Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
> Historia języka polskiego na Śląsku, Rekonstrukcje i mapy etniczne Śląska
     
MazurPruski
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 223
Nr użytkownika: 71.497

Stopień akademicki: KLON SPAMER BANITA
 
 
post 22/03/2011, 21:56 Quote Post

Tutaj chciałem poświęcić troszkę miejsca zagadnieniu germanizacji Śląska i oryginalnego zasięgo gwar polskich. Zacznę od dwóch map które w temacie "Polskość Dolnego Śląska" zamieścił juz arnold. Wydaje mi się, że zostały zbyt prędko przeoczone i nie poświęcono im wystarczającej uwagi.


http://i52.tinypic.com/dylnxh.gif

Źródło: "Historia Śląska" pod redakcją Karola Maleczyńskiego, Wrocław 1966, Tom 1, cz.3.

http://i55.tinypic.com/2h37pc2.gif

Źródło: "Atlas historyczny Polski. Śląsk w końcu XVIII wieku, Wrocław 1976" pod redakcją Juliana Janczaka i Tadeusza Ładogórskiego.




Tutaj natomiast niemieckie mapy ukazujące sytuację ze schyłku XIX wieku i początku wieku XX:

http://i55.tinypic.com/15xn32e.jpg


Źródlo: 1885 Schlesien Meyers Konversations-Lexikon, 4. Aufl

user posted image

Sytuacja z 1895, źródlo nie jest mi znane. Mapę znalazlem na stronie "polskiekresy.info"


http://i55.tinypic.com/zu4n76.jpg

Sytuacja z 1905 roku, za Meyers Konversations-Lexikon.





Materialy do XVII i XVIII wieku na podstawie inforamcji pochodzących z wizytacji kościelnych oraz opracowań niemieckich etnografów - Josepha Partscha i Friedricha Alberta Zimmermana. Do przełomu XVIII i XIX wieku posłużyly wyniki ankiety kościelnej z 1814.

Ten post był edytowany przez MazurPruski: 22/03/2011, 22:32
 
User is offline  PMMini Profile Post #1


 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Odpowiedzi
     
Domen
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 9.334
Nr użytkownika: 14.456

Tomenable / Kapuscinski Piotr
 
 
post 2/02/2020, 2:33 Quote Post

Ta mapa chyba dobrze pokazuje zasięg ludności polskiej na Dolnym Śląsku ok. lat 1790-1814:

http://sobotka.uni.wroc.pl/wp-content/uplo...8_2_409-445.pdf

^^^ Czerwona linia na mapie:

user posted image

Więcej danych tu (CTRL + F i wyszukajcie "Hundrich", pojawią się informacje o polskich wioskach):

https://archive.org/stream/bub_gb_CqpCAAAAI...AAIAAJ_djvu.txt

O polskich wsiach pod Wrocławiem: http://sobotka.uni.wroc.pl/wp-content/uplo...2_355-408.pdf

Ten post był edytowany przez Domen: 2/02/2020, 2:55
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Mścisław100
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 209
Nr użytkownika: 99.429

 
 
post 4/02/2020, 14:38 Quote Post

QUOTE(Domen @ 2/02/2020, 2:33)
Ta mapa chyba dobrze pokazuje zasięg ludności polskiej na Dolnym Śląsku ok. lat 1790-1814:

http://sobotka.uni.wroc.pl/wp-content/uplo...8_2_409-445.pdf

^^^ Czerwona linia na mapie:

user posted image

Więcej danych tu (CTRL + F i wyszukajcie "Hundrich", pojawią się informacje o polskich wioskach):

https://archive.org/stream/bub_gb_CqpCAAAAI...AAIAAJ_djvu.txt

O polskich wsiach pod Wrocławiem: http://sobotka.uni.wroc.pl/wp-content/uplo...2_355-408.pdf
*


Ciekawym zagadnieniem jest to ilu Polaków na Dolnym Śląsku pojawiło się po Potopie Szwedzkim (Lichtstern), a ilu było autochtonami? Zważywszy na źródła przedpotopowe o Polakach na DŚ mówienie o tym, że wszyscy byli popotopowi jest nieprawdą. Pozatym nic nie pisał o Ślązakach z dzisiejszego województwa lubuskiego, więc skąd Polacy z okolic Zielonej Góry?
Drugie spostrzeżenie mam takie, że te miejscowości okołowrocławskie, gdzie stwierdzono występowanie polskości, nie są na tę okoliczność dobrze opisane w Wikipedii. Choćby jednym zdaniem typu: "według spisu takiego to a takiego w miejscowości tej występowała co najmniej do takiego a takiego wieku ludnośc polska". Łuczyna i Strzeszów przykładowo. Zdaję sobie sprawę z tego, że dla jednej osoby to mrówcza praca byłaby, ale wypadałoby to jakoś rozkręcić...notabene co robią absolwenci historii Uniwersytetu Wrocławskiego? Nie interesują ich takie rzeczy? To dość ciekawe i zastanawiające, żeby nie napisać zatrważające.

Ten post był edytowany przez Mścisław100: 4/02/2020, 15:53
 
User is offline  PMMini Profile Post #3


> Posts in this topic
MazurPruski   Historia języka polskiego na Śląsku   22/03/2011, 21:56
yarovit   Czy są jakieś mapy dla 15 wieku?   22/03/2011, 23:46
MazurPruski   Tak dokladnych nie ma. Sądzę, że sytuację dla w...   23/03/2011, 0:04
yarovit   Która to, bo nie widzę.   23/03/2011, 0:13
MazurPruski   Tamte to mapy odpowiednio z 1895, XVII wieku, XV...   23/03/2011, 0:16
MazurPruski   Różnica ta może być tylko pozorna, bowiem jedna...   24/03/2011, 0:39
Ferdas   @Mazur Pruski, mógłbyś jeszcze raz wrzucić mapkę d...   1/05/2013, 11:45
konto_usuniete_28.02.16   Co to za enklawy językowe ( polskie ) w okolicach ...   1/05/2013, 11:55
Radosław Sikora   Jeżeli kogoś interesuje sytuacja w Międzyborzu i o...   1/05/2013, 18:05
kalev   Wydaje mi się, że pod koniec XV wieku w okolicach ...   6/05/2013, 15:04
konto_usuniete_28.02.16   :?: Nigdy o takowym nie słyszałem ? Podasz linka ...   6/05/2013, 15:06
kalev   Gwary dolnośląskie - wikipedia "Z braku źród...   6/05/2013, 16:46
Alexander Malinowski2   A skąd wiemy, że w ogóle w Karkonoszach ktoś miesz...   6/05/2013, 18:19
Mścisław100   A dlaczego przed II wojna światową Sudety i Karko...   8/01/2020, 18:21
kalev   Nie szukałem archeologicznych źródeł świadczącyc...   6/05/2013, 21:33
Alexander Malinowski2   Po pobieżnym pogooglowaniu znalazłem szereg inform...   6/05/2013, 21:45
Piegziu   W Karkonoszach może nie, ale na pobliskich płasko...   6/05/2013, 22:18
kalev   Ja myślę, że mniejszość - głównie wyższe partie ...   10/05/2013, 10:36
Domen   Jeszcze dla porównania sytuacja z około roku 1333:...   17/10/2013, 17:54
Domen   Barthel Stein, "Descriptio Tocius Silesie et ...   27/02/2014, 2:51
poloh   Ze Słownika Oławskiego Baltazara Działasa wiemy, ż...   13/04/2014, 14:17
Ferdas   Trochę szkoda, że językowa sytuacja z XVII wieku n...   14/01/2016, 22:30
Domen   Post #3, komentarz do załączonych tam map: Zwraca...   11/10/2019, 4:17
mlukas   Ciekawa jest też historia strzelińskich Czechów, ...   18/10/2019, 20:46
Domen   A w woj. wielkopolskim nadal żyją rdzenni Dolnoś...   22/10/2019, 6:32
Domen   Mam znajomego Niemca, którego przodkowie uciekli z...   30/12/2019, 13:39
Ferdas   Jednocześnie mapy etnograficzne Platera (1825) i B...   17/12/2020, 11:26

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2021 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej