Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
288 Strony  1 2 3 > » 

marlon Napisane: 19/06/2012, 19:46


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]Czyli Polska to była po ok. 1177 r. formalną federacją mniejszych księstw w praktyce nie będącą federacją?
[/quote]
Jak wiemy powyżej federacji jest konfederacja czyli organizacja polityczna będąca związkiem państw.

[quote]I w ogóle dzielnica zawsze należąca do princepsa była przecie dziedziczna
[/quote]
To zależy od sposobu obejmowania pryncypatu...
  Forum: Polska dzielnicowa · Podgląd postu: #1072890 · Odpowiedzi: 17 · Wyświetleń: 7.803

marlon Napisane: 19/06/2012, 19:16


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


Problem trybutu jest jedną z większych zagadek historiografii...
  Forum: Państwo pierwszych Piastów · Podgląd postu: #1072869 · Odpowiedzi: 51 · Wyświetleń: 15.396

marlon Napisane: 19/06/2012, 19:15


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]książę, który opanowałby Kraków mógłby wysunąć pretensje do władania nad resztą ziem polskich. Tak jednak po ok. 1177 roku nie było.[/quote]
Patrzysz zbyt czarno-biało. Jeślibyś się wgłębił źródła to musiałbyś zmienić zdanie. Od zamachu Kazimierza Sprawiedliwego do czasów Leszka Białego seniorat był realnym bytem politycznym. Kraków był realną stolicą. Jednolita monarchia została zastąpiona bytem złożonym z mniejszych monarchii tworzących jednak pewną całość polityczną. Tyle, że senior ni...
  Forum: Polska dzielnicowa · Podgląd postu: #1072866 · Odpowiedzi: 17 · Wyświetleń: 7.803

marlon Napisane: 19/06/2012, 16:32


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]Próbujesz je zagłuszyć obraźliwymi uwagami albo fałszywymi insynuacjami[/quote]
Odnośnie obraźliwych uwag posłużmy się cytatem z welesa
[quote]Ty w swoim rozbuchanym ego[/quote]

Odnośnie fałszywych insynuacji posłużmy się cytatem z welesa
[quote]nie rozumiesz podstaw analizy i krytyki źródeł to nie jest mój problem. Tylko jakim prawem wobec tego powołujesz się na rok 968 skoro już pod 936 rocznik podaje "Henricus rex Polonnie obiit".[/quote]
[quote]główny problem polega chyba w...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1072809 · Odpowiedzi: 71 · Wyświetleń: 23.158

marlon Napisane: 19/06/2012, 14:16


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]czy jako kto?[/quote]
Jako samodzielni książęta dzielnicowi. System lenny wśród Piastów nie funkcjonował. Kraków był stolicą - tzn uznawany był za gród naczelny ale raczej w sensie prestiżowym niż politycznym. Stąd poszczególni władcy dobijali się o władzę nad Krakowem....
  Forum: Polska dzielnicowa · Podgląd postu: #1072745 · Odpowiedzi: 17 · Wyświetleń: 7.803

marlon Napisane: 19/06/2012, 14:12


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]Stolica była tam, gdzie stacjonował władca. Jeśli rezydował wraz z dworem akurat w Pcimiu Dolnym to była Pcimiu Dolnym a nie w Poznaniu i żadna bazylika tego nie zmienia. [/quote]
To oczywiście nonsens. Stolica Bolesława Śmiałego BYŁA w Krakowie. Podałem dowód w postaci dokumentu świadczącego, że w ujeździe tynieckim mieszkali po tamtejszych wsiach ministeriałowie podlegli i pracujący dla DWORU KRÓLEWSKIEGO (curia regis). To jest jedyny taki wypadek, że ministeriałowie nie podlegali comes...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1072744 · Odpowiedzi: 71 · Wyświetleń: 23.158

marlon Napisane: 19/06/2012, 11:42


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


drogie welesie Twoje dziecięce złośliwości nie robią na mnie wrażenia. Budzą natomiast politowanie. Zastanów się nad sobą bo zmierzasz w baaaaardzo złym kierunku.

Dla zainteresowanych tematem podpowiem tylko, że kolega wieles jak zwykle bez moralnych skrupułów manipuluje faktami. Skibniński NIE datuje katedry w Poznaniu na podstawie wykopalisk tylko odrzuca tą datację, w oparciu o domysły Labudy dotyczące podstaw prawnych organizacji kościoła polskiego a Mieszka I. Tak więc te rzekome
[quote]&...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1072671 · Odpowiedzi: 71 · Wyświetleń: 23.158

marlon Napisane: 18/06/2012, 23:09


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


Muszę jedną kwestię dosyć mocno sprostować. W ferworze dyskusji pewne sformułowania, które uznaję za daleko idące piętrowe hipotezy, wybrzmiały w mych postach jak "10 przykazań". Tymczasem pisałem kiedyś (i w pewnym sensie dalej to podtrzymuję) tak :

[quote]Czy może trybut "aż po Warte" placony przez Mieszka nie miał nic wspólnego z Ziemią Lubuską? Jej granica bowiem w żadnym punkcie (a zwłaszcza na wschodzie) nie biegła Wartą. Trybut dotyczyłby w takim razie dzielnicy Miesz...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1072608 · Odpowiedzi: 71 · Wyświetleń: 23.158

marlon Napisane: 18/06/2012, 22:32


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]Tylko zdaje się, że Twórca tematu pisał coś o sytuacji ca. 1180 - [/quote]
Sorry, źle zrozumiałem.

Po buncie Kazimierza Sprawiedliwego, Odona i Bolesława Wysokiego sytuacja przybrała znamiona tej, powszechnie znanej z podręczników. Książęta stali się suwerenami w swych dzielnicach. Dzielnice stały się rzeczywiście dziedziczne. Powstawały odrębne mennice, odrębne urzędy centralne, rozpadł się dosyć jednolity system prawny, którego relikty badacze odkrywają, jak ślady odciśnięte w śniegu,...
  Forum: Polska dzielnicowa · Podgląd postu: #1072598 · Odpowiedzi: 17 · Wyświetleń: 7.803

marlon Napisane: 18/06/2012, 21:59


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]W nowszych koncepcjach historiografii dotyczących tego, co się stało się w 1138 r., dużą wagę ma odmienna perspektywa spojrzenia, widząca w ustawie sukcesyjnej nie tyle przełom i zapoczątkowanie nowej epoki, ile raczej podkreślająca elementy kontynuacji i utwierdzająca ją w realiach okresu wczesnopiastowskiego, J. Dowiat zwrócił uwagę, „że osadzenie młodszych członków dynastii na wydzielonych ziemiach było praktykowane bodaj przez wszystkich znanych nam Piastów” i że „wypadki wyznaczania ...
  Forum: Polska dzielnicowa · Podgląd postu: #1072586 · Odpowiedzi: 17 · Wyświetleń: 7.803

marlon Napisane: 18/06/2012, 19:40


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


PSRL czyli Pełnoje Sobroanije Riuskich Lietopisiew jest w sieci dostępne na sto procent.

PS
co do pasm wzgórz na terenie Podola i Wołynia, pomiędzy Dniestrem a Dnieprem: Towtry
[quote]Towtry (Miodobory) - silnie rozczłonkowane pasmo wapiennych wzgórz, przecinających Wyżynę Podolską z północnego zachodu na południowy wschód. Najwyższe takie pasmo w obrębie wyżyny podolskiej.

Rozciągają się na długości ponad 200 km, szerokość wynosi około 5 km. [b]Wysokość[/b] bezwzględna 350-400 m (kulminacja 4...
  Forum: Państwo pierwszych Piastów · Podgląd postu: #1072519 · Odpowiedzi: 34 · Wyświetleń: 10.338

marlon Napisane: 18/06/2012, 18:27


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]Rozważanie możliwości przestawienia nazw w zestawieniu, nie jest gdybologią. Zdaje się, że takie przestawienia wyrazów są spotykane w rękopisach. I to nawet tych przepisywanych ze największym pietyzmem.[/quote]

Jest gdybologią, o ile sugerujesz, że wszystkie rękopisy dokonały takiego samego przestawienia. A chyba właśnie to sugerujesz? Żeby coś takiego rozważać na poważnie trzeba mieć poważne podstawy a nie ogólnikowe zastrzeżenia.

[quote]Generalnie pytałem czy jest Ci znane jakieś wyda...
  Forum: Państwo pierwszych Piastów · Podgląd postu: #1072496 · Odpowiedzi: 34 · Wyświetleń: 10.338

marlon Napisane: 18/06/2012, 17:56


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


Hej postaram się sprawdzić u Tomasza Gintera. Jak to nieraz bywało, falsyfikaty miewały osnowę autentyczną, takie elementy jak np formuły datacyjne, lista świadków, bywały brane z innych dokumentów lub zapisków.

PS
lista świadków jest autentyczna ale pochodzi z roku 1195. Arcybiskup Piotr, biskup poznański Marcin (Mrokota), kasztelan gnieźnieński Boguchwał i nasz palatyn. To jest zresztą o tyle oczywiste, że w roku 1145 książęta dzielnicowi nie posiadali palatynów ani w ogóle dzielnicowej admin...
  Forum: Polska dzielnicowa · Podgląd postu: #1072488 · Odpowiedzi: 5 · Wyświetleń: 3.565

marlon Napisane: 18/06/2012, 16:37


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


Tyle, że dokument Mieszka dla Lądu to fałszerstwo....
  Forum: Polska dzielnicowa · Podgląd postu: #1072460 · Odpowiedzi: 5 · Wyświetleń: 3.565

marlon Napisane: 18/06/2012, 16:26


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


do bani jest na pewno jedno - twoja znajomość literatury przedmiotu. Może więc w końcu poczytaj coś na ten temat :( Samo zaprzeczanie nie wystarczy. ŻADNE źródło nie zaprzecza tezie, iż podziały dzielnicowe polegały na oddawaniu w zarząd poszczególnych prowincji czy okręgów grodowych. I mylisz się, sądząc, że ten zarząd nie był jednocześnie mniej lub bardziej suwerennym władztwem. Jedno nie wyklucza drugiego po prostu. Po prostu sprawa jest nieco bardziej skomplikowana niż sprawa Zmyślonego, kt...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1072452 · Odpowiedzi: 71 · Wyświetleń: 23.158

marlon Napisane: 18/06/2012, 14:10


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]o któreś z "gór" między Dniestrem a Dnieprem, które i leżą na północy i były [b]orograficznie[/b] w kolejności po Dniestrze[/quote]
:?: :?: Dziwny pomysł. Biorąc pod uwagę tenor tekstu to sprawa jest oczywista. mamy tu i Dniestr i Karpaty. W opisie wymieniane są bowiem nie jakieś niewielkie jednostki geograficzne ale te najbardziej znaczące. Dodatkowo kolejne nazwy nie są w porządku idealnym ale taki "mniej więcej". Sprawdź jak nie wierzysz. Oczekujesz od źródła więc...
  Forum: Państwo pierwszych Piastów · Podgląd postu: #1072393 · Odpowiedzi: 34 · Wyświetleń: 10.338

marlon Napisane: 18/06/2012, 13:32


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]Drogi Marlonie - pocieszne i absurdalne to są zdania typu "dzielnice musiały", "ich stolice znajdowały się w..." w odniesieniu do sytuacji z I połowy X wieku - co do których NIE MA ŻADNYCH DANYCH, które by te zdania mogły potwierdzić.[/quote]
Ty ich nie znasz to fakt. Niemniej są one znane z opracowań archeo. Wiemy które grody są dominujące. Z Galla wiemy, które były centrami administracji wojskowej.

[quote]Zabawne jest to co piszesz. Najpierw - o zasadzie podziału p...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1072381 · Odpowiedzi: 71 · Wyświetleń: 23.158

marlon Napisane: 18/06/2012, 13:16


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]A. Wędzki poznańską bazylikę podsumowuje w haśle z 2008 r.: "Na podgrodziu zbudowano trójnawową bazylikę katedralną z okrzesków kamiennych, z kwadratowym chórem zamkniętym apsydą flankowaną 2 aneksami, z potężnym masywem zach. z wieżą. Czas budowy jest sporny. Zapewne powstała w l. 80. X w."[/quote]
Czytaj okiem a nie bokiem. Cytat potwierdza, i to wprost, że chodzi o NAJSTARSZĄ bazylikę. W Gnieźnie i na Lednicy niczego podobnego wówczas nie było. Sporność dotyczy początków budo...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1072370 · Odpowiedzi: 71 · Wyświetleń: 23.158

marlon Napisane: 18/06/2012, 0:01


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]Hehehe - a więc już nie dzielnice z samodzielnymi książętami a okręgi administracyjne??
No to panie Marlon mamy zonk...
Nie pierwszy zresztą i pewnie nie ostatni w Twych jakże licznych wypowiedziach [/quote]

Zonk to masz Ty drogi Rianie bo nie orientujesz się w ogóle w literaturze przedmiotu i nie znasz w ogóle stanu badań. Stąd to zupełnie nieaktualne, podręcznikowe przeciwstawienie dzielnic z książętami i okręgów administracyjnych. Jak się zapoznasz z literaturą zrozumiesz dlaczego twe...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1072247 · Odpowiedzi: 71 · Wyświetleń: 23.158

marlon Napisane: 17/06/2012, 23:30


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]Primo: rok 965 z badań dendro to kolejna Twoja bujda. Mamy badania dendrochronologiczne z drewna konstrukcji stabilizującej podłoże palatium wykazujące, że zostało ścięte między 940 a 941. Oprócz kwestii że od ścięcia do użycia akurat w planie budowy palatium mogło upłynąć trochę czasu dochodzi problem braku zachowania zewnętrznej warstwy drewna. W praktyce oznacza to, że tak naprawdę było ścięte później. Koćka-Krenz uważa więc, że do daty 941 trzeba dodać 20 lat. Dlaczego akurat 20 a nie...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1072238 · Odpowiedzi: 71 · Wyświetleń: 23.158

marlon Napisane: 17/06/2012, 22:44


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote]Thietmar???? A gdzie Thietmar opisuje sposób dziedziczenia władzy w państwie Polan w I połowie X wieku?? [b]Wzmiankuje, że była tradycja dzielenia państwa między synów władcy - i to wszystko[/b]. NIE MA ŻADNYCH ŹRÓDEŁ opisujących jak wyglądało prawo polskie w I połowie X wieku - jak odbywało się dziedziczenie, kto jaką dzielnicę otrzymywał, z jakimi grodami, jaki miał zakres władzy, samodzielności czy podległości "głównemu księciu". Nic z tych rzeczy.[/quote]
To wszystko bo więc...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1072232 · Odpowiedzi: 71 · Wyświetleń: 23.158

marlon Napisane: 17/06/2012, 22:27


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


co zaś do Lednicy proszę drogi kolego welesie zapoznać się nowszą literaturą taką jak np:
M. Kara "Nowe w archeologii Wielkopolski wczesnośredniowiecznej - 15 lat później" w: 'Stan i potrzeby badań nad wczesnym średniowieczem w Polsce 15 lat później' red Chudziak, Moździoch Toruń 2006. Jest też szereg prac Zygmunta Świechowskiego, wykazującego, że palatium lednickie czerpie z architektonicznych wzorców [b]schyłkowego[/b] okresu ottońskiego.

[color=red]I domagam się zaprzestan...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1072226 · Odpowiedzi: 71 · Wyświetleń: 23.158

marlon Napisane: 17/06/2012, 22:01


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


Co do Ruryka to tego nikt nie wie. Oleg nie jest fikcją skoro jest znany z innego źródła - chazarskiego. Tyle, że pojawia się w nim jakieś 30 lat po dacie swojej śmierci znanej z PVL.

[quote] co nie jest fikcją w opisach dziejów Rusi przed wyprawami Igora?[/quote]
Brak możliwości pozytywnej weryfikacji tekstów PVL datowanych przed końcem panowania Igora . Można jedynie spokojnie zakwestionować chronologię jako ewidentnie zmyśloną. Sięgnij do angielskiej wikipedii i podanej w niej literatury....
  Forum: Słowianie i Węgrzy · Podgląd postu: #1072218 · Odpowiedzi: 18 · Wyświetleń: 8.937

marlon Napisane: 17/06/2012, 21:47


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote][quote]Prostych tekstów nie rozumiesz... Jak z Tobą rozmawiać   To zaczyna być żenujące. Nigdzie nie twierdziłem, że takie źródła są. To są także wnioski. Tyle, że wnioski wręcz pewne
[/quote]
Czyli jednak nie ma żadnych źródeł i mamy jedynie Twoje spekulacje, które żądasz by uznać za pewnik.[/quote]
Logiczne wnioski to nie spekulacje - więc nie obrażaj dyskutantów.

[quote]Czyli po prostu nie wiesz w jaki sposób poznańskie palatium jest datowane.[/quote]
To nie ja prowadzę badania i je ...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1072210 · Odpowiedzi: 71 · Wyświetleń: 23.158

marlon Napisane: 17/06/2012, 21:38


IX ranga
*********

Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Dołączył: 31/03/2006, 23:52
Nr użytkownika: 16.079


[quote][quote]Welesie, gonisz w piętkę.... Mieszko albo Bolesław stracili fundusze i robotników  Weź se daruj... To absurdalne wymysły...
[/quote]
Natomiast faktem do przyjęcia na kolanach jest oczywiście Twój pomysł, że poświęcili ogromny wysiłek i środki, który nagle porzucili w pół roboty bo po prostu w połowie roboty zorientowali się że jednak kilka kilometrów dalej będzie lepsza okolica.[/quote]
Jak zwykle piszesz nieprawdę. Gdzie ty wyczytałeś o połowie roboty. Od kiedy postawienie f...
  Forum: Państwo Polan · Podgląd postu: #1072204 · Odpowiedzi: 71 · Wyświetleń: 23.158

288 Strony  1 2 3 > » 

New Posts  Nowe odpowiedzi
No New Posts  Brak nowych odpowiedzi
Hot topic  Gorący temat (Nowe odpowiedzi)
No new  Gorący temat (Brak nowych odpowiedzi)
Poll  Sonda (Nowe odpowiedzi)
No new votes  Sonda (Brak nowych odpowiedzi)
Closed  Zamknięty temat
Moved  Przeniesiony temat
 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej