Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
13 Strony  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Jak Słowianie rozchodzili się po Polsce
     
lukaszrzepinski
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 567
Nr użytkownika: 75.791

Lukasz Rzepinski
Stopień akademicki: historyk amator
Zawód: In¿ynier, biznesmen
 
 
post 6/12/2014, 17:43 Quote Post

Jak wyglądał proces rozchodzenia się Słowian po Polsce?
Spróbujmy nakładając archeologię i źródła.

Tutaj mamy niezłą kompilację:
http://www.krasnystaw-rys.info.pl/CMS/inde...emiach-polskich

Zatem chronologicznie.
Rok 350:
Około połowy IV w. po Chrystusie, na obszarach dzisiejszej Polski zamieszkiwały plemiona należące do następujących kultur (rys. 2) [238]:
a - kultury przeworskiej związane z germańskim plemieniem Wandalów,
b - wandalsko-dackie osadnictwo w Karpatach i na Pogórzu Karpackim,
c - kultury bałtyjskiej,
d - grupy dębczyńskiej,
e - kultury luboszyckiej,
f - kultury wielbarskiej germańskiego plemienia Gotów,
g - grupy masłomęckiej również germańskiego plemienia Gotów (Masłomęcz położony jest w odległości 9 km na południe od Hrubieszowa).


Rok 375:
Rozbicie przez Hunów państwa Gotów i początek wielkich przemieszczeń germańskich
W stronę Morza Czarnego mogą zacząć przesuwać się słowiańscy Antowie
I co na to archeologia: W trzecim ćwierćwieczu IV wieku nastąpiło wyraźne załamanie struktur osadniczych i zaczął się proces odpływania ludności. w wieku V obserwuje się rozrzedzenie osadnictwa przeworskiego na ziemiach polskich



454: rozbicie kaganatu huńskiego w związku z czym znad Morza Czarnego Słowianie dokonują ekspansji nad Dunaj

około 500: pojawiają się w Polsce na południowym-wschodzie
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/new...e-v-i-vi-w.html
I mamy tutaj teraz zgodność ze źródłami mówiącymi ze Słowianie siegają na północy az do źródeł Wisły

500-600 zasiedlane są również Czechy i Morawy
500-600: ekspansja wzdłuż Wisły, pytanie czy do Odry
550: początki najazdów Słowian południowych na Bizancjum
pytanie kiedy dokonała się ekspansja do linii Łaby.. około roku 700 wymieniani są już pierwsi hipotetyczni władcy Obodryccy, a pewniaki około 800, zapewne można przyjąć 600-700
datowanie węglowe w Niemczech wskazuje na schyłek VII wieku
http://mediewalia.pl/archeologia/nowe-dato...nskiej-kultury/

Pierwsza wzmianka o Słowianach nad Menem pojawia się w roku 741
http://de.wikipedia.org/wiki/Bavaria_Slavica

Ten post był edytowany przez lukaszrzepinski: 6/12/2014, 18:19
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
lukaszrzepinski
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 567
Nr użytkownika: 75.791

Lukasz Rzepinski
Stopień akademicki: historyk amator
Zawód: In¿ynier, biznesmen
 
 
post 6/12/2014, 19:11 Quote Post

dostałem PW : są wcześniejsze źródła o pobycie Słowian w Niemczech
631
http://en.wikipedia.org/wiki/Dervan

Znalazłem zresztą ładną (i to niemiecką) mapę ekspansji Słowiańskiej ale wkleję ją jak się przesiądę z tableta, bo jest w powerpoincie smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
stefan zapoja
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 17
Nr użytkownika: 95.367

krist gruchel
Zawód: techniczny
 
 
post 7/12/2014, 10:47 Quote Post

Szanowny Panie Łukaszu!

Pozwoli Pan, że nie do końca zgodzę się z Panem w tej kwestii. Nie zgodzę się, gdyż moje opracowanie m. in. tego tematu nie zgadza się z tymi tezami. Wandalowie na przykład, wbrew opinii współczesnych, nie byli Germanami, bo i określenie łacińskie germanus znaczy brat rodzony, więc Rzymianie określali tym mianem lud zwany dziś Słowianami. Te tzw. "ludy germańskie" to dla nas Europejczyków Teutonowie czy Barbarzyńcy z północnej Europy. Słowianie (stosunkowo najnowsza nazwa naszych przodków) wychodzili z bałkańskiej ojczyzny falami na północną stronę Dunaju na przełomie starej i nowej ery, ale też penetrowali tereny obecnej Polski wcześniej słowiańscy kupcy zdążający po bursztyn. Więcej na ten temat, gdy opublikuję te rewelacje, tudzież wypociny (jak kto woli).

Z powazaniem: Stefan Zapoja.
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.438
Nr użytkownika: 26.201

 
 
post 7/12/2014, 11:26 Quote Post

Niestety, panie Stefanie, ale Pan też się sromotnie myli.
Pliniusz Starszy w "Historii naturalnej", ks. IV, ustępy 99-100 napisał:

"Istnieje pięć ludów GERMAŃSKICH: Wandiliowie, których częściami są Burgundowie, Warinowie, Charinowie, Goci; inni to Ingweonowie, których częściami są Cymbrowie, Teutonowie i Chaukowie; najbliżej Renu położeni są Istweonowie, których częścią są Sikambrowie; wewnątrz lądu znajdują się Herminonowie, których częścią są Swebowie, Hermundurowie, Chattowie, Cheruskowie; piątą częścią są Peukinowie-Bastarnowie nad granicą Daków."

Jak widać, wg Pliniusza (zm. 79 r. n.e.), Wandiliowie, a więc Wandalowie byli nadrzędnym szczepem, wcale nie zwykłym, pośród ludów pochodzenia germańskiego.
Naturalnie "germanus" mimo że odnosi się do terminu brat i pochodne temu, jest też odniesieniem do nacji przysługującej się językami germańskimi, nie słowiańskimi. Chyba, że uzna Pan wymienione w cytacie plemiona za słowiańskie? smile.gif

vapnatak

Ten post był edytowany przez Vapnatak: 7/12/2014, 11:31
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
konto_usuniete_28.02.16
 

Unregistered

 
 
post 7/12/2014, 11:49 Quote Post

QUOTE
Zatem chronologicznie.
Rok 350:
Około połowy IV w. po Chrystusie, na obszarach dzisiejszej Polski zamieszkiwały plemiona należące do następujących kultur (rys. 2) [238]:
a - kultury przeworskiej związane z germańskim plemieniem Wandalów,
b - wandalsko-dackie osadnictwo w Karpatach i na Pogórzu Karpackim,
c - kultury bałtyjskiej,
d - grupy dębczyńskiej,
e - kultury luboszyckiej,
f - kultury wielbarskiej germańskiego plemienia Gotów,
g - grupy masłomęckiej również germańskiego plemienia Gotów (Masłomęcz położony jest w odległości 9 km na południe od Hrubieszowa).

&
QUOTE
500-600 zasiedlane są również Czechy i Morawy
500-600: ekspansja wzdłuż Wisły, pytanie czy do Odry
550: początki najazdów Słowian południowych na Bizancjum
pytanie kiedy dokonała się ekspansja do linii Łaby.. około roku 700 wymieniani są już pierwsi hipotetyczni władcy Obodryccy, a pewniaki około 800, zapewne można przyjąć 600-700
datowanie węglowe w Niemczech wskazuje na schyłek VII wieku
http://mediewalia.pl/archeologia/nowe-dato...nskiej-kultury/

Pierwsza wzmianka o Słowianach nad Menem pojawia się w roku 741

Czy żadnej z uprzednio wymienionych kultur archeologicznych , nie da się powiązać jednoznacznie , z ludnością słowiańską ?
 
Post #5

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.151
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 7/12/2014, 13:01 Quote Post

CODE
Czy żadnej z uprzednio wymienionych kultur archeologicznych , nie da się powiązać jednoznacznie , z ludnością słowiańską ?

Nie. Nie ta strona Bugu. Wszystko co bez wątpliwości, lub z bardzo wysokim prawdopodobieństwem było słowiańskie to mniej lub bardziej pośrednie pochodne zarubinieckiej.
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
Karol Stojanowski
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 113
Nr użytkownika: 82.840

 
 
post 7/12/2014, 16:40 Quote Post

QUOTE(lukaszrzepinski @ 6/12/2014, 17:43)

około 500: pojawiają się w Polsce na południowym-wschodzie
http://naukawpolsce.pap.pl/aktualnosci/new...e-v-i-vi-w.html

*



W Karpatach osadnicy byli już w VI, a może nawet w samym końcu V stulecia. "Ci osadnicy to są najstarsi Słowianie na ziemiach polskich. Wszystko na to wskazuje, że ich prakolebka znajduje się na terenach dzisiejszej Ukrainy. Stamtąd właśnie pierwsze nurty kolonizacji słowiańskiej docierały na ten teren" - podkreśla Parczewski.
Jego zdaniem, takie wnioski są możliwe dzięki "poważniejszym badaniom archeologicznym w ostatnim półwieczu w Karpatach". Wczesnośredniowieczne osady położone były głównie w dorzeczu lub dolinie Sanu.
"Takich miejsc w Bieszczadach, Beskidzie Niskim oraz na pogórzach Dynowskim i Przemyskim jest około tysiąca, a co roku odkrywamy kolejne osady" - zwraca uwagę archeolog.


Czytacie to co linkujecie, była dyskusja z Domenem. Tysiąc osad/wsi na powierzchni ok. 10 000km² czyli z 1/30 terytorium Polski, jacyś nieśmiali ci Słowianie w Polsce, bo w tym czasie po całych Bałkanach hulali jak chcieli.

user posted image
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.151
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 7/12/2014, 20:55 Quote Post

CODE
jacyś nieśmiali ci Słowianie w Polsce, bo w tym czasie po całych Bałkanach hulali jak chcieli.

Tak sobie hulali. Przełom V/VI wiek to mamy wzmianki Jordanesa o Sklawinach po Wisłę i Antach nad Morzem Czarnym. Te "Bałkany" to wtedy co najwyżej okolice delty Dunaju i wschodnia Słowacja. Na serio to Słowianie zaczęli wchodzić na południe pół wieku później, gdy Awarowie zamieszali w regionie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
lukaszrzepinski
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 567
Nr użytkownika: 75.791

Lukasz Rzepinski
Stopień akademicki: historyk amator
Zawód: In¿ynier, biznesmen
 
 
post 7/12/2014, 20:58 Quote Post

QUOTE(stefan zapoja @ 7/12/2014, 10:47)
Szanowny Panie Łukaszu!

Pozwoli Pan, że nie do końca zgodzę się z Panem w tej kwestii. Nie zgodzę się, gdyż moje opracowanie m. in. tego tematu nie zgadza się z tymi tezami. Wandalowie na przykład, wbrew opinii współczesnych, nie byli Germanami, bo i określenie łacińskie germanus znaczy brat rodzony, więc Rzymianie określali tym mianem lud zwany dziś Słowianami. Te tzw. "ludy germańskie" to dla nas Europejczyków Teutonowie czy Barbarzyńcy z północnej Europy. Słowianie (stosunkowo najnowsza nazwa naszych przodków) wychodzili z bałkańskiej ojczyzny falami na północną stronę Dunaju na przełomie starej i nowej ery, ale też penetrowali tereny obecnej Polski wcześniej słowiańscy kupcy zdążający po bursztyn. Więcej na ten temat, gdy opublikuję te rewelacje, tudzież wypociny (jak kto woli).

                                            Z powazaniem: Stefan Zapoja.
*



to teraz niech pan znajdzie parę zdań po wandalsku i co mówili starożytni na temat że mają bardzo podobny język do Gotów...
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Karol Stojanowski
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 113
Nr użytkownika: 82.840

 
 
post 7/12/2014, 23:15 Quote Post

QUOTE(kmat @ 7/12/2014, 20:55)
CODE
jacyś nieśmiali ci Słowianie w Polsce, bo w tym czasie po całych Bałkanach hulali jak chcieli.

Tak sobie hulali. Przełom V/VI wiek to mamy wzmianki Jordanesa o Sklawinach po Wisłę i Antach nad Morzem Czarnym. Te "Bałkany" to wtedy co najwyżej okolice delty Dunaju i wschodnia Słowacja. Na serio to Słowianie zaczęli wchodzić na południe pół wieku później, gdy Awarowie zamieszali w regionie.
*



Justynian wstąpił na tron w 527, a autor tych słów Prokopiusz z Cezarei zmarł w ok. 562 roku. Ale nawet nie o to chodzi, po prostu gęstość tych wyżej wspomnianych karpackich osad/wsi z V-VI wieku jest prawie współczesna, obecnie mamy w Polsce ok. 45 000 wsi.

Odkąd zaś Justynian wstąpił na tron, Hunowie, Sklaweni i Antowie niemal co rok najeżdżali Illirię i całą Trację – wszystko od Zatoki Jońskiej aż do samych przedmieść Bizancjum, wraz z Grecją i Chersonezem – i w straszliwy sposób gnębili tamtejszą ludność. Przy każdym takim zagonie ponad dwieście tysięcy Rzymian musiało, jak sądzę, stracić życie lub pójść w niewolę, w wyniku czego cały ten kraj stał się istną "scytyjską pustynią".
Ponadto, chociaż Medowie i Saraceni spustoszyli znaczną część Azji, a Hunowie, Sklaweni i Antowie całą Europę, chociaż niektóre miasta zrównali z ziemią, a z innych ściągnęli ogromną kontrybucję, chociaż wreszcie całą niemal ludność wzięli w niewolę i zabrali jej wszystko, co posiadała – nawet wtedy Justynian nikomu nie umorzył podatku, z wyjątkiem jedynie miast, które zostały zdobyte, a i to tylko na jeden rok.
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.387
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 8/12/2014, 0:59 Quote Post

Karol Stojałowski:

CODE

Justynian wstąpił na tron w 527, a autor tych słów Prokopiusz z Cezarei zmarł w ok. 562 roku. Ale nawet nie o to chodzi, po prostu gęstość tych wyżej wspomnianych karpackich osad/wsi z V-VI wieku jest prawie współczesna, obecnie mamy w Polsce ok. 45 000 wsi.

Ja wiem, że ekran komputera potrafi wiele znieść, tyle że tego typu teksty to czysta mitomania. Akurat V-VI to widoczna zapaść sieci osadniczej na terenie Odrowiśla, no chyba że z osadnictwem, tak jak ze Słowianami na Odrowiślu przed VI w. - niewidoczny substrat...

I niby co ma oznaczać ten cytat z Prokopiusza do wypowiedzi Kmata, skoro w żadnym razie nie potwierdza ten tekst jakiegokolwiek osadnictwa słowiańskiego w cesarstwie za Justyniana...

Ps. A propos:
CODE

Moim zdaniem (popartym 20-sto letnią pracą w tym temacie) tacy historycy jak np.: Tucidites, Xenoffon, Theopompus, Berossus, Crispus Sallustius, Licinius Luceg, Diodor Siculus, Strabo, Titus Liuius, Valerius Maximus, Jozeffus, Plutarch (żył jednak najwcześniej w II poł. III w. d. C.), Cornelius Tacitus, Appianus, Laextius, Eusebius, Procop Caesariensis, Jornandes Galanus,

Jak już podobno się pracuje 20 lat to wypada nie przekręcać łacińskich form imienniczych pisarzy antycznych, marny zabieg, żeby sobie "naukowości" dodać, wyszło jak zawsze żenująco - witamy wandaluzję... -
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
Stilicho
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 151
Nr użytkownika: 92.099

 
 
post 8/12/2014, 1:09 Quote Post

Nie bardzo rozumiem o co chodzi.
Przecież nasi ”antyczni” Kronikarze (historycy) twierdzą, że przybyliśmy na te ziemie w/g niektórych w VI w.
Jeszcze raz ten sam link, bo co jako co ale historyków mieliśmy wybitnych i z nich przedewszystkim Polska była znana.
ZBIOR DZIEIOPISOW POLSKICH

Jedyne ”wątpliwości” są takie, czy te resztki ludności które tu zastały i ludy które tu wcześniej ewentualnie zamieszkiwały należały do Słowian, czy nie.
Chodzić może o dziedziczność terenów albo nie wiem o co, w sumie nie ma o co się bić.
Nie wiem czy ktoś podawał już ten link, jest tam trochę o osadnictwie na naszych teraźniejszych ziemiach i ustaleniach Niemieckich naukowców co do lokalizacji miast przez Ptolemeusza.
Antyczne Scurgum to nie Koszalin, lecz... Szczecinek

Jeszce co do tych garnków, to nie wiem jak sobie wyobrażacie przybycie jakichś nielicznych osadników, być może uciekinierów albo powracających skądś autochtonów, że niby co mają od razu budować warowne twierdze, czy starać się przeżyć, na co niby im były potrzebne lepsze garnki, żeby ugotować upolowanego zwierza, mogli go upiec na ogniu a resztę naczyń mogli zrobić z drewna i kory.
Te garnki o niczym wielkim nie świadczą, no i mam nadzieje, że były podpisane ”Słowiańskie”.
Poza tym, Sarmaci, jeżeli tak to kojarzyć byli ludem przemieszczającym się i swój dobytek wozili ze sobą, a warunki do uprawy roli i osadnictwa powstały dopiero w VIII wieku jak sami często twierdzicie za Gerardem Labudą.

Poza tym: (z linku w pierwszym poscie)
QUOTE
Sytuacja klimatyczna w Europie środkowej w IV-XIV w.

Wielki wpływ na warunki osiedleńcze pierwszych Słowian miała sytuacja klimatyczna na zajmowanych przez nich terenach. Na wiek IV przypadło znaczne pogorszenie klimatu wokół morza Bałtyckiego. w końcu wieku IV, a szczególnie w wieku V, nastąpiło znaczne oziębienie (najniższe temperatury od dwu tysiącleci). Bardzo wzrosła wilgotność, podniósł się poziom rzek i jezior, rozprzestrzeniły się bagna. Zatopione zostały miejscowości powstałe w okresie rzymskim. Podobnie rola uprawna. Ocieplenie zaczęło się w wieku VIII.


Więc nie maco się dziwić, że te tereny opustoszały.

Wszystko to nie wyklucza jednak tego, że mogliśmy mieć swoje Królestwo czy Państwo w innej części Europy i jak piszą nasi historycy na dzisiejsze tereny przybyliśmy dopiero z Lechem, nie chcę ryzykować i powtarzać informacji zawartej w książce w pierwszy linku o rozciągłości państwa Lecha dopóki nie będzie na 100% ustalone gdzie była antyczna Wisła, żeby się upewnić, że Pomponiusz Mela fałszywie pisze, że to dopływ Dunaju.(tekst oryginalny w trakcie poszukiwań)
Przybyliśmy ponoć z Chorwacji, jeżeli tak, to gdzie ona wtedy była.
Mam swoje podejrzenia, że były to raczej tereny Vindelicii i Noricum, na co wskazywała by informacja w manuskrypcie Geografi Ptolemeusza, ”Polonia w Almanii język Sclavona”, że byli tam Słowianie i graniczyli z Frankami to chyba żadna tajemnica i mogło by to potwierdzać wiele poszlak min. teksty Kadłubka lub o ile pamiętam Długosza, że do Prowansii z prośbą szli przez Galie i Burgundie, czyli przez Alpy albo dookoła, ale za wcześnie by o tym pisać choć jest tego dużo, bo mimo wszystko może się okazać, że to fałszywy trop, jeżeli o Polaków chodzi.

Wszystko było by trochę łatwiejsze gdyby nie te ”ł” w polskim i wenedzkim języku.

QUOTE(Bavaria Slavica @ Wiki)
Według niemieckich historyków wspólne użytkowanie przez Franków i Słowian cmentarzy w czasach karolińsko-ottońskich potwierdza przypuszczenie, że integracja słowiańskich przybyszów przebiegała w dużej mierze pokojowo.

Skąd taka pewność, że to my tam przybyliśmy ?

Taka ciekawostka na koniec:

QUOTE(drugi link w poście)
Wydaje się zaskakującym, że naukowiec (Klaudiusz Ptolemeusz) żyjący w dorzeczu Nilu posiadał tak dokładną wiedzę o północnej części kontynentu.


QUOTE(Pliny the Elder)
[121]

inde ostia plena Carbonaria, Fossiones ac Philistina, quod alii Tartarum vocant, omnia ex Philistinae fossae abundatione nascentia, accedentibus Atesi ex Tridentinis Alpibus et Togisono ex Patavinorum agris. pars eorum et promum portum facit Brundulum, sicut Aedronem Meduaci duo ac fossa Clodia. his se Padus miscet ac per haec effundit, plerisque, ut in Aegypto Nilus quod vocant Delta, triquetram figuram inter Alpes atque oram maris facere proditus, stadiorum II circuitu.

http://www.thelatinlibrary.com/pliny.nh3.html#140

Nie chciałbym tego skaleczyć, więc jakby ktoś mógł to profesjonalnie przetłumaczyć...

Ten post był edytowany przez Stilicho: 8/12/2014, 1:11
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.791
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 8/12/2014, 8:15 Quote Post

QUOTE(Stilicho @ 8/12/2014, 1:09)

QUOTE(Pliny the Elder)
[121]

inde ostia plena Carbonaria, Fossiones ac Philistina, quod alii Tartarum vocant, omnia ex Philistinae fossae abundatione nascentia, accedentibus Atesi ex Tridentinis Alpibus et Togisono ex Patavinorum agris. pars eorum et promum portum facit Brundulum, sicut Aedronem Meduaci duo ac fossa Clodia. his se Padus miscet ac per haec effundit, plerisque, ut in Aegypto Nilus quod vocant Delta, triquetram figuram inter Alpes atque oram maris facere proditus, stadiorum II circuitu.

http://www.thelatinlibrary.com/pliny.nh3.html#140

Nie chciałbym tego skaleczyć, więc jakby ktoś mógł to profesjonalnie przetłumaczyć...
*



Podpowiedź nr 1: Zagadkowy Pliny the Elder to Pliniusz Starszy.
Podpowiedź nr 2: Przekład Historii naturalnej jest w całości dostępny online.
Podpowiedź nr 3: Jest to passus z rozdziału 20 ks. III.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #13

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.438
Nr użytkownika: 26.201

 
 
post 8/12/2014, 12:54 Quote Post

QUOTE(stefan zapoja @ 8/12/2014, 1:44)
Moim zdaniem (popartym 20-sto letnią pracą w tym temacie) tacy historycy jak np.: Tucidites, Xenoffon, Theopompus, Berossus, Crispus Sallustius, Licinius Luceg, Diodor Siculus, Strabo, Titus Liuius, Valerius Maximus, Jozeffus, Plutarch (żył jednak najwcześniej w II poł. III w. d. C.), Cornelius Tacitus, Appianus, Laextius, Eusebius, Procop Caesariensis, Jornandes Galanus, jeśli pisali o naszych przodkach

Z całym szacunkiem, ale jestem zmuszony zdeprecjonować Pańskie dwudziestoletnie prace nad ww tematem.
A swoją drogą, nie odniósł się Pan do mojego wpisu do Pana a propos stosownego cytatu Plniusza (post nr 4).

vapnatak
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #14

     
Karol Stojanowski
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 113
Nr użytkownika: 82.840

 
 
post 8/12/2014, 13:38 Quote Post

QUOTE(szapur II @ 8/12/2014, 0:59)
Karol Stojałowski:

CODE

Justynian wstąpił na tron w 527, a autor tych słów Prokopiusz z Cezarei zmarł w ok. 562 roku. Ale nawet nie o to chodzi, po prostu gęstość tych wyżej wspomnianych karpackich osad/wsi z V-VI wieku jest prawie współczesna, obecnie mamy w Polsce ok. 45 000 wsi.

Ja wiem, że ekran komputera potrafi wiele znieść, tyle że tego typu teksty to czysta mitomania. Akurat V-VI to widoczna zapaść sieci osadniczej na terenie Odrowiśla, no chyba że z osadnictwem, tak jak ze Słowianami na Odrowiślu przed VI w. - niewidoczny substrat...

I niby co ma oznaczać ten cytat z Prokopiusza do wypowiedzi Kamata, skoro w żadnym razie nie potwierdza ten tekst jakiegokolwiek osadnictwa słowiańskiego w cesarstwie za Justyniana...

*



Wyjaśniam dodatkowo. To Kmat odniósł się do mojej wypowiedzi, której chyba nie zrozumiał, a która opierała się na wykazaniu braku współbrzmienia miedzy dynamicznymi opisami źródłowymi z zdobywania, łupienia, pustoszenia i w końcu zasiedlenia przez Słowian tego co Grecy nazwali Europą (Iliria, Tracja, Panonia), a statycznym opisem archeologa początków rzekomego zasiedlania(zdobywania) Polski(też Połabia, Czech) przez Słowian, archeologa który podał liczby i obszar relatywnie bardzo niewielkiego terytorium, o bardzo gęstej sieci osad ok. 1 na 10km² i chyba dużego zaludnienia, bo terytorium dwa razy mniejsze niż Helwetów, a liczba osad/wsi na nim 2,5 raza większa.

Nie wiem w jakim sensie używa terminu osada, bo osada to raczej coś pośredniego miedzy wsią, a miastem czyli coś znaczniejszego od wsi.

Przy okazji archeolog obalił pewien mit, pytanie czy nie tworzy nowego mitu.

"Do połowy minionego stulecia, opierając się na późnych danych historycznych, wyobrażano sobie, że osadnictwo w Karpatach zaczęło się ok. XI lub może nawet XII wieku. Stopniowo, dolinami większych rzek +ściekało+ jakby od góry, od północy, ku głównemu masywowi. Okazuje się, że było inaczej" - mówi profesor.
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

13 Strony  1 2 3 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej