|
|
Kultowe filmy
|
|
|
|
Chciałem napisać ten temat i dowiedzieć jakie filmy historycy z naszego forum uważają za kultowe.Co te filmy wniosły do kina lub dlaczego dla wam się podobają.
Moim kandydatem jest film Siedmiu Samurajów Akiry Kurosawy z 1954 r. Ostatnio oglądałem go na TVP1 i chociaż byłem zmęczony a miałem wcześnie wstać to nie zmrużyłem oka. Fabuła ciekawa nie jedno liniowa, dobrze zarysowani bohaterowie . A czarno biały kolor dodaje uroku temu filmowi. W tym filmie można znałeś dużo scen lub motywów które zostały wykorzystane w innych późniejszych filmach.
|
|
|
|
|
|
|
|
"Annie Hall"
Fantastyczne, gorzko - ironiczne dialogi. Ciekawe aktorstwo Allena, a do tego kontakt aktora z widzem, swoista rozmowa z oglądającym. Uwielbiam to jak Allen traktuje publikę - jak inteligentnych ludzi, którzy podejmą grę.
Z filmu: A guy goes to psychiatrist and says: - Doc, my brother is crazy. he thinks he is a chicken. And the doctor says - So why don't you turn him in... - I would but I need the eggs
I guess it's pretty much what I think about relationships...
|
|
|
|
|
|
|
|
Trzy moje ulubione:
- "Blade Runner" Ridleya Scotta - najwybitniejszy film s-f w historii - "Zaginiona autostrada" - po prostu David Lynch - "Aguirre - Gniew Boży" Wernera Herzoga - europejski klasyk
|
|
|
|
|
|
|
|
Zaczalem robic swoja liste, ale strasznie dluga jest. .W miedzyczasie przeczytalem post Krzyska.I mam do Ciebie Krzysztofie pytanie.Dlaczego "Zaginiona autostrada".?To sa dwie rownolegle, przenikajace sie historie, z ktorych zadna nie ma sensu!Moze klimat jakis klimatyczny,ale... Za to "Blade runner" i Wernera Herzoga dziela wszystkie, jak najbardziej, albo i jeszcze bardziej! . A juz "Fitzcarraldo" i "Cobra Verde" to mistrzostwo swiata jak dla mnie.
|
|
|
|
|
|
|
|
QUOTE Zaczalem robic swoja liste, ale strasznie dluga jest. Wiem też miałem ten problem ale wybrałem Siedmiu Samurajów. A czy według was Gladiator pomijając nieścisłości historyczne. Może zasługiwać na miano kultowego bo pewnie wielu z kolegów z forum i ja sam mamy sympatie do filmu Ridleya Scotta.
|
|
|
|
|
|
|
|
QUOTE(NELSON @ 17/08/2007, 20:23) Zaczalem robic swoja liste, ale strasznie dluga jest. .W miedzyczasie przeczytalem post Krzyska.I mam do Ciebie Krzysztofie pytanie.Dlaczego "Zaginiona autostrada".?To sa dwie rownolegle, przenikajace sie historie, z ktorych zadna nie ma sensu!Moze klimat jakis klimatyczny,ale...
Nie potrafię wyjaśnić. Swego czasu miałem fascynację kinem surrealistycznym. Po prostu miałem ciary na plecach i tyle. Jest tam sporo symboliki, która każdy może sobie odczytać po swojemu. No i sposób jak się to wszystko zapętliło - majstersztyk. Zrobił na mnie ten film wrażenie i koniec No i oczywiście muzyka - otwierający motyw muzyczny (David Bowie "I'm Deranged") jst po prostu unforgetable! Poza tym Lost Highway nie jest bez sensu "Głowa do wycierania" to jest dopiero "jazda". Podobał mi sie także Mulholland Drive - ale za dużo tam autocytatów. Natomiast nie widziałem jeszcze Inland Empire.
Jeżeli chodzi o Blade Runnera - to ten film sie nigdy nie zestarzeje, jestem jego absolutnym fanem.
"Fitzcarraldo" też był fajny, no i bardziej optymistyczny niż "Der Zorn des Gottes"
Do ww. listy mógłbym jeszcze dodać "Delicatessen", "Funny Games" (wnerwił mnie ten film na maksa ale i wstrząsnął), Harry Angel i ...polski krótkometrażowy film rysunkowy "Jak działa jamniczek" - surrealizm w czystej postaci. Oraz wiele, wiele innych.
|
|
|
|
|
|
|
|
To ja dodam jeszcze "Nóż w wodzie"
Długo nie widziałam tego filmu tylko o nim słyszałam, same superlatywy...Nie ufam z zasady żadnym recenzjom. Ale kiedy obejrzałam...kapitalny...aktorsko i reżysersko - pięknie kręcone sceny. Atmosfera jak z dobrego horroru, a przy tym doskonałe ujęcie zafałszowania ludzkich relacji, wszystko brzmi bardzo górnolotnie, ale film jest naprawdę poważny i poważnie bardzo, bardzo dobry.
|
|
|
|
|
|
|
|
"Przed wschodem słońca" "Nieustraszeni pogromcy wampirów" "Żywot Briana" i "Ostatni Mohicanin"
|
|
|
|
|
|
|
|
"Ostatni Mohikanin", "Misja", przede wszystkim zaś, choć nie wiem, czy to podpada pod tę kategorię , gdyż jest to serial, "Robin of Sherwood"...
|
|
|
|
|
|
|
|
Gwiezdne Wojny: Nowa Nadzieja Dzięki sukcesowi tego filmu Lucas postanowił nakręcić kolejne dwie części (bo wcześniej były to zwykłe "Gwiezdne Wojny"), a potem coś go skłoniło do zrobienia nowej trylogii. Gwiezdne Wojny do dziś mają wielu fanów, dziecka marzą se o zostaniu takim Luke'iem z obleśną twarzą albo Obi - Wanem. Na temat SW powstała masa książek, komiksów, w necie powstała nawet "wikipedia Gwiezdnych Wojen", czyli Biblioteka Ossus. Film przez niemałą część fanów SW - z tego co się orientuję - uznawany za najlepszy (chyba porównywalne jest tylko Imperium Kontratakuje - wg większości) epizod (choć ja do tej większości nijak się kwalifikuje).
|
|
|
|
|
|
|
|
Trzy polskie filmy: "Rejs", "Rekopis znaleziony w Saragossie" i "Lokis". O ile te dwa pierwsze w tutejszym srodowisku kinomanskim sa dobrze znane i wiedza o nich nie byla dla mnie zaskoczeniem, to odkrycie, ze "Lokis" jest uwazany za europejska klasyke w kategorii "romantic horror" bylo dla mnie niespodzianka. Z zagranicznych umiescilbym tutaj szwedzki "I'm Curious, Yellow", angielskie "Clockwork Orange", "Night Porter" i "Crying Game", amerykanske "Deep Throat", "Midnight Clear" i Easy Rider", japonskie "Dreams" i "Rashamon", francuskie "La Haine" i "La Belle d'Jour", wloskie "Mimì metallurgico ferito nell'onore" itp itp.
N_S
|
|
|
|
|
|
|
jagienka74
|
|
|
II ranga |
|
|
|
Grupa: Użytkownik |
|
Postów: 83 |
|
Nr użytkownika: 6.603 |
|
|
|
|
|
|
Stralam sie bardzo myslec w kategorii "klasyka" a nie "moj ulubiony film", ale to ciezko bardzo... Jeden z moich ulubionych filmow, ktory mozna zaliczyc do klasyki, jak mi sie wydaje to "Absolwent". Zeby dorzucic jeszcze kilka (spoza kina polskiego, bo to chyba norma - filmy p. Barei) - "Bitwa o Anglie", "Italian Job" (ta stara wersja) - a moze to dla tego, ze uwielbiam Micheala Caina i "Zywot Briana".
|
|
|
|
|
|
|
|
autorytety określiły kiedyś, że to musi być "Obywatel Kane". Nie wiem ile w tej opinii z wartości filmu a ile działa magia Herrego Pottera mediów - Orsona Wellsa.
Dokonując szybkiej retrospekcji to filmy które zmieniły wyobraźne:
"Narodziny narodu" - kultowy przynajmniej w południowej części USA "Ben Hur" - bez niego nie byłoby w kinach poscigów samochodowych
o mało co takim filmem nie stał się "Metropolis" - za dużó jednak producenci chcieli. Wobec tego z medernizmem rozprawił się Charlie Chaplin w "Nowoczesnych czasach"
W ogole Ch.C. jest kultowy - od niemych burlesek po "Dyktatora".
Kto się zaangażował w wybory w 1989 wie, że kultowym jest "W samo południe".
Z Polskich mamy wielką trójkę komedii: "Rejs", "Miś" i "Seksmisje". Dialogi w dowolnej kolejności odtworzy każdy w każdej sytuacji.
Dla mnie jednak - na pożytek osobistego kultu - pozostaje "Ziemia obiecana" A. Wajdy. Szczyt polskiego aktorstwa.
|
|
|
|
|
|
|
|
Nalezaloby tez dorzucic "Ojca chrzestnego" ... A w kategorii ciut lzejszej czyli sajensfikszynow: "King-Kong"(wersja przedwojenna), "Zakazana planeta", "Planeta malp", "2001 : Odyseja kosmiczna", "Dr. Strangelove" i ..."Matrix" ale tylko pierwszy, bo dwojka i trojka to istne knoty...
Thrillery i horrory stare ale jare: "Gabinet doktora Caligari", "Nosferatu", "Frankenstein"... "Dziecko Rosemary", "Egzorcysta", "Omen"... "Pojedynek na szosie", "Szczeki" i Hitchcocki: "Psychoza" "Vertigo" "Ptaki"...
Komedie: "Pol zartem, pol serio", Wiekszosc filmow Mela Brooksa, Woody-Alleny, Wszystkie dlugie metraze Pythonsow... i jako entuzjasta latajacych cyrkow dodam..."Czy leci z nami pilot?"
QUOTE(Anakin) "Ben Hur" - bez niego nie byłoby w kinach poscigów samochodowych
...takich jak w "Bullicie"...
Salut!
|
|
|
|
|
|
|
|
Dodałbym jeszcze "Harry's Game", przede wszystkim ze względu na piękną muzykę Clannad...
|
|
|
|
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:
Śledź ten temat
Dostarczaj powiadomienie na email, gdy w tym temacie dodano odpowiedź, a ty nie jesteś online na forum.
Subskrybuj to forum
Dostarczaj powiadomienie na email, gdy w tym forum tworzony jest nowy temat, a ty nie jesteś online na forum.
Ściągnij / Wydrukuj ten temat
Pobierz ten temat w innym formacie lub zobacz wersję 'do druku'.
|
|
|
|