Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony  1 2 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Lechistan, w kazdej legendzie ziarno prawdy
     
Sobiepan
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 259
Nr użytkownika: 869

 
 
post 9/05/2004, 16:15 Quote Post

Nie chcialbym zaczynac tu dyskusji o mitologii natomiast o powstaniu nazwy, podobienstwach pomiedzy nazywaniem polakow przez rozne nacje sąsiednie oraz mozliwosci istnienia okołó roku 550 postaci imieniem Lech, niekoniecznie powiązanym z Czechem i Rusem. Co ciekawe w czechach rowniez występuje ta legenda o trzech braciach, podobno tez rus zostal do niej dodany stosunkowo niedawno (sic!). happy.gif
Co do faktow jezykowych to dysponujemy takimi oto przykladami na miano polaków:

litewski- lenkas
węgierski- lengyel
rusinski- lakh (lach)
staroniemiecki- lechien

Mozliwe ze nazwa ta zostala zapozyczona przez tak rozniacy sie od pozostalych jezyk wegierski, lub tez jest to pochodna wschodnio -'polskiego' plemienia lędzian/lędziców. huh.gif
Przyjęlo sie poza tym całą slowianszczyznę zachodnią oprocz czech nazywac lechią i plemionami lechickimi w sklad ktorych wchodzily grupy polskie, pomorskie i połabskie. A oto kolejne przyklady:

-serbo-chorwackie Ledianin,
- bizantyńskie Licyke, Lenzaninoi,
- germańskie Lendizi u tzw. Geografa,
- arabskie l.d.j.r., L(ę)d(z)j(anie) u al-Mas'udiego
- turecki Lechistan itd. biggrin.gif

Ciekawe zresztą jest i brzmienie nazwy lechistan ktore wlasciwie wydaje sie najmlodszą z nazw o pochodzeniu tureckim badz tatarskim.
A oto co znalazlem przeszukując internet w poszukiwaniu niemieckich zrodel dotyczacych slowian w okresie panstwa karolingów. Otoz okazuje sie ze istniją cale mapy terenow połabskich z dokladnie naniesioymi nazwami poszczegolnych zwiazkow panstwowychm, niestety nie znalazlem autorow zrodla, a jego tytuł widnieje ponizej. Ostatnie i chyba jedyne zapiski w języku połabskim (mecklemburskim) znajdują się obecnie w najdalej na zachod wysuniętym osrodkiem ich osadnictwa a mianowicie w Hamburgu. Co do terenu łużyc to zachowały się tam do dzis dwa dialekty- górno i dolno łużycki, ale są to języki ginące choć spośród wszystkch najbardziej podobne do polskiego.
Oto wspomniany tytul zbioru map:

QUOTE
Die germanische Weltherrschaft zur Zeit des Theoderich. Slawische Volker
Wahrscheinche Urhenimat der
Slawen bis 400 n Chr. Oraz Slaven auf germanischen Boden im fruhen Mittelalter LECHUS 550
rolleyes.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
Sobiepan
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 259
Nr użytkownika: 869

 
 
post 9/05/2004, 17:21 Quote Post

Pod panowaniem Karola Wielkiego znalazly sie czasowo obszary pozniejszego związku obodrzyckiego (co do ktorego jestem zdania iz nie byl on w pelni czysto-slowianski) , serbow luzyckich, jednka bez Miśni oraz czech i Moraw. Kolejnymi 'słowianskimi' nabytkami była nizina panonska oraz czesc chorwacji zasiedlona juz przez przybyłych a nawet ochszczonych słowian. Z tego okresu prawdopodobnie pochodzą wzmianki serbskie oraz luzyckie na temat lechitów, którzy zresztą znajdowac sie mieli na obszarze zasiedlonym przez wiele podbnie brzmiących plemion. Począwszy od Wołynian i Wolinian, po Wielkopolan czy drzewian kolejno z rusi i wielkopolski, oraz polesia i dolnego sląska. Do Lechitów nie zlaiczno jednak jak przepuszczalem spokrewnionych z nimi 9moze nawet bardziej niz np połabianie) łużyczna którzy stanowili odrębną tak zwaną serbską lub też milsko-turyngską (z racji bliskosci ksiestw niemieckich).
Mozemy wiec juz umiejscowisc naszą Lechię o ktorej poczatkach i zalozycielach wiele nie pozostalo pomiedzy krajem Holzatow (zapewne doswiadczonych ekspansją slowian dunczykow z jutlandu), dolnymi łużycami oraz Żuławami, wołyniem i dorzeczem rzeki Ciepłej na wschodzi i południu, gdzie prędzej było w owych czasach o połowców czy madziarów anizeli słowaków.
Narody lechickie czy może lackie mialy wedlug jednej teorii zostac zorganizowane w lechistany (wojewodztwa?) przez przybyszow o imionach Lech i Czech. W tym samym czasie w skandynawii, w podróż za chlebem czy też po wypędzeniu wyruszali na podbój nowych ziem, nazywając siebie nawzajem towarzyszami, a istnieje w jezyku staro-norweskim słowo ut-lach oznaczające towarzysza. Czech jest (podobno) rowniez pochodzenia skandynawskeigo i oznacza banitę, a rzekome Gniezno założone przez Lecha w roku 500a.d. to norweskie okreslenie 'twierdzy'. I tak mamy zaczatki o naszej narodowej legendzie, czy prawdziwe ? W kazdym razie mozliwe ale zapewne nigdy naprawde sie nie dowiemy jak bylo, mozna tylko spekulowac. Natomiast jak widzimy dziedzictwo jezykowe dotyczące lachów/lechitów i lackich plemion jest znaczące. Jakies odkrycie ktore pozwoliło by zweryfikowac te tezy (np w okolicach gniezna, lub zrodlo pisane) przesunelo by poczatki panstwa slowianskiego na naszych ziemiach o jakies 300 lat.

P.S. Była nawet jedna próba udowodnienia 1700 lat wojskowosci i istnienia druzyny słowianskej nad Odrą po odkryciu tam grobu woja, natomiast jak widac niczego to nie zmieniło.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
gotrek
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 108
Nr użytkownika: 417

 
 
post 9/05/2004, 21:07 Quote Post

QUOTE
Oto wspomniany tytul zbioru map:


QUOTE 
Die germanische Weltherrschaft zur Zeit des Theoderich. Slawische Volker
Wahrscheinche Urhenimat der
Slawen bis 400 n Chr. Oraz Slaven auf germanischen Boden im fruhen Mittelalter LECHUS 550


To może podaj odpowiednie linki? Jakoś nie chce mi się wierzyć, że te mapy cytowano bez podania autorów oraz dat i miejsc wydania.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
Sobiepan
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 259
Nr użytkownika: 869

 
 
post 10/05/2004, 13:32 Quote Post

Swoją droga ciekawe czy czasem jakies dunskie plemie nie powędrowało na wschód gdzie u ujscia Wisły założyć mieli by Dansk....
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Sobiepan
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 259
Nr użytkownika: 869

 
 
post 10/05/2004, 13:52 Quote Post

Gotrek! Niestety najdalej jak udało mi sie wrocić w swojej historii do tych stron to tylko to:
http://www.stmuk.bayern.de/blz/web/wettbewerb2001/2.html
Jesli nie ma tego w tym artykule to sproboj w innych, sasiednich ale tam juz linki sa podane, to jest wieksza witryna o historii.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
Rawa
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 805
Nr użytkownika: 492

 
 
post 10/05/2004, 15:13 Quote Post

Nie chcialbym zaczynac tu dyskusji o mitologii natomiast o powstaniu nazwy, podobienstwach pomiedzy nazywaniem polakow przez rozne nacje sąsiednie oraz mozliwosci istnienia okołó roku 550 postaci imieniem Lech, niekoniecznie powiązanym z Czechem i Rusem. (Sobiepan)

Właściwie rozpocząłeś temat maturalny biggrin.gif "Słowianie, czyli nasi przodkowie" zwracając uwagę na - moim zdaniem - jeden z jego istotnych elementów jakim jest dociekanie kim byli Lachowie.

Co ciekawe w czechach rowniez występuje ta legenda o trzech braciach, podobno tez rus zostal do niej dodany stosunkowo niedawno

Ta legenda występuje w genealogii większosci ludów, podobnie jak legenda o złym bracie.

Ciekawe zresztą jest i brzmienie nazwy lechistan ktore wlasciwie wydaje sie najmlodszą z nazw o pochodzeniu tureckim badz tatarskim.

Ja też sądzę, że nazwę Lehistan utworzyli Turcy Osmańscy, za których pośrednictwem trafiła do Iranu w formie Lahistan. Ciekawe, że Arabowie nie przyjęli tej nazwy i posługują się określeniem Bolanda.

Pod panowaniem Karola Wielkiego znalazly sie czasowo obszary pozniejszego związku obodrzyckiego (co do ktorego jestem zdania iz nie byl on w pelni czysto-slowianski)

Można rozważyć w innym świetle relację Bedy Czcigodnego, który w rejonie osiedlenia Obodrytów wymienia Hunni.

Kolejnymi 'słowianskimi' nabytkami...

Mówisz o ekspansji Słowian czy zdobyczach Karola?

Część chorwacji zasiedlona juz przez przybyłych a nawet ochszczonych słowian.

W czasach Karola nie było ochrzczonych Słowian - tym bardziej Chorwatów. Być może pierwsze chrzty przyjęto na terenie obecnej Macedonii.

Z tego okresu prawdopodobnie pochodzą wzmianki serbskie oraz luzyckie na temat lechitów, którzy zresztą znajdowac sie mieli na obszarze zasiedlonym przez wiele podbnie brzmiących plemion.

Mógłbyś podać z jakich żródeł pochodzą te wzmianki?
Osobliwością Polski jest brak powtarzalności własnych nazw plemiennych w innych skupiskach Słowian (Mazoszanie, Pomorzanie itd)

Począwszy od Wołynian i Wolinian, po Wielkopolan czy drzewian kolejno z rusi i wielkopolski, oraz polesia i dolnego sląska. Do Lechitów nie zlaiczno jednak jak przepuszczalem spokrewnionych z nimi 9moze nawet bardziej niz np połabianie) łużyczna którzy stanowili odrębną tak zwaną serbską lub też milsko-turyngską (z racji bliskosci ksiestw niemieckich).

Trochę sie rozpedziłeś. smile.gif

Mozemy wiec juz umiejscowisc naszą Lechię

Z Twojego wywodu jasno to wynika...

o ktorej poczatkach i zalozycielach wiele nie pozostalo pomiedzy krajem Holzatow (zapewne doswiadczonych ekspansją slowian dunczykow z jutlandu), dolnymi łużycami oraz Żuławami, wołyniem i dorzeczem rzeki Ciepłej na wschodzi i południu, gdzie prędzej było w owych czasach o połowców czy madziarów anizeli słowaków.

Chyba jednak trochę zostało skoro tu jesteśmy.

Narody lechickie czy może lackie mialy wedlug jednej teorii zostac zorganizowane w lechistany (wojewodztwa?) przez przybyszow o imionach Lech i Czech. W tym samym czasie w skandynawii, w podróż za chlebem czy też po wypędzeniu wyruszali na podbój nowych ziem, nazywając siebie nawzajem towarzyszami, a istnieje w jezyku staro-norweskim słowo ut-lach oznaczające towarzysza. Czech jest (podobno) rowniez pochodzenia skandynawskeigo i oznacza banitę,

"Czesi" może być nazwą celtycką, tak bowiem Celtowie określali ludzi pracujących w polu: "cesti". Jeśli ktoś by sie uparł, można to podciągnąć pod Polan i wtedy odnajdziesz trzeciego brata z legendy która Cię zainteresowała. Trzech braci i trzy ludy Polan - c.b.d.o. biggrin.gif

a rzekome Gniezno założone przez Lecha w roku 500a.d. to norweskie okreslenie 'twierdzy'.

Żeby Cię skołować powiem że Gnezdum to w irańskim skorpion. Twierdza Skorpiona brzmi lepiej.

I tak mamy zaczatki o naszej narodowej legendzie, czy prawdziwe ? W kazdym razie mozliwe ale zapewne nigdy naprawde sie nie dowiemy jak bylo, mozna tylko spekulowac.

Skoro nigdy się nie dowiemy masz racje, że wszystko jest możliwe.

Natomiast jak widzimy dziedzictwo jezykowe dotyczące lachów/lechitów i lackich plemion jest znaczące.

Znakomicie to wykazałeś

Jakies odkrycie ktore pozwoliło by zweryfikowac te tezy (np w okolicach gniezna, lub zrodlo pisane) przesunelo by poczatki panstwa slowianskiego na naszych ziemiach o jakies 300 lat.
Zapewne. Szkoda że Wandalowie i Goci nie potrafili pisać. sad.gif

P.S. Była nawet jedna próba udowodnienia 1700 lat wojskowosci i istnienia druzyny słowianskej nad Odrą po odkryciu tam grobu woja, natomiast jak widac niczego to nie zmieniło.

Mamy tu w Forum próby śmielej sięgające w przeszłość zatem masz pole do popisu. Zaś ten wojownik... Hunowie byli zbiorowiskiem wojowników z różnych plemion. W Azji Centralnej noszono szyszaki podobne do tych, których poźniej używali wojowie Mieszka. Hunowie używali też irańskiego miecza typu spatha.

Ad. Gotrek
Mapki wspomniane przez Sobiepana można kupić poprzez narodowo-socjalistyczną Wirtualną Polonię......
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
Sobiepan
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 259
Nr użytkownika: 869

 
 
post 10/05/2004, 15:37 Quote Post

QUOTE
Kolejnymi 'słowianskimi' nabytkami...

Mówisz o ekspansji Słowian czy zdobyczach Karola?

O zdobyczach Karola.
QUOTE
Ciekawe, że Arabowie nie przyjęli tej nazwy i posługują się określeniem Bolanda.

Można by zająć się i tym okresleniem, może ma związek z Bolesławem Chrobrym tongue.gif
QUOTE
Część chorwacji zasiedlona juz przez przybyłych a nawet ochszczonych słowian.

W czasach Karola nie było ochrzczonych Słowian - tym bardziej Chorwatów. Być może pierwsze chrzty przyjęto na terenie obecnej Macedonii.


Masz rację, skorzystałem jak widać z nietrafnego źródła (atlas historyczny). Ale wiemy iż była już słowianska społecznosc np w Albanii.

QUOTE
"Czesi" może być nazwą celtycką, tak bowiem Celtowie określali ludzi pracujących w polu: "cesti". Jeśli ktoś by sie uparł, można to podciągnąć pod Polan i wtedy odnajdziesz trzeciego brata z legendy która Cię zainteresowała. Trzech braci i trzy ludy Polan - c.b.d.o. 


Tak samo jak i Warszawa ma oznaczac w staro celtyckim wojowników na brzegu rzeki a Odra celtyckie Dur czyli wodę. (albo Modra- niebieska). Niestety nie ma to bezposredniego znaczenia i związku z legendą o Lechu i nazwie Lechistan.

QUOTE
Chyba jednak trochę zostało skoro tu jesteśmy.


A potem zaraz dodałaś ze Goci i Wandalowie nie umieli pisac. A więc najpierw sugerujesz Polskę jako spadkobierczynię Lechii a zaraz potem w ogole kwestionujesz słowianskosc tych terenow i ew panstw.

QUOTE
Żeby Cię skołować powiem że Gnezdum to w irańskim skorpion. Twierdza Skorpiona brzmi lepiej.


Osobiscie podoba mi sie orzeł biały happy.gif a w koronie jeszcze lepiej

QUOTE
Mapki wspomniane przez Sobiepana można kupić poprzez narodowo-socjalistyczną Wirtualną Polonię......


laugh.gif Acha, tak tak pewnei jeszcze rozdają i dopisują na zamówienie cokolwiek sie chce.
Co do serbskich wzmianek to chodziło mi raczej o ich okreslenie Lechitów-Ledianin
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
Rawa
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 805
Nr użytkownika: 492

 
 
post 10/05/2004, 19:51 Quote Post

Można by zająć się i tym okresleniem, może ma związek z Bolesławem Chrobrym

Raczej z frankijskim okresleniem Pulland.

Tak samo jak i Warszawa ma oznaczac w staro celtyckim wojowników na brzegu rzeki,

Obecność Celtów w okolicach Warszawy jest poświadczona. Wytapiali żelazo w okolicach dzisiejszego Milanówka.
Co do Warszawy ma ona bardziej swojską historię. Cześnik rawski i sochaczewski, Goworek Kurzeski sprzedał w 1381 roku Solec,wieś parafialną Warszawy. (Za 115 kop groszy). Przypuszcza się, że Warszawa już wcześniej należała do rodu Kurzeskich (herbu Rawa) na co wskazuje także nazwa miasta wywodząca się od imienia Warsz, charakterystycznego dla Rawiczów.

A więc najpierw sugerujesz Polskę jako spadkobierczynię Lechii a zaraz potem w ogole kwestionujesz słowianskosc tych terenow i ew panstw

Jedno drugiego nie wyklucza, jeżeli Lachowie przybyli na tereny opuszczone przez Germanów. Co oznacza dla Ciebie Słowiańskość - bycie Antem, Winidą, czy Sklawenem czy raczej wspólnota języka. W końcu język połączył także romańską część Europy gdzie mieszkały ludy o różnym pochodzeniu i mowie ale to nie oznacza że istniał -mówiąc w uproszczeniu - genetyczny pra-romanin. Tak zatem myślę, że Polacy są potomkami Lachów a teren obecnej Polski nie był odwieczną siedzibą Słowian.

Acha, tak tak pewnei jeszcze rozdają i dopisują na zamówienie cokolwiek sie chce.

Tego nie wiem, ale możesz sobie wziąć do serca ostatnią akcję ostrzegawczą w Necie. Widziałem plakaty. biggrin.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
Sobiepan
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 259
Nr użytkownika: 869

 
 
post 12/05/2004, 14:58 Quote Post

QUOTE
Raczej z frankijskim okresleniem Pulland.


Jak dla ciebie Bolanda pochodzi od Pulland'u to zajmiemy sie Pulland'em. Ciekawe co to znaczy.

QUOTE
Co oznacza dla Ciebie Słowiańskość - bycie Antem, Winidą, czy Sklawenem


Słowiańskośc to dla mnie nazywanie siebie samego 'ja' (~ya) oraz inne cechy charakteryzujące jeden lub gromadę języków, które nie odbiegają od ich dzisiejszych wersji.

QUOTE
Przypuszcza się, że Warszawa już wcześniej należała do rodu Kurzeskich (herbu Rawa)


Znowu mało co do Lechistanu, ale dobrze, gratuluję ale nie dziekuję, bo choc przodków masz sławetnych to dzisiejsza Warszawa taka nie jest. A basn o Warsie i Sawie była bardziej romantyczna niż te twoje 115 kop groszy.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

     
Rawa
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 805
Nr użytkownika: 492

 
 
post 13/05/2004, 10:21 Quote Post

Jak dla ciebie Bolanda pochodzi od Pulland'u to zajmiemy sie Pulland'em. Ciekawe co to znaczy

Pulani, Poljanie, Pulanes, Pulinaland, Polani, Pulinaland, Polliana, Bolana, Bolanen, Bolanin, Boloni - to niektóre udokumentowane źródłowo nazwy Polski.
Dziekuję, że sie tym zajmiecie, myślę że zostaniesz dyrektorem projektu - no.. chyba ze Cie mocno rozbudowane słowiańskie ego zagada.... bo jak mówisz: "Słowiańskośc to dla mnie nazywanie siebie samego 'ja' (~ya)...."

Znowu mało co do Lechistanu, ale dobrze, gratuluję ale nie dziekuję, bo choc przodków masz sławetnych to dzisiejsza Warszawa taka nie jest. A basn o Warsie i Sawie była bardziej romantyczna niż te twoje 115 kop groszy.

Chcę sprostować że 115 kop groszy należało do Piotra, mieszczanina warszawskiego, który kupił te włości. Masz rację, że obrót nieruchomościami jest mało romantyczny. A Warszawa jest O.K.
Wbrew pozorom historia Rawiczów a szczególnie ich przodków czeskich Wrszowców ma wiele wspólnego z tworzeniem sie państwowosci Czechów i pośrednio Lehistanu... zapewne wyjdzie to w dyskusji w innych tematach zwiazanych z czasami przodków. Tego nie zamierzam podtrzymywać.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
Sobiepan
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 259
Nr użytkownika: 869

 
 
post 13/05/2004, 16:24 Quote Post

Haha chodzilo mi o podkreslenie tudziez zobrazowanie iz slowianskosc to przede wszystkim jezyk. Kulture i obyczaje mozna zmienic szybciiej, przejac od sasiadow, te rzeczy ewoluują szybciej niz język a szczegolnie słowianski ktory znany ze swej mobilnosci i latwosci z jaka tworzy sie nowe wyrazy, nie tylko dwu czlonowe. Prawie kazde male dziecko wymysla nowe slowa zrozumiane przez innych a wiec choc zachodzą pewne ziamny to wciaz mozna odroznic formy gramatyczne, bezokoliczniki (ać, wać, wywać....) itd. A 'ja' jest takie samo we wszystkich słowianskich językach.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
Gryzio
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.078
Nr użytkownika: 60

 
 
post 11/07/2005, 20:04 Quote Post

Tak się zastanawiam, przytłoczony nieco zasobem wiedzy Szanownych Przedmówców, czy jest li tylko przypadkiem, że wśród naszych zachodnich sąsiadów utrwaliła się nazwa ziem polskich, pochodząca od Polan, a u sąsiadów wsch. od Lechitów, Lachów....? rolleyes.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #12

     
JarekJ
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 544
Nr użytkownika: 7.556

Zawód: BANITA
 
 
post 8/11/2005, 7:19 Quote Post

Sprawa nie jest taka prosta i nie sposob wytlumaczyc jej tym ze nazwa pierwszego z brzegu plemienia rozszerzona byla na wszystkie pozostale.
Litwini nie sasiadowali z Lendzianami, wiec dlaczego mieliby nazywac wszystkich Polakow "Lenkas" ?
Sasi (Widukind) tez z nimi nie sasiadowali, wiec czemu "Licicaviki" ?
Pierwszymi lackimi plemionami ktore napotkali Rusini na drodze swojej ekspansji byli Wiatycze i Radymicze - a jednak nie nazwali wszystkich Polakow Wiatyczami.
Nawet po Wegrach moznaby sie rownie dobrze spodziewac okreslenia urobionego od Wslan lub Chorwatow, a jest: "Lengyel".

Mysle ze slowo "Lachy" bylo poprostu szerszym pojeciem, okreslajacym caly narod, natomiast miano "Polanie" okreslalo konkretne plemie. Takie wytlumaczenie jest zgodne z Kronika Nestora, ktory wymienia Polan wsrod plemion Lachow (a nie odwrotnie).

Rozszerzenie tego plemiennego okreslenia (Polska, polski, Polacy)nastapilo dopiero po tym jak szefowie Polan roztoczyli swoja wladze na inne plemiona i odnosilo sie wylacznie do tych terytoriow, ktore znalazly sie pod owa polanska wladza.
Jednoczesnie nazwa ta nie objela lackich plemion, ktore pozostaly poza zasiegiem wladzy Piastow (bo niby z jakiej racji ?).

Utrwalenie sie nazwy "Polacy" latwo zrozumiec, biorac pod uwage ze uzywanie terminu "Lachy" w sytuacji gdzie narod nie pokrywal sie z terytorium bylo nie precyzyjne i nie informowalo czy chodzi o Lachow pozostajacych pod panowaniem Mieszka czy o tych ktorzy podlegaja np. Wladimirowi (Radmiczow, Wiatyczow i Lachow z Galicji) czy o Pomorzan ktorzy czesto nie podlegali nikomu.

Podobnie bylo np. z panstwem weneckim, ktore podporzadkowalo sobie spora czesc Wloch i Wlochow a jednak nigdy nie nazwalo sie "Italia", a ktorego mieszkancy nazywani byli Wenecjanami, mimo ze nie przestali byc Wlochami.



 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
Domino
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 469
Nr użytkownika: 1.706

 
 
post 9/11/2005, 14:49 Quote Post

O sprawie ciekawie pisze prof. J. Bańkowski w swoim wstępie do "Słownika Języka Polskiego".
 
User is offline  PMMini Profile Post #14

     
Suevus
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 316
Nr użytkownika: 8.023

Stopień akademicki: BANITA
Zawód: BANITA
 
 
post 9/11/2005, 17:46 Quote Post

Rawa 10/05/2004, 16:13
QUOTE
Ja też sądzę, że nazwę Lehistan utworzyli Turcy Osmańscy, za których pośrednictwem trafiła do Iranu w formie Lahistan. Ciekawe, że Arabowie nie przyjęli tej nazwy i posługują się określeniem Bolanda.

Nazwy Lechici używał Kadłubek, nie wydaje mi się by zaasymilował wink.gif ją od Turków dopiero co podbijających Anatolię, raczej odwrotnie nazwa turecka Polski czyli Lehistan, udowadnia tylko, że Kadłubek jej nie wymyślił, jak mu się niekiedy zarzuca.
Też nazwy Lengiel, Lach, Lenk, Lechita niekoniecznie muszą mieć wspólną etymologię, np. Nestor nazwę Lach wywodzi od Lasów, ale kronika jego nazwa Polskę ziemią Ljadską, Liad to polski Mars, czyli można by tę nazwę wywodzić z imienia czcicieli Marsa jako Marsyngowie wink.gif imię Lengiel bardziej pasuje do Lędzian, (Lendziel)...
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

2 Strony  1 2 > 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej