Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
45 Strony < 1 2 3 4 5 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Kim byli Wenedowie ?
     
k.jurczak
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.014
Nr użytkownika: 17.051

BANITA
Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 24/09/2006, 19:33 Quote Post

QUOTE
Zapominasz że Wenedów jak i Antów zgnietli Goci.

A kiedy miało to miejsce? Jakoś przy lądowaniu Gotów na południowym wybrzeżu Bałtyku nie ma o tym wzmianki. Tacyt też nic takiego nie pisze. Sukcesy nad Wenedami i Antami Goci odnieśli kiedy już mieli potężne państwo na Ukrainie, do czasów Kaudiusza II Gockiego dajacego nieźle w kość Rzymianom. Szczerze mówiąc to nie jestem przekonany, czy panegirysta Gocki Jordanes trochę nie koloryzuje, raczej tak to widze, ze Goci jedynie dość skutecznie opierali się naporowi Wenedów i Antów.

QUOTE
No i czemu mieli się nie ruszyć w głąb lądu??

To myślisz, ze najpierw zostali zgnieceni i potem ruszyli w głąb lądu? Pod wpływem Gotów? Ale czy lud morski potrafi tak nagle zmienic obyczaje i stać sieludem hasajacym po lasach? W dodatku myslisz, ze po klęsce ci staroeuropejczycy byli dosc potężni by podbić zachodnia Ukrainę i Białoruś? To siekupy nie trzyma.

QUOTE
Oba etnonimy napewno nie są słowiańskie

Zgadza się, to nazwy przejete po podbitych ludach. Gdyby było inaczej i np. Antowie to efekt podboju grupy Wenedów przez lud sarmacki Jordanes na pewno nie napisałby, że pochodzą z jednego pnia.

QUOTE
Gdzie lokalizuje ich Tacyt?

Tacyt lokalizuje pomiędzy Peucunami i Fennami teren ich ekspansji "albowiem w swych wyprawach łupieskich przebiegaja wszystkie lasy i góry jakie wznosza się pomiędzy Peucynami a Fennami. Ponieważ lasy i góry a nie stepy, więc moze wchodzic tylko wschodnia Polska, pn. zach Ukraina i Białorus. Teraz skad atakują? Przecież nie ze wschodu bo skad by się wzięła ich nazwa Wenedów?

Aha i jeszcze odnośnie Antów: Mogli oni mieszkać tylko na północy od Gotów, bo na zachodzie ich państwo siegało Wisły (myślę, ze tylko w Małopolsce) a na wschodzie byli Hunowie - była sytuacja, ze pokonani przez Hunów Goci (czyli Hunowie juz są obecni) potem walczyli z Antami.

QUOTE
Wenedowie 1000 lat siedzieli cicho na Pomorzu??

A od kiedy na Pomorzu siedzieli staroeuropejscy Wenedowie? Masz jakieś wzmianki o nich? Natomiast jezeli jest jak sie domyślam i Wenedowie to koloniści rodem z płw. iberyjskiego, to skolonizowali Pomorze nawet grubo wcześniej niz 1000 p.n.e. Gdybyś zadał sobie trud i poczytał tak od połowy topik o Megalitach i Ludach Morza rozumiałbyś mój tok myślenia. Wenedowie to nazwa nadana im prawdopodobnie przez Indoeuropejczyków i pochodzi od Wen- oznaczajacego wodę. Nazwa Iberowie też jest obca i też oznacza wodę.







 
User is offline  PMMini Profile Post #31

     
chr
 

VI ranga
******
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 1.083
Nr użytkownika: 2.972

 
 
post 24/09/2006, 22:33 Quote Post

No muszę to chyba poruszyć.
Jednak jest dziwna sprawa z urnami twarzowymi. W Polsce obecne sa między VI a III wpne. Na dość sporych obszarach.
Co zadziwiające w Etrurii występują wg danych encyklopedycznych między VIII a VI w pne.

Pod koniec (wstecznie) VIw pne odbywa się znana wyprawa Dariusza przeciw Scytom. Pewnie że nic Scyci nie mają do Etrurii ale .. .. na ile możliwe, że wojownicy bliscy kulturowo Erturii wykorzystali okazję? Osłabienie Scytów. Nie koniecznie nawet z Erturii ale może z osady nad morzem, z wybrzeża Bałtyku – ówczesnego >Truso< czy >Jomsborga<. Na ile Wenetowie byli pod wpływem Etrusków i na ile przejęli ich obyczaje i wyeksportowali je do Polski jako Wenedowie? Język północno-wschodnich Wenedów mógł być sporo odmienny od tych z Italii po pewnym czasie i wpływach lokalnych.
Do tego urny domkowe wystepują od Italii poprzez Niemcy po Polskę.
Na ile urny twarzowe są śladem rzeczywistych migracji i wpływów kulturowych, a na ile w ogóle mogą być przypadkiem?
Zresztą nawet Celtowie nie zajmowali przecież pustych ziem.

Na ile możliwe że pn-wsch Polska pozostała Wenedzka, może illyryjsko-wenedzka do czasów ekspansji wojowników skandynawskich wzdłuż Odry i od zachodu ku Wiśle gdy podupadła? Gdy zamiera dawna tradycja i kultura się upraszcza do tego podlegając wpływom >wschodnio germańskim< ale i powoli zwracając się ku wschodowi. Gwałtownie i ostatecznie slawizując się w Vw po epidemii i czasach wojen huńskich oraz przybyciu osadników ze wschodu? Proporcjonalnie nie tak wielu jednak osadników skoro związki językowe ze wschodem mogły być istotne od setek lat.

Naprawde uważam że slawizacja Mazowsza jest kluczowa ponieważ nic nie wiadomo by ktokolwiek wyemigrował na zachód z tych terenów. No może, proporcjonalnie bliscy Mazowszu Galindowie ale .. .. w końcu to oni mieszkali kiedys koło Moskwy, a jeśli nie tylko - to z pewnością nie zajmowali całego Mazowsza.

Kto prócz resztek Gotów, ewentualnie Hredów mieszkał na Mazowszu? Co się z mieszkańcami Mazowsza stało?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #32

     
k.jurczak
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.014
Nr użytkownika: 17.051

BANITA
Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 25/09/2006, 9:02 Quote Post

QUOTE
No muszę to chyba poruszyć.
Jednak jest dziwna sprawa z urnami twarzowymi. W Polsce obecne sa między VI a III wpne. Na dość sporych obszarach.
Co zadziwiające w Etrurii występują wg danych encyklopedycznych między VIII a VI w pne.

Pomimo, że uważam, iż staroeuropejscy Wenetowie pochodzą z tego samego pnia co nieindoeuropejscy Etruskowie muszę jednak zauważyc, ze to nie ten sam lud. Etruskowie walczyli z Wenetami (ale tymi z Italii - już zilirizowanymi) o panowanie w pn. Italii i podbili ich w latach 650 - 350. Potem wspólnie walczyli z najazdem Celtów.
 
User is offline  PMMini Profile Post #33

     
Ardagast
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 357
Nr użytkownika: 6.502

Zawód: destruktor
 
 
post 25/09/2006, 10:20 Quote Post

>Wenetami (ale tymi z Italii - już zilirizowanymi<
No nie mogę się powstrzymać rolleyes.gif . Wenetyjski był iliryjskim zanim go nie odczytano tongue.gif .
 
User is offline  PMMini Profile Post #34

     
antracyt
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 585
Nr użytkownika: 4.698

 
 
post 25/09/2006, 12:28 Quote Post

W celtyckich grobach we Francji, w etruskich we Wloszech i scytyjskich kurhanach w Altaju znaleziono baltycki bursztyn. Etruskowie bardzo szybko wyrobili sobie swoje drogi handlowe w Europie. Mozliwe, ze urny twarzowe to wplywy powstale przez handel. Pozatym chyba nalezaloby przesledzic caly zwyczaj grzebania zmarlych, zeby laczyc dwie kultury.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #35

     
chr
 

VI ranga
******
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 1.083
Nr użytkownika: 2.972

 
 
post 26/09/2006, 17:47 Quote Post

Chyba na pewnych sumach związków okresla się zasięg danej kultury ale szczerze mówiąc to częściej spotykam traktowanie pojedynczych kultur jako "jakiś" niż całościowe opisy kompleksu zjawisk w danym momencie.

Gesta Hammaburgensis
LIBER I
Capitulum 2
"Nobilissimi Saxoniae fluvii sunt Albis, Sala, Wisara, qui nunc Wissula vel Wirraha nuncupatur"


O ile dobrze powyższe i tłumaczenia interpretuję to:
Adam z Bremy nazywa Wezerę - Wisara, Wissula vel Wirraha tak jakby sugerował że dwie ostatnie nazwy są zamienne. Język nadający nazwy takie jak Wissula bardzo kojarzy mi się z językiem który na rzekę mówi Wisła. Nadto to Wissula mogło trafić do źródeł jako wymieszane z Wistlą - a przynajmniej jest takie ryzyko.

Może też jednak ktoś zaniósł nazwę Wissula nad Wezerę w czasach nie tak odległych i przykleił ją do rzeki Wisara, a w czasach Adama jeszcze pozostał tego ślad.

Tak czy inaczej myślę że od Wezery po Wisłę pojawiał się kiedyś bardzo podobny język. Kwestia tylko czy czasem nie było to związane z ekspansją Wenedów, a nawet ekspansją w Vw czy też zasięgiem ich języka daaawno wcześniej?

Wenedowie są o tyle ciekawi że właściwie można wykazać (moim zdaniem) że to tacy Wiślanie starożytności. Zresztą Wenetowie w Italii raczej wyglądają jak odnoga nachodząca od pn-wsch na Italię. Równie dobrze mógł być to pd-zach zasięg Wenedów. Z tego co pamiętam to na terenach Austrii i Czech szybko pojawiają się Celtowie i to mogło rozciąć pewien obszar. Faktycznie jednak trudno spotkać by ktokolwiek traktował sprawę jako warta poddania pod dyskusję.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #36

     
leszek
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.859
Nr użytkownika: 3.472

Zawód: BANITA
 
 
post 26/09/2006, 21:46 Quote Post

Naród Wenetów zamieszkujący północnowschodnią Italię bez wątpienia należał do grupy ludów italskich. A raczej na pewno ich język znany z pojedynczych inskrypcji jest językiem italskim. Pierwsze plemiona italskie pojawiły się na Płw. Apenińskim najdalej na początku I tys. p.n.e. Indoeuropeizacja domniemanych nieindoeur. przodków Wenetów musiała się dokonać znacznie wcześniej.
Związek Wenetów italskich z Wenetami "polskimi" przedstawia się mocno niejasno.
Faktem niezaprzeczalnym jest istnienie już w II tys. p.n.e. szlaku bursztynowego przecinającego terytorium późniejszych Wenetów nadadriatyckich. Był to swego rodzaju "pas transmisyjny" elementów kultur śródziemnomorskich na północ Europy.
Czy mogły tą trasą podązać też grupy ludności wydaje się nieprawdopodobne ale możliwe. Mało prawdopodobne choć możliwe jest wbicie sie jakiegoś "klina" italskiego czy italsko-iliryjskiego poprzez terytorium pratrackie w grupę północnoindoeuropejską. W rezultacie (mało prawdopodobnym lecz możliwym) grupa dialektów płn-zach. została oddzielona od grupy macierzystej dając początek Pragermanom( ok. 600 r. p.n.e.??). Chyba jednak odrębność etniczna "najeźdźców" dość szybko została zlikwidowana przez rozrastający się etnos Prasłowian.
Prasłowianie nie przyzwyczaili się z braku czasu nazywać swych zachodnich sąsiadów Wenetami. Wkrótce (II-I w. p.n.e.?) została ponownie nawiązana więź kulturowa pragermańsko-prasłowiańska, dobrze poświadczona w języku i prastarych obyczajach.
A może nie było zadnej "inwazji" i żaden obcy lud Wenetów nie zadomowił się w dorzeczu Wisły. Była tylko nie wiadomo skąd nazwa.
Owszem był kiedyś język pobrzmiewający od Wezery po Wisłę. Pragermański w różnych odcieniach dialektów.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #37

     
JarekJ
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 544
Nr użytkownika: 7.556

Zawód: BANITA
 
 
post 27/09/2006, 2:12 Quote Post

QUOTE(antracyt @ 19/09/2006, 22:54)
To ja poprosze o uswiadomienie bo mi tych Wenedow za duzo. Kto pierwszy uzyl tej nazwy? Tacyt? (...)
Wenedami bylo tez zwane plemie celtyckie, ktore gdzies na koniec Francji wyemigrowalo.Pozniej gdzies ich pomiedzy Sarmatami widziano. Na koncu w Hamburgu i okolicach istnieja "wendische Hafen, wendisches Dorf" i podobne nazwy.
Moze ktos posklada ten kram do kupy? sad.gif
*



Miano Wenetow nosilo kilka ludow w roznych miejscach Europy i w roznych czasach. Niektore z tych ludow uwazano za spokrewnione, ale nie wszystkie wiec moze je troche przedstawie (osobno i w wielkim skrocie):

1. Wenetowie "anatolscy" - wystepuja juz w Iliadzie i wspominani sa przez wielu starozytnych autorow, ktorzy jednak nie maja zbyt wiele do powiedzenia na ich temat, z wyjatkiem tego, ze mieli mieszkac w Paflagonii nad Morzem Czarnym, walczyc w wojnie trojanskiej przeciw Grekom i wyemigrowac nad Adriatyk.

2. Wenetowie "traccy" - mieli byc bliskimi krewniakami Wenetow "anatolskich". Zdaje sie ze byli w Tracji jeszcze w czasach Herodota i znikneli dopiero w czasach dominacji macedonskiej (?).

3. Wenetowie "adriatyccy" - sa ludem dosc dobrze znanym. Zostalo sporo inskrypcji w ich jezyku i wiele slicznych przedmiotow.
Wedlug zrodel przywedrowali nad Adriartyk z Paflagonii (z czarnomorskich wybrzezy Anatolii) i byli potomkami Wenetow "anatolskich", oraz krewniakami Wenetow "trackich". Slyneli z hodowli koni i handlowali bursztynem.

4. Wenetowie "galijscy", mieszkali w dzisiejszej Bretanii i zeglowali po morzu w solidnych okretach.
Z tego co wiem, ani jedno zrodlo nie laczy ich z Wenetami "anatolsko-tracko-adriatyckimi".

5. Wenetowie "brytyjscy" (a raczej Kynetowie lub Henetowie) - wedlug zrodel mieli byc najadalej na zachod mieszkajacym narodem Europy i przypominac Iberow wygladem i jezykiem. Nie pamietam by zrodla laczyly ich z ktorymkolwiek ludem o nazwie Weneti (choc wspolczesny pomysl ze byli krewniakami Wenetow galijskich zdaje mi sie kuszacy).

6. Wenedowie "nadbaltyccy" we wszystkich zrodlach sredniowiecznych sa Slowianami i nie ma takich zrodel, ktore by donosily ze kiedykolwiek (w tym wczesniej) mowili innym jezykiem.
Wszystkie opowiesci o "staroeuropejsko-italsko-ilyrsko-jezycznych" Wenetach zyjacych cichaczem w srodkowo-wschodniej Europie przez 500 lat i znikajacych tak sprytnie ze nikt tego nie zauwazyl, to owoce wyobrazni paru nowozytnych pisarzy.
Jako zywo przpomina mi to inna historie o krasnoludkach, a mianowicie o skrzatach-Slowianch (tez przypadkiem zwanych Wenedami), ktore przypadkiem zawsze wyskakiwly (lub wypelzaly) z tych samych lasow, w ktorych "znikaly" skrzaty-Wenedowie.
- i choc nawet najglupsze wyobrazenia moga czasem okazywac sie prawda, to w przypadku tej opowiesci, zadne dowody nie pojawily sie od kiedy ja wymyslono - a jest juz bardzo leciwa.

Natomiast ciekawa jest koneksja bursztynowa, o ktorej wspomnial juz Leszek.
W dodatku starozytni Grecy rysuja czasem jakis legendarny obraz ojczyzny Wenetow "adriatyckich", przez ktora miala plynac rzeka Eridanos (czesto utozsamiana z Padem). W rzece tej, lzy wyplakiwane przez Heliady zamienialy sie w bursztyny, a u jej ujscia mialy byc bursztynowe wyspy ( rolleyes.gif prawda ze ladne?).


(Wandali, oraz roznych pomniejszych Windilikow, Wettonow itp. pomijam)
 
User is offline  PMMini Profile Post #38

     
Ardagast
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 357
Nr użytkownika: 6.502

Zawód: destruktor
 
 
post 27/09/2006, 7:55 Quote Post

>Wenedowie "nadbaltyccy" we wszystkich zrodlach sredniowiecznych sa Slowianami i nie ma takich zrodel, ktore by donosily ze kiedykolwiek (w tym wczesniej) mowili innym jezykiem.<

Nie ma też takich w które twierdziły by że mówili po słowiańsku. No chyba że za dowód weźmiemy twórczość pewnych panów w temacie „Czy germanie, to germanie” laugh.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #39

     
Ardagast
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 357
Nr użytkownika: 6.502

Zawód: destruktor
 
 
post 27/09/2006, 8:20 Quote Post

Oczywiście chodzi mi o wcześniejsze źródła, bo w średniowieczu pod tą nazwą ukrywają się już słowianie. A tak na marginesie kto poza Ptolemeuszem lokalizuje jakiś Wenetów nad Bałtykiem wink.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #40

     
k.jurczak
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.014
Nr użytkownika: 17.051

BANITA
Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 27/09/2006, 8:24 Quote Post

QUOTE
Wenetowie "anatolscy" - wystepuja juz w Iliadzie i wspominani sa przez wielu starozytnych autorow, ktorzy jednak nie maja zbyt wiele do powiedzenia na ich temat, z wyjatkiem tego, ze mieli mieszkac w Paflagonii nad Morzem Czarnym, walczyc w wojnie trojanskiej przeciw Grekom i wyemigrowac nad Adriatyk.

Dzięki, to potwierdza moja koncepcję pochodzenia Wenetów od Iberów. Moge nawet dość dokładnie podać kiedy przybyli do Azji Mniejszej - to okolice roku 1200 p.n.e. czyli podczas inwazji "Ludów Morza".

QUOTE
Wedlug zrodel przywedrowali nad Adriartyk z Paflagonii (z czarnomorskich wybrzezy Anatolii) i byli potomkami Wenetow "anatolskich", oraz krewniakami Wenetow

Czyli podobnie jak Etruskowie - Tyrrenowie, znani ze źródeł podczas inwazji Ludów Morza jako Turszua, Teresz i Tyrsenoi. Kompilując przekazy Dionizjusza z Halikarnasu i Herodota doszedłem do wniosku, że Etruskowie przybyli do Anatolii z Italii podczas inwazji Ludów Morza i po Wojnie Trojańskiej wrócili.

QUOTE
Wenetowie "brytyjscy" (a raczej Kynetowie lub Henetowie) - wedlug zrodel mieli byc najadalej na zachod mieszkajacym narodem Europy i przypominac Iberow wygladem i jezykiem.

Jeszcze raz dzieki.

QUOTE
Wenedowie "nadbaltyccy" we wszystkich zrodlach sredniowiecznych sa Slowianami i nie ma takich zrodel, ktore by donosily ze kiedykolwiek (w tym wczesniej) mowili innym jezykiem.

Wogóle nie ma źródeł dotyczacych Wenetów nadbałtyckich przed nasza erą. Mi tymczasem chodzi o to, że oni przybyli tam grubo przed 1000 p.n.e.

QUOTE
Jako zywo przpomina mi to inna historie o krasnoludkach, a mianowicie o skrzatach-Slowianch (tez przypadkiem zwanych Wenedami),

Chyba nie zakładasz, ze pra - starożyni Słowianie mieszkali pomiędzy Atlantykiem a wybrzeżami Azji Mniejszej?
Czy wogóle jest możliwe, ze jakikolwiek lud zamieszkiwał CAŁY ten obszar i nic o nim nie wiadomo? Czy jednak bardziej prawdopodobne jest, że jeden lud mieszkał tylko na wybrzeżach i do tego tylko wybranych kawałkach wybrzeży? Np. ujście Wisły było od bardzo dawna niezmiernie ważnym punktem, gdyż stamtąd pochodził burszyn. A czy wiecie, że nasz bursztyn wożono nawet w Mezopotamii? Zresztą jeszcze ważniejszym niz bursztyn towarem w epoce brązu była cyna, której najbogatsze pokłady znajdowały się w Kornwalii.
 
User is offline  PMMini Profile Post #41

     
chr
 

VI ranga
******
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 1.083
Nr użytkownika: 2.972

 
 
post 27/09/2006, 9:01 Quote Post

Nie mozna pisać że "nikt" przed wczesnym średniowieczem nie opisywał Wenedów nad Bałtykiem i wspominac że Ptolemeusz opisał, dodając słowo "tylko".
Jak to było z tymi Wenedami u Ptolemeusza i w ogóle tymi których niektórzy w opracowaniach lokalizują od Ukrainy po Polskę?

Chcę też podkreślic że stanowczy przekaz Jordanesa o Wenedach nad Wisłą jest podtrzymany przez tradycyjne nazewnictwo niemieckie Wenedami, Wendami określające wschodnich sąsiadów. Ta nazwa nie może więc byc jakąś literacką fikcją.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #42

     
Gryzio
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.078
Nr użytkownika: 60

 
 
post 27/09/2006, 11:52 Quote Post

QUOTE(k.jurczak @ 27/09/2006, 9:24)
QUOTE
Wenetowie "anatolscy" - wystepuja juz w Iliadzie i wspominani sa przez wielu starozytnych autorow, ktorzy jednak nie maja zbyt wiele do powiedzenia na ich temat, z wyjatkiem tego, ze mieli mieszkac w Paflagonii nad Morzem Czarnym, walczyc w wojnie trojanskiej przeciw Grekom i wyemigrowac nad Adriatyk.

Dzięki, to potwierdza moja koncepcję pochodzenia Wenetów od Iberów. Moge nawet dość dokładnie podać kiedy przybyli do Azji Mniejszej - to okolice roku 1200 p.n.e. czyli podczas inwazji "Ludów Morza".

QUOTE
Wedlug zrodel przywedrowali nad Adriartyk z Paflagonii (z czarnomorskich wybrzezy Anatolii) i byli potomkami Wenetow "anatolskich", oraz krewniakami Wenetow

Czyli podobnie jak Etruskowie - Tyrrenowie, znani ze źródeł podczas inwazji Ludów Morza jako Turszua, Teresz i Tyrsenoi. Kompilując przekazy Dionizjusza z Halikarnasu i Herodota doszedłem do wniosku, że Etruskowie przybyli do Anatolii z Italii podczas inwazji Ludów Morza i po Wojnie Trojańskiej wrócili.

QUOTE
Wenetowie "brytyjscy" (a raczej Kynetowie lub Henetowie) - wedlug zrodel mieli byc najadalej na zachod mieszkajacym narodem Europy i przypominac Iberow wygladem i jezykiem.

Jeszcze raz dzieki.
*




konkluzja - Wenetowie pochodzą od Iberów drunk.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #43

     
k.jurczak
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.014
Nr użytkownika: 17.051

BANITA
Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 27/09/2006, 13:56 Quote Post

QUOTE
konkluzja - Wenetowie pochodzą od Iberów

Konkluzja oczywista. Szkoda, ze dojście do niej zabrało jakieś 40 postów plus te wszystkie które napisałem przy wykazywaniu pochodzenia Ludów Morza z Zachodu w topiku o Atlantydzie (czy Platonie)megalitach i Ludach Morza smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #44

     
leszek
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.859
Nr użytkownika: 3.472

Zawód: BANITA
 
 
post 27/09/2006, 14:23 Quote Post

Być może Wenetowie to lud mający przedindoeuropejskich przodków jednak nad Adriatykiem w pierwszych wiekach I tys. p.n.e. zupełnie zindoeuropeizowany.
Być może nad Wisłę przybyli szlakiem bursztynowym jacyś przedstawiciele tego juz indoeuropejskiego - więcej - italskiego ludu. Być może jacyś inni Wenetowie dostali się do obecnej Polski drogą morską. Nie zmienia to faktu iż u progu naszej ery roztopili się w populacji Prasłowian zostawiając tylko swoją nazwę i być może garść toponimów.

konkluzja - Wenetowie nadwiślańscy ze źródeł starożytnych to Prasłowianie.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #45

45 Strony < 1 2 3 4 5 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej