekkiej jazdy wojewody kijowskiego". Ciekawe byłoby też poznać, czy i w jakim stopniu Kozacy rzeczywiście zagrozili Kamieńcowi - rzucanie się na tak potężną twierdzę z 2-3 tysiącami ludzi nie miałoby większego sensu, stąd podana akcja Fiodora Szpaka, który z 3000 ludzi miał "zagrozić" w styczniu 1703 twierdzy to chyba lekka przesada.

Ps. 2 Czy masz może jakieś info odnośnie tego jakie siły (i pod czyim dowództwem) pobiły Samusia 20 lutego 1703 pod Niemirowem a z drugiej jakimi siłami dysponował Samuś?? Ewentualne straty stron ciężko będzie chyba określić.

Ps. 3 Dysponujesz czymś nt. pułkowników Abazyna i Iskry??

A tak wogóle - wielkie dzięki - trochę mi to rozjaśniło obraz sytuacji smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
Justyna Szwed
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 396
Nr użytkownika: 76.807

Stopień akademicki: Studentka
 
 
post 29/10/2013, 18:08 Quote Post

Według prof. Wagnera, bitwa pod Konstantynowem nie miała miejsca.
Załoga Białej Cerkwi – regiment piechoty Jana Berensa około 100 ludzi, oddział rajtarów gen. Brandta około 200 żołnierzy, 2 chorągie jazdy Ruszyców w sile 80 jeźdźców, W pobliskim Rokitnie 2 chorągwie w sile 100 ludzi. Artyleria – 28 dział i 15 moździerzy. Dowódca Białej Cerkwi Jan Gałecki. Wywabiony na rozmowy przez Paleja, został aresztowany i pod groźbą utraty życia, 21 listopada nakazał poddać zamek. Mała powtórka z Żółtych Wód.
1- 2 października – 4 tys. mołojców Samusia i Abazyny pobiło 2 chorągwie jazdy pod Winnicą i zdobyło miasto. 11 – 13 paź. Obaj wodzowie dotarli pod Niemirów.
Załoga Niemirowa – 2 chorągwie, regiment piechoty, nadworna dragonia Potockich w sumie tysiąc ludzi z 12 działami.
15 – 16 paź. Kozacy dzięki pomocy mieszczan, którzy rozkopali miejski staw wdarli się do miasta i wyparli Polaków do zamku. Dragonia i artyleria z zamku zadała mołojcą spore straty, jednak nocą z 17/18 Kozacy wybili otwory w palisadzie zamku. Dokonali rzezi załogi i ludności, która się w nim schroniła, Polaków, jezuitów i Żydów.
Następnie Samuś ruszył na Białą Cerkiew a Abazyna na Bar, który zdobył. Samuś ruszył następnie pod Berdyczów gdzie na czele 4 – 5 tys. sił, pobił wojsko Potockiego i Ruszyca.
Załoga Międzyboża – 2 chorągwie i oddział piechoty – w sumie około 300 ludzi i kilka dział.
15 listopada podszedł pod miasto Samuś, w wyniku trwających dwa dni szturmów stracił kilkuset ludzi i odszedł spod murów 18 tegoż miesiąca. 25 powrócił lecz w wyniku mrozów 8 grudnia odstąpił z armią zostawiając do blokady twierdzy tysiąc jazdy kozacko – mołdawskiej.
20 – 21 grudnia 3 chorągwie lekkiej jazdy i 70 dragonów idące na odsiecz miastu, starły się pod murami z grupą osłonową, powaliły trupem około 200 kozacko – mołdawskich wojaków i zwycięsko weszły do miasta.

Polska ofensywa zimowa 1703 roku.
Siły Rzeczypospolitej wynosiły około 12 tys. W tym około 5,5 – 6,5 tys. jazdy, 3 tys. piechoty oraz 2,5 tys. dragonów.
Na początku lutego Potocki pobił siły kozacko – mołdawskie w bitwie pod Werbką. Następnie zdobyto około 9 tegoż miesiąca Winnicę i Chmielnik.
Siły Samusia i Abazyny pod Niemirowem wynosiły 11 tys. w tym 4 – 5 Kozaków reszta czerń. Pobiły ich wojska Potockiego w sile 2 – 3 tys. jazdy. Samuś uciekł. do Bohusławia. Abazyna zebrał 2 tys. mołojców pod Ładyżynem, dopadł go pod tym miastem Potocki i w całodziennej bitwie pokonał. Straty Kozaków około 600 ludzi, a sam Abazyna dostał się do niewoli.
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
indigo
 

Ad maiorem Historycy.org gloriam!
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.897
Nr użytkownika: 488

Stopień akademicki: magister
 
 
post 29/10/2013, 18:30 Quote Post

O powstaniu Paleja można poczytać nieco w Pamiętnikach do panowania Augusta II str. 47.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #12

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.159
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 30/10/2013, 17:08 Quote Post

QUOTE
Siły Samusia i Abazyny pod Niemirowem wynosiły 11 tys. w tym 4 – 5 Kozaków reszta czerń.

Aż 11 tysięcy???? Sporo. I pobici tylko przez 2-3 tysiące jazdy?? Wyglądałoby to na duży sukces armii Rzeczypospolitej zwłaszcza, że kozacy dysponowali artylerią zdobytą w Niemirowskiej fortecy.

Ps. Czy zdobycie Winnicy, Chmielnika, Niemirowa w 1703 wymagało oblężenia/szturmu, czy Kozacy po prostu odstąpili??

Ps.2 Ukraińcy wspominają coś o Bracławiu, że niby na początku 1703 bronić miał go Abazyn - czy to fakt, czy również błąd??

Ps.3 ta jazda mołdawska to w koncu skąd się na Ukrainie wzięła????

Ten post był edytowany przez Rian: 30/10/2013, 17:10
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.621
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 30/10/2013, 17:34 Quote Post

QUOTE(Justyna Szwed @ 29/10/2013, 17:08)
oddział rajtarów gen. Brandta około 200 żołnierzy,


Znaczy arkabuzerów wink.gif
 
User is online!  PMMini ProfileEmail Poster Post #14

     
Justyna Szwed
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 396
Nr użytkownika: 76.807

Stopień akademicki: Studentka
 
 
post 30/10/2013, 18:02 Quote Post

QUOTE
Znaczy arkabuzerów

wink.gif
W Chmielniku wojsko Potockiego wycięło kilkuset Kozaków. Załoga Niemirowa, widząc klęskę sił polowych, uciekła z miasta z armatami. Wynika z tego, że artyleria z Niemirowa nie odegrała żadnej roli w bitwie. Kozacy wycofywali się do Bracławia, lecz pod naporem jazdy musieli opuścić miasto, porzucając armaty. Co do jazdy Mołdawian. Kozacy znając słabość swej konnicy pozyskali pomoc Mołdawską, jednak jeszcze przed bitwą pod Niemirowem jazda Mołdawian ścigana przez Polaków wycofał się za Dniestr.
Dywizja Potockiego w chwili rozpoczęcia ofensywy:
Jego pułk – 2 chorągwie husarii, 5 pancernych – 350 koni
Pułk Stefana Potockiego – 300 koni
Pułk Antazego Miączyńskiego – 300 koni
Pułk Jana Sobieskiego ( tego od bitwy pod Podhajcami w 1698, nie 1667) 250 koni
W sumie husarskich i pancernych 23 – 25 chorągwi
Lekkie chorągwie spoza pułków 600 – 700 koni
Zapewne jeszcze jakieś oddziałki, wzmocniły Potockiego przed bitwą z Samusiem i Abazyną.

Ten post był edytowany przez Justyna Szwed: 30/10/2013, 18:07
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

5 Strony  1 2 3 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej