Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Wojna Domowa: dzialania na morzu
     
Arkan997
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.075
Nr użytkownika: 93.492

 
 
post 12/02/2020, 20:24 Quote Post

Jak wyglądała sytuacja floty Hiszpańskiej w wojnie domowej? Czy odegrała jakąś rolę?
Wiem tylko, że w '36 większość okrętów dochowała wierności republice, natomiast w '39 cała flota znajdowała się już po stronie Franco.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
ChochlikTW
 

W trakcie uczłowieczania
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.377
Nr użytkownika: 98.976

Stopień akademicki: magister
 
 
post 12/02/2020, 21:27 Quote Post

Na początku konfliktu Republika miała: 1 okręt liniowy, 3 lekkie krążowniki, 14 niszczycieli, 6 torpedowców (z czego dwa przebudowane na małe stawiacze min), 12 okrętów podwodnych, 5 kanonierek, kilkanaście okrętów pomocniczych i specjalnych. Z kolei frankiście mieli: 1 okręt liniowy, 2 ciężkie krążowniki, 2 lekkie krążowniki, niszczyciel, 5 torpedowców (z czego dwa przebudowane na małe stawiacze min), 9 kanonierek i 12 okrętów pomocniczych.
Na początku konfliktu Republika próbowała blokować Cieśninę, ale nie była ona zbyt efektowna z brak blisko położonej bazy. Okręty ostrzeliwały La Lineę oraz Ceutę, ale brak osłony powietrznej skazywał je ryzyko zatopienia przez wrogie samoloty. Dodatkowo sprawę skomplikował pancernik "Deutschland", który uniemożliwił ostrzelanie Ceuty 3.VIII.
Na początku sierpnia 36r. doszło do udanego desantu sił Republiki na Baleary, ale doszło do rozdźwięku między dowódcami, frankiści dostali wsparcie i nie udało się odbić wysp.
Flota Republiki próbowała walczyć z pomocą dla frankistów, ale guzik z tego wyszło. W grę wmieszała się nie tylko III Rzesza, ale też Francja czy Wlk. Brytania.
Blokada Cieśniny została dość szybko przerwana we wrześniu 36r. bitwą koło Tarifą. Dwa krążowniki - "Canarias" oraz "Cervera" wdały się potyczkę z dwoma niszczycielami, które pełniły tam dyżur. "Canarias" zatopił "Almirante Ferrandiz".
W późniejszym okresie obie strony dość aktywnie wykorzystywały swoje floty. Nie należy zapominać, że flotę frankijską aktywnie wspomagała flota włoska.
Zajrzyj do Dyskanta "Konflikty i zbrojenia morskie 1918-1939". Jest tam dość obszerny rozdział o wojnie na morzu w czasie tego konfliktu. Pozycja dość stara sad.gif ,ale czy wyszło coś nowszego to nie wiem.

Jeżeli chodzi o większe bitwy to w marcu 1938 doszło do bitwy koło przylądka Palos - https://pl.wikipedia.org/wiki/Bitwa_ko%C5%8...%C4%85dka_Palos

Na tej stronie masz nie tylko sylwetki okrętów, ale też krótkie wzmianki o potyczkach podczas wojny - https://www.naval-encyclopedia.com/ww2/spain/armada
http://www.kbismarck.com/mgl/spanishcivwar.htm - należy kliknąć w klasę okrętu, aby zapoznać się, gdzie jaki okręt walczył i co robił
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Gaweł II
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 669
Nr użytkownika: 22.080

 
 
post 13/02/2020, 18:19 Quote Post

QUOTE(ChochlikTW @ 12/02/2020, 21:27)
Blokada Cieśniny została dość szybko przerwana we wrześniu 36r. bitwą koło Tarifą. Dwa krążowniki - "Canarias" oraz "Cervera" wdały się potyczkę z dwoma niszczycielami, które pełniły tam dyżur. "Canarias" zatopił "Almirante Ferrandiz".

Ale w bitwie koło przylądka Palos republikańskie niszczyciele się odegrały i zatopiły krążownik „Canarias”.
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
1234
 

Wielki Wuj
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 4.163
Nr użytkownika: 4.636

 
 
post 13/02/2020, 19:58 Quote Post

Chyba raczej Baleares.
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
ChochlikTW
 

W trakcie uczłowieczania
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.377
Nr użytkownika: 98.976

Stopień akademicki: magister
 
 
post 13/02/2020, 21:26 Quote Post

Nie „Canarias”, ale jak słusznie się domyśla @1234 na dno poszedł krążownik „Baleares”. Wystrzelony torpedy przypisywane są niszczycielowi "Lepanto".

Dyskant w książce podaje, że Republika straciła: 1 okręt liniowy, 1 niszczyciel, 7 okrętów podwodnych, 5 kanonierek, 1 kuter torpedowy, 3 patrolowce, 10 ok. pomocniczych. Frankiści z kolei: 1 okręt liniowy, 1 ciężki krążownik, 1 torpedowiec, 2 kutry torpedowe, 2 okręty pomocnicze. Według oświadczenia adm. F. Bastarreche z 1960r republikańska flota handlowa straciła 53 statki o łącznym tonażu 129 000 RT, frankiści zatrzymali i przejęli 324 statki (484 000 RT) oraz 24 statki obcych bander (166 000 RT). Frankijska marynarka miała przeprowadzić kontrolę ok. 1000 statków różnych bander.
Z III Rzeszy Franco otrzymał 5 kutrów torpedowych, 7-8 trałowców pomocniczych. Kriegsmarine zabezpieczyła 170 konwojów ze sprzętem. Od Włoch otrzymał 4 niszczyciele, 2 okręty podwodne i 9 kutrów torpedowych. Dyskant pisze, że RM udostępniła frankistom 149 okrętów bojowych i pomocniczych. Posłużyły one do sformowania 177 konwojów, które odbyły 55 rejsów. RM zatopiła statki o łącznej pojemności 72 000 RT i straciła 38 marynarzy.
ZSRR wspomogła Republikę 4 kutrami torpedowymi i 14 ścigaczami o.p.

Warto też zajrzeć na tę stronę - https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_Republican_Navy są tam m.in. wyszczególnione bitwy.

Zarówno Dyskant, jak i strona naval-encyclopedia.com podaję, że siły frankijskie otrzymały od Włoch 4 niszczyciele. Strona wymienia, że były one klasy Aquila, ale była to klasa Vifor. I nie cztery, a dwa: Melilla (ex-Aquila, ex-Vifor) oraz Ceuta (ex-Falco, ex-Viscol). Nie mogę znaleźć nazw pozostałych dwóch.

Edit. bo znalazłem w końcu u Dyskanta. wink.gif

Jeżeli chodzi o przekazane przez Włochów okręty podwodne to były one tylko na czas wojny.
"Iride" jako "Mola II"
"Onice" jako "Sanjurio II"
Oba służyły od X.37r. przez 4 miesiące.

"Archimede" jako "Generał Sanjurio"
"Torricelli" jako "Generał Mola"

Przekazane w IV.37r.

"Ferraris" jako "Gonzales Lopez"
"Gelilei" jako Aguibar Zablada"
Od IX.37r. Służyly przez 4-5 miesięcy.

Pogrubione okręty w spisie na stronie naval-encyclopedia.com są jako okręty klasy C. Pewnie z racji tego, że w czasie wojny "Archimede"/"Generał Sanjurio" był oznaczony jako C3, a "Torricelli"/"Generał Mola" jako C5.

Dyskant w książce popełnił błąd, bo na wiki podają, że "Iride" służył jako "Gonzales Lopez" (L3), "Onice" jako "Aguilar Tablada" , "Galileo Galilei" "Generał Mola II" i "Galileo Ferraris" "Generał Sanjurjo II".

Ten post był edytowany przez ChochlikTW: 13/02/2020, 21:49
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
ChochlikTW
 

W trakcie uczłowieczania
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.377
Nr użytkownika: 98.976

Stopień akademicki: magister
 
 
post 14/02/2020, 12:50 Quote Post

Ciekawostka.
Republika w 1938 uruchomiła pocztę podwodną na trasie Barcelona - Mahón na Minorce, która pozostała wierna rządowi. Wydano specjalne znaczki z tej okazji z wizerunkiem okrętów podwodnych - A1, B2 i D1. Odbył się tylko jeden rejs. C-4 wyruszył 12 sierpnia 1938 roku z 400 przesyłkami listowymi, a do portu wpłynął następnego dnia. Po czterech dniach opuścił port zabierając 1100 listów. Był to pierwszy i ostatni rejs tego typu.
https://www.graptolite.net/sous-marins/correo-submarino.html

Opis działań C-1 - http://facta-nautica.graptolite.net/submarines/C1.html
Opis działań C-2 - http://facta-nautica.graptolite.net/submarines/C2.html

Jeżeli chodzi o działania flot III Rzeszy i Włoch to U-34 przypisuje się storpedowanie i zatopienie okrętu podwodnego Republiki C-3 - https://en.wikipedia.org/wiki/Spanish_submarine_C-3 Z kolei włoski okręt podwodny „Torricelli" storpedował i uszkodził krążownik „Miguel de Cervantes" również na początku konfliktu - http://wojna-mussoliniego.pl/?tag=krazowni...el-de-cervantes
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
ChochlikTW
 

W trakcie uczłowieczania
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.377
Nr użytkownika: 98.976

Stopień akademicki: magister
 
 
post 15/02/2020, 21:33 Quote Post

Jestem w trakcie lektury "Niewygodnej historii hiszpańskiej wojny domowej" autorstwa Juan Eslava Galána. Na stronach 46-47 opisuje on historię statku pasażerskiego "Usaramo" i jego spotkania z pancernikiem "Jaime I" na wodach Cieśniny Gibraltarskiej 6 sierpnia. Autor pisze, że kurs statku wskazywał, że kierował się na M. Śródziemne. Z pancernika pada nakaz zatrzymania się statku, statek zamiast się do niego zastosować zwiększa prędkość i zmienia kurs. Z pancernika padają niecelne strzały, a "Usaramo" szczęśliwie uchodzi pogoni, chroniąc się w Kadyksie.

Dyskant w książce pisze, że 3 sierpnia pod Ceute podpłynął zespół okrętów - "Jaime I", "Libertad" oraz "Valdes" zamiarem ostrzału, który został uniemożliwiony przez manewrującego "Deutschlanda". Tego samego dnia doszło do ostrzału przez wcześniej wymieniony zespół Ceuty oraz Tarify. 5 sierpnia Ceutę opuścił konwój mający dostarczyć posiłki oraz broń puczystom w Hiszpanii. Doszło do bitwy wyniku, której dwa hiszpańskie/republikańskie niszczyciele "Galiano" i "Lepanto" odniosły uszkodzenia i musiały się wycofać. Tego samego dnia konwój dotarł już bez przeszkód do Algeciras. Na wieść o niepowodzeniu Malagę opuścił "Jaime I" oraz "Libertad" i "Cervantes", które dotarły 7 sierpnia pod Algeciras, który został ostrzelany.

Galán podaje, że "Usaramo" miał wypłynąć z Hamburga. Na wiki piszą, że wpłynął on do Kadysku 6 sierpnia, co zgadza się z datą spotkania z "Jaime I".
Zgodnie z tym, co pisze Dyskant można wnioskować, że pancernik operował ówcześnie na Morzu Alborańskim. Z kolei port macierzysty statku wskazuje, że płynął on przez Atlantyk.
W dniach 9-17 sierpnia 36r. wcześniej wymieniony zespół okrętów Republiki miał bombardować m.in. Kadyks. Istniałaby wówczas szansa, że doszłoby do opisanego przez Galána spotkania, ale nie zgadzają się daty. Dodam, że "Usuramo" oprócz broni i amunicji przewoził 16 samolotów, w tym pojedynczy Ju-87 A-0.
Rodzi się jednak problem, czy doszło do spotkania? Nie mogę znaleźć nigdzie potwierdzenia, że "Usuramo" natknął się na hiszpański pancernik. Więc albo Galán wprowadza czytelnika w błąd (niekiedy podaje on przypisy do źródeł; w tym wypadku nie ma) albo Dyskant pomylił daty.

Ten post był edytowany przez ChochlikTW: 15/02/2020, 21:35
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej