Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Celtowie
     
damnation
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 1
Nr użytkownika: 75.130

Zawód: student/dziennikarz
 
 
post 6/11/2011, 18:56 Quote Post

Witam, ostatnio wiele czytałam o celtach. Zaintrygował mnie temat Celtów na ziemiach Polski. Wybrałam się na poszukiwanie kurhanów koło Henrykowa w województwie dolnośląskim. Natknęłam się na cieką i osobliwą rzecz stojącą na wprost celtyckiego krzyża. Zastanawiam się do czego mogło dokładnie służyć. Z początku sądziłam, że to ołtarz jednak po bliższym zapoznaniu zauważyłam wyłożony cegłą i kamieniami spód pod "ołtarzem". Może ktoś się wcześniej spotkał z czymś takim, bądź po prostu wie coś dokładnie o tym miejscu. Byłabym wdzięczna.

"Ołtarz":
http://imageshack.us/photo/my-images/685/sdc13373o.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/828/sdc13372f.jpg/

Ten post był edytowany przez damnation: 6/11/2011, 19:00
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
A.Mączka
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 529
Nr użytkownika: 55.481

Arkadiusz Maczka
 
 
post 12/11/2011, 23:38 Quote Post

damnation
QUOTE
Witam, ostatnio wiele czytałam o celtach. Zaintrygował mnie temat Celtów na ziemiach Polski.

Trochę mało było tych Celtów u nas i rozproszeni byli. Żyli na Płaskowyżu Głubczyckim, prawdopodobnie pod Kaliszem, pod Wrocławiem i pod Krakowem oraz na Kujawach.
QUOTE
Natknęłam się na cieką i osobliwą rzecz stojącą na wprost celtyckiego krzyża. Zastanawiam się do czego mogło dokładnie służyć. Z początku sądziłam, że to ołtarz jednak po bliższym zapoznaniu zauważyłam wyłożony cegłą i kamieniami spód pod "ołtarzem". Może ktoś się wcześniej spotkał z czymś takim, bądź po prostu wie coś dokładnie o tym miejscu. Byłabym wdzięczna.

Ołtarz to na pewno nie jest. Raczej wygląda jak pomnik ku pamięci kogoś lub symboliczny kamień graniczny na granicy posiadłości. Tak na oko postawiony między XVII a XIX w. Na postumencie jest rozbudowana tarcza herbowa, zapewne jakiejś rodziny arystokratycznej, znanej pewnie na tamtym terenie przed II wojną światową.
To co jest zdjęciu, na pewno z Celtami nie ma nic wspólnego.

Ten post był edytowany przez A.Mączka: 13/11/2011, 12:41
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Vapnatak
 

Od Greutungów i Terwingów zrodzony z Haliurunnae
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.416
Nr użytkownika: 26.201

JAKUB
Zawód: dziennikarz
 
 
post 13/11/2011, 0:16 Quote Post

QUOTE(A.Mączka @ 13/11/2011, 0:38)
Trochę mało było tych Celtów u nas i rozproszeni byli. Żyli na Płaskowyżu Głubczyckim, prawdopodobnie pod Kaliszem, pod Wrocławiem i pod Krakowem oraz na Kujawach.

A nawet nad Sanem.

vapnatak
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
A.Mączka
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 529
Nr użytkownika: 55.481

Arkadiusz Maczka
 
 
post 13/11/2011, 12:48 Quote Post

Vapnatak
QUOTE
QUOTE(A.Mączka @ 13/11/2011, 0:38)
Trochę mało było tych Celtów u nas i rozproszeni byli. Żyli na Płaskowyżu Głubczyckim, prawdopodobnie pod Kaliszem, pod Wrocławiem i pod Krakowem oraz na Kujawach.

A nawet nad Sanem.

Masz na myśli miejscowość Trepcza?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
lucyna beata
 

niespotykanie spokojny bieszczadzki troll
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.157
Nr użytkownika: 43.086

Lucyna Psciuk
Zawód: przewodnik
 
 
post 13/11/2011, 13:34 Quote Post

Nie tylko w Trepczy, z tego co pamiętam to było z 25 stanowisk w okolicach Gór Słonnych (zniekształcona nazwa, to Góry Słone). Z tego co pamiętam to także w okolicach Bachórza odkryto pozostałości po osadnictwie celtyckim. Do końca nie jestem pewna (pamięć zawodna) ale chyba z tego okresu pochodzi też stanowisko odlewnika żelaza spod góry Sobień i kilkanaście innych wykopalisk z naszego terenu.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
A.Mączka
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 529
Nr użytkownika: 55.481

Arkadiusz Maczka
 
 
post 13/11/2011, 14:24 Quote Post

lucyna beata
QUOTE
Nie tylko w Trepczy, z tego co pamiętam to było z 25 stanowisk w okolicach Gór Słonnych (zniekształcona nazwa, to Góry Słone). Z tego co pamiętam to także w okolicach Bachórza odkryto pozostałości po osadnictwie celtyckim. Do końca nie jestem pewna (pamięć zawodna) ale chyba z tego okresu pochodzi też stanowisko odlewnika żelaza spod góry Sobień i kilkanaście innych wykopalisk z naszego terenu.

Ale czy to były jakieś osady o zwartej zabudowie czy może raczej luźno porozrzucane chałupki, które zindentyfikowano jako celtyckie? A skąd wiadomo, że odlewnik spod góry Sobień był Celtem?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
lucyna beata
 

niespotykanie spokojny bieszczadzki troll
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.157
Nr użytkownika: 43.086

Lucyna Psciuk
Zawód: przewodnik
 
 
post 13/11/2011, 14:48 Quote Post

Nie ten zasób wiedzy, jestem laikiem. Wiem tylko, że na Białej Górze w Sanoku odkryto bransoletkę i ceramikę grafitową. Tam ponoć była osada. Na wzgórzu Horodyszcze koło Trepczy ponoć była osada obronna. W Trepczy też znaleziono cenną złotą monetę. W Pakoszówce i okolicy była osada zwarta (ceramika, zapinki, bransolety), ślady osadnictwa są też w Rymanowie i Krośnie. Tu ponoć żyli Anartofraktowie. Nic na ich temat nie wiem oprócz tego, że przybyli z terenów dzisiejszej Słowacji. Były też ślady celtyckiego osadnictwa w okolicach dzisiejszego Jeziora Solińskiego.

PS.
Co do odlewnika to niewiele pamiętam oprócz tego, że odkrycia dokonano jeszcze chyba przed wojną. Być może to był okres wpływów rzymskich.

Ten post był edytowany przez lucyna beata: 13/11/2011, 14:52
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
Marthinus
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.002
Nr użytkownika: 38.063

Marcin
Stopień akademicki: Mgr
Zawód: Nauczyciel
 
 
post 13/11/2011, 15:39 Quote Post

lucyna beata:
QUOTE
Nic na ich temat nie wiem oprócz tego, że przybyli z terenów dzisiejszej Słowacji.


Precyzyjnie mówiąc osadnictwo celtyckie z tego obszaru łączone jest migracją ludności z nad górnej Cisy.W świetle dotychczasowych ustaleń początki datowane są na fazę LT C1 natomiast koniec zapewne jeszcze w fazie LT C2.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
Furiusz
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 298
Nr użytkownika: 63.284

Zawód: student
 
 
post 5/02/2014, 13:14 Quote Post

Sprawa bardzo ciekawa, dawniej za sprawa Z. Woźniaka 1 mówiło się, że grupa tyniecka powstała jako enklawa osadnicza ludności celtyckiej, przybyłej zapewne ze Śląska i Czech która zajęła istniejącą w zachodniej Małopolsce pustkę osadniczą. W następnej 2 fazie osadniczej, mamy tu mieszaną przeworsko-celtycką jednostkę kulturową, na co wskazywać miały jamy w których obok ceramiki celtyckiej występowała przeworska, co z kolei wskazywałoby na koegzystencje tych dwóch populacji obok siebie, w trzeciej fazie zaś proporcja nieco by się zmieniała w masie przeworskiej występowałyby nieliczne zabytki celtyckie i dackie.
Ta tradycyjna wizja dobrze opisana jest (w miarę) na Wikipedii.
Rozrost naszej bazy źródłowej, zaowocował pewnymi zmianami koncepcyjnymi. Dostrzeżono, na stanowiskach przypisywanych grupie tynieckiej materiały jastorfskie2. Ponowna analiza dokumentacji wykazać też miała, że jamy które miały być dowodem na koegzystencję ludności kultury przeworskiej i celtyckiej w fazie 2 grupy tynieckiej, tak naprawdę tego nie wskazują gdyż zabytki przeworskie i celtyckie nie występują w tych samych warstwach i jeśli idzie o obecność przeworczyków na tych stanowiskach w tej fazie to była ona co najwyżej sporadyczna i jednostkowa3.
Pewną próbę modyfikacji, klasycznego punktu widzenia, podjął w bardzo krótkim i zdawkowym tekście M. Rudnicki4, gdzie wspomina on o tym, że w fazie odpowiadającej LT D1 następuje na tych terenach exodus ludności, za to pojawiają się nowe osady, często tworzone na tzw surowym korzeniu, będące ośrodkami produkcji ceramiki malowanej czy produkcji menniczej (a zatem silnie lateńskimi centrami politycznymi), nowa ludność celtycko-dacka, miała przybyć z południa i autor datuje to na schyłek fazy LT D1 początek LT D2. Autor ten widzi tu jednak exodus ludności celtyckiej z obrzeży grupy tynieckiej w kierunku Krakowa oraz równoczasowy z drugą falą migracyjną (celto-dacką) napływ ludności przeworskiej na te tereny.
Z kolei P. Dulęba pisze tak - Brak dowodów na koegzystencję kultury przeworskiej z celtami w okresie środkowolateńskim stanowi podstawę do określania materiałów celtyckich z tego odcinka czasowego jako wytworów "klasycznej" kultury lateńskiej. Również w fazie odpowiadającej początkowi okresu późnolateńskiego wpływy celtyckie są w Małopolsce znikome, a w porównaniu do pozostałych obszarów zasiedlonych przez ludność kultury przeworskiej nie ma istotnych różnic w kulturze materialnej, które mogą być dowodem silnych związków z kulturą lateńską. Do istotnych zmian doszło dopiero w młodszym stadium fazy LT D (...) 5

cały tekst i odnośniki tutaj:
http://forum.historia.org.pl/topic/16045-t...miach-polskich/

Zna ktoś jakieś ciekawe teksty na temat innych przemieszczeń ludności z południa, w rejonie polskich Karpat? Zwłaszcza ludności Celtyckiej?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej