Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
4 Strony  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Armie magnackie
     
Mastah Historicus
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 92
Nr użytkownika: 16.672

Zawód: uczen
 
 
post 15/12/2007, 19:54 Quote Post

Witam

Mam prośbę mianowicie potrzebuję w miarę dokładnych danych, jaką liczebność i z jakiego typu wojsk składały armie polskich rodów magnackich, a w szczególności rodów takich jak:Wiśniowieccy, Radziwiłłowie, Sapiehowie, Potoccy i Zamojscy.

P.S. Znalazłem dane wg. których armia J.Wiśniowieckiego wahała się w granicach 2 do 6 tys, ludzi. Czy był to standart polskich magnatów?
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Szalony Koń
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 134
Nr użytkownika: 34.129

 
 
post 15/12/2007, 20:29 Quote Post

Karol Radziwiłł "Panie Kochanku" miał 4000 piechoty i 2000 jazdy plus artylerie, a Stanisław Lubomirski w I połowie XVII wieku 400 piechurów węgierskich i 200 dragonów.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Albor
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 520
Nr użytkownika: 20.387

Albert Borowiak
Zawód: Handlowiec
 
 
post 16/12/2007, 11:48 Quote Post

Zdecydowanie łatwiej powiedzieć z jakich rodzajów, składały się wojska magnackie. Przynajmniej niektórzy nasi "karmazyni" posiadali niemal wszystkie rodzaje wojska. Książę Dominik dysponował husarią, chorągwiami kozackimi, petyhorskimi, dragonami i piechotą węgierską. jeremi miał husarię, chorągwie kozackie, wołoską, tatarską, dragonów, piechotę węgierską i "Ludzi Ukrainnych".
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
indigo
 

Ad maiorem Historycy.org gloriam!
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 4.114
Nr użytkownika: 488

Stopień akademicki: magister
 
 
post 16/12/2007, 11:52 Quote Post

Temat liczebności wojsk magnackich poruszają Czapliński i Długosz w książce "Życie codzienne magnaterii polskiej...". Ogólnie kwestionują (za Tomkiewiczem chyba) możliwość utrzymania nawet przez najbogatszych magnatów 6000 wojska w stanie gotowości. Niestety książki nie mam przed sobą więc nie jestem w stanie podać więcej szczegółów.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Zbaraski
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 94
Nr użytkownika: 38.773

Zawód: student
 
 
post 16/12/2007, 12:27 Quote Post

QUOTE
Mam prośbę mianowicie potrzebuję w miarę dokładnych danych, jaką liczebność i z jakiego typu wojsk składały armie polskich rodów magnackich, a w szczególności rodów takich jak:Wiśniowieccy, Radziwiłłowie, Sapiehowie, Potoccy i Zamojscy.

Zalezy czy chodzi o wojska w stale gotowosci czy powoływane na czas konfliktów.W drugim przypadku przy pożyczkach i odpowiednim zaanagazowaniu mogły sięgać spokojnie 6 tysiecy- np taki Wiśniowiecki.Ja spotkałem się z 8 tysiącami podczas powstania chmielnickiego, tak pisze
Jan Widacki w "Kniaź Jarema".
Natomiast Adam Przyboś w książce "Michał Korybut Wiśniowiecki" opisując "pochód Jeremiego przez Ukrainę ocenia jego siły na 6000 żołnierzy"
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 16/12/2007, 15:37 Quote Post

QUOTE
Znalazłem dane wg. których armia J.Wiśniowieckiego wahała się w granicach 2 do 6 tys, ludzi. Czy był to standart polskich magnatów?

Absolutnie nie był to standard, Wiśniowiecki był w stanie wystawić chyba największą armię wśród magnatów. Podkreślam - wystawić - bowiem ani jego ani nikogo innego nie stać byłoby na jej utrzymanie. Magnaci utrzymywali zwykle 1-2 chorągwie, w razie wojny mogli wystawić więcej, ale przechodziły one wtedy na żołd państwowy.
QUOTE
Karol Radziwiłł "Panie Kochanku" miał 4000 piechoty i 2000 jazdy plus artylerie,

MIAŁ czy ZMOBILIZOWAŁ?
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
Szalony Koń
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 134
Nr użytkownika: 34.129

 
 
post 16/12/2007, 19:16 Quote Post

QUOTE
MIAŁ czy ZMOBILIZOWAŁ?


Nie wiem dokładnie bo nie mam teraz tej książki w domu, ale pisało coś w stylu: "Nieświeża (za czasów Karola Radziwiłła) broniło do 4000 piechoty i 2000 jazdy. Do tego dochodziła jeszcze artyleria."
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
Calen
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 10
Nr użytkownika: 39.259

Zawód: uczeñ
 
 
post 19/05/2008, 19:22 Quote Post

Wielu możnych panów korzystało z usług kozaków tj. semenów, a także z usług węgierskich sabatów. Wielu mobilizowali także chorągwie na wzór pospolitego ruszenia. Tylko składały sie one z czeladzi, sług i rękodajnych magnaterii. Oczywiście występowały także jednostki wymienione wyżej.
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
Pancerny
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 59
Nr użytkownika: 27.224

 
 
post 23/05/2008, 3:12 Quote Post

Janusz Radziwiłł miał piechotę szkocką na swoich usługach.
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
barrsa8
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 21
Nr użytkownika: 45.059

 
 
post 23/05/2008, 15:08 Quote Post

QUOTE
Absolutnie nie był to standard, Wiśniowiecki był w stanie wystawić chyba największą armię wśród magnatów. Podkreślam - wystawić - bowiem ani jego ani nikogo innego nie stać byłoby na jej utrzymanie. Magnaci utrzymywali zwykle 1-2 chorągwie, w razie wojny mogli wystawić więcej, ale przechodziły one wtedy na żołd państwowy.


Jeremi musial mniec duza armie... spojrzcie gdzie mieszkal, gdzie mial główne majatki.... na "armie panstwowa" nie bylo co tam liczyc...wiec musial trzymac wiecej niz te "1-2 chorągwie", mysle(+czytalem o tym), ze jakies 2-3 tys. razem z dworzanami w "okresie pokoju"- choc na ukrainie takie okreslenie nie obowiazywalo...co do zoldu panstwowego, to nawet jak wisniiwecki byl w wielkich tarapatach finansowych trzymal "swoje wojsko" na prywatnym zoldzie...
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 23/05/2008, 15:21 Quote Post

QUOTE
eremi musial mniec duza armie... spojrzcie gdzie mieszkal, gdzie mial główne majatki.... na "armie panstwowa" nie bylo co tam liczyc...wiec musial trzymac wiecej niz te "1-2 chorągwie", mysle(+czytalem o tym), ze jakies 2-3 tys. razem z dworzanami w "okresie pokoju"- choc na ukrainie takie okreslenie nie obowiazywalo...co do zoldu panstwowego, to nawet jak wisniiwecki byl w wielkich tarapatach finansowych trzymal "swoje wojsko" na prywatnym zoldzie...

Masz na to jakieś źródła, czy zastępuje je Twoje "myślenie"? Odsyłam do "Żółte Wody-Korsuń 1648" Biernackiego.
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
barrsa8
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 21
Nr użytkownika: 45.059

 
 
post 23/05/2008, 21:36 Quote Post

Odsyłam do biografi Jeremiego Tomkiewicza i Widackiego....

kiedy Jeremi zarzadził manerwy i poszedl w stepy w 1647 mial przy sobie 20 tys luda.... w 1643 chyba mial pod reka okolo 2-3 tys. gdy na jego ziemie najechali tatarzy, pobil ich za granciami panstwa... wiec nie wiem o co Ci chodzi...
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

     
Pancerny
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 59
Nr użytkownika: 27.224

 
 
post 24/05/2008, 0:36 Quote Post

QUOTE
kiedy Jeremi zarzadził manerwy i poszedl w stepy w 1647 mial przy sobie 20 tys luda

Czy nie była to raczej mała prowokacja, na prośbę Władysława IV?
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
barrsa8
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 21
Nr użytkownika: 45.059

 
 
post 24/05/2008, 7:24 Quote Post

Jak zwał tak zwał.... oficjalnie to wzial te wojsko, żeby "objac" w posiadanie nowy nabytek- Chortyce rolleyes.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #14

     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 24/05/2008, 12:58 Quote Post

QUOTE
Odsyłam do biografi Jeremiego Tomkiewicza i Widackiego...

Aha. W sprawach wojskowych lepiej opierać się na historykach wojskowości.
QUOTE
kiedy Jeremi zarzadził manerwy i poszedl w stepy w 1647 mial przy sobie 20 tys luda...

Źródła do tak wielkiej liczby.
QUOTE
w 1643 chyba mial pod reka okolo 2-3 tys. gdy na jego ziemie najechali tatarzy, pobil ich za granciami panstwa... wiec nie wiem o co Ci chodzi...

O to mi chodzi, że nie utrzymywał stale ani tych 2-3 tysięcy, ani tym bardziej 20 tysięcy. Rozróżnij z łaski swojej mobilizację od stałego utrzymywania.
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

4 Strony  1 2 3 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej