Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Manewry pod Krzemieńcem, datowane 1776 r.
     
Piegziu
 

Tajny Agent Piegziu
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 9.016
Nr użytkownika: 48.576

M.A.P.
Zawód: prawnik, japonista
 
 
post 1/03/2015, 11:56 Quote Post

Witam,

Jestem właśnie w trakcie badań nad wojskiem polskim w latach 1764-1793 i u Pani Bucholc-Srogosz przeczytałem informację jakoby w 1776 roku armia koronna przeprowadziła pod Krzemieńcem manewry wojskowe (informacja za Wimmerem s. 336). Nie mogę jednak nigdzie poza Wimmerem znaleźć potwierdzenia tej informacji. W kwitach skarbowych brak danych o jakichkolwiek kosztach poniesionych podczas manewrów, co nie oznacza, iż nie mogły one zostać pokryte z bieżącej kasy armii.

Istotne jest również to kiedy dokładnie odbyły się te manewry, bo w tym samym roku toczył się sejm, który zdecydował o zredukowaniu środków przeznaczonych na armię.

Szukałem też w monografii Krzemieńca, ale ciemno i głucho.

Ktoś ma jakiś pomysł?

Ten post był edytowany przez Piegziu: 1/03/2015, 11:58
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Zbyszek Hundert
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 356
Nr użytkownika: 74.497

Zbyszek Hundert
Stopień akademicki: dr
Zawód: historyk
 
 
post 1/03/2015, 14:28 Quote Post

Ja bym z pracą dr Bucholc-Srogosz wiele nadziei nie wiązał - nie jest to najlepsza pozycja (niestety - bardzo wielu wątków i bardzo wielu materiałów źrodłowych w ogóle nie poruszyła). Polecam przede wszystkim szukać w opracowaniach Macieja Trąbskiego. Spojrzałem jednak do jego artykułu z tomu II "Do szarży marsz, marsz..." (red. A. Smoliński, Toruń 2012) o kawalerii autoramentu narodowego w latach 1775-1794 - nie ma żadnych informacji o manewrach pod Krzemieńcem. Podobnie nic nie ma w artykułach Michała Bąka o reformach armii koronnej i litewskiej z lat 1775-1776 (Studia nad staropolską sztuką wojenną, t. II-III, Oświęcim 2013-2014). Ale nic to, trzeba popatrzeć do prac Mariusza Machynii, V. Rakutisa i innych, może Mieczysława Sicińskiego o reorganziacji kawalerii w latach 1775-1778. Ja jeszcze zobaczę w kilku innych pracach ale warto napisać bezpośrednio maila do dra hab. M. Trąbskiego, on na pewno pomoże. Służę mailem jeśli trzeba
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
Piegziu
 

Tajny Agent Piegziu
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 9.016
Nr użytkownika: 48.576

M.A.P.
Zawód: prawnik, japonista
 
 
post 1/03/2015, 16:28 Quote Post

Praca Pani Bucholc-Srogosz to jedno, ale bardziej fascynuje mnie to, że daje odesłanie w tej sprawie do Wimmera (s. 367) i tam rzeczywiście pojawia się informacja o manewrach pod Krzemieńcem.
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Kadrinazi
 

Łowca ODB'ów
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.688
Nr użytkownika: 62.793

Stopień akademicki: magister
 
 
post 2/03/2015, 16:49 Quote Post

Z całym ogromnym szacunkiem do prof. Wimmera - nie jest on nieomylny, błędy i w jego pracach się zdarzają.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Piegziu
 

Tajny Agent Piegziu
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 9.016
Nr użytkownika: 48.576

M.A.P.
Zawód: prawnik, japonista
 
 
post 2/03/2015, 16:58 Quote Post

Dzięki uprzejmości Pana dra Trąbskiego dowiedziałem się, iż istotnie nie ma żadnej wzmianki źródłowej o manewrach pod Krzemieńcem w 1776 roku. Istnieje jeszcze jakieś prawdopodobieństwo o istnieniu tej informacji w lokalnych dokumentach, ale nikt nie prowadził ich dokładnej kwerendy, tym bardziej prof. Wimmer.

Niemniej manewry pod Krzemieńcem mogły zostać wyolbrzymione, ponieważ po takim czasie przerwy nawet lokalna wizytacja i musztra stanowiły wielkie wydarzenie dla armii Rzeczpospolitej.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej