Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Serbia sredniowieczna
     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.178
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 9/03/2008, 15:28 Quote Post

Pragne zainaugurowac ten temat zachecony (czy tez raczej zdegustowany) roznymi bzdurami na temat Serbii jakie pojawiaja sie na roznych forach od czasu ogloszenia przez Kosowo niepodleglosci. Mam nadzieje, iz znajda sie powazni znawcy tematu, ktorzy beda w stanie rozswietlic dzieje tego kraju i narodu.

Interesujace mnie tematy to:
1. Przybycie plemion slowianskich na Balkany
2. Powstanie i upadek I panstwa serbskiego
3. II panstwo serbskie (od konca XII wieku)
4. Cesarstwo Serbow i Grekow w XIV wieku
5. Upadek panstwa serbskiego w XV wieku
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.178
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 15/03/2008, 17:12 Quote Post

No dobra - jak widac - informacje zerowe jak do tej pory. Ale moze ktos np. wie jak doszlo do tego, ze 2 sposrod wladcow serbskich z XIV wieku uzyskalo tytul "Cesarza Serbow i Grekow"?? To jakby wchodzenie w kompetencje basileusa konstantynopolskiego. Na jakiej podstawie Stefan IV Duszan i Stefan V Urosz nosili tytul cesarza????
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
mc_herbarz
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 106
Nr użytkownika: 50.356

 
 
post 13/11/2008, 23:28 Quote Post

Kwestia ta dotyczyła Stefana Urosza IV Duszana i jego syna i następcy Stefana Urosza V zwanego niekiedy "Słabym". Byli oni ostatnimi władcami Serbii z dynastii Namaniciów. Pierwszy z nich był najwybitniejszym władcą wspomnianej dynastii, za jego panowania średniowieczna Serbia osiągnęła największy zasięg terytorialny, obejmując także części terenów obecnej Bośni, Grecji, Bułgarii, Albanii i Macedonii. W tym rejonie Europy Stefan Duszan początkowo król Serbii faktycznie rywalizował z władcami Konstantynopola, wykorzystując wojnę domową oraz osłabienie władzy cesarstwa. Walczył on także skutecznie z naciskającymi na terytorium jego państwa od północy Węgrami rządzonymi przez dynastię Andegaweńską. Jednak w tym ostatnim konflikcie był stroną defensywną. Ukoronowaniem jego sukcesów było ogłoszenie go w dniu 25 grudnia 1345 roku w Serres (dzisiaj pn. Grecja) cesarzem (carem) Serbów i Romejów (Greków), co zostało przypieczętowane uroczystą koronacją mającą miejsce w Skopje (dzisiaj Macedonia) w dniu 16 kwietnia następnego roku. Śmierć Stefana Duszana w dniu 20 grudnia 1355 roku zakończyła świetność jego monarchii. Jego syn i następca Stefan Urosz V nie posiadał talentów swojego poprzednika, szybko ujawniły się siły odśrodkowe w państwie, które już w trakcie panowania tego władcy doprowadziły do faktycznego rozpadu carstwa na kilka niezależnych części (królestw i księstw) pod władzą rożnych lokalnych dynastii, nie spokrewnionych z Nemaniciami. Stefan Urosz V "Słaby" zmarł w 1371 roku i był ostatnim przedstawicielem dynastii Nemaniciów na tronie serbskim. Po jego zgonie żaden z lokalnych władców serbskich nie tytułował się już carem.
Warto jeszcze dodać, że obydwaj Stefanowie IV Duszan oraz V nie byli jedynymi Nemaniciami, którzy w XIV wieku nosili tytuł carski (cesarski). Oprócz nich carami ale Epiru i Tesalii tytułowali się Symeon Urosz oraz jego syn Jovan (Jan) Urosz. Pierwszy z nich był przyrodnim bratem Stefana Duszana, a synem Stefana Urosza III "Deczańskiego" z jego drugiego małżeństwa z księżniczką bizantyjską Marią Paleologiną. To drugie cesarstwo Nemaniciów przestało istnieć w 1373 roku.
Uzupełniając informacje o Nemaniciach oraz państwie serbskim trzeba dodać, że wspomniana dynastia była młodszą gałęzią Uroszewiczów noszących tytuł żupanów (książąt) Raszki, którzy z kolei pochodzili najprawdopodobniej od Vojisławiciów władców Duklji (terytorium znajdującego się mniej więcej w rejonie dzisiejszej Czarnogóry) potomków żupanów Travunji (Trebinje) państwa leżącego w Dalmacji. Nieco informacji na temat genealogii Nemaniciów i ich przodków można uzyskać na stronie http://strony.toya.net.pl/~mc_herb/SLAVIC_...l.htm#Nemanicie oraz dołączonych do niej linkach.
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.178
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 14/11/2008, 14:01 Quote Post

QUOTE
Oprócz nich carami ale Epiru i Tesalii tytułowali się Symeon Urosz oraz jego syn Jovan (Jan) Urosz. Pierwszy z nich był przyrodnim bratem Stefana Duszana, a synem Stefana Urosza III "Deczańskiego" z jego drugiego małżeństwa z księżniczką bizantyjską Marią Paleologiną. To drugie cesarstwo Nemaniciów przestało istnieć w 1373 roku.

No tak - ale ci drudzy nie używali w tytulaturze słowa "Greków" - więc odpadają. "Greckie" cesarstwo było jakby przypisane dla władców Bizancjum. Ogłoszenie się carem Greków było więc uzurpowaniem sobie tytułu do zwierzchności nad ziemiami cesarstwa bizantyjskiego.

A tak z drugiej strony patrząc - carstwo serbskie tego okresu ma całkiem spory obszar - Serbia Centralna, Kosowo, Czarnogóra, Albania, Macedonia, północna Grecja, część zachodniej Bułgarii... Zachodnie Bałkany - są w zasadzie zdominowane przez to państwo.
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
Bazyli
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.800
Nr użytkownika: 13.822

Stopień akademicki: jakiś jest...
Zawód: handlowiec pogl¹dami
 
 
post 14/11/2008, 20:55 Quote Post

Może kilka słów na temat osobistych poglądów... Wydaje się bowiem, że Rian prześliznął się po temacie. Dlaczego początki Serbi łączy li tylko z etnosem słowiańskim? Przecież na zdrowy rozum to na słowiański "podkład" nałożyła się warstwa irańskich Serbów. Dopiero mieszanka tych dówch etnosów doprowadziła do powstania nowoczesnego czy też obecnego narodu serbskiego.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.178
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 15/11/2008, 12:40 Quote Post

Dlaczego "prześlizgnął"?? Trudno przecież opierać się na niepewnych źródłach Pliniusza i legendach. To, że jakieś bliższe kontakty z ludami irańskimi były we wczesnej fazie słowiańszczyzny - to fakt (można znaleźć ślady słownictwa irańskiego i w polskim języku - ale na zdrowy rozum - nikt nie twierdzi, że Polacy są potomkami ludów irańskich).

Nie zajmujemy się tu pochodzeniem i prahistorią Słowian a późniejszymi czasami. Serbowie (i Chorwaci) - nawet jeśli kiedyś posiadali silny substrat irański - przybyli na Bałkany w VII wieku już jako uformowany lud słowiański, posługujący się słowiańskim językiem. Stąd odnoszenie się do hipotez o koegzystencji 2 grup (słowiańskiej i irańskiej) pareset lat wcześniej uważam za zbędne.
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
yarovit
 

Lemming Pride Worldwide
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.685
Nr użytkownika: 22.276

Zawód: Radca prawny
 
 
post 15/11/2008, 13:22 Quote Post

QUOTE(Rian @ 15/11/2008, 12:40)
(można znaleźć ślady słownictwa irańskiego i w polskim języku - ale na zdrowy rozum - nikt nie twierdzi, że Polacy są potomkami ludów irańskich).


Co do tych rzekomych irańskich śladów w języku - to nie wiadomo czy to rzeczywiście wpływ irański czy też wspólne dziedzictwo indoeuropejskie.

Jeżeli zaś chodzi o pochodzenie Serbów i Chorwatów - tezy o ich irańskim pochodzeniu są słabo uprawdopodobnionymi spekulacjami. Sama plemienna nazwa Serbów ma etymologię słowiańską. Nie ulega natomiast wątpliwości iż plemiona słowiańskie przybywające na Bałkany zasymilowały pokaźną liczbę ludów miejscowych, przede wszystkim zromanizowanych Ilirów, Traków i Daków.
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.178
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 18/09/2015, 15:24 Quote Post

QUOTE
Co do tych rzekomych irańskich śladów w języku - to nie wiadomo czy to rzeczywiście wpływ irański czy też wspólne dziedzictwo indoeuropejskie.

Chyba dużo silniejsze te ślady tych połączeń w językach słowiańskich niż np. w celtyckich czy germańskich.
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
Duncan1306
 

Milutki tygrysek lewakożerca
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 4.507
Nr użytkownika: 97.206

Wlodzimierz Sodula
Zawód: amator historii
 
 
post 18/09/2015, 17:30 Quote Post

QUOTE(Rian @ 18/09/2015, 16:24)
QUOTE
Co do tych rzekomych irańskich śladów w języku - to nie wiadomo czy to rzeczywiście wpływ irański czy też wspólne dziedzictwo indoeuropejskie.

Chyba dużo silniejsze te ślady tych połączeń w językach słowiańskich niż np. w celtyckich czy germańskich.
*


Słowianie sąsiadowali ze Scytami i Sarmatami a to były ludy irańskie
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Rian
 

VIII ranga
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.178
Nr użytkownika: 6.598

Stopień akademicki: mgr
Zawód: politolog
 
 
post 19/09/2015, 16:44 Quote Post

Serbowie ponoć wywędrowali we wczesnym średniowieczu na Bałkany z ziem polskich. Może ktoś ma o tym jakieś informacje??
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.385
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 19/09/2015, 23:49 Quote Post

Konstantyn Porfirogeneta wspomina o krainie "Boiki", z której mieli wywędrować Serbowie do Illyricum, określa sąsiedztwo tej krainy - że między Frankami i Wielką/Białą Chorwacją. Już w kilku tematach dyskutowano lokalizację owej krainy. Natomiast bezsprzecznie jakieś związki z krajem nad Wisłą były w przypadku Zachlumian, też z Konstantyna Porfirogenety DAI - ród archonta Zachlumian, patrycjusza Michała Wyszewicza pochodził znad Wisły, z ludu Litzike. Król Ubu w jednym z tych tematów przypomniał, że nazwa ta jest podobna do Widukindowej nazwy poddanych Mieszka I - Licicaviki.
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej