Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony  1 2 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Plemiona w rejonie dzisiejszej Bialej Podlaskiej
     
Franz Hohenzollern
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 30
Nr użytkownika: 67.570

 
 
post 19/06/2014, 12:06 Quote Post

Salvete!

Mam kilka pytań. Jestem jednocześnie świadom, że istnieją już tematy poświęcone podobnym zagadnieniom, jednak biorąc pod uwagę ilość i charakter tych pytań zdecydowałem na założenie oddzielnego tematu.

Mianowicie, mieszkam w pobliżu Białej Podlaskiej. Przeglądałem rozmaite mapy traktujące o rozmieszczeniu plemion słowiańskich na poszczególnych terenów i za każdym razem miałem problem. Ten sam problem występował za każdym razem, gdy sięgałem po jakąś historyczną mapę - tereny te zawsze były terenami przygranicznymi. Raz Ruś Halicka, raz Wielkie Księstwo Litewskie, raz Polska, (usunąłem zwrot niecenzuralny, apeluję, by nie używać tego rodzaju zwrotów - wojtek k.)

Podobny problem pojawił się przy moim "studiowaniu" poświęconemu plemionom, stąd pytanie. Które plemię zamieszkiwało te tereny? Spotkałem się z kilkoma opcjami. Pierwszą z nich są Mazowszanie. Na kilku mapach widać, że gdzieś tutaj się kręcili, może nieco bardziej na zachód i właśnie ten "zachód" sprawia, iż mam wątpliwości. Podobne wątpliwości mam wobec drugiego z możliwych plemion - Lędzian. Lędzianie zamieszkiwali rzeczywiście tereny dzisiejszego województwa lubelskiego (między innymi) jednak najczęściej mówi się o środkowej i południowej jego części. Roztocze i niżej - czyli niekoniecznie dokładnie tutaj. Ponadto Biała Podlaska to tereny tak zwanego "Południowego Podlasia", które w istocie rzeczy jest częścią Polesia. Nazwa Podlasia wzięła się prawdopodobnie od Lachów, oznaczając tereny "Pod Lachami". Czyli znowu to cholerne pogranicze.

Inna opcja to Bużanie. Jednak i tu dowiedziałem się, że mogli oni występować nieco bardziej na wschód i południe. Inną opcją są również Wołynianie, choć osobiście powątpiewam, by spacerowali taki kawałek drogi i, dodatkowo, istnieje opcja, że Bużanie i Wołynianie to jedno i to samo plemię tylko pod inną nazwą - tak mi powiedział pewien Białorusin, który już nieraz wykazał się wiedzą w temacie.

Możliwym też jest, że mieszkali tu Dulebowie, jednak jest równie prawdopodobne, że Dulebowie w gruncie rzeczy zamieszkiwali te tereny, lecz nieco wcześniej.

Jeszcze gdzieś zasłyszałem opcję o Jadźwingach, którzy Słowianami nie byli, lecz Bałtami. Jednak z tego co mi wiadomo zamieszkiwali oni tereny położone bardziej na północ.

Stąd moje pierwsze pytanie - kto mieszkał w końcu na tych terenach? Oczywiście, mogło to być jakieś nieznaczne plemię, lecz czy te "nieznaczne plemiona" nie wchodziły w skład Lędzian? Lub inaczej, nie były nimi określane? Z tego co wiem wszelkiej maści Lublinianie, Sandomierzanie byli w istocie Lędzianami. Oczywiście jest też możliwość, że mieszkały tu jedynie wilki, lisy, żmije i wszelkiej maści kleszczowe i komarowe tałatajstwo w niezaludnionych lasach, choć podejrzewam, że jakieś osady mimo wszystko tutaj były, z racji chociażby tego, że non-stop gdzieś tu była granica. Nawet dziś.

Drugie pytanie z kolei wiąże się już z jako taką świadomością, kto tutaj mieszkał. Czyli - plemię, które te tereny zamieszkiwało otaczało szczególną czcią które z bóstw słowiańskich? Oczywiście, modlono się do wszystkich bóstw, jednak Pomorzanie o ile się orientuję słynęli ze swojego zamiłowania do oddawania szczególnej czci Trygłowowi. Podejrzewam więc, że i w tym przypadku któreś z bóstw cieszyło się szczególnymi względami.

Z góry dziękuję za odpowiedzi. Miałem jeszcze chyba jedno pytanie, ale wyleciało mi z głowy w chwili pisania tych dwóch.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
usunięte 231218
 

Unregistered

 
 
post 19/06/2014, 12:51 Quote Post

Vitam

Stąd moje pierwsze pytanie - kto mieszkał w końcu na tych terenach? (Franz Hohenzollern)

Najnormalniej w świecie mogła tam mieszkać pustka osadnicza.
 
Post #2

     
Franz Hohenzollern
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 30
Nr użytkownika: 67.570

 
 
post 19/06/2014, 12:56 Quote Post

QUOTE(Qbk @ 19/06/2014, 13:51)
Najnormalniej w świecie mogła tam mieszkać pustka osadnicza.
*



Mogli też mieszkać wszyscy ci, których wymieniłem, ale biorąc pod uwagę fakt, iż jednak ten temat stworzyłem stawiając pytania można dojść do wniosku, że "mogło" nie jest zbyt jednoznaczną, a zatem satysfakcjonującą odpowiedzią.

Poza tym - nikt nie buduje miast na niezamieszkanych terenach. Nikt też w tym celu nie wycina specjalnie takiego obszaru leśnego tylko po to, by łudzić się, że ktoś tu zamieszka. Ktoś zwyczajnie musiał zamieszkiwać te tereny również z tego względu, że gdyby było przeciwnie nikt nie upierałby się, by tereny te wcielać do granic swojego państwa.

Ten post był edytowany przez Franz Hohenzollern: 19/06/2014, 13:08
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
wysoki
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 17.102
Nr użytkownika: 72.513

Rafal Mazur
Stopień akademicki: magazynier
 
 
post 19/06/2014, 13:09 Quote Post

Chodzi Ci jak rozumiem o okres X wieku?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Franz Hohenzollern
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 30
Nr użytkownika: 67.570

 
 
post 19/06/2014, 13:12 Quote Post

Tak. W głównej mierze.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
usunięte 231218
 

Unregistered

 
 
post 19/06/2014, 22:34 Quote Post

Vitam

Poza tym - nikt nie buduje miast na niezamieszkanych terenach. Nikt też w tym celu nie wycina specjalnie takiego obszaru leśnego tylko po to, by łudzić się, że ktoś tu zamieszka. (F H)

Chodzi Ci jak rozumiem o okres X wieku? (Wysoki)

Tak. W głównej mierze. (F H)


Które konkretnie miasta w Twojej okolicy wybudowano w X wieku? I co to jest "taki" obszar leśny? Taki - czyli jaki?
 
Post #6

     
wysoki
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 17.102
Nr użytkownika: 72.513

Rafal Mazur
Stopień akademicki: magazynier
 
 
post 19/06/2014, 22:47 Quote Post

Nigdy akurat tymi terenami się nie interesowałem, faktycznie sprawa ciężka.
Problem Bużan/Wołynian masz w skrócie wyjaśniony tutaj: http://pl.wikipedia.org/wiki/Bu%C5%BCanie .
W muzeum http://muzeumbiala.pl/ nic na ten temat nie mają?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
Alexander Malinowski2
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.688
Nr użytkownika: 80.416

Alexander Malinowski
 
 
post 19/06/2014, 23:08 Quote Post

Tam piszą o
CODE
osada wczesnośredniowieczna z X-XII wieku w Bublu Łukowiskach (lata 1995 i 1996)


Ciekawe do kogo należała ta osada?

Może to? Wujek gugieł mówi coś o wielokulturowości...

http://www.archeo.uw.edu.pl/swarch/Swiatow...nB-s103-111.pdf

Ten post był edytowany przez Alexander Malinowski2: 19/06/2014, 23:10
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.164
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 20/06/2014, 1:03 Quote Post

Bużanie i Wołynianie to to samo. Podlasie to chyba jednak od lasu jak Polesie (?). Natomiast jeśli nie była to pustka osadnicza to najprawdopodobniejszym kandydatem byliby chyba niewymienieni Dregowicze..
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
wysoki
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 17.102
Nr użytkownika: 72.513

Rafal Mazur
Stopień akademicki: magazynier
 
 
post 20/06/2014, 9:06 Quote Post

QUOTE(kmat @ 20/06/2014, 2:03)
Bużanie i Wołynianie to to samo. Podlasie to chyba jednak od lasu jak Polesie (?). Natomiast jeśli nie była to pustka osadnicza to najprawdopodobniejszym kandydatem byliby chyba niewymienieni Dregowicze..
*


No właśnie wszystkie mapy osadnicze jakie widziałem wskazują, że te tereny były w X w. zamieszkane przez plemię Słowian Wschodnich. Jednak Dregowicze, z tego co kiedyś czytałem, mieli niby zamieszkiwać do Bugu.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.164
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 20/06/2014, 12:17 Quote Post

CODE
No właśnie wszystkie mapy osadnicze jakie widziałem wskazują, że te tereny były w X w. zamieszkane przez plemię Słowian Wschodnich.

Jeśli to mapy z atlasów szkolnych i podobnych to raczej rzadko zaznaczają one pustki i skupienia osadnicze.
CODE
Jednak Dregowicze, z tego co kiedyś czytałem, mieli niby zamieszkiwać do Bugu.

Takie coś jak Bug racze nie mogło być granicą czegokolwiek. Albo nie sięgali albo przekraczali.
Swoją drogą Drohiczyn to nie jest od Dregowiczów?
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
wysoki
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 17.102
Nr użytkownika: 72.513

Rafal Mazur
Stopień akademicki: magazynier
 
 
post 20/06/2014, 13:00 Quote Post

QUOTE
Jeśli to mapy z atlasów szkolnych i podobnych to raczej rzadko zaznaczają one pustki i skupienia osadnicze.

Ano niestety tak. Zawsze interesował mnie raczej zachód Polski, w tym temacie mam prawie zupełną pustkę.
QUOTE
Takie coś jak Bug racze nie mogło być granicą czegokolwiek. Albo nie sięgali albo przekraczali.
Swoją drogą Drohiczyn to nie jest od Dregowiczów?

Stąd tez i mój dodatek "niby". Też mi trudno uwierzyć aby granica osadnictwa przebiegała czysto po linii rzeki, to nie były dzisiejsze granice polityczne.
W muzeum w Białej coś powinni mieć, od tego jakby jest ta placówka wink.gif.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #12

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.164
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 20/06/2014, 13:57 Quote Post

Kiedyś w jakimś temacie marlon zamieścił mapę w której skupienia osadnicze były zaznaczone. Powinno być widać co na tym Podlasiu się wtedy działo. Jak kto ma nerwy to niech szuka smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
Alexander Malinowski2
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.688
Nr użytkownika: 80.416

Alexander Malinowski
 
 
post 20/06/2014, 16:48 Quote Post

Mapy szkolne zaznaczały Słowian Wschodnich, bo trzeba było pokazać, że Stalin oddał nam fragment rdzennych ziem ruskich.

Teraz możemy już powiedzieć prawdę, a jest ona taka, że nie wiemy, gdzie leżała do końca granica bałtycko-wschodnio-zachodniosłowiańska.

Ja bym stawiał na hipotezę, że np. Zachodni zamieszkiwali w Małopolsce Wschodniej dość daleko na Wschód, a zruszczenie tych obszarów nastąpiło niejako wtórnie, z powodu ucieczki przed najazdami tatarskimi. Z kolei Podlasie to nazwa wtórna do Polesia, ale polska, jak Polesie jest ruskie. Tylko Podlasie to parę wieków później.

1. Podlasie się spolszczyło
2. Wcześniej było ruskie
3. Jeszcze wcześniej były tam jakieś grupy o których nie wiemy, czy na pewno były wschodnio, czy zachodniosłowiańskie? A może były mieszane?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #14

     
Franz Hohenzollern
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 30
Nr użytkownika: 67.570

 
 
post 20/06/2014, 19:20 Quote Post

Dzięki za odpowiedzi.

Co do muzeum, to podejrzewam, że nie mają na ten temat informacji. Wydaje mi się, że jest ono skupione wyłącznie wokół Radziwiłłów, jako że jest to muzeum ulokowane w ich parku.

Nazwa Podlasie też kiedyś kojarzyła mi się z lasami. Jednak skoro było już Polesie, po co nadawać podobną nazwę części tego Polesia? Poza tym spotkałem się z określeniem "Podlasze" w starszych tekstach. Może gdyby dalej brnąć w coraz to starsze teksty znajdzie się pierwotną formę nazwy.

Drohiczyn z kolei to sprawa taka, że z Dregowiczami nic wspólnego raczej nie ma. Chyba najczęstsza teoria na temat pochodzenia nazwy jet taka, że nazwa wywodzi się z "Drogity", co ma bardziej ruskie korzenie.

Dregowicze moim zdaniem aż tak daleko nie dobrnęli. Aczkolwiek podejrzewam, że faktycznie jakieś wschodniosłowiańskie plemiona mogły zamieszkiwać te tereny.

Jednak przed chwilą przeczytałem, że grody nieco na północ od Białej Podlaskiej można powiązać z Mazowszanami. Jednak to wiele nie zmienia.

Ten post był edytowany przez Franz Hohenzollern: 20/06/2014, 19:48
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

2 Strony  1 2 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej