Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
6 Strony  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Rapier, szabla, Laik szuka informacji.
     
EsEr
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 7
Nr użytkownika: 76.189

 
 
post 9/01/2012, 23:11 Quote Post

Witam wszystkich. Jest to mój pierwszy post na forum, szczerze mówiąc nie byłem pewien gdzie go wrzucić, mam nadzieję że tutaj nie wadzi.
Znam ogólne różnice pomiędzy rapierem i szablą, ale jestem laikiem i mogę posiadać błędne informacje. Z tego co mi wiadomo, szabla bardziej nadaje się do cięć niż sztychów. Jeśli już są sztychy, to na pewno wolniejsze niż w przypadku rapiera. Natomiast rapier może być kolny, lub sieczno-kolny, z czego ten drugi nadaje się też do cięć.
Wiem że w kwestii walki bronią tego typu, wiele zależy tak naprawdę od walczącego, jednakże dowiedziałem się że znacznie więcej kombinacji jest w przypadku rapiera, niż szabli. Z drugiej strony u nas zdecydowanie powszechniejsze były szable - tyle że husarska, chyba najbardziej znana polska szabla, była bronią kawalerii. O ile wyczytałem że walcząc pieszo również można skutecznie z niej korzystać, to nie jestem pewny co do tych informacji. Ja natomiast staram się dowiedzieć, jaką broń można uznać za najskuteczniejszą, najlepszą w walce, kiedy rozważamy kwestię walki dwóch przeciwników o zbliżonych umiejętnościach, w dwóch ewentualnościach - kompletnie bez pancerzy, lub z pancerzem.
Jeśli któraś z tych broni jest lepsza, a istnieje konkretny, zwany wam typ, bardzo wdzięczny byłbym za informacje. Podkreślam, wiem iż wiele zależy od fechtującego i jego upodobań, tak więc przytaczam okoliczności gdzie walczy dwóch przeciwników o zbliżonych umiejętnościach.
Wdzięczny będę za jakąkolwiek informację - jaka jest najbardziej uniwersalna, a która lepsza w danych okolicznościach, oraz o jakie okoliczności chodzi, która bardziej bazuje na sile, a która na finezji.