Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony < 1 2 3 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Mit zmadziaryzowanych Słowian: pochodzenie Węgrów
     
carantuhill
 

Bieskidnik
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.591
Nr użytkownika: 12.703

WOJCIECH
Zawód: Galileusz
 
 
post 10/10/2017, 10:32 Quote Post

CODE
Z nieprawidłowo/niedokładnie interpretowanych wyników badań genetycznych?


Znowu zaczynasz...

CODE

Żyjąc wśród ludności dako-romańskiej i jakichś resztek germańskich oraz sarmackich dotrwali do czasu inwazji Madziarów.


Akurat ludność "romańska" jeszcze do Siedmiogrodu w tym czasie nie dotarła. Siedzieli cicho na pograniczu "greckim".
 
User is online!  PMMini ProfileEmail Poster Post #31

     
Alexander Malinowski 3
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.924
Nr użytkownika: 100.863

Alexander Malinowski
Zawód: Informatyk
 
 
post 11/10/2017, 20:30 Quote Post

Ja kiedyś czytałem, że Węgrzy są faktycznie w swojej masie zmadziaryzowanymi Słowianami, ale mają wyspy oryginalnych osadników. Podobno gdzieś nad Cisą wykryto wioski z przewagą haplogrupy N.

Tak apropos, czytałem ostatnio o wydarzeniach na północnym Uralu https://pl.wikipedia.org/wiki/Tragedia_na_Przełęczy_Diatłowa i tam własnie żyją dwa ludy
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mansowie i https://pl.wikipedia.org/wiki/Chantowie, którzy mówią praktycznie po Wegiersku.

 
User is online!  PMMini ProfileEmail Poster Post #32

     
pawelboch
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.233
Nr użytkownika: 33.982

Pawel
 
 
post 12/10/2017, 17:26 Quote Post

QUOTE(Alexander Malinowski 3 @ 11/10/2017, 21:30)
Tak apropos, czytałem ostatnio o wydarzeniach na północnym Uralu https://pl.wikipedia.org/wiki/Tragedia_na_Przełęczy_Diatłowa i tam własnie żyją dwa ludy
https://pl.wikipedia.org/wiki/Mansowie i https://pl.wikipedia.org/wiki/Chantowie, którzy mówią praktycznie po Wegiersku.

Nie mogą mówić "praktycznie po wegiersku, choćby z tego powodu, że w węgierskim raptem 1/5 słownictwa jest ugro-fińska. Zresztą słowiańskich słow też jest 1/5 smile.gif
pzdr.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #33

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.873
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 16/02/2018, 16:55 Quote Post

Madziarzy z X wieku z haplogrupami I2a-Din oraz R1b:

http://publicatio.bibl.u-szeged.hu/10604/1...eges_cikk_u.pdf

http://www.ancestraljourneys.org/medievaldna.shtml

Z kolei dynastia Arpadów należała do haplogrupy R1a:

https://link.springer.com/article/10.1007/s12520-018-0609-7
 
User is offline  PMMini Profile Post #34

     
zielmar
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 19
Nr użytkownika: 103.069

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 2/03/2018, 10:56 Quote Post

QUOTE(Domen @ 16/02/2018, 16:55)

Czyli można powiedzieć, że tak jak większość koczowników tamtych czasów Madziarzy nie byli homogeniczną grupą ludności lecz składali się z wielu różnych ludów podążających tą samą "autostradą" ku jednemu celowi.
 
User is offline  PMMini Profile Post #35

     
GniewkoSynRybaka
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.016
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 2/03/2018, 12:04 Quote Post

QUOTE(zielmar @ 2/03/2018, 10:56)
QUOTE(Domen @ 16/02/2018, 16:55)

Czyli można powiedzieć, że tak jak większość koczowników tamtych czasów Madziarzy nie byli homogeniczną grupą ludności lecz składali się z wielu różnych ludów podążających tą samą "autostradą" ku jednemu celowi.
*


A istnieją poza jakimiś wyjątkowymi wyjątkami homogeniczne grupy ludności? I co to znaczy homogeniczne? Madziarzy jako związek plemion byli etnicznie dwuskładnikowi - węgierski składnik przeważał ale był też składnik turecki (bułgarski czy chazarski)
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #36

     
Radek8484
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.798
Nr użytkownika: 75.875

R-L1029
Stopień akademicki: magister
Zawód: IT
 
 
post 2/03/2018, 12:07 Quote Post

Slowianskie Awarki na przelomie VI-VII w. z cmentarzyska w Szólád (Wegry)
user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

Przydaloby sie jeszcze przetestowac europidalnych Hunow z przelomu V-VI w., np. z tej pracy (link).

Moze Wegrzy to kulturowi/jezykowi spadkobiercy elit hunskich/awarskich z terenu Kotliny Panonskiej?

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image
 
User is offline  PMMini Profile Post #37

     
zielmar
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 19
Nr użytkownika: 103.069

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 2/03/2018, 12:44 Quote Post

QUOTE(GniewkoSynRybaka @ 2/03/2018, 12:04)

A istnieją poza jakimiś wyjątkowymi wyjątkami homogeniczne grupy ludności? I co to znaczy homogeniczne? Madziarzy jako związek plemion byli etnicznie dwuskładnikowi - węgierski składnik przeważał ale był też składnik turecki (bułgarski czy chazarski)
*


Taki pogląd chyba jakiś czas temu jeszcze panował bo z tego co pamiętam np. P.Heather czy M.Kulikowski dużo miejsca poświęcają składowi grup nomadów z czasów OWL, udowadniając że był to konglomerat różnych ludów. Heather w swej książce "Imperia i barbarzyńcy" poświęcił temu zagadnieniu naprawdę sporo, skoro było by to takie oczywiste to jaki byłby sens skupiania się na tym zagadnieniu?
 
User is offline  PMMini Profile Post #38

     
GniewkoSynRybaka
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.016
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 7/10/2018, 19:11 Quote Post

QUOTE(zielmar @ 2/03/2018, 12:44)
QUOTE(GniewkoSynRybaka @ 2/03/2018, 12:04)

A istnieją poza jakimiś wyjątkowymi wyjątkami homogeniczne grupy ludności? I co to znaczy homogeniczne? Madziarzy jako związek plemion byli etnicznie dwuskładnikowi - węgierski składnik przeważał ale był też składnik turecki (bułgarski czy chazarski)
*


Taki pogląd chyba jakiś czas temu jeszcze panował bo z tego co pamiętam np. P.Heather czy M.Kulikowski dużo miejsca poświęcają składowi grup nomadów z czasów OWL, udowadniając że był to konglomerat różnych ludów. Heather w swej książce "Imperia i barbarzyńcy" poświęcił temu zagadnieniu naprawdę sporo, skoro było by to takie oczywiste to jaki byłby sens skupiania się na tym zagadnieniu?
*


Nie jest istotne co pisał Kulikowski czy Heather ogólnie na temat konglomeratów różnych ludów. Mowa jest konkretnie o Madziarach czyli Węgrach, których skład wewnętrzny jest bardzo dobrze opisany w źródłach. Znamy nazwy poszczególnych plemion ich etniczne pochodzenie a nawet mniej więcej rozsiedlenie po zajęciu Kotliny Karpackiej. Ogólniki o konglomeratach nie zastąpią wiedzy źródłowej. Szczegóły i fakty są po prostu lepsze od schematu i modelu. Zresztą samo słowo „konglomerat” jest tak ogólnikowe, że stanowi zwykły "wytrych" czy raczej "zasłonę dymną" - już to niewiedzy historyków wynikającą z braku źródeł już to próbę zastępowania źródeł akurat przyjmowanymi w nauce modelami i schematami opisu migracji.

Ten post był edytowany przez GniewkoSynRybaka: 7/10/2018, 20:06
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #39

     
GniewkoSynRybaka
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.016
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 7/10/2018, 20:36 Quote Post

QUOTE
Może nie do samej Panonii, bo Porfirogeneta pisze o Presławiu i Mundradze w Bułgarii, ale niedaleko.

Porfirogeneta nie jest jedynym źródłem a przełęcze karpackie w sytuacji gdy nad Dunajem istnieje monarchia bułgarska są wręcz jedynym wyjściem dla migrantów.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #40

     
Bazyli
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.646
Nr użytkownika: 13.822

Stopień akademicki: jakiś jest...
Zawód: handlowiec pogl¹dami
 
 
post 8/10/2018, 10:13 Quote Post


Ktoś wyżej wspomniał, że Madziarów skierowali ku Panonii władcy Kijowa. Być może... Pewnym jest natomiast, iż wiedza stepowców o istnieniu terenów zdatnych do życia koczowniczego od zarania dziejów była wielka.. Przemieszczenia różnorakich grup scytyjskich, sarmackich, tureckich czy mongolskich w obrębie stepu były czymś naturalnym i na porządku dziennym. Madziarzy nie odkryli Kotliny Karpackiej niczym Kolumb Wysp Karaibskich. Ponadto nawet Powieść Minionych Lat wspomina o istnieniu Węgrów Czarnych, którzy mieli pojawić się nad Cisą i Dunajem już w VII wieku. I jeszcze jedno... Zagony węgierskie podobno zapuszczały się nad środkowy Dunaj już w latach 60. IX w. Tak więc Arpad na pewno nie jechał w ciemno...
 
User is offline  PMMini Profile Post #41

     
GniewkoSynRybaka
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.016
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 8/10/2018, 17:50 Quote Post


Pierwszy zanotowany pobyt armii madziarskiej u granic frankijskich to rok 862 - 35 lat przed inwazją. Z kolei ludy madziarskie osiedliły się w Atelkuzu (czyli na zachodnim Stepie Pontyjskim) jeszcze wcześniej bo co najmniej w roku 830 i z ramienia Chazarów kontrolowały przez ten okres sąsiednich Słowian -- o czym donoszą źródła arabskie i św. Metody. W tej sytuacji niewiedza elit węgierskich na temat istnienia pasma stepu za Karpatami byłaby czymś absolutnie kuriozalnym. Definitywnie mój koń by się ze śmiechu obsmarkał z powodu ewidentnego łajzostwa mienionych Madziarów.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #42

3 Strony < 1 2 3 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej