Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
4 Strony « < 2 3 4 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Grodzisko scytyjskie na Podkarpaciu ?
     
GniewkoSynRybaka
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 785
Nr użytkownika: 100.904

 
 
post 11/06/2017, 13:11 Quote Post

Tak Arheim znowu wraca do swoich cudacznych dyrdymałów opartych na Stryjkowskim i innych "historykach" od 16 do początku 19 wielu
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #46

     
Arheim
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.561
Nr użytkownika: 70.627

 
 
post 11/06/2017, 14:01 Quote Post

Grodzisk tego typu bedzie coraz wiecej czy tego chcecie czy nie,trzeba tylko jeszcze troche poczekac.
user posted image

Dotychczasowa mapa Scytii w dzisiejszej Ukrainie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #47

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.844
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 11/06/2017, 20:22 Quote Post

QUOTE(Arheim @ 11/06/2017, 14:01)
Grodzisk tego typu bedzie coraz wiecej czy tego chcecie czy nie,trzeba tylko jeszcze troche poczekac.
user posted image

Dotychczasowa mapa Scytii w dzisiejszej Ukrainie.
*


O co właściwie chodzi podmiotowi lirycznemu?
 
User is offline  PMMini Profile Post #48

     
carantuhill
 

Bieskidnik
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 5.806
Nr użytkownika: 12.703

WOJCIECH
Stopień akademicki: Utytu³owany:)
Zawód: pathfinder
 
 
post 13/06/2017, 13:16 Quote Post

Ja, ja pse pana smile.gif
Wydaje mi się, że autor jakąś konturową mapę, znalezioną w necie, rzuconą bez źródła, bardzo przypominającą mapę współczesnej Ukrainy z Krymem smile.gif Mapka nie pochodzi z książki Wilsona Ukraińcy, chyba tam widziałem podobną - zaraz na początku, jak Wilson rozwodzi się nad istniejącymi na Ukrainie "teoryjami", o pochodzeniu od Goga i Magoga.

W ogóle ostatnio dużo się szuka na Podkarpaciu i sporo znajduje. Nie tylko szukają archeolodzy, ostatnio jakieś psychole z detektorami rozwalili murek koło cerkwi w Kotani w Beskidzie Niskim.

 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #49

     
antracyt
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 585
Nr użytkownika: 4.698

 
 
post 13/06/2017, 15:38 Quote Post

A może to grodzisko było bazą wypadową na dalsze tereny?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #50

     
wojtek k.
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.644
Nr użytkownika: 47.450

wojciech kempa
 
 
post 13/06/2017, 18:45 Quote Post

QUOTE(antracyt @ 13/06/2017, 15:38)
A może to grodzisko było bazą wypadową na dalsze tereny?


Toć o tym pisałem, ale nikt nie podchwycił wink.gif

Może przypomnę, że rozwój kultury łużyckiej w świetle dotychczasowych ustaleń załamał się wskutek najazdu czy też serii najazdów Scytów, w wyniku których zniszczone zostały jej najważniejsze centra osadnicze - z tym na Wyżynie Głubczyckiej na czele. Nie mniej niż niż kilkadziesiąt grodów łużyckich zostało wówczas puszczonych z dymem, a groty scytyjskich strzał i inne elementy scytyjskiego uzbrojenia znajdywane wśród zwęglonych fragmentów umocnień i spopielonych szkieletów nie pozostawiają wątpliwości, kto owych zniszczeń dokonał.

Co ciekawe, dotąd ślady tego rodzaju zniszczeń znajdowano wyłącznie na zachodzie obszaru występowania kultury łużyckiej, przy czym chodzi zarówno o tereny leżące na północ, jak i na południe od Bramy Morawskiej, a także w samej Bramie Morawskiej. Sięgały one przy tym daleko na północ - po Kujawy i Pałuki. Wniosek wysuwano taki, że najazd / najazdy prowadzono od strony Niziny Węgierskiej, przy czym Scytowie mieli kierować się na północ, plądrując po drodze Morawy, Śląsk (Górny i Dolny aż po Ziemię Lubuską), a także Wyżynę Krakowsko - Częstochowską oraz Wielkopolskę.

Grupa tarnobrzeska uniknęła jakichkolwiek zniszczeń, co stanowiło istotny argument na rzecz tezy, iż Scytowie musieli kierować się od strony Niziny Węgierskiej. Odkrycie grodziska scytyjskiego na Podkarpaciu (istotna będzie tu kwestia datowania) może więc w tej materii sporo namieszać...

 
User is offline  PMMini Profile Post #51

     
antracyt
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 585
Nr użytkownika: 4.698

 
 
post 13/06/2017, 19:20 Quote Post

Już mnie ciekawi co z tego grodziska wyniknie i w ilu procentach jest scytyjskie. Jak na razie to tylko krótkie wiadomości prasowe wygrzebałam.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #52

     
mlukas
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 574
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 14/06/2017, 0:31 Quote Post

Nie chcę deprecjonować odkrycia. Ale weźmy pod uwagę że Uniwersytet Rzeszowski bardzo chciał zapewne zaistnieć w naukowym światku. A do tej pory to chyba niczym szczególnym się nie mógł pochwalić...
I takie sensacje dają sporo punktów do fejmu:) Ja tam archeologiem nie jestem, ale słyszałem że datowanie radiowęglowe to już trochę passe jest? Wart by chyba użyć kilku innych metod by potwierdzić datowanie. Na razie są widełki 300 lat bodajże z tego c pamiętam z artykułu.

Ten post był edytowany przez mlukas: 14/06/2017, 0:32
 
User is offline  PMMini Profile Post #53

     
wojtek k.
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.644
Nr użytkownika: 47.450

wojciech kempa
 
 
post 14/06/2017, 8:42 Quote Post

QUOTE(mlukas @ 14/06/2017, 0:31)
Nie chcę deprecjonować odkrycia. Ale weźmy pod uwagę że Uniwersytet Rzeszowski bardzo chciał zapewne zaistnieć w naukowym światku. A do tej pory to chyba niczym szczególnym się nie mógł pochwalić...
I takie sensacje dają sporo punktów do fejmu:)


Teza, iż odkrycie, że osadnictwo scytyjskie obejmowało dzisiejsze ziemie polskie, jest zdarzeniem bez większego znaczenia, jest co najmniej dyskusyjna. Tego rodzaju złośliwości są po prostu nie na miejscu. Dla historyka jest to bez wątpienia bardzo ważne odkrycie.

QUOTE(mlukas @ 14/06/2017, 0:31)
Ja tam archeologiem nie jestem, ale słyszałem że datowanie radiowęglowe to już trochę passe jest? Wart by chyba użyć kilku innych metod by potwierdzić datowanie. Na razie są widełki 300 lat bodajże z tego c pamiętam z artykułu.


Problem w tym, że nie dysponujemy na dzień dzisiejszy publikacjami naukowymi na ten temat, a jedynie artykułami prasowymi, pisanymi co do zasady przez osoby niekompetentne. Nie ma się więc na razie do czego odnosić. Obecnie wiemy jedynie tyle, że znaleziono grodzisko scytyjskie. Zapewne do tego, by przeprowadzić badania dendrochronologiczne dotyczące jego datowania, a także szereg innych, musimy poczekać. Podejrzewam też, że potrzebne będą środki w formie grantu. Szum medialny ma - jak sądzę - służyć jedynie temu, by osoby decyzyjne, a nie znające się na rzeczy, doszły do wniosku, że warto te środki wyłożyć. Na co osobiście, w przeciwieństwie do kolegi, liczę.
 
User is offline  PMMini Profile Post #54

     
mlukas
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 574
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 14/06/2017, 15:25 Quote Post

Pewnie jest tak jak mówisz. Sorry za tą uwagę,rzeczywiscie chyba robią szum bo chcą zdobyć środki na badania i to nie dziwi. Bo ktoś musi zapłacić.

Ten post był edytowany przez mlukas: 14/06/2017, 15:26
 
User is offline  PMMini Profile Post #55

     
wojtek k.
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.644
Nr użytkownika: 47.450

wojciech kempa
 
 
post 14/06/2017, 23:15 Quote Post

Tadeusz Malinowski w swoim czasie zwrócił uwagę, że na przykład w Kamieńcu w pow. toruńskim gród kultury łużyckiej atakowany był za pomocą militariów scytyjskich, ale także przy użyciu typowych dla kultury łużyckiej kościanych grotów strzał. Następnie podkreślił on, że „podobne zastrzeżenia wysunąć można i w stosunku do znalezisk scytyjskich grotów strzał ze Strzegomia w pow. świdnickim”. Idźmy dalej: „Jeszcze gorzej zaś przedstawia się sprawa z okazami uzyskanymi w trakcie badania schroniska skalnego w Rzędkowicach”. Tam bowiem również napastnicy atakowali zarówno przy użyciu grotów scytyjskich, jak i typowo łużyckich. To tylko niektóre z przykładów, a konkluzja była taka, że „scytyjskie groty strzał musiały być używane przez tę samą stronę walczącą wraz z grocikami strzał typowymi dla ludności kultury łużyckiej”.

Na zakończenie swojego wywodu stwierdził on:

„Nie miałem na celu zwalczania poglądu o najazdach scytyjskich na ziemie polskie za­mieszkałe przez ludność kultury łużyckiej, pragnąłem jedynie wskazać, że militaria scytyjskie mogły się do nas dostać nie tylko drogą najazdu, lecz również i drogą handlu wymiennego.”

Odkrycie grodziska scytyjskiego na Podkarpaciu pozwala jednak zupełnie inaczej zinterpretować fakt, iż te same obiekty ostrzeliwane były zarówno przy użyciu grotów scytyjskich, jak i łużyckich. Otóż najprawdopodobniej w najeździe scytyjskim brali udział, walcząc po stronie Scytów, „tarnobrzeżanie” - jako uznający ich zwierzchnictwo...

Co o tym myślicie? smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #56

     
Arheim
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.561
Nr użytkownika: 70.627

 
 
post 15/06/2017, 9:35 Quote Post

Osadnictwo "scytyjskie" poza Ukraina przez zwolennikow zachowania koczowniczego trybu zycia jest czesto wykluczana z gory,uważaja oni ze koczownicy tylko lupili palili i wracali w dlugą powrotną droge do swej stepowej ojczyzny.S. Bökönyi wskazal jednak że konie w pochowkach roznily sie od koni sprowadzanych przez Celtow i byly podobne do koni typu stepowego. M. Dušek podaje miejscowosci w ktorych takie osadnictwo moglo byc mieszane na Slowacji,sa to osady takie jak Svodov, Sárovce, Levice i wazne cmentarzysko w miejscowosci Chotin z obrządkiem szkieletowo-ciałopalnym gdzie znalezione zostaly groby ludzkie i końskie.
Mozliwe zatem jest ze w strefie stepowej prowadzono bardziej koczowniczy styl zycia a w strefie lesnej bardziej staly,nieco rozniacy sie od opisanych Scytow przez Herodota gdzie grecy utrzymywali mocne kontakty .

Ten post był edytowany przez Arheim: 15/06/2017, 13:59
 
User is offline  PMMini Profile Post #57

     
mlukas
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 574
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 15/06/2017, 12:36 Quote Post

Znowu Chotin...
 
User is offline  PMMini Profile Post #58

     
Arheim
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.561
Nr użytkownika: 70.627

 
 
post 16/06/2017, 13:58 Quote Post

QUOTE
Odkrycie grodziska scytyjskiego na Podkarpaciu pozwala jednak zupełnie inaczej zinterpretować fakt, iż te same obiekty ostrzeliwane były zarówno przy użyciu grotów scytyjskich, jak i łużyckich. Otóż najprawdopodobniej w najeździe scytyjskim brali udział, walcząc po stronie Scytów, „tarnobrzeżanie” - jako uznający ich zwierzchnictwo...


Mogli brac udzial w napadach na solidne grody w Sobiejuchach,Smuszewie ,Jankowie,Kamiencu k.Torunia"tarnobrzezanie" czy Neurowie Herodota,rozrzut stanowisk luzyckich na ktorych zarejestrowano wytwory uznane za "scytyjscie" jest bardzo duzy a grociki z rogu czy kosci moga byc nasladownictwem brazowych trojgraniastych grocików.Byc moze z braku czasu do wytapiania robiono na szybko na takie grociki w Rzadkowicach pod Zawierciem.

Ciekawą oznaką kulturową byly tego czasu kolczyki typu scytyjskiego,a takze ozoby rzédu konskiego czy nawet spodnie ktore dla Grekow i Rzymian byly obce,Celtowie prawdopodobnie przejeli je gdzies w Europie Srodkowej od Scytow?

QUOTE
Znowu Chotin...


Ciekawe jak Scytowie nazywali Gelonos ,ta nazwa jest chyba grecka?
„Są bowiem Gelonowie co do pochodzenia Hellenami, którzy wypędzeni ze swoich punktów handlowych, osiedlili się u Budynów; posługują się bądź scytyjskim, bądź helleńskim językiem”.4.108 (...) „Budynowie nie mówią tym samym językiem, co Gelonowie, a także ich tryb życia nie jest ten sam. […] Hellenowie wprawdzie także Budynów nazywają Gelonami, ale całkiem niesłusznie”.
 
User is offline  PMMini Profile Post #59

4 Strony « < 2 3 4 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2017 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej