Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Czy Szable Bojowe Były Polerowane Na Lustro?
     
Konrad Michał Jan Kmiecik
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 5
Nr użytkownika: 102.545

Konrad Michal Kmiecik
Zawód: uczen
 
 
post 9/11/2017, 18:45 Quote Post

Witam serdecznie wszystkich forumowiczów.
Nie mogę znaleźć informacji, dotyczących polerowania głowni szabel bojowych na wysoki połysk (lustro) w XVI-XVIII wiecznej Rzeczypospolitej Obojga Narodów. Czy tego typu polerowanie w ogóle miało miejsce? Jeżeli nie, to kiedy zaczęto je stosować?
Czytałem m.in. 2 książki Włodzimierza Kwaśniewicza: "Dzieje szabli w Polsce" oraz "1000 słów o broni białej i uzbrojeniu ochronnym". I w żadnej z nich nie znalazłem odpowiedzi na nurtujące mnie pytanie.
Pytanie zrodziło się, ponieważ mam zamiar nabyć replikę szabli husarskiej lub/i węgiersko-polskiej typu II, do fechtunku. Chciałbym, aby była/y jak najbardziej wierne szablom z epoki. Prosiłbym osoby zaznajomione z tematem, aby odpowiedź opatrzyły źródłem z epoki, dla spokoju duszy mojej.
Pozdrawiam. Konrad M. J. Kmiecik.
PS. Jest to mój pierwszy temat i post na forum, za wszelkie błędy związane z niewłaściwym zamieszczeniem tematu najmocniej przepraszam Moderatorów, ale nie wiedziałem gdzie go zamieścić.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Elfir
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.013
Nr użytkownika: 80.708

OK
Zawód: ogrodnik
 
 
post 9/11/2017, 20:11 Quote Post

A czy nie było dwóch egzemplarzy broni? Paradna i bojowa, którą wymieniano (bo łatwiej zgubić lub złamać w bitwie)
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Konrad Michał Jan Kmiecik
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 5
Nr użytkownika: 102.545

Konrad Michal Kmiecik
Zawód: uczen
 
 
post 9/11/2017, 20:37 Quote Post

QUOTE(Elfir @ 9/11/2017, 20:11)
A czy nie było dwóch egzemplarzy broni? Paradna i bojowa, którą wymieniano (bo łatwiej zgubić lub złamać w bitwie)
*


Witam.
Oczywiście, że były szable bojowe i paradne. Lecz nie wyklucza to zdobienia uzbrojenia bojowego. Przykładem może być szabla z końca XVII wieku: http://katalog.muzeum.krakow.pl/sites/defa...01301901340.jpg
Kolejny przykład to szabla węgiersko-polska typu II przypisywana Stefanowi Batoremu:
http://www.muzeumwp.pl/dictionary/szabla-s...go,257,maly.jpg

Następnym dowodem na to, że broń bojowa mogła być zdobiona jest fragment dzieła Philippa le Masson Duponta "Mémoire pour servir à l'histoire de la vie et des actions de Jean III Sobieski du nom roi de Pologne". Odnosi się on do wyprawy chocimskiej 1673 roku. Dupont skupia się na opisie husarzy, który jest dosyć obszerny, dlatego też przytoczę jedynie wycinki odnoszące się do samej broni (nie znam francuskiego więc przytaczam jedynie tłumaczenie): "[...] To elita całej szlachty, która urodą, pięknem uzbrojenia i koni oraz bogactwem wyposażenia przewyższa nieskończenie wszystko, co autorzy nam mówią o Persach, Grekach i starożytnym Rzymie, i co można zobaczyć w Europie i Azji. [...] Trzeba więc sobie wyobrazić mężczyznę słusznego wzrostu i urody, noszącego bardzo ładny kirys, bogato zdobiony. Istnieje wśród nich taka rywalizacja, że wszyscy się uczą w przewyższaniu jeden drugiego w pięknie uzbrojenia. [...] Ów mężczyzna [...] ze wspaniałym hełmem na głowie; [...] W prawej ręce trzyma kopię, malowaną i złoconą, [...]" (Tłumaczenie: Krzysztof Jagusiak). Dupont był inżynierem na polskiej służbie i towarzyszył Sobieskiemu we wszystkich wyprawach wojennych od 1671 roku, co moim zdaniem zwiększa jego wiarygodność ponieważ widział ówczesną armię polską i litewską nie tylko na paradzie, ale i na wojnie.
Powszechnie znany jest fakt, że szlachta polska i litewska uwielbiała otaczać się bogactwem: "Postaw się a zastaw się.", co zresztą wspomina Dupont w powyższym fragmencie.
Skoro więc w obozie wojskowym, na wyprawie wojennej noszono zdobione uzbrojenie, to raczej nie było to uzbrojenie paradne tylko bojowe. Zastanawia mnie, czy polerowanie na wysoki połysk głowni bojowych, miało miejsce w tamtych czasach, jako forma zdobienia, czy też nie.
Oczywiście, mogę się mylić i źle interpretować ten materiał. Osobiście nie widziałem zachowanej broni białej z tak polerowaną głownią, albo coś przegapiłem.
Być może, ktoś z forumowiczów wie więcej na ten temat?
Pozdrawiam. Konrad M. J. Kmiecik.

Ten post był edytowany przez Konrad Michał Jan Kmiecik: 10/11/2017, 19:17
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej