Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
4 Strony « < 2 3 4 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Najazd Mongolow w XIII w. ..., ... i ich osadnictwo w Polsce
     
poldas372
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 11.123
Nr użytkownika: 19.336

 
 
post 6/09/2016, 14:55 Quote Post

Ad. Domen;
QUOTE
Ironia losu - produkujący artylerię dla nazistów, mieli pochodzenie żydowskie.
Widzę lepszą ironię losu - Fritz Haber i gaz zwany Cyklon.
 
User is offline  PMMini Profile Post #46

     
Bazyli
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.762
Nr użytkownika: 13.822

Stopień akademicki: jakiś jest...
Zawód: handlowiec pogl¹dami
 
 
post 6/09/2016, 21:22 Quote Post

Teza o znaczącym wpływie inwazji tatarskiej na stosunki demograficzne naszego kraju w XIII stuleciu jest - w moim przekonaniu - wielkim uproszczeniem a przez to fałszywa. Wszelkie dostępne źródła wykazują, iż grupą najbardziej doświadczoną na skutek najazdu mongolskiego były warstwy wyższe (rycerstwo i możnowładcy). Nie ma praktycznie żadnych danych, które mówiłby o jakimś "armagedonie" dotykającym ludność miejską i wieśniaczą. Przypuszczenia mówiące o wyludnieniu ziem południowej Polski po najeździe z roku 1241 są rozpaczliwą próbą wyjaśnienia przyczyn napływu ludności germańskiej w XIII i XIV wieku (vide: W. Sobieski). Próbą nietrafioną!
 
User is offline  PMMini Profile Post #47

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.570
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 7/09/2016, 0:35 Quote Post

QUOTE("Paweł Gajtkowski")
Zróżnicowanie genetyczne zarówno wśród polskich Żydów jak i Tatarów, musiało być spore.


Niekoniecznie, bo fenotypy a genotypy to dwie różne kwestie, które nie korelują ze sobą tak mocno jak się wydaje dziś laikowi, albo jak się wydawało naszym przodkom w epoce przedgenomicznej (czyli np. wtedy gdy pochodzenie ustalano na podstawie koloru włosów i oczu, a nie badania haplogrup i genomu).

Współcześni Żydzi wywodzą się od niewielkiej grupy osób, która to grupa wywodziła się od starożytnej i dużo liczniejszej populacji, zredukowanej jednak w pewnym okresie czasu do małej liczebności (tzw. "efekt wąskiego gardła" lub "efekt szyjki butelki"). Tym samym Żydzi pierwotnie mogli byli różnorodni, ale później ta populacja została zredukowana do niewielkiej ilości osób, by jeszcze później "odbić się od dna" dzięki szybkiemu przyrostowi naturalnemu.

Różnorodność genów z tamtej starożytnej populacji mogła w dość znacznym stopniu się zachować mimo drastycznego zredukowania liczebnego. Ale dzięki temu zredukowaniu oraz endogamii (prawie zupełny brak mieszania się z gojami), wszyscy Żydzi europejscy są dla siebie nawzajem "kuzynami".

Co do Tatarów Polskich (Lipków), to też praktykowali endogamię i nadal - po kilkuset latach - przypominają Tatarów Nadwołżańskich (link):

http://polishgenes.blogspot.com/2016/07/li...alto-slavs.html

================================================

Na marginesie tej dyskusji, a w kwestii asymilacji etniczno-językowej - znalazłem ciekawy przypadek rodziny (linia bezpośrednich przodków po mieczu), która w ciągu kilkuset lat była Rosjanami spod Riazania, Łotyszami, Litwinami Pruskimi, po germanizacji Niemcami, wreszcie skończyli jako Amerykanie.

Ale haplogrupa Y-DNA oczywiście pozostała wschodniosłowiańska (jak u przodka Rosjanina spod Riazania z XVI wieku):

http://www.historycy.org/index.php?showtop...4&#entry1573574

Cytuję, co mi napisał pan Skubinna z Waszyngtonu:

QUOTE("Skubinna")
there was some interest in my surname, Skubinna. My FTDNA Kit is #415060/R1a-YP569.

Testing indicates the family goes back to the Ryazan Oblast of Russia in the 1500s. In 1600, they were living in Latvia. At some point after that year, they were Lithuanians living in Lithuania Minor which when it became part of Germany was known as East Prussia. According to the language experts at the Library of Congress, the name Skubina/Skubinna is Lithuanian and means "to be in a hurry" or "to be quick." My direct ancestor was Petras/Peter Skubinna. In 1720 he was paying land taxes at Loyen (near Dubeningken) in Kreis/County Goldap, East Prussia. His sons all had Lithuanian Christian names until the 1730s. if any one would like more information on my family's heritage or an article on the history of Lithuania Minor feel free to email me at mskubinna at yahoo.

As far as I can tell from the church records going back to the 1730, a few of my Skubinna relatives were still using Lithuanian names as late as the 1840s. None after that date. My paternal Great-Grandfather came to the U.S.A. in 1885. He only spoke German, but because he originally engaged in timbering in Michigan he had Swedish employees and learned that language. In 1892, he move to North Dakota and became a prosperous rancher. He hired fellow Germans and a number of Russian men and women to work for him raising wheat. So he also learned enough Russian to be able to work with them.


On ma wschodniosłowiański subklad R1a-YP569, ostatni wspólny przodek wszystkich jego nosicieli żył zaledwie 1750 lat temu:

https://www.yfull.com/tree/R-YP569/

Natomiast nazwisko Skubinna jest litewskie - przyjęli je chyba po osiedleniu się na Litwie Pruskiej w XVII wieku.

Ten post był edytowany przez Domen: 7/09/2016, 17:38
 
User is offline  PMMini Profile Post #48

     
carantuhill
 

Bieskidnik
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.825
Nr użytkownika: 12.703

WOJCIECH
Zawód: Galileusz
 
 
post 7/09/2016, 21:01 Quote Post

CODE
A najciekawsze jest to, że Zator dzieli dosłownie kilka kilometrów od Żarek (ale nie tych od letniska, tylko nad Wisłą), skąd pochodzić mają przodkowie chrzanowskich czabanów.


Ale naciągana jest ta historia z pochodzeniem z najazdu mongolskiego, czy ogólnie mówiąc Tatarów. Takich legendarnych przodków ma wiele miejscowości w Polsce. Są małe szanse, że mieszkali na terenie Księstwa Zatorskiego. W Zembrzycach ponoć miała osiąść jakaś rodzina w XVI wieku, co szaflikarzy wyuczyła garbarstwa - dużo ludzi szukało tego tekstu, który o tym mówił, nikt nie znalazł. Jeśli chodzi o Żarki te w powiecie chrzanowskim to najbardziej prawdopodobna byłaby właśnie kolonizacja wołoska, podobna do tej na Lubelszczyźnie, Chełmszczyźnie, czy Roztoczu - ot Wołosi podczas przepędzania stada postanowili zostać na "dołach". A o typach nie dyskutuję - bo Wołosi to cała zbieranina typów - "z odpadków wielkich Inwazji, z owych hord, co wyczerpane marszem na Zachód, rozpłaszczyły się wzdłuż Karpat i Dunaju, aby się skulić, zapaść w drzemkę, z masy dezerterów włóczących się po rubieżach Imperium, motłochu, który łacińskości liznął tyle, co brudu za paznokciem" smile.gif
 
User is online!  PMMini ProfileEmail Poster Post #49

     
k_1_0
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 45
Nr użytkownika: 66.561

 
 
post 25/10/2018, 13:45 Quote Post

Dzień dobry mam pytanie. Czy znana jest dokładnie trasa wojsk mongolskich w 1241 roku na terenie Polski? W necie można znaleźć kilka mapek jedna z nich wskazuje, że wojska mongolskie w drodze na Śląsk przemieszczały się w okolicach Sieradza.
https://pl.wikipedia.org/wiki/I_najazd_mong...najazd_1241.jpg

Inna mapka pokazuje zupełnie inną trasę na północ od Kalisza. Rozumiem, że ta druga mapka jest zupełnie błędna?
http://wlaczpolske.pl/index.php?etap=10&i=901
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #50

     
źwiesz
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 199
Nr użytkownika: 103.410

Zgred Pó³wiekowy
Stopień akademicki: maxima rodent
Zawód: Animalis lagodny
 
 
post 25/10/2018, 17:19 Quote Post

I jedna i druga jest tak samo prawdziwa, czyli bazuje na przypuszczeniach. Niestety, reporterzy wojenni zawiedli i nie relacjonowali w cogodzinnych wiadomościach postępów wojsk mongolskich. Pewnie padły im baterie w sprzęcie...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #51

4 Strony « < 2 3 4 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej