Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
6 Strony < 1 2 3 4 5 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Osiągnięcia Słowian
     
Hern
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 177
Nr użytkownika: 100.260

 
 
post 8/09/2017, 23:36 Quote Post

Teodor

Rzymianie i Grecy zaiste stworzyli wspaniałe kultury, ale to jest temat pt. „Osiągnięcia Słowian” a ty tu jesteś marudnym trolem.
Wały żmijowe liczące 2000 kilometrów to bez wątpienia imponująca konstrukcja.


"Bugha" to nie żaden dowód tylko hipoteza. I to dość problematyczna zważywszy, że sami Bułgarzy używają też formy Bialgarija.
Bialgarija nie może więc mieć żadnego związku z „bulgha”.

Kubrat, Asparuch, Terweł. I co? Podasz tureckie etymologie ludowe jako „dowód”?
Tylko, że imię Aspar jest prędzej pochodzenia alańskiego.


Gniewko

QUOTE
Hern,. to chyba jasne, że szerzysz nieprawdę. Udowodniłem to w zakresie choćby kwestii relacji Teofanesa. Nie było u tego autora żadnego tekstu opisującego losy plemienia słowiańskich Bułgarów, króre w porozumieniu z Sewerami i Siedmioma Rodami obaliło poprzednich książąt i wybrało nowych. Nie ma z takimi bzdurami pola dyskusji.

A ja tobie udowodniłem, że władcy bułgarscy nie byli żadnymi chanami. Wskazałem też dowód archeologiczny w postaci domniemanego grobu Kubrata na obszarze kultury pieńkowskiej.
Zamiast się tak nabzdyczać przyznaj, że pochodzenie „ukraińskich” Bułgarów to w większości domysły i hipotezy.
Są to miałkie hipotezy. Wasze „dowody” to „bugha” i „kanasubigi”? I ty Gniewko tak to bezkrytycznie łykasz?

QUOTE
To ty miałeś dowodziki przedstawić. Nie rozumiesz swojej roli choć jest to proste

Ty nie rozumiesz. Moderator może sobie być stronniczy, ale dowody obowiązują obie strony. Takie są zasady normalnej dyskusji.

QUOTE
Emanacja z D-itzyke na L-itzyke jest od dziesięcioleci wśród historyków i znawców literatury bizantyjskiej traktowana za jedyną sensowną interpretację tego etnonimu. Nie jest więc MOJA. A jeśli uważasz Łowmiańskiego, Wasilewskiego czy Labudę za ludzi wymóżdżonych? Cóż...

Łowmiański i Labuda to wielcy badacze, których wysoko cenię i szanuję. Nie uważam ich za ludzi wymóżdżonych. Ty to co innego…
Niemniej Ditzyke zawsze już pozostanie Ditzyke.

Ten post był edytowany przez Hern: 8/09/2017, 23:38
 
User is offline  PMMini Profile Post #31

     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.719
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 8/09/2017, 23:45 Quote Post

Gdzie jest literatura przedmiotu?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #32

     
Yngvi
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 500
Nr użytkownika: 99.077

 
 
post 9/09/2017, 8:52 Quote Post

A wie ktoś co Słowianie dali Europie/światu?
 
User is offline  PMMini Profile Post #33

     
Hern
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 177
Nr użytkownika: 100.260

 
 
post 9/09/2017, 14:11 Quote Post

QUOTE(aljubarotta @ 9/09/2017, 0:45)
Gdzie jest literatura przedmiotu?
*


Szmoniewski (2008) łączył kulturę pieńkowską z Bułgarami.
Cytat:
“Such diffuse styles cannot be directly linked to any single people, but rather reflect a myriad of peoples who existed in the Black Sea region from 450–750 AD, including Antes, Cutrigurs and Bulgars”

“The metalwork betrays a variety of influences - especially the world of the steppe nomad which in turn showed Caucasian, Byzantine and Sassanian inspiration. Yet other elements showed affinities with the 'Balto-Slavic' world of the forests of Eastern Europe.”


Twierdzi, że jest to kultura powiązana ze strefą bałtosłowiańską ale wykazuje też różne wpływy stepowe, kaukaskie, bizantyjskie i perskie.

Tutaj są zaznaczone okolice odkrycia przypuszczalnego grobu Kubrata:
Załączony obrazek

kultura pieńkowska:
Załączony obrazek

"The deposit was discovered in 1912 in the village of Mala Pereshchepina (20 km from Poltava, Ukraine) by a boy shepherd who stumbled over a golden vessel and fell into what is sometimes believed to be the grave of Kubrat, the founder of Great Bulgaria"

Ten post był edytowany przez Hern: 9/09/2017, 14:11
 
User is offline  PMMini Profile Post #34

     
GniewkoSynRybaka
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 966
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 9/09/2017, 14:25 Quote Post

QUOTE(Hern @ 9/09/2017, 14:11)
QUOTE(aljubarotta @ 9/09/2017, 0:45)
Gdzie jest literatura przedmiotu?
*


Szmoniewski (2008) łączył kulturę pieńkowską z Bułgarami.
Cytat:
“Such diffuse styles cannot be directly linked to any single people, but rather reflect a myriad of peoples who existed in the Black Sea region from 450–750 AD, including Antes, Cutrigurs and Bulgars”

“The metalwork betrays a variety of influences - especially the world of the steppe nomad which in turn showed Caucasian, Byzantine and Sassanian inspiration. Yet other elements showed affinities with the 'Balto-Slavic' world of the forests of Eastern Europe.”


Twierdzi, że jest to kultura powiązana ze strefą bałtosłowiańską ale wykazuje też różne wpływy stepowe, kaukaskie, bizantyjskie i perskie.

Tutaj są zaznaczone okolice odkrycia przypuszczalnego grobu Kubrata:
Załączony obrazek

kultura pieńkowska:
Załączony obrazek

"The deposit was discovered in 1912 in the village of Mala Pereshchepina (20 km from Poltava, Ukraine) by a boy shepherd who stumbled over a golden vessel and fell into what is sometimes believed to be the grave of Kubrat, the founder of Great Bulgaria"
*



To jest od dawna oczywiste, że kultury archeologiczne nie są tym samym co grupy językowe. Hern, [celowo wprowadzasz w błąd]. Czekam 24 godziny na przeprosiny, po tym czasie zgłaszam sprawę na policję. Zostaniesz namierzony. To oczywiste

I co to [...] jest Szymoniewski 2008? [...]

Ten post był edytowany przez aljubarotta: 9/09/2017, 15:57
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #35

     
GniewkoSynRybaka
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 966
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 9/09/2017, 14:33 Quote Post

[Hernie, w Twoim linku do Wikipedii nie ma namiarów na konkretne prace naukowe.] No i gdzie tam słowo choć jedno o słowiańskości Protobułgarów? Gdzie dowód?

Ten post był edytowany przez aljubarotta: 9/09/2017, 16:09
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #36

     
Król.Ubu
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 469
Nr użytkownika: 94.944

 
 
post 9/09/2017, 16:25 Quote Post

QUOTE(Hern @ 8/09/2017, 19:09)
Ubu zaczął offtop, powołał się na tytuł „chana”, którego nie potrafił podeprzeć źródłami, a ja mam teraz rozwijać tego offtopa i coś udowadniać? confused1.gif  Trochę to dziwne.
*


Piotr Boroń, P. Boroń, Kniaziowie, królowie, carowie... Tytuły i nazwy władców słowiańskich we wczesnym średniowieczu, Katowice 2010, s. 23-24.
U Bułgarów występuje także godność kavchana (coś w rodzaju słowiańskiego wojewody), a także (jakże słowiańskie): ičirgu boljar i kana boljar. (str. 24 - tam też w przypisie źródłowy cytat z określeniem Omurtaga jako kana Sybigi)

A teraz proszę o udokumentowanie nie tylko słowiańskości Bułgarów, lecz także statusu czeskiej Pragi jako stolicy Cesarstwa.

Ten post był edytowany przez Król.Ubu: 9/09/2017, 16:35
 
User is offline  PMMini Profile Post #37

     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.719
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 9/09/2017, 16:32 Quote Post

Hernie, światowa literatura naukowa potwierdza turecki charakter Proto-Bułgarów, ludu który w VII wieku przywędrował nad Dunaj. Ulegał slawizacji przez następne stulecia. Od końca IX wieku jest już na tyle zeslawizowany, że źródła zaczynają ich zaliczać do Słowian. Turecki charakter zachowała Bułgaria Kamska.

Nie-słowiańskie pochodzenie Proto-Bułgarów przyjmowane jest za aksjomat w nauce historycznej. Proszę o podanie opracowań naukowych, które twierdzą inaczej.

Języka protobułgarskiego nie należy mylić ze starobułgarskim, który jest inną nazwą języka staro-cerkiewno-słowiańskiego.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #38

     
Król.Ubu
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 469
Nr użytkownika: 94.944

 
 
post 9/09/2017, 16:55 Quote Post

QUOTE(aljubarotta @ 9/09/2017, 16:32)
Hernie, światowa literatura naukowa potwierdza turecki charakter Proto-Bułgarów, ludu który w VII wieku przywędrował nad Dunaj. Ulegał slawizacji przez następne stulecia. Od końca IX wieku jest już na tyle zeslawizowany, że źródła zaczynają ich zaliczać do Słowian. Turecki charakter zachowała Bułgaria Kamska.
*


Nie wiem czy jest sens tłumaczyć człowiekowi plecącemu co mu ślina na język przyniesie i wymyślającemu nieistniejące źródła - tu próbka: twierdził, że w czasach Mieszka, wg źródeł, Kalisz był jednym z sześciu głównych grodów. I podał, że potwierdza to:
"Żywot Mieszka" - źródło niedawno odnalezione w Czechach, spisane przez jakiegoś duchownego z otoczenia Dobrawy.
http://www.historycy.org/index.php?showtop...dpost&p=1587171

A źródłem tej bredni był zapewne jajcarski, primaaprilisowy żart Rzeczpospolitej - rzekome zapiski rzekomego Kpinomira, bo właśnie tam czytamy o sześciu grodach (Mieszko otrzymał po jednej żonie z Poznania, Kalisza, Giecza, Grzybowa i Kruszwicy – nawet znamy ich imiona: Całusława, Biustyna, Błogomina, Udowita i Pieściwoja. Natomiast z Gniezna Mieszko dostał dwie bliźniaczki: Rębichę i Pępichę).
http://www.rp.pl/Plus-Minus/304019875-Zapi...zka-I.html#ap-2

Rębichę i Pępichę... Takie są źródła usera Herna. Rębicha, Pępicha i Biustyna biggrin.gif


User plecie potworne bzdury od prawie roku, to chyba już zapracował na nagrodę...

Ten post był edytowany przez Król.Ubu: 9/09/2017, 17:14
 
User is offline  PMMini Profile Post #39

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.946
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 10/09/2017, 10:37 Quote Post

Co do Protobułgarów znamy przecież nazwy ich podgrup. Kutrigurowie, Utigurowie, Onogurowie, Esegelowie, Suwarowie, Barsilowie, Barandżarowie, Bilarowie, czy co tam się jeszcze plątało, jakoś tak na Słowian nie chcą wyglądać. Język Bułgarii Kamskiej przetrwał do dziś jako czuwaski i też jakąś słowiańskością nie epatuje. Noż kurka wodna wredny germański kossinowski spisek, bo w kółko jakaś oguryjska tureckość, a słowiańskość jako alternatywa przegrywa nawet z irańskością i ugrofińskością.
 
User is offline  PMMini Profile Post #40

     
Wilczyca24823
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.424
Nr użytkownika: 98.909

Ewa Mach
Zawód: opiekun
 
 
post 10/09/2017, 11:34 Quote Post

Ten temat to osiągnięcia Słowian, a dyskusja na temat slowiańskości Bułgarów (czy też nie) to chyba sprawa na oddzielny temat, więc tu może zadziała coś moderator i przeniesie posty w odpowiedni wątek. Jesli Słowianie nie mają się czym poszczycić, to bez sensu jest szukanie ich szczególnych dokonań na siłę.

Z drugiej strony - nawet jeśli czegoś Słowianie dokonali pod wpływem germańskim czy romańskim, niemniej pozostaje to dokonaniami słowiańskimi. Husytyzm liczyłabym jako dokonanie słowiańskie, nawet jeśli Hus wzorował się na Wicliffie, to jednak sporo w jego naukach było myśli rdzennie czeskich. No i chyba zasięg husytyzmu był większy niż nauk Anglika, a także jakby nie patrzeć wpływ husytyzmu trwał dłużej - husyci doczekali się własnego króla przecież. Pozostaje otwartym pytanie, czy hustyzm to osiągnięcie, którym powinni się Słowianie szczycić zważywszy na skutki w postaci rujnujących kraj wojen i pośrednio Reformacji, czyli rozbicia jedności kościelnej?

Natomiast uniwersytet w Pradze... no cóż. Kolega zafascynowany Czechami zapomina, że to Akademia Krakowska osiągnęła największe znaczenie w naszej części Europy. Nie jestem równiez pewna, czy uniwersytet praski można zaliczyć do słowiańskich osiągnięć, skoro został założony przez Niemca. Podczas gdy Kazimierz Wielki był rdzennym Polakiem wink.gif powstawanie uniwersytetów chyba jednak zaliczyć ogólnie należałoby do największych dokonań Kościoła Katolickiego, ponieważ z tego, co kojarzę, nauka była domeną duchownych, a żaden uniwersytet nie mógł funkcjonować bez zgody papieża. Tak więc tu sprawa jest również dyskusyjna, ale nie w tym wątku.
 
User is online!  PMMini Profile Post #41

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.056
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 10/09/2017, 12:36 Quote Post

CODE

Natomiast uniwersytet w Pradze... no cóż. Kolega zafascynowany Czechami zapomina, że to Akademia Krakowska osiągnęła największe znaczenie w naszej części Europy.

Nie ma jak patriotyzm, a poważnie raczej już nie Akademia Krakowska, bo ta trudno powiedzieć, żeby zaistniała... Natomiast długo raczej uniwersytet w Pradze miał większe znaczenie, widać po tym, że np. do Krakowa ściągano profesorów z Pragi, a nie odwrotnie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #42

     
Wilczyca24823
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.424
Nr użytkownika: 98.909

Ewa Mach
Zawód: opiekun
 
 
post 10/09/2017, 12:51 Quote Post

No racja - nie przemyslałam tego do końca wink.gif

niemniej chyba przy nazwie Akademii Krakowskiej będe się upierała - ponieważ o ile dobrze kojarzę,sama nazwa Uniwersytet Jagielloński to dopiero XIX wiek? NIe wiem dokładnie, jak nazywano UJ wcześniej, ale chyba właśnie tak? Ci profesorowie z Pragi to byli ściągani w pierwszych latach po odnowieniu uniwersytetu, potem mamy już własne kadry.

I zostaje kwestia narodowości założyciela. Chyba że cesarz Karol IV uważał się za Czecha confused1.gif (ale tutaj chyba znowu wkraczamy w bardzo grząski offtopic.gif )

P.S.:Bynajmniej proszę nie traktować mojej wypowiedzi jako obronę słowiańskich dokonań. Po najważniejsze, uniwersytet nie był słowiańskim wynalazkiem, więc traktowanie uniwersytetu praskiego czy krakowskiego jako słowiańskie osiągnięcie jest w sumie nieco dziwne - pisałam we wcześniejszym poście, że uniwersytety to dokonanie kościelne przede wszystkim moim zdaniem.

Po drugie pytanie było okres wczesnego średniowiecza, więc ani uniwersytet praski, ani husytyzm nie powinny być liczone jako produkty schyłku tej epoki.

Ten post był edytowany przez Wilczyca24823: 10/09/2017, 12:58
 
User is online!  PMMini Profile Post #43

     
Yngvi
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 500
Nr użytkownika: 99.077

 
 
post 10/09/2017, 12:56 Quote Post

Wszystko pięknie, ale uniwersytet w Pradze został założony (według Wiki) w 1348 roku. Być może się mylę, ale rok 1348 to nie jest wczesne średniowiecze, a o osiągnięcia wczesnośredniowieczne mi chodziło.
 
User is offline  PMMini Profile Post #44

     
Wilczyca24823
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.424
Nr użytkownika: 98.909

Ewa Mach
Zawód: opiekun
 
 
post 10/09/2017, 13:00 Quote Post

Własnie edytowałam mojego poprzedniego posta pod tym kątem wink.gif
 
User is online!  PMMini Profile Post #45

6 Strony < 1 2 3 4 5 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej