Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Skąd pochodzą "biali" (kolor skóry w prehistorii)?, Na podstawie 2 mutacji rozjaśniających
     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.883
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 6/01/2016, 8:24 Quote Post

Wg. SNPedii, zidentyfikowano dotąd dwie główne mutacje odpowiedzialne za jasny kolor skóry w Zachodniej Eurazji (wytłuszczona czcionka):

http://www.snpedia.com/index.php/Skin_pigmentation

QUOTE
Skin color is determined genetically

(...)

SNPs in two genes are known to be involved:

in the SLC24A5 gene:
rs1426654

in the SLC45A2 gene:
rs16891982


Więcej na temat drugiej mutacji (jej posiadanie rozjaśnia skórę a jej brak zwiększa 7 razy prawdopodobieństwo wystąpienia czarnego koloru włosów):

http://www.snpedia.com/index.php/Rs16891982

QUOTE
Geno Mag Summary
(C;C) 1.1 generally non-European, but if European, 7x more likely to have black hair
(C;G) 2 if European, 7x more likely to have black hair
(G;G) 1.1 Generally European; Light skin; Possibly an increased risk of melanoma


Pierwsza z wymienionych wyżej mutacji (jej posiadanie rozjaśnia skórę - łącznie z drugą wymienioną mutacją daje skumulowany efekt):

http://www.snpedia.com/index.php/Rs1426654

QUOTE
This SNP influences skin pigmentation.
The allele, A111T, rs1426654(A), indicates light-skinned european ancestry. [PMID 16847698, PMID 16357253]

It appears as if this SNP is a relatively new one in human evolution; one estimate [PMID 17182896] is that the rs1426654(A) allele, in other words, light skin pigmentation, spread through the European population around 6,000 - 12,000 years ago. Prior to that, "European ancestors" were most likely relatively brown-skinned. Another study ([PMID 24048645]) has concluded that almost individuals carrying the A111T variant can trace ancestry back to a single person who most likely lived at least 10,000 years ago.


Teraz porównajmy, jak przedstawiała się częstość występowania tych mutacji w populacjach prehistorycznych:

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1xe9...#gid=1800275085

Na podstawie tabeli w linku wyżej, w okresie około 11,000 do 6,000 lat przed naszą erą, wyglądało to tak:

Zachodnia Europa (łowcy) - 12,5% jednej mutacji, 0% drugiej (razem: 12,5)
Zachodnia Gruzja (łowcy) - 100% jednej mutacji, 0% drugiej (razem: 100)
Południowa Szwecja (łowcy) - 58,3% jednej mutacji, 66,7% drugiej (razem: 125)
Zachodnia Anatolia (rolnicy) - 100% jednej mutacji, 34,8% drugiej (razem: 134,8)
Europejska Rosja (łowcy) - 100% jednej mutacji, 75% drugiej (razem: 175)

Wklejam też interesującą nas tabelę (pokazujące frekwencje rs1426654 i rs16891982) w załączniku:

Załączony obrazek

Co prawda tabela tego nie mówi, ale próbki z Anatolii są z tego samego okresu (ok. 6,500 lat p.n.e.).

Podsumowując, idąc od najciemniejszej do najjaśniejszej ludności, wyglądało to wówczas tak:

Łowcy z zachodniej Europy - najciemniejsza skóra
Łowcy z Kaukazu (Gruzji) - jaśniejsza skóra
Rolnicy z Anatolii i łowcy ze Szwecji - jeszcze jaśniejsza skóra (mniej więcej ex aequo)
Łowcy z europejskiej Rosji - zdecydowanie najjaśniejsza skóra


Można dodać, że łowcy z europejskiej Rosji byli głównymi przodkami Proto-Indo-Europejczyków. Drugą grupą, która w dużej liczbie weszła w skład części spośród grup wczesnych Indo-Europejczyków, byli potomkowie ciemniejszych łowców z Kaukazu.

Jeszcze co do innych populacji prehistorycznych z interesującej nas tabeli:

"Bronze Age Steppe" to tylko próbki z kultury grobów jamowych i z kultury katakumbowej. Próbki z innych kultur epoki brązu ze stepu nie są uwzględnione pod tą nazwą. Natomiast niżej są dane dla kultur Ariów, czyli Indo-Irańczyków: Sintaszta-Arkaim-Petrowka, kultura grobów zrębowych (Srubna), Andronowo, Tagar i Tasztyk. Jak widać wszystkie kultury Indo-Irańczyków ze stepu były bardzo jasnoskóre (skumulowany procent obu mutacji odpowiednio 169, 186 i 193).

Wielu Indo-Irańczyków ze stepu miało też jasne włosy (ale to już materiał na inny temat).

Ten post był edytowany przez Domen: 6/01/2016, 9:13
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.883
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 6/01/2016, 9:32 Quote Post

Jeszcze można dodać, że chociaż Etiopczycy w stopniu od 40% do 50% pochodzą od ludności Zachodniej Eurazji, to jednak z dwóch zachodnioeurazjatyckich mutacji rozjaśniających skórę omawianych wyżej - tej w genie SLC24A5 oraz tej w genie SLC45A2 - posiadają tylko jedną (tą w genie SLC24A5), natomiast frekwencja tej drugiej w próbie 140 Północnych Etiopczyków wynosiła ZERO procent:

http://blogs.discovermagazine.com/gnxp/201...d/#.VozQGFeTngB

QUOTE
The frequency of the “European” variant in ~140 northern Ethiopians is 0%. This is peculiar for a population which may be on the order of ~50% West Eurasian. Second, the fraction of SLC45A2 derived variant in South Asians coincidentally tracks the “NE Euro” percentage in Zack Ajmal’s results.


O czym to świadczy ???

Ano chyba o tym, że eurazjatycka część przodków Etiopczyków, która przybyła do Etiopii, posiadała tylko jedną z tych dwóch mutacji, a nie obie.

Natomiast w Indiach jak najbardziej występują obie mutacje, a ta druga - której w Etiopii brakuje - KORELUJE z procentem podobieństwa genetycznego do "NE Euro" ("North-Eastern Euro" = "Północno-Wschodnich Europejczyków").

W Indiach do dzisiaj Hindusi pochodzenia Indo-Aryjskiego, zwłaszcza z wyższych kast, często mają jasną skórę.

Wskazuje to na posiadanie OBU mutacji rozjaśniających (albo jeszcze jakiś innych, dotąd nierozpoznanych).

Patrz chociażby aktorka Anushka Sharma (można dodać, że Sharma to nazwisko typowo bramińskie) - link:

Tutaj wideoklip z udziałem Anushki: https://www.youtube.com/watch?v=4wKnfhUfEng

Tutaj o nazwisku Sharma: https://en.wikipedia.org/wiki/Sharma

QUOTE
Sharma (Devanagari: शर्मा śarmā) is a common surname among Brahmins in India and Nepal. The Sanskrit stem śarman- (nom. śarmā) can mean 'joy', 'comfort', 'happiness'.[1]

An alternative English spelling of the name used in the city of Varanasi and the Indian states of Assam, Andhra Pradesh, Tamil Nadu and Kerala is "Sarma". Some Assamese people also use Sarmah.[2]

It is regarded as a highly prestigious name (...)


Więcej o podobieństwie Indo-Ariów do Wschodnich Europejczyków (czyli generalnie Bałto-Słowian) tutaj:

http://www.historycy.org/index.php?showtop...dpost&p=1506507

QUOTE(Domen @ 30/12/2015, 16:52)
Poniższe studium wskazuje na duże pokrewieństwo Bałto-Słowian ("Wschodnich Europejczyków") i Indo-Ariów:

Wszystkie rodzaje podobieństw genetycznych (haplogrup męskich, hg żeńskich i autosomów - całego genomu) wskazują na duże pokrewieństwo.

Najmniejsze, co można było przewidzieć, jest pokrewieństwo w liniach żeńskich (ale i tak jest go sporo):

Genetic Evidence on the Origins of Indian Caste Populations
(Dowody genetyczne dotyczące pochodzenia Kast Indyjskich):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC311057/

Fragment (niżej tłumaczenie):

QUOTE
To explore the impact of West Eurasians on contemporary Indian caste populations, we compared mtDNA (400 bp of hypervariable region 1 and 14 restriction site polymorphisms) and Y-chromosome (20 biallelic polymorphisms and 5 short tandem repeats) variation in ∼265 males from eight castes of different rank to ∼750 Africans, Asians, Europeans, and other Indians. For maternally inherited mtDNA, each caste is most similar to Asians. However, 20%–30% of Indian mtDNA haplotypes belong to West Eurasian haplogroups, and the frequency of these haplotypes is proportional to caste rank, the highest frequency of West Eurasian haplotypes being found in the upper castes. In contrast, for paternally inherited Y-chromosome variation each caste is more similar to Europeans than to Asians. Moreover, the affinity to Europeans is proportionate to caste rank, the upper castes being most similar to Europeans, particularly East Europeans. These findings are consistent with greater West Eurasian male admixture with castes of higher rank. Nevertheless, the mitochondrial genome and the Y chromosome each represents only a single haploid locus and is more susceptible to large stochastic variation, bottlenecks, and selective sweeps. Thus, to increase the power of our analysis, we assayed 40 independent, biparentally inherited autosomal loci (1 LINE-1 and 39 Alu elements) in all of the caste and continental populations (∼600 individuals). Analysis of these data demonstrated that the upper castes have a higher affinity to Europeans than to Asians, and the upper castes are significantly more similar to Europeans than are the lower castes. Collectively, all five datasets show a trend toward upper castes being more similar to Europeans, whereas lower castes are more similar to Asians.


Tłumaczenie:

"Aby zbadać wpływ Zachodnich Eurazjatów na współczesne indyjskie populacje kastowe, porównaliśmy różnorodność mtDNA i chromosomów Y u 265 mężczyzn z 8 kast różniących się rangą do próby 750 Afrykanów, Azjatów, Europejczyków i innych mieszkańców Indii. Pod względem dziedziczonego po kądzieli mtDNA każda kasta jest najbardziej podobna do populacji Azji. Jednakże, od 20 do 30 procent haplotypów mtDNA w Indiach należy do haplogrup z Zachodniej Eurazji i najwyższą częstością występowania tych haplotypów charakteryzują się wyższe kasty. Natomiast pod względem dziedziczonych po mieczu haplogrup Y-DNA każda kasta jest bardziej podobna do Europejczyków. Ponadto, pokrewieństwo z Europejczykami jest proporcjonalnie zależne od rangi kasty - wyższe kasty są najbardziej podobne do Europejczyków, zwłaszcza do Wschodnich Europejczyków. Te ustalenia wskazują na większy wkład męskiej domieszki Zachodnio-Eurazjatyckiej w kasty wyższe. Jednak genom mitochondrialny i chromosom Y reprezentują każdy tylko po jednym locusie haploidalnym i są bardziej podatne na duże zróżnicowanie stochastyczne, efekty wąskiego gardła, i na wymiatanie przez dobór. Dlatego by zwiększyć moc naszej analizy, zbadaliśmy też 40 niezależnych, dziedziczonych od obojga rodziców, loci autosomalnych we wszystkich kastach i populacjach kontynentalnych (próba ~600 osób ). Analiza tych danych również pokazała, że wyższe kasty są bliżej spokrewnione z Europejczykami niż do populacji Azji i że wyższe kasty są znacznie bardziej podobne do Europejczyków niż niższe kasty. W sumie wszystkie 5 rodzajów danych pokazują trend w kierunku większego podobieństwa wyższych kast do Europejczyków, podczas gdy niższe kasty są bardziej podobne do populacji Azji."


Ten post był edytowany przez Domen: 6/01/2016, 9:33
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.883
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 6/01/2016, 9:45 Quote Post

Moim zdaniem wynika z tego, że duży wkład w rozprzestrzenienie białej skóry mieli dopiero Indo-Europejczycy. Zwłaszcza w Zachodniej Europie, łowcy mieli ciemny kolor skóry (czyli poniekąd "Afrocentryści" mieli trochę racji - HA! smile.gif), rolnicy z Anatolii i łowcy ze Szwecji - kolor skóry taki jak ci "ciemniejsi od przeciętnych" wśród współczesnych Południowych Europejczyków - a dopiero ludność ze Stepów Rosji przyniosła do Europy bardzo jasny kolor skóry.

Ten post był edytowany przez Domen: 6/01/2016, 9:52
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Net_Skater
 

VIII ranga
********
Grupa: Supermoderator
Postów: 4.250
Nr użytkownika: 1.980

Stopień akademicki: Scholar & Gentleman
Zawód: Byly podatnik
 
 
post 6/01/2016, 12:40 Quote Post

Czy ten watek nie powinien byc w poddziale "Prehistoria czlowieka" ?
A jesli tak - to czy nie ma tam watkow na ten temat ?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Marthinus
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.012
Nr użytkownika: 38.063

Marcin
Stopień akademicki: Mgr
Zawód: Nauczyciel/Archeolog
 
 
post 6/01/2016, 17:15 Quote Post

Przenoszę do prehistorii. A usera Domena proszę o zaprzestanie pisania piętrusów.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
miwis
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 18
Nr użytkownika: 71.181

Michal Wisniewski
Stopień akademicki: magister inzynier
Zawód: mechanik okretowy
 
 
post 6/01/2016, 20:30 Quote Post

Klip z Anushką Sharma fajno się ogląda w ten mroźny zimowy wieczór smile.gif.Tak trochę miałem jeszcze nadzieję,że za jasną skórę i niebieskie oczy była odpowiedzialna szczątkowa domieszka neandertalskich genów.Widocznie skoro gen odpowiadający za rude włosy u neandertalczyka nie jest ten sam jak u homo sapiens to tak samo jest z jasną skórą i niebieskimi oczami.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.151
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 7/01/2016, 18:37 Quote Post

Widzę jeden problem póki co. Te liczebności są znikome. Jeśli mamy kilka przypadków, to nic tak na serio nie można powiedzieć o frekwencji.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.883
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 8/01/2016, 9:54 Quote Post

Kmacie, jeśli chodzi o łowców-zbieraczy z Europy Zachodniej, to ci ciemnoskórzy nie byli reprezentatywni dla górnego paleolitu, tylko dla mezolitu właśnie. Oni prawdopodobnie wyszli z refugium franko-kantabryjskiego już po maksimum ostatniego zlodowacenia (LGM).

Z refugium franko-kantabryjskiego wyszła grupa ciemnoskóra, natomiast jak pigmentacja wyglądała przed ostatnim zlodowaceniem - nie wiemy.

Można dodać, że to chyba wtedy - po okresie LGM - pojawiły się znaczne różnice fizyczne między łowcami w Europie Zachodniej i tymi w Europie Wschodniej. Między innymi w kształcie czaszki i we wzroście (łowcy w Rosji byli przeciętnie o 10 cm wyżsi niż łowcy w Europie Zachodniej).

Patrz Formicola & Giannecchini, "Evolutionary trends of stature in upper Paleolithic and Mesolithic Europe" (1999):

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10074386

W mezolicie przeciętny wzrost męski w Europie Zachodniej (próba 96) wynosił zaledwie 163.1 cm, podczas gdy w Europie Wschodniej (próba 75) aż 173.2 cm. Zdaniem autorów te różnice pojawiły się dopiero w okresie LGM, przed wycofaniem się lodowca i rekolonizacją Europy. Na Zachodzie ludzie zmaleli między górnym paleolitem a mezolitem (a ze wschodu brak danych z górnego paleolitu):

QUOTE
... Results obtained on later groups clearly indicate that the Last Glacial Maximum, rather than the Mesolithic transition, is the critical phase in the negative [height] trend affecting Western European populations. ...


Różnice były tylko między Wschodem i Zachodem, natomiast lokalnych nie było (wszyscy łowcy ze Wschodu podobni i wszyscy z Zachodu podobni). To dobrze koresponduje z danymi genetycznymi (łowcy z Iberii, Szwajcarii i Luksemburga identyczni genetycznie; łowcy z Karelii i spod Samary identyczni genetycznie - ale różnice genetyczne między grupą wschodnią i zachodnią duże):

QUOTE
... (5) a high level of homogeneity has also been found in the Mesolithic, both in Western and Eastern Europe; (6) the internal homogeneity found during the Mesolithic in Western and Eastern Europe is associated with marked inter-regional variability, with populations of the latter region [= Eastern Europe] showing systematically significantly greater stature than their Western contemporaries. ...


Nie było natomiast różnic we wzroście między północnym-zachodem i południowym-zachodem (a takowe istnieją obecnie):

QUOTE
.. Reasons for the West-East Mesolithic dichotomy remain unclear and lack of information for the Late Upper Paleolithic of Eastern Europe prevents insight into the remote origins of this phenomenon. Analysis of regional differentiation of stature, particularly well supported by data from Mesolithic sites, points to the absence of today's latitudinal gradients ...


=========================

Z kolei mezolityczni łowcy-zbieracze ze Szwecji byli jakby populacją pośrednią między Zachodem i Wschodem, ale bliżej im było do zachodu. Prawdopodobnie była to początkowo populacja z zachodu (z refugium franko-kantabryjskiego), ale otrzymała domieszkę od imigrantów z Rosji, którzy przybyli w IX lub VIII tysiącleciu p.n.e. Więcej na ten temat tutaj:

"The First Eastern Migrations of People and Knowledge into Scandinavia: Evidence from Studies of Mesolithic Technology, 9th-8th Millennium BC":

http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080...20#.Vo952leTngA

Tamci mezolityczni imigranci przynieśli ze sobą z Rosji do Skandynawii technologię "conical core pressure blades" (nie pamiętam nazwy polskiej).

Abstrakt:

QUOTE
In this paper a team of Scandinavian researchers identifies and describes a Mesolithic technological concept, referred to as ‘the conical core pressure blade’ concept, and investigates how this concept spread into Fennoscandia and across Scandinavia. Using lithic technological, contextual archaeological and radiocarbon analyses, it is demonstrated that this blade concept arrived with ‘post-Swiderian’ hunter-gatherer groups from the Russian plain into northern Fennoscandia and the eastern Baltic during the 9th millennium bc. From there it was spread by migrating people and/or as transmitted knowledge through culture contacts into interior central Sweden, Norway and down along the Norwegian coast. However it was also spread into southern Scandinavia, where it was formerly identified as the Maglemosian technogroup 3 (or the ‘Sværdborg phase’). In this paper it is argued that the identification and spread of the conical core pressure blade concept represents the first migration of people, technologyand ideas into Scandinavia from the south-eastern Baltic region and the Russian plain.


Oprócz technologii przwlekli też mutacje rozjaśniające skórę i stąd pośrednia pigmentacja łowców ze Szwecji (ciemniejsi od "Rosjan", jaśniejsi od zachodnich).

Ten post był edytowany przez Domen: 8/01/2016, 10:09
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.883
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 8/01/2016, 10:12 Quote Post

Oprócz różnicy ok. 10 cm we wzroście i różnic w pigmentacji, także czaszki łowców-zbieraczy z Rosji (te niżej datowane między IX tysiącleciem p.n.e. a II tysiącleciem p.n.e.) znacznie się różniły od tych z Europy Zachodniej (jak np. czaszka łowcy z La Brana w Iberii i łowcy z Loschbour w Luksemburgu):

user posted imageuser posted image

user posted imageuser posted image

user posted imageuser posted image

user posted imageuser posted image

user posted image

Dla porównania czaszki łowcy z Iberii (La Brana) i łowcy z Luksemburga (Loschbour) - ten drugi miał zaledwie 160 cm wzrostu:

user posted imageuser posted image

============================================
============================================

Czaszka "stepowca" z kultury grobów jamowych (Yamna) - zdjęcie niżej - dużo bardziej przypomina czaszki łowców z Rosji:

(co nie dziwi biorąc pod uwagę, że ludność Yamna w ok. 60% pochodziła od łowców "typu rosyjskiego", a w ok. 40% od tych "typu gruzińskiego"):

user posted image

Czaszka na zdjęciu jest czerwona od ochry. Ochrę stosowano w pochówkach w Rosji i Finlandii już na długo przed powstaniem kultury Yamna:

"The Use of Ochre in Stone Age Burials of the East Baltic":

http://mikroarkeologi.se/publications/ch11_Ilga.pdf

"Postglacial pioneer settlement in the Sarvinki area, Eastern Finland. A red ochre grave in Rahakangas 1 site":

https://orbi.ulg.ac.be/bitstream/2268/18941...ment_in_the.pdf

Już osadnicy zasiedlający wschodnie wybrzeża Bałtyku po LGM (maksimum ostatniego zlodowacenia) korzystali z ochry.

Ten post był edytowany przez Domen: 8/01/2016, 10:24
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.883
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 8/01/2016, 10:43 Quote Post

Ludność kultury grobów jamowych była podobnego wzrostu (175.5 cm) co łowcy z mezolitycznej Rosji (173.2 cm). Reprezentowała jednak jakby mieszankę dwóch typów antropologicznych (co jest w zgodzie z danymi genetycznymi, które wskazują póki co na zmieszanie się na stepie potomków populacji mezolitycznej z europejskiej Rosji z potomkami populacji mezolitycznej z rejonu Gruzji w proprocji ok. 55-60 do 45-40 na korzyść tych z Rosji):

"The Yamna population generally belongs to the European race. It was tall, dolichocephalic, with broad faces of medium height. Among them there were, however, more robust elements with high and wide faces of the proto-Europoid type, and also more gracile individuals with narrow and high faces, probably reflecting contacts with the East Mediterranean type (Kurts 1984: 90)"

Ten post był edytowany przez Domen: 8/01/2016, 10:44
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
partyzant91
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 7
Nr użytkownika: 98.713

 
 
post 9/01/2016, 11:34 Quote Post

Dobry temat ! smile.gif)

Dobra robota Domen smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.151
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 9/01/2016, 16:46 Quote Post

Hm, liczebności dla okresu przed neolitem są bardzo małe, co nie pozwala oszacować frekwencji. W zasadzie wiemy jedno - allele rozjaśniające były obecne już przed ekspansją ENF. Niemniej nadal pozostaje możliwość, że to dopiero rolnictwo stworzyło presję umożliwiającą ich upowszechnienie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.883
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 10/01/2016, 14:57 Quote Post

Apropos ENF - ta grupa też nie była jednolita pod względem pigmentacji. Na przykład o ile rolnicy w zachodniej Anatolii byli dość jaśni (ale próbki z Anatolii są młodsze niż próbki EHG z Rosji i CHG z Kaukazu!), to rolnicy w Grecji byli podobno ciemniejsi - jakby dwie różne grupy. Poza tym obecnie w Europie Południowej oprócz genów tamtych imigrantów "ENF" są też geny z "Żyznego Półksiężyca" (patrz niżej) - pytanie tylko, czy to była imigracja neolityczna czy późniejsza ??? confused1.gif

Link:

http://www.anthrogenica.com/showthread.php...in-South-Europe

Ciekawe są też te poddziały na "Wschodnich Yamna" i "Zachodnich Yamna" oraz "Kotias" (Kotias to CHG, czyli łowcy z Gruzji - albo populacja "Teal"):

user posted image

Patrząc na starożytne populacje - KCSz w większym stopniu pochodzili od "Wschodnich Yamna", a KPDz od "Zachodnich Yamna":

("Zachodni" Yamna to bodajże próbki spod Samary, a "Wschodni" to chyba próbki z Kałmucji - wschodni mieli więcej domieszki CHG / Kotiasa):

CW = KCSz (kultura ceramiki sznurowej)
Bell Beaker = KPDz (puchary dzwonowate)

user posted image

A tutaj ten możliwy czwarty komponent (oprócz neolitycznej imigracji z Anatolii) - domieszka z "Żyznego Półksiężyca":

user posted image

Pytanie czy to równoległa imigracja neolityczna (oprócz tej z Anatolii), czy jakaś jeszcze późniejsza.

Ten post był edytowany przez Domen: 10/01/2016, 15:04
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej