Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
> Historia języka polskiego na Śląsku, Rekonstrukcje i mapy etniczne Śląska
     
MazurPruski
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 223
Nr użytkownika: 71.497

Stopień akademicki: KLON SPAMER BANITA
 
 
post 22/03/2011, 21:56 Quote Post

Tutaj chciałem poświęcić troszkę miejsca zagadnieniu germanizacji Śląska i oryginalnego zasięgo gwar polskich. Zacznę od dwóch map które w temacie "Polskość Dolnego Śląska" zamieścił juz arnold. Wydaje mi się, że zostały zbyt prędko przeoczone i nie poświęcono im wystarczającej uwagi.


http://i52.tinypic.com/dylnxh.gif

Źródło: "Historia Śląska" pod redakcją Karola Maleczyńskiego, Wrocław 1966, Tom 1, cz.3.

http://i55.tinypic.com/2h37pc2.gif

Źródło: "Atlas historyczny Polski. Śląsk w końcu XVIII wieku, Wrocław 1976" pod redakcją Juliana Janczaka i Tadeusza Ładogórskiego.




Tutaj natomiast niemieckie mapy ukazujące sytuację ze schyłku XIX wieku i początku wieku XX:

http://i55.tinypic.com/15xn32e.jpg


Źródlo: 1885 Schlesien Meyers Konversations-Lexikon, 4. Aufl

user posted image

Sytuacja z 1895, źródlo nie jest mi znane. Mapę znalazlem na stronie "polskiekresy.info"


http://i55.tinypic.com/zu4n76.jpg

Sytuacja z 1905 roku, za Meyers Konversations-Lexikon.





Materialy do XVII i XVIII wieku na podstawie inforamcji pochodzących z wizytacji kościelnych oraz opracowań niemieckich etnografów - Josepha Partscha i Friedricha Alberta Zimmermana. Do przełomu XVIII i XIX wieku posłużyly wyniki ankiety kościelnej z 1814.

Ten post był edytowany przez MazurPruski: 22/03/2011, 22:32
 
User is offline  PMMini Profile Post #1


 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Odpowiedzi
     
yarovit
 

Lemming Pride Worldwide
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.688
Nr użytkownika: 22.276

 
 
post 23/03/2011, 0:13 Quote Post

Która to, bo nie widzę.
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
MazurPruski
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 223
Nr użytkownika: 71.497

Stopień akademicki: KLON SPAMER BANITA
 
 
post 23/03/2011, 0:16 Quote Post

QUOTE(yarovit @ 23/03/2011, 0:13)
Która to, bo nie widzę.
*



Tamte to mapy odpowiednio z 1895, XVII wieku, XVIII/XIX wieku i z 1885 roku. Ta o której mowa jest tutaj:


http://i52.tinypic.com/sgpr4g.jpg

Mapa jest niezwykle schematyczna i jak widać przedstawia sytuację mniej dokładnie niż mapa Ładogórskiego z XVII wieku. Jedyną róznicą jest chyba wyraźnie zaznaczony Głogów wraz z okolicą, ktory dla XVII wieku jest już, poza jedną enklawą, zgermanizowany. Nie wiem na jakich źródłach opiera sie ta mapa ale nie jest to przypadek bowiem jeszcze na kolejnej mapie obrazującej sytuację z po germanizacji w XVII-XIX wieku, Głogów wraz z całą okolica i dość sporym kawałkiem na południe oznaczony jest jako polskojezyczne. Jest to więc jedyna rozbieżność jaką zauważylem. Sądzę, że lepiej jest więc opierać się na Ładogórskim, i sieci zaznaczonych na mapie wsi kościelnych.




Mapa powyżej jest o tyle ciekawa że ukazuje też sytuację gwar polskich na obszarze Ziemii Lubuskiej, Ks. Krośnieńskiego oraz ślaskich okolic Świebodzina i Sulechowa - czego z kolei nie ukazuje mapa Ładogórskiego. Jest to bardzo ciekawe zagadnienie gdyż to własnie tutaj gwary te przetrwały najdłużej. Do wieku XVIII i XIX. Reliktowo natomiast w Chwalimiu (choć to już Wielkopolska) aż po wiek XX. Ciekawe jest też zagadnienie Łużyczan, a właściwie Wendow, w Ks. Krośnienskim i Ziemii Lubusiej. Tutaj własnie mieszkała grupa ludności o pogranicznym, językowo mieszanym polsko-łuzyckim charakterze.



Gdzies znalazlem tez informacje o tym, że w XVI wieku klin ludności polskiej sięgał aż po Ząbkowice Śląskie i obejmowal płn. Ks Legnickie. Nie musi to dziwić skoro jeszcze w XIV wieku j.polskie siegal:

http://kazimierzwielki.michalkiewicz.eu/im...kolonizacja.jpg

- Ziebic
- Legnicy
- Świdnicy
- Jeleniej Góry!


Widać więc że rozrzucoce wysepki ludności polskiej mogły w XIV wieku utrzymywac sie na całym obszarze historycznego Ślaska. Jednak obszary Jeleniej Góry, Legncy, Świdnicy czy Ziębic były to już jednak rejony objętę silną kolonizacją niemiecką. Więc rodzimy żywioł polski musiał być już w regresie. Sytuacja w XV wieku więc będzie tu pewną średnią pomiedzy mapa powyżej obrazujacą wiek XIV, a mapą Ładogorskiego:

user posted image

user posted image

Ten fragment mapy przedstawia zasięg języka polskiego na Dolnym Śląsku w XVII wieku. Jak widać obszar ten nie dotykał ani nie obejmował już Ząbkowic, Dzierżoniowa, Świdnicy i Głogowa choć utrzymywał się jeszcze w pobliżu tych miast. Zapewne obejmował jeszcze w XV i XVI wieku. Okolice Legnicy były już wg. mapy zgermanizowane. Choć utrzymała się enklawa w okolicy Lubina, a więc i tutaj mowa polska musiala wystepowac szerzej w wiekach poprzednich.

Ten post był edytowany przez MazurPruski: 23/03/2011, 1:00
 
User is offline  PMMini Profile Post #3


> Posts in this topic
MazurPruski   Historia języka polskiego na Śląsku   22/03/2011, 21:56
yarovit   Czy są jakieś mapy dla 15 wieku?   22/03/2011, 23:46
MazurPruski   Tak dokladnych nie ma. Sądzę, że sytuację dla w...   23/03/2011, 0:04
yarovit   Która to, bo nie widzę.   23/03/2011, 0:13
MazurPruski   Różnica ta może być tylko pozorna, bowiem jedna...   24/03/2011, 0:39
Ferdas   @Mazur Pruski, mógłbyś jeszcze raz wrzucić mapkę d...   1/05/2013, 11:45
konto_usuniete_28.02.16   Co to za enklawy językowe ( polskie ) w okolicach ...   1/05/2013, 11:55
Radosław Sikora   Jeżeli kogoś interesuje sytuacja w Międzyborzu i o...   1/05/2013, 18:05
kalev   Wydaje mi się, że pod koniec XV wieku w okolicach ...   6/05/2013, 15:04
konto_usuniete_28.02.16   :?: Nigdy o takowym nie słyszałem ? Podasz linka ...   6/05/2013, 15:06
kalev   Gwary dolnośląskie - wikipedia "Z braku źród...   6/05/2013, 16:46
Alexander Malinowski2   A skąd wiemy, że w ogóle w Karkonoszach ktoś miesz...   6/05/2013, 18:19
Mścisław100   A dlaczego przed II wojna światową Sudety i Karko...   8/01/2020, 18:21
kalev   Nie szukałem archeologicznych źródeł świadczącyc...   6/05/2013, 21:33
Alexander Malinowski2   Po pobieżnym pogooglowaniu znalazłem szereg inform...   6/05/2013, 21:45
Piegziu   W Karkonoszach może nie, ale na pobliskich płasko...   6/05/2013, 22:18
kalev   Ja myślę, że mniejszość - głównie wyższe partie ...   10/05/2013, 10:36
Domen   Jeszcze dla porównania sytuacja z około roku 1333:...   17/10/2013, 17:54
Domen   Barthel Stein, "Descriptio Tocius Silesie et ...   27/02/2014, 2:51
poloh   Ze Słownika Oławskiego Baltazara Działasa wiemy, ż...   13/04/2014, 14:17
Ferdas   Trochę szkoda, że językowa sytuacja z XVII wieku n...   14/01/2016, 22:30
Domen   Post #3, komentarz do załączonych tam map: Zwraca...   11/10/2019, 4:17
mlukas   Ciekawa jest też historia strzelińskich Czechów, ...   18/10/2019, 20:46
Domen   A w woj. wielkopolskim nadal żyją rdzenni Dolnoś...   22/10/2019, 6:32
Domen   Mam znajomego Niemca, którego przodkowie uciekli z...   30/12/2019, 13:39
Domen   Ta mapa chyba dobrze pokazuje zasięg ludności pols...   2/02/2020, 2:33
Mścisław100   Ciekawym zagadnieniem jest to ilu Polaków na Doln...   4/02/2020, 14:38
Ferdas   Jednocześnie mapy etnograficzne Platera (1825) i B...   17/12/2020, 11:26

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2021 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej