Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
474 Strony « < 109 110 111 112 113 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Allochtonizm vs autochtonizm, Wyliczenie argumentów
     
Ariolovistus
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 157
Nr użytkownika: 95.230

Stopień akademicki:
Zawód: TROLL SPAMER
 
 
post 9/12/2014, 15:52 Quote Post

Liad-Lyad to po polsku Ares (Łada/Lyada/Mars (Kroniki sławnego Królestwa Polskiego Jana Długosza, 1455 r.), czyli ziemia dzielnych wojaków, zresztą to samo znaczyło "charvati se" to po słowacku bronić się (zbrojni), czy to samo chrobry (daw. rycerz synonimy: (1.1) dzielny, odważny, śmiały, waleczny, bitny, mężny.

QUOTE
Kronika polsko-węgierska podaje: Hodie enim et adhuc in linguagio Hungarico Poloni dicuntur Langel, id est milites, stipendiarii, militares, pugnatores optimi - węgierski Lendiel miałby więc oznaczać żołnierza, najemnika, walecznego wojownika - choć autor prawdopodobnie skojarzył z węgierskim legény, oznaczającym wojaka, towarzysza.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1651

     
lukaszrzepinski
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 587
Nr użytkownika: 75.791

Lukasz Rzepinski
Stopień akademicki: historyk amator
Zawód: In¿ynier, biznesmen
 
 
post 9/12/2014, 17:18 Quote Post

QUOTE(Ariolovistus @ 9/12/2014, 15:52)
Liad-Lyad to po polsku Ares (Łada/Lyada/Mars (Kroniki sławnego Królestwa Polskiego Jana Długosza, 1455 r.), czyli ziemia dzielnych wojaków, zresztą to samo znaczyło "charvati se" to po słowacku bronić się (zbrojni), czy to samo chrobry (daw. rycerz synonimy: (1.1) dzielny, odważny, śmiały, waleczny, bitny, mężny.


To mniej więcej jak z Polakami którzy u Kadłubka walczyli z Aleksandrem Wielkim.

Lęda... to najbardziej logiczne. Jak zauwazysz plemiona słowiańskie nazywaly siebie nawzajem od nazw miejsc: Drzewianie nazwali tych z pól Polanami, a Polanie tych z lasów, drzewianami, takze nazwa Lędzianie czyli od lędy-pola, równiny jest w tym ciągu jak najbardziej logiczna.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1652

     
Ariolovistus
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 157
Nr użytkownika: 95.230

Stopień akademicki:
Zawód: TROLL SPAMER
 
 
post 9/12/2014, 18:31 Quote Post

A czym się różni lędzianka od polanka, widziałeś takie słowo "polanka" (поляница) w znaczeniu "bohaterka" kraj walecznych bohaterów, a nie jakichś tam niewolników i o tym pisał Kadłubek, że kobiety w bohaterstwie dorównywały mężczyznom.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1653

     
welesxxi
 

Conan The Historian
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.701
Nr użytkownika: 13.919

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 13/12/2014, 15:26 Quote Post

Nowy artykuł:
Davidovic, Malyarchuk: Mitochondrial DNA perspective of Serbian Genetic Diversity
 
User is offline  PMMini Profile Post #1654

     
lukaszrzepinski
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 587
Nr użytkownika: 75.791

Lukasz Rzepinski
Stopień akademicki: historyk amator
Zawód: In¿ynier, biznesmen
 
 
post 17/12/2014, 14:57 Quote Post

Bardzo ciekawy artykuł. Ostrzezenie przed uzyciem: allochtonizm w wersji hard! Zadne tam Polesie... Azja środkowa.
Słowianie mieli rozbić w II w p.n.e. ugrofińską kulturą ananińską w dorzeczu środkowej Wołgi. Wówczas pasuje to do Ptolemeusza.
Autor jednak zapewne podaje zbyt późne datowanie odejścia czy tez eskpansji znad Wołgi.

http://bialarawska.blox.pl/2009/11/Zanim-S...a-Mazowsze.html
s
Oczywiście nie pasuje to do mniej hard teorii allochtonistycznej wywodzącej Słowian z kultury zarubinieckiej.
Tutaj teoria azjatycka jest szerzej omawiana: http://historum.com/european-history/61796...garians-58.html

Główne argumentu to ptolemeuszowscy Suovenoi, upadek kultury ananińskiej oraz wg autorów bogate słowiańskie słownictwo stepowe. Niektóre argumenty jak np wywodzące Kazachstan jako jedyne miejsce gdzie jednocześnie mogły wystąpić wpływy ugryjskie i irańskie są dość dziwne. Jakie mamy niby językowe wpływy ugryjskie?

Tutaj jeszcze jedno omówienie teorii azjatyckiej: http://www.staff.amu.edu.pl/~hjp/teksty/czupk1.pdf

Ten post był edytowany przez lukaszrzepinski: 17/12/2014, 15:27
 
User is offline  PMMini Profile Post #1655

     
wojtek k.
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.648
Nr użytkownika: 47.450

wojciech kempa
 
 
post 17/12/2014, 15:35 Quote Post

QUOTE(lukaszrzepinski @ 17/12/2014, 14:57)
Bardzo ciekawy artykuł. Ostrzezenie przed uzyciem: allochtonizm w wersji hard! Zadne tam Polesie... Azja środkowa.
Słowianie mieli rozbić w II w p.n.e. ugrofińską kulturą ananińską w dorzeczu środkowej Wołgi. Wówczas pasuje to do Ptolemeusza.
Autor jednak zapewne podaje zbyt późne datowanie odejścia czy tez eskpansji znad Wołgi.

http://bialarawska.blox.pl/2009/11/Zanim-S...a-Mazowsze.html
s
Oczywiście nie pasuje to do mniej hard teorii allochtonistycznej wywodzącej Słowian z kultury zarubinieckiej.
Tutaj teoria azjatycka jest szerzej omawiana: http://historum.com/european-history/61796...garians-58.html

Główne argumentu to ptolemeuszowscy Suovenoi, upadek kultury ananińskiej oraz wg autorów bogate słowiańskie słownictwo stepowe. Niektóre argumenty jak np wywodzące Kazachstan jako jedyne miejsce gdzie jednocześnie mogły wystąpić wpływy ugryjskie i irańskie są dość dziwne. Jakie mamy niby językowe wpływy ugryjskie?

Tutaj jeszcze jedno omówienie teorii azjatyckiej: http://www.staff.amu.edu.pl/~hjp/teksty/czupk1.pdf
*



Zajrzyj tutaj: http://www.historycy.org/index.php?showtopic=54004

 
User is offline  PMMini Profile Post #1656

     
lukaszrzepinski
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 587
Nr użytkownika: 75.791

Lukasz Rzepinski
Stopień akademicki: historyk amator
Zawód: In¿ynier, biznesmen
 
 
post 17/12/2014, 16:43 Quote Post

Ekspansja nad Wołgę niewątpliwie odbyła się w świetle tej dyskusji i elementów kultury czerniachowskiej nad Wołgą. Z tym ze zapewne z zachodu a nie z Azji jak pisze autor. Teoria azjatycka jest dość stara i zdaje się nie ma mocnego umocowania w archeologii. Mocno spekulatywna i sprzeczna z ciągłością kultur archeologicznych.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1657

     
kolodziej
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 588
Nr użytkownika: 95.608

Tomasz Kolodziejczyk
Stopień akademicki: mgr
Zawód: wolny
 
 
post 21/12/2014, 21:49 Quote Post

No tak niemniej jednak sporo wyjaśnia np. podobieństwa językowe słowiańskiego i sanskrytu, pewne pokrewieństwo haplogrupy R1a1 i to, że w momencie ataku na Europę z terenów znad Wołgi i Dniepru stanowią pokaźną siłę. Przebywając tam, jak podaje autor, 650 lat mogli namnożyć się z niewielkiego szczepu 300 000 ludzi do dużej społeczności. Jak dużej trudno określić ale skoro ostatecznie rozbili Hunów...(no i patrz: znowu ten mit o przedmurzu świata łacińskiego confused1.gif ). Zastanawia mnie jedno skoro Polanie powstali nad Dnieprem to czy nazwa "polanin" określała to co się uważa oficjalnie czy też co innego. Trochę mi jednak nie pasuje tłumaczenie "Suowenoi" bo chyba Ptolemeusz nie usiłował zapisać zbitki "sło" bo zgłoska "ł" nie istniała.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1658

     
Radek8484
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.261
Nr użytkownika: 75.875

R-L1029
Stopień akademicki: magister
Zawód: IT
 
 
post 13/01/2015, 16:17 Quote Post

Wedlug lingwistow rozpad wspolnoty balto-slowianskiej nastapil pomiedzy 1400 a 1200 p.n.e.:
Atkinson - 1400 p.n.e.
Novotná & Blažek - 1400–1340 p.n.e.
Sergei Starostin - 1210 p.n.e.

----------------------

A tutaj porownanie jezykow w poznym sredniowieczu:

Jezyk polski (XV w.)
"Oćcze nasz jenże jeś na niebiesiech oświęci"

Jezyk pruski (XV w.)
"Towe nüsze kås esse andangonsün swyntins"

Ten post był edytowany przez Radek8484: 13/01/2015, 16:34
 
User is offline  PMMini Profile Post #1659

     
welesxxi
 

Conan The Historian
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.701
Nr użytkownika: 13.919

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 19/02/2015, 15:31 Quote Post

Według tej pracy rozpad na języki bałtyjskie i słowiańskie wypada około 600 r. p.n.e.
Chang, ...
 
User is offline  PMMini Profile Post #1660

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.236
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 19/02/2015, 17:51 Quote Post

QUOTE(welesxxi @ 19/02/2015, 15:31)
Według tej pracy rozpad na języki bałtyjskie i słowiańskie wypada około 600 r. p.n.e.
Chang, ...
*


Jeśli dobrze zrozumiałem to na tym rysunku autor referował cudze wyniki, nie własne.
 
User is online!  PMMini Profile Post #1661

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.168
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 19/02/2015, 19:53 Quote Post

QUOTE
Według tej pracy rozpad na języki bałtyjskie i słowiańskie wypada około 600 r. p.n.e.


To chyba bardziej pasuje do tematu "Rozwój języków słowiańskich":

http://www.historycy.org/index.php?showtopic=123011

Tutaj bardziej pasowałaby dyskusja o przyczynach tamtego rozpadu. wink.gif

Nieco mniej istotne jest kiedy nastąpił (zwłaszcza jeśli to tak czy siak przed naszą erą).

Ten post był edytowany przez Domen: 19/02/2015, 20:00
 
User is offline  PMMini Profile Post #1662

     
Radek8484
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.261
Nr użytkownika: 75.875

R-L1029
Stopień akademicki: magister
Zawód: IT
 
 
post 20/02/2015, 15:16 Quote Post

QUOTE(Radek8484 @ 13/01/2015, 16:17)
Wedlug lingwistow rozpad wspolnoty balto-slowianskiej nastapil pomiedzy 1400 a 1200 p.n.e.:
Atkinson - 1400 p.n.e.
Novotná & Blažek - 1400–1340 p.n.e.
Sergei Starostin - 1210 p.n.e.

----------------------

A tutaj porownanie jezykow w poznym sredniowieczu:

Jezyk polski (XV w.)
"Oćcze nasz jenże jeś na niebiesiech oświęci"

Jezyk pruski (XV w.)
"Towe nüsze kås esse andangonsün swyntins"
*



Jezyk polski (pruski w XIII-XIV w.)
zima (semo)
sobota (sawayte)
poniedzialek (ponadele)
piatek (pentinx)
swiat (swetan)
glowa (glawo)
dusza (dusi)
mieso (menso)
siwy (sywan)
mlode (maldian)
miednica (medinice)
plewy (pelwo)
proso (prassan)
kukurydza/ziarno? (syrne)
bob (babo)
palenisko (pelanno)
stol (stalis)
wrota/drzwi wejsciowe (warto)

Bez litery o-...
owies (wyse)
ozimina (seamis)

Wiecej - http://donelaitis.vdu.lt/prussian/Elbin.pdf

Czy jezyk staropruski byl blizszy jezykom slowianskim niz jezyk litewski? Co moze sugerowac podobienstwo takich wyrazow jak np. proso/prassan (po litewsku: soros), dusza/dusi (po litewsku: siela), siwy/sywan (po litewsku: pilkas), mięso/menso (po litewsku: susitikti) albo głowa/galwo (po litewsku: vadovas)?

Wiktionary...
From Proto-Slavic *proso
From Proto-Slavic *dūšà
From Proto-Slavic *sivъ
From Proto-Slavic *męso, from Proto-Indo-European *mēmso-
Proto-Slavic *golva

Zauwazylem, ze czesc poprzedniej dyskusji zostala przeniesiona do http://www.historycy.org/index.php?showtopic=124442&st=60

Ten post był edytowany przez Radek8484: 20/02/2015, 17:23
 
User is offline  PMMini Profile Post #1663

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.236
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 20/02/2015, 18:02 Quote Post

Część z tego to są bardzo późne polskie zapożyczenia, w końcu chyba nie postulujemy prabałtosłowiańskich słów na sobotę, poniedziałek i kukurydzę (okej, syrne jako ziarno zapewne jest pieruńskim archaizmem, ale to to samo co ang. corn, czy łac. granum) smile.gif
Z częścią tych słów jest właśnie taki problem, że są bardziej podobne do polskich niż prasłowiańskich, taka głowa to raczej powinna brzmieć jak coś w stylu galwo, a nie glawo, miednica ewidentnie jest zapożyczona (gdzie w pruskim słowiańskie palatalizacje), mięso raczej brzmiałoby jak coś w stylu mensa a nie menso, etc.
Problem z pruskim jest taki, że to co na serio znamy, to schyłkowy etap z wczesnej nowożytności, gdy język był pod silną presją polskiego i niemieckiego, coś jak ten połabski, gdzie "nie wódź nas na pokuszenie" to "nie bringoj nos na warsukongę".
Sporo słów wygląda jednak archaicznie - z niesłowiańskim rozwojem praindoeuropejskich [a] i [o], bez słowiańskich przestawek płynnych, palatalizacji etc. Oczywiście mogą to nadal być zapożyczenia, tylko bardzo stare, z okolic VI wieku.
CODE
Czy jezyk staropruski byl blizszy jezykom slowianskim niz jezyk litewski?

Mógł być, przynajmniej na jakimś etapie.
 
User is online!  PMMini Profile Post #1664

     
Radek8484
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.261
Nr użytkownika: 75.875

R-L1029
Stopień akademicki: magister
Zawód: IT
 
 
post 20/02/2015, 20:49 Quote Post

English: beer
Proto-Slavic: *pivo
Polish: piwo
Prussian: piwis
Lithuanian: alus

English: pub
Proto-Slavic: *kъrčьma
Polish: karczma
Prussian: karczemo
Lithuanian: smuklė

English: soul
Proto-Slavic: *dūšà
Polish: dusza
Prussian: dusi
Lithuanian: siel

English: stink
Proto-Slavic: *smordъ
Polish: smród
Prussian: smorde
Lithuanian: tvaikas

English: moustache
Proto-Balto-Slavic: *vans
Polish: wąs
Prussian: wanso
Lithuanian: ūsai

English: city
Proto-Slavic: *město
Polish: miasto
Prussian: mestan
Lithuanian: miestas

English: chair
Proto-Slavic: *krěslo
Polish: krzesło
Prussian: creslan
Lithuanian: kėdė

English: tilia (lime tree)
Proto-Slavic: *lipa
Polish: lipa
Prussian: lipe
Lithuanian: kalkės

English: chaff
Proto-Balto-Slavic: *pelua
Polish: plewa
Prussian: pelwo
Lithuanian: pelai

English: grey
Proto-Slavic: *sivъ
Polish: siwy
Prussian: sywan
Lithuanian: pilkas

English: world
Proto-Slavic: *světъ
Polish: świat
Prussian: swetan
Lithuanian: pasaulis

Jest tego sporo, moze kiedys sporzadze liste...

QUOTE
Problem z pruskim jest taki, że to co na serio znamy, to schyłkowy etap z wczesnej nowożytności

"P. Holzwescher copied this Vocabulary from original of the 13th. c. at the beginning of the 14th. c."

Ten post był edytowany przez Radek8484: 21/02/2015, 14:38
 
User is offline  PMMini Profile Post #1665

474 Strony « < 109 110 111 112 113 > »  
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej