Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Lotnictwo powstańców śląskich
     
El_Slavco
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 689
Nr użytkownika: 47.579

 
 
post 7/10/2018, 16:14 Quote Post

Witajcie.

Pisząc moją rozprawę doktorską, przeglądałem archiwa i w CAW natknąłem się na bardzo ciekawy dokument:

Powstania górnośląskie (dokument na s. 119/223, jego numer bieżący to 116).

Jest to rozkaz organizacyjny nr 21 Naczelnej Komendy Wojsk Powstańczych z 3 czerwca 1921 r. (tuż przed tzw. "buntem" Grupy Wschód - już po odwołaniu dowódcy, ppłk. Macieja Mielżyńskiego), podpisany przez zastępcę szefa sztabu - Poraja.

Rozkaz powoływał przy Wydziale IV referat lotniczy, na którego czele postawiono inż. Kawratę. Poza referentem powołano etaty: 1 maszynistki (rozumiem, że "pisarki na maszynie" wink.gif ) oraz 1 łącznika.

W dalszej części rozkazu jest o utworzeniu "portu lotniczego" w Lublińcu (teren operacyjny Grupy Północ), oraz szkoleniu kadry: 4 oficerów-lotników, 2 oficerów-obserwatorów, 15 szeregowców-specjalistów, oddziału wartowniczego i robotniczego (1 sierżant i 36 ludzi) oraz kancelarii (1 pisarz i 1 łącznik).

Nie znalazłem niestety żadnych innych dokumentów odnośne tego referatu, a sprawa wydaje mi się niezwykle ciekawa. Referat chyba nie zdążył się rozwinąć? W końcu powstanie zakończono już 5 lipca... Słyszeliście może coś więcej o lotnictwie powstańców śląskich?

Wiem, że są jakieś pozycje bibliograficzne (co najmniej dwie), ale niestety niedostępne dla mnie (chyba, że ktoś wie, gdzie można je dostać):
- Bulzacki Zygmunt, Lotnictwo w powstaniach śląskich [w:] "Wojskowy Przegląd Lotniczy", 1971 z. 9, s. 34—40;
- Morgała Andrzej, Działania lotnictwa nad Śląskiem 1918-1921 [w:] "Lotnictwo Aviation International", nr 11-12, 1991;
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
minimax
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 483
Nr użytkownika: 42.000

Zawód: uczen
 
 
post 7/10/2018, 17:08 Quote Post

Artykuł Morgały znajduje się też w: "Powstania Śląskie i Plebiscyt w procesie zrastania się Górnego Śląska z Macierzą" Bytom 1993 (materiały pokonferencyjne). Ale tam o tym co znalazłeś nic nie ma.
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
El_Slavco
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 689
Nr użytkownika: 47.579

 
 
post 2/12/2018, 11:01 Quote Post

Nieco odkurzając temat doszperałem się do kolejnego dokumentu dot. referatu lotniczego. Tym razem jest to rozkaz organizacyjny nr 26 NKWP z 21 czerwca 1921 r. dot. rozwiązania lotnictwa górnośląskiego (tak w źródle). Rozkaz także podpisał Poraj.

Powstania śląskie (dokument na s.61, numer bieżący 59).

Niestety nie ma tam słowa o rodzaju i czy ilości samolotów (jeśli jakieś były).
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Badacz 1954
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 280
Nr użytkownika: 103.976

Wlodzimierz Johann Delekta
Stopień akademicki: Dr hc
Zawód: emeryt
 
 
post 2/12/2018, 20:59 Quote Post

QUOTE(El_Slavco @ 2/12/2018, 12:01)
Nieco odkurzając temat doszperałem się do kolejnego dokumentu dot. referatu lotniczego. Tym razem jest to rozkaz organizacyjny nr 26 NKWP z 21 czerwca 1921 r. dot. rozwiązania lotnictwa górnośląskiego (tak w źródle). Rozkaz także podpisał Poraj.

Powstania śląskie (dokument na s.61, numer bieżący 59).

Niestety nie ma tam słowa o rodzaju i czy ilości samolotów (jeśli jakieś były).
*


Czyli, lotnictwo Powstańców Slaskich praktycznie nie istniało. Nie słyszałem o nim ani od weteranów powstań, ani też nie znalazłem żadnych źródeł niemieckich, informujących chociażby o walkach z tym lotnictwem.
Także i Niemcy, o ile wiem, nie używali w walkach z Powstańcami Sląskimi samolotów, chociaż z okresu Powstania Wielkopolskiego znane są przynajmniej dwa naloty ciężkich bombowców niemieckich typu "Gotha" na lotnisko w Ławicy.
Badacz1954.

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
El_Slavco
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 689
Nr użytkownika: 47.579

 
 
post 4/12/2018, 18:39 Quote Post

QUOTE(Badacz 1954 @ 2/12/2018, 21:59)
QUOTE(El_Slavco @ 2/12/2018, 12:01)
Nieco odkurzając temat doszperałem się do kolejnego dokumentu dot. referatu lotniczego. Tym razem jest to rozkaz organizacyjny nr 26 NKWP z 21 czerwca 1921 r. dot. rozwiązania lotnictwa górnośląskiego (tak w źródle). Rozkaz także podpisał Poraj.

Powstania śląskie (dokument na s.61, numer bieżący 59).

Niestety nie ma tam słowa o rodzaju i czy ilości samolotów (jeśli jakieś były).
*


Czyli, lotnictwo Powstańców Slaskich praktycznie nie istniało. Nie słyszałem o nim ani od weteranów powstań, ani też nie znalazłem żadnych źródeł niemieckich, informujących chociażby o walkach z tym lotnictwem.
Także i Niemcy, o ile wiem, nie używali w walkach z Powstańcami Sląskimi samolotów, chociaż z okresu Powstania Wielkopolskiego znane są przynajmniej dwa naloty ciężkich bombowców niemieckich typu "Gotha" na lotnisko w Ławicy.
Badacz1954.
*



Nie istniało w tym sensie, że nie wykonało żadnych operacji. Moim zdaniem zwyczajnie brakło czasu - oczywiście przy założeniu, że pilotów należało wyszkolić. Bo jeżeli mieli to być ochotnicy z Polski (najlepiej wraz z samolotami) to praktycznie mielibyśmy niemal od razu siły gotowe do działania. Istnienie referatu sugeruje, że był personel, natomiast nic nie wiadomo o samolotach.

Niemcy natomiast dokonywali kilku "nalotów" na tereny zajęte przez polskich powstańców, z tą różnicą, że zrzucano ulotki propagandowe.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej