Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Chościsko
     
cafelatte
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 359
Nr użytkownika: 99.054

Stopień akademicki:
 
 
post 11/05/2016, 8:01 Quote Post

Bardzo obszerny wykład na temat pochodzenia tego określenia można znaleźć na polskiej wikipedii :
https://pl.wikipedia.org/wiki/Cho%C5%9Bcisko
Dotyczy ono nie tylko Piasta syna Chościska ale rownież kilku późniejszych książąt. Z prezentowanych wyjaśnień przypadł mi do gustu "ogon konia".

Jak już jesteśmy przy konnicy, to w czasach schyłku Imperium Romanum sporym uznaniem cieszyły się oddziały Sarmatów w zbrojach łuskowych. Jednak koncepcja buńczuka - ogona konskiego zatkniętego na drzewcu, pojawiła się u nas chyba dopiero z ludami tureckimi, np. Awarami. Przy jego pomocy zapewne oznaczano miejsce pobytu przywódcy - namiot lub cały obóz wojenny. A więc ojciec Piasta Kołodzieja miałby być dowódcą konnicy; lecz w czyjej armii!?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
El_Slavco
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 780
Nr użytkownika: 47.579

 
 
post 11/05/2016, 9:37 Quote Post

QUOTE(cafelatte @ 11/05/2016, 9:01)
Bardzo obszerny wykład na temat pochodzenia tego określenia można znaleźć na polskiej wikipedii :
https://pl.wikipedia.org/wiki/Cho%C5%9Bcisko
Dotyczy ono nie tylko Piasta syna Chościska ale rownież kilku późniejszych książąt. Z prezentowanych wyjaśnień przypadł mi do gustu "ogon konia".

Jak już jesteśmy przy konnicy, to w czasach schyłku Imperium Romanum sporym uznaniem cieszyły się oddziały Sarmatów w zbrojach łuskowych. Jednak koncepcja buńczuka - ogona konskiego zatkniętego na drzewcu, pojawiła się u nas chyba dopiero z ludami tureckimi, np. Awarami. Przy jego pomocy zapewne oznaczano  miejsce pobytu przywódcy - namiot lub cały obóz wojenny. A więc ojciec Piasta Kołodzieja miałby być dowódcą konnicy; lecz w czyjej armii!?
*


Już we wrzuconym przez Ciebie artykule na Wikipedii pisze, że uważa się tradycyjnie Chościsko za chłopa (uznajmy, że za zwykłego, pospolitego mieszkańca-obywatela). Więc pytanie się o to czy dowodził czyjąś konnicą jest nie na miejscu. A nawet gdyby, to mógłby dowodzić najwyżej jazdą "książęcą", choćby i Popiela wink.gif (pamiętajmy, że nawet jeśli istniał to żył zapewne w początku IX w., a w tedy nie ma w okolicy żadnego państwa. Dopiero ok. 820 na południu powstają Wielkie Morawy, ale ich szczyt ekspansji to lata 70.).

Do mnie bardziej przemawia już teoria o długich włosach lub przydomku oznaczającego np. miotłę lub młot (wszak mógł się trudnić ich wytwarzaniem).

Ten post był edytowany przez El_Slavco: 11/05/2016, 9:38
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Arheim
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.020
Nr użytkownika: 70.627

Stopień akademicki: MS
 
 
post 11/05/2016, 10:52 Quote Post

Nazwa Chościsko może pochodzić rzeczywiscie od ogona,choszczki,chwoszczki ,to taka miotełka ,którą ciężko usunąć zwana też skrzypem ale nazwa skrzyp jest chyba nowsza.
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej