Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Przewaga liczebna jednej ze stron wojujacych, Jak ją wykorzystać, jak ją zniwelować
     
Ironside
 

VIII ranga
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 4.298
Nr użytkownika: 8.937

Stopień akademicki: dr hab.
Zawód: jurysta
 
 
post 16/10/2019, 14:15 Quote Post

Oj, to chyba trochę przesada z tym "stosunkowo niskim poziomem". Toczono bitwy obronne, zaczepne, obronno-zaczepne, stosowano przełamania, oskrzydlenia, zasadzki, umocnienia polowe, pułapki. Natomiast z czym było zdecydowanie gorzej w stosunku do klasycznego antyku to z rożnymi wyrafinowanymi rozwiązaniami na poziomie poszczególnych oddziałów, co wynikało głównie z niewielkiego udziału zawodowych kombatantów w ówczesnych armiach.
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
Darth Bane
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 932
Nr użytkownika: 78.386

Stopień akademicki: jest
Zawód: powazny
 
 
post 16/10/2019, 14:30 Quote Post

QUOTE(Ironside @ 16/10/2019, 15:15)
Oj, to chyba trochę przesada z tym "stosunkowo niskim poziomem". Toczono bitwy obronne, zaczepne, obronno-zaczepne, stosowano przełamania, oskrzydlenia, zasadzki, umocnienia polowe, pułapki. Natomiast z czym było zdecydowanie gorzej w stosunku do klasycznego antyku to z rożnymi wyrafinowanymi rozwiązaniami na poziomie poszczególnych oddziałów, co wynikało głównie z niewielkiego udziału zawodowych kombatantów w ówczesnych armiach.
*


Nie zapominajmy o Cesarstwie Wschodnim. Przetrwało 1000 lat dłużej niż Zachodnie i przez 750 w niezłej kondycji militarnej. Stosując miejscami bardzo dobrą taktykę i strategię w obliczu często liczebniejszego przeciwnika
 
User is offline  PMMini Profile Post #17

     
wysoki
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 17.183
Nr użytkownika: 72.513

Rafal Mazur
Stopień akademicki: magazynier
 
 
post 19/10/2019, 17:11 Quote Post

QUOTE(wysoki @ 16/10/2019, 11:12)
Tak, np. Gyorgy Gyorffy w swojej biografii św. Stefana podaje, że w najeździe i bitwie wzięły udział tylko drużyny z zachodnich Węgier.
Z kolei Delbruck szacuje Niemców na 7000-8000 jeźdźców (wg źródła 8 legionów, z czego czeski miał mieć 1000 ludzi, a królewski był najliczniejszy), może mniej, zastanawia się czy do tej liczby doliczać pieszych.
O Węgrach pisze zaś tak (s. 120 polskiego wydania):
QUOTE
Musimy pozostawić otwartą kwestię, czy liczebność Węgrów, która według niemieckich kronikarzy przechodzi oczywiście w monstrualne wielkości, była większa lub mniejsza, przypuszczalnie była mniejsza.


Widzę, że na wiki faktycznie jest podane 10 tys. do 50 tys., ale artykuł oparty na słabych podstawach - Barkowskim i Michałku (tego ostatniego zresztą sprawdzę) - więc nie przywiązywałbym wagi do podanych tam liczb.
*


Sprawdziłem sobie Michałka i on przyjął takie dane.
Siły na początku wyprawy, czyli jeszcze poprzedni rok - 20 000 Węgrów plus silny oddział posiłkowy Pieczyngów.
Pod Augsurgiem w 955 stanęły główne siły.
Niemcy 7000-8000.

Także może te 50 000 jest wzięte z Barkowskiego, ale czemu akurat tę liczbę wybrał autor wpisu z wiki trudno powiedzieć.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #18

     
Darth Bane
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 932
Nr użytkownika: 78.386

Stopień akademicki: jest
Zawód: powazny
 
 
post 19/10/2019, 17:43 Quote Post

Jak twierdzi David S.Bachrach w "Niemieckiej sztuce wojennej w czasach Mieszka I" (idiotyczny polski tytuł swoja droga) wyprawa Wegrow w 955 była całkiem inna - zamierzali zdobyć Augsburg by w przyszlosci kontrolować Przelecz Brenner. Mieli tabory, ludzi i sprzęt oblężniczy (podobno prezent od Partnerów ze Wschodniego Cesarstwa z wyrazami podziękowania za akcje Zachodniego we Włoszech) bitwy i pierwszego i drugiego dnia były nierozstrzygnięte ale Węgrzy wycofali sie pozostawiając obóz. To system glebokiej obrony stworzony przez Niemców - czyli obsadzone przez przez garnizony zawodowych żołnierzy i lokalna milicje powolywana w czasie W. Obsadzono ważne brody rzeczne, drogi leśne, sciezki bagienne i przelecze górskie. Rzeki tego roku wylały,zdyscyplinowany pochód odwrotu poszedł w rozsypkę. Armia została zniszczona niemal całkowicie a przywódcy publicznie powieszeni. Tak ze w sumie Mniemcow było więcej!!!
 
User is offline  PMMini Profile Post #19

     
Krzysztof M.
 

poilu
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 4.382
Nr użytkownika: 19.359

Stopień akademicki: ++++
Zawód: ++++
 
 
post 20/10/2019, 9:43 Quote Post

Barkowski za Bowlusem:
siły węgierskie na początku wyprawy - 20 tys. konnych i kilkanaście tysięcy piechoty.
Siły Ottona zebrane w Ulm - 15-20 tys. jazdy głównie pancernej.
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
wysoki
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 17.183
Nr użytkownika: 72.513

Rafal Mazur
Stopień akademicki: magazynier
 
 
post 20/10/2019, 10:03 Quote Post

Dzięki smile.gif.
No to błędnie podejrzewałem p. Barkowskiego, nie on podał aż tak dziwne dane.
W takim razie skąd je wziął autor wpisu na wiki trudno powiedzieć.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #21

     
Krzysztof M.
 

poilu
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 4.382
Nr użytkownika: 19.359

Stopień akademicki: ++++
Zawód: ++++
 
 
post 20/10/2019, 13:36 Quote Post

QUOTE
W takim razie skąd je wziął autor wpisu na wiki trudno powiedzieć.


Źródła mówią o 100 tys. a nawet 128 tys. wojowników węgierskich w kampanii 955 r. Współcześni badacze redukują liczbę do max 20 tys. konnych. O piechocie węgierskiej wiadomo niewiele.
Obecnie największym autorytetem w temacie bitwy jest ponoć Charles Bowlus.
 
User is offline  PMMini Profile Post #22

     
Darth Bane
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 932
Nr użytkownika: 78.386

Stopień akademicki: jest
Zawód: powazny
 
 
post 22/10/2019, 11:47 Quote Post

Według pozycji o której pisałem w poprzednim poście przy oblężeniach zakładana przewaga sił oblężniczych co najmniej 7 do 1.
 
User is offline  PMMini Profile Post #23

2 Strony < 1 2 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej