Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
18 Strony « < 16 17 18 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Banknot 500 zł
     
poldas372
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 11.739
Nr użytkownika: 19.336

 
 
post 21/01/2021, 11:45 Quote Post

Słuszna uwaga.
Jeszcze Jadwiga Andegaweńska wchodzi w rachubę.
Tylko że...
Młodo się jej zmarło i faktycznie kierowali nią wielmożowie.
Natomiast Bona, to był wredna franca i samodzielnie kierowała polityką.
Ale Jadzia na banknocie 1000 PLN?
A co mi tam, może być.
Może wredny jestem, ale dla mnie liczą się nominały.
A co tam NBP dodatkowo wydrukował, jest drugorzędne.
 
User is offline  PMMini Profile Post #256

     
Sghjwo
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.398
Nr użytkownika: 97.523

 
 
post 21/01/2021, 12:39 Quote Post

QUOTE(Wilczyca24823 @ 21/01/2021, 17:29)
Jadwiga zrobiła więcej dobrego dla Polski. Zresztą jako święta kościoła katolickiego lepiej pasowałaby do linii politycznej naszego rządu.
*


Nie mów tego głośno, bo taki Sasin po mszy w Starachowicach, weźmie na banknot Jadwige K.
 
User is online!  PMMini Profile Post #257

     
Ferdas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.175
Nr użytkownika: 80.281

 
 
post 23/01/2021, 15:57 Quote Post

QUOTE
A tak w ogóle to IMHO błąd popełniono w 1994 r., decydując się na umieszczanie portretów władców a nie, jak wcześniej planowano, miast polskich.


Na początku 1994 to projekty już były gotowe tongue.gif Decyzję podjęto w połowie 1993, po prostu dlatego, że seria "miasta polskie" była fatalnie zaprojektowana i z błędami, nieprzystosowana na rosnącą falę fałszerstw, w dodatku budynek łatwiej sfałszować niż twarz.
Szybko też poprawiono "stare złote" z unowocześnieniem zabezpieczeń.
Prawdopodobna chronologia:
Lipiec 1993 - decyzja NIK miażdżąca serię "miasta polskie", wzywająca do wymiany serii, a także poprawy zabezpieczeń w "starych złotych" (jeszcze na początku lipca w jednym z artykułów w GW seria "Miasta polskie" była oznaczona jako projektowana).
Sierpień 1993 - przeprojektowanie przez Heidricha banknotów od 50k do 2M zł.
Wrzesień 1993 - początek przygotowań Heidricha do serii "Władcy Polski", ustalenie władców i nominałów przy współpracy PAN.
Październik-grudzień 1993 - wstępne projekty banknotów, różniące się od ostatecznych m.in. kształtem liczb i oznakowaniami dla niewidomych i wyglądem rewersów, towarzyszył im projekt okazowy 50 zł z Barbarą Radziwiłłówną (dostępne na stronie NBP).
Listopad 1993 - podpisanie do druku nowych wersji starych złotych.
Styczeń-luty 1994 - przeprojektowanie serii "Władcy Polski" do ostatecznej wersji, plus projekt okazowy 500 zł z królową Jadwigą.
Marzec 1994 - podpisanie banknotów przez prezes NBP Gronkiewicz-Waltz.
Kwiecień-grudzień 1994 - produkcja banknotów w londyńskiej wytwórni De La Rue (była też jedyną wytwórnią z kilku, która zgodziła się wydrukować w ciągu 9 miesięcy).
W tym samym czasie zaczęto bić monety 2 i 5 zł, wedle serii "Miasta polskie" przewidywane jako banknoty.

QUOTE
możnaby dla równowagi dać kobietę


Zaś co do projektu, to żeby nie zaburzać chronologii, to pasowałby Piłsudski, jako że jednak współrządził przez krótki czas z Radą Regencyjną, ewentualnie właśnie Rada Regencyjna, jako symbol zakończenia monarchii w Polsce, banknot o wysokiej wartości z trzema osobami (Lubomirski/Kakowski/Ostrowski) też byłby ciekawą rzeczą i trudny do podrobienia.

Rezygnacja z władców mogłaby być wzorem USA, tam banknotami bez prezydentów USA (odpowiedników królów Polski) jest $10 z Hamiltonem i $100 z Franklinem. Odpowiednikiem Hamiltona, jako twórcy dolara mógłby być Władysław Grabski, a odpowiednikiem Franklina, jako polityka, współtwórcy USA i naukowca - ? (Kościuszko? Paderewski?)

Ten post był edytowany przez Ferdas: 23/01/2021, 15:59
 
User is offline  PMMini Profile Post #258

     
Ferdas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.175
Nr użytkownika: 80.281

 
 
post 10/11/2021, 1:36 Quote Post

Cd.
Ustaliłem, jaki powinien być najprawdopodobniej stosunek wartości banknotów na początku 2007, gdyby się trzymano wcześniejszych proporcji, nie zalano kraju stówami, nawet wtedy, gdy traciły swoją wartość i nie uznawano po latach inflacji dwusetki za nadal z jakiegoś powodu luksusową, co blokowało pięćsetkę.

Liczba banknotów faktyczna w Q1 2007:
10 zł – 104 mln
20 zł – 62 mln
50 zł – 141 mln
100 zł – 462 mln
200 zł – 91 mln
Razem 860 mln banknotów.

Moim zdaniem, na wprowadzenie produkcji 500 zł w 1994 w Londynie i do obiegu w 1995 było faktycznie za wcześnie, gdyż pełniłby funkcję 2 mln, czyli byłby zbyt rzadki, jak napisałem wcześniej, najczęstsze było w tamtym czasie 50 zł.
Możliwość pojawiła się za to po 1998, gdy produkcja banknotów wróciła do PWPW, niedługo po tym już 100 zł stało się najpopularniejsze, po czym doszło do jego miażdżącej nadreprezentacji (sytuacji, w której najpopularniejszy banknot to aż 60% banknotów, nie spotyka się w innych krajach Europy). Więc 500 zł powinna była się pojawić w okolicach 1999–2000.
Prawdopodobny timeline: 1999 – zapowiedź wprowadzenia, czerwiec 2000 – prezentacja projektu, 10 lutego 2001 – wprowadzenie do obiegu.

Przyjąłem, że do Q1 2007 wszystkie dwusetki powinny być w postaci pięćsetek, z kolei ok. 40% stów powinno być w postaci dwusetek. Wtedy otrzymamy następujące proporcje:

10 zł – 104 mln (14%)
20 zł – 62 mln (9%)
50 zł – 141 mln (20%)
100 zł – 277 mln (39%)
200 zł – 92 mln (13%)
500 zł – 36 mln (5%)
Razem 712 mln banknotów.

Do końca lat 10. nominał 200 zł stałby się najpopularniejszy w obiegu, zaś łączna wartość banknotów 500 zł stałaby się wyższa niż tych 100 zł.

Wobec tego aktualnie (Q3 2021) sytuacja powinna wyglądać następująco:

10 zł – 195 mln (8%)
20 zł – 132 mln (5%)
50 zł – 211 mln (9%)
100 zł – 801 mln (35%)
200 zł – 825 mln (36%)
500 zł – 163 mln (7%)

Razem 2,327 mld banknotów wobec 2,945 mld OTL.

Jednocześnie, to i w takim przypadku wprowadzenie banknotu 1000 zł byłoby niezbyt uzasadnione i byłby częstszy nie więcej niż 2 mln zł w latach 1993–1995.

Ten post był edytowany przez Ferdas: 10/11/2021, 10:59
 
User is offline  PMMini Profile Post #259

     
Ferdas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.175
Nr użytkownika: 80.281

 
 
post 14/11/2021, 12:27 Quote Post

Dość dobrym wskaźnikiem dla maksymalnego banknotu są też kursy walut, szczególnie wobec dolara USA i jego maksymalnego banknotu, $100.

10.11.1992: 2 mln zł / 15236 zł/$ = 131,26 $
01.06.1995: 200 zł / 2,36 zł/$ = 84,74 $
10.02.2001 (ATL): 500 zł / 4,12 zł/$ = 121,35 $

Czyli wartości zbliżone. Warto zauważyć, że w latach 1995–2000 nadal była wysoka, dwucyfrowa inflacja, także w kursach walut było widać (dwukrotna strata wartości złotówki), wobec czego dalsze możliwe ograniczanie 200 zł i brak 500 zł nadal wydawało się dość dziwne, i to mimo że na początku lat 2000. obieg bezgotówkowy w naszym kraju nadal był słabo rozwinięty.

Jednocześnie kurs dolara z 2001 jest zbliżony, a nawet wyższy od obecnego (4,05 zł), co nadal wskazuje na brak konieczności banknotu 1000 zł w obecnych czasach.
 
User is offline  PMMini Profile Post #260

     
Biernat
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 405
Nr użytkownika: 98.256

 
 
post 14/11/2021, 20:40 Quote Post

Żadna Jadwiga nie powinna być. Ani na banknocie 500-złotowym, ani na bilonie 5-groszowym. Bo to w gruncie rzeczy żadna istotna postać historyczna, w moim skromnym odczuciu mniej ważna nawet od (symbolicznego) Korybuta Wiśniowieckiego. Żadnej np. władzy politycznej ona nie sprawowała (jeśli to miałoby być jakimś kryterium, bo zdaje się jacyś królowie czy inni tacy są na banknotach). I notabene byłoby dziwne, przedziwne, gdyby ona (ta cała Jadwiga) mogła cokolwiek mieć do powiedzenia i w czymkolwiek. Ona nie była nawet marionetką. Zresztą to dotyczy chyba każdej kobiety jako postaci historycznej. Stąd też żadna nie powinna być nawet na bilonie o nominale 5 groszy. W pewnym sensie nawet sama dyskusja o takich w historii postaciach, nie tylko w tym czy innym temacie, ale w ogóle, jest uwłaczająca dla ludzkiej inteligencji (a kto wie, może też i dla godności).

Ten post był edytowany przez Biernat: 15/11/2021, 15:34
 
User is offline  PMMini Profile Post #261

     
Ferdas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.175
Nr użytkownika: 80.281

 
 
post 17/11/2021, 18:20 Quote Post

Dość ciekawym przykładem jest też USA. Przez długie lata (80., 90., początek i połowa lat 00.) najczęstszym banknotem było u nich $20, nominały $50 i $100 były rzadko stosowane. Pod koniec lat 00. znacząco wzrosła liczba banknotów $100 w obiegu, szybko dorównując w produkcji $20, przy czym liczba $50 nadal została na stosunkowo niskim poziomie, co utrzymuje się do tej pory.
https://www.moneyfactory.gov/resources/productionannual.html

Swoją drogą, to ciekawe, czy jeśli wzrost gotówki się będzie utrzymywał, to czy Amerykanie wprowadzą nowe nominały, np. $200 (którego nie było nigdy, byłoby to też wyrównanie mniej więcej z 200 €) lub $500 (przywrócenie wycofanego w 1969 nominału).
Oczywiście w oszczędnych ilościach, aby ponownie nie pomóc różnego rodzaju mafii, co doprowadziło do wcześniejszego wycofania wysokich nominałów.

Według inflacji $100 miało wartość dzisiejszych $200 w 1991, a wartość dzisiejszych $500 w 1975.

Ten post był edytowany przez Ferdas: 18/11/2021, 16:30
 
User is offline  PMMini Profile Post #262

     
Ferdas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.175
Nr użytkownika: 80.281

 
 
post 17/01/2022, 0:44 Quote Post

A gdyby pomyśleć nad teoretycznie najwcześniejszą możliwą datą wprowadzenia 500 zł do obiegu, to mogło to być na początku 1997, jako że to na przełomie 96/97 500 miało siłę nabywczą 2 mln z przełomu 92/93, oprócz tego znikały stare złote i ryzyko pomyłki z 500 zł z Kościuszką spadało do zera. W takim wypadku pieniądz jest doprojektowywany w 1995, podpisywany przez Hankę na początku 1996, a drukowany w De La Rue do końca 1996. Do 1998 wchodzą 2 serie: AA i AB. Czy ktoś wtedy o tym pomyślał?

Zwróciłem uwagę też na to, że 200 zł miało mocno nowoczesne zabezpieczenia na tamten czas, może też z tych powodów produkcja jeszcze lepiej zabezpieczonych 500 zł była w latach 90. nierealna technologicznie, i też dlatego 200 zł nawet po inflacji było długie lata rzadkie? 200 zł miało oprócz wyjątkowo skomplikowanych wzorów także hologram, jako drugi banknot na świecie (pierwszy był banknot z Kataru, wprowadzony do obiegu… w 1994, rok wcześniej). Niemcy uzupełnili banknoty markowe o hologramy w 1997 (ale co ciekawe tylko 50, 100 i 200 DM, 500 i 1000 DM pozostawały bez hologramów). Jednocześnie, w tym samym czasie na markach pojawił się też eurion, wówczas nowe zabezpieczenie (OTL na polskich złotych pierwotnie nieobecny, pojawiły się dopiero w modernizacjach w 2014), więc ATL 500 zł z zabezpieczeniami typowymi dla 200 zł + eurion pojawiłoby się (po druku w Londynie) właśnie ok. 1997. W tym samym roku eurion dodały też Francja, Holandia, Belgia i Austria do swoich narodowych walut.

Możliwy timeline: projekt przez Heidricha pod koniec 1995 (również Jan III Sobieski, wygląd zewnętrzny ten sam), przeprojektowanie z uwzględnieniem eurionu w 1996, a podpisanie do druku 1 grudnia 1996, drukowanie ponownie za granicą (niekoniecznie w De La Rue, możliwy inny kraj drukujący wtedy banknoty z eurionami, np. Niemcy, w dodatku pod koniec 1996 nasi byli niejako w konflikcie z De La Rue, PWPW starała się przejąć produkcję banknotów 10–200 zł, czym świadczy banknot testowy 400 zł z Zygmuntem III Wazą z grudnia 1996), wprowadzenie do obiegu 1 grudnia 1997. Z uwagi na fakt, że od 2006 produkujemy banknoty euro zawierające euriony, to możliwe, że dopiero w 2006 produkcja banknotów 500 zł przez PWPW mogłaby zostać wznowiona.

Ten post był edytowany przez Ferdas: 17/01/2022, 20:44
 
User is offline  PMMini Profile Post #263

     
Grapeshot
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.562
Nr użytkownika: 79.211

Steven Murphy
Zawód: Marine Engineer
 
 
post 17/01/2022, 3:18 Quote Post

Biernat
CODE
Żadna Jadwiga nie powinna być. Ani na banknocie 500-złotowym, ani na bilonie 5-groszowym. Bo to w gruncie rzeczy żadna istotna postać historyczna, w moim skromnym odczuciu mniej ważna nawet od (symbolicznego) Korybuta Wiśniowieckiego. Żadnej np. władzy politycznej ona nie sprawowała (jeśli to miałoby być jakimś kryterium, bo zdaje się jacyś królowie czy inni tacy są na banknotach). I notabene byłoby dziwne, przedziwne, gdyby ona (ta cała Jadwiga) mogła cokolwiek mieć do powiedzenia i w czymkolwiek. Ona nie była nawet marionetką. Zresztą to dotyczy chyba każdej kobiety jako postaci historycznej. Stąd też żadna nie powinna być nawet na bilonie o nominale 5 groszy. W pewnym sensie nawet sama dyskusja o takich w historii postaciach, nie tylko w tym czy innym temacie, ale w ogóle, jest uwłaczająca dla ludzkiej inteligencji (a kto wie, może też i dla godności).


Jadwiga była królem.

CODE
Jadwiga Andegaweńska – król Polski
Gdy Ludwik zmarł, tron objęła jego córka Jadwiga Andegaweńska. Gdy przybyła z Węgier do Polski, miała zaledwie 10 lat. Niedługo po przyjeździe w 1384 roku została koronowana, za zgodą panów polskich, i przyjęła po ojcu tytuł króla Polski (nie królowej!).


https://www.google.com/search?q=jadwiga+and...chrome&ie=UTF-8
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #264

     
Ferdas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.175
Nr użytkownika: 80.281

 
 
post 10/04/2022, 18:39 Quote Post

Co do timeline’u, to zajrzałem jeszcze raz do artykułów w GW, informacja o planach pojawienia się nitek metalicznych w nowych banknotach z serii „Miasta polskie” była w marcu 1993, zaś w lipcu 1993 pojawiła się informacja o planowanym rozpoczęciu drukowania nowych banknotów przez PWPW, niepotwierdzona przez NBP (podejrzewam, że mogło chodzić o zmodernizowane „stare złote”, „Miasta polskie” były wydrukowane w Monachium i gotowe do początku 1992).
Moim zdaniem, to właśnie w marcu 1993 zapadła decyzja NIK o wstrzymaniu wprowadzania serii „Miasta polskie”, przygotowaniu nowych nominałów i zastąpieniu 2 zł i 5 zł monetami, co starano się w tamtym czasie przykryć (aż do listopada 1994 NBP odmawiał komentarza o nowych banknotach i wszystko trzymał w tajemnicy).
Kontrola zarówno starych, jak i nowych banknotów mogła być właśnie na początku 1993 pod wpływem ostrego wzrostu fałszywych banknotów w obiegu:
1989 – 477 fałszywych banknotów.
1991 – 4000 fałszywych banknotów.
1992 – 35000 fałszywych banknotów.
Wobec tego timeline mógł wyglądać następująco:
Marzec 1993 – decyzja NIK miażdżąca serię „miasta polskie”, wzywająca do wymiany serii, a także poprawy zabezpieczeń w „starych złotych” (jeszcze w marcu w jednym z artykułów w GW seria „Miasta polskie” była oznaczona jako projektowana).
Kwiecień–czerwiec 1993 – przeprojektowanie przez Heidricha banknotów od 50k do 2M zł.
Lipiec 1993 – początek przygotowań Heidricha do serii „Władcy Polski”, ustalenie władców i nominałów przy współpracy PAN.
Sierpień–październik 1993 – wstępne projekty banknotów, różniące się od ostatecznych m.in. kształtem liczb i oznakowaniami dla niewidomych i wyglądem rewersów, towarzyszył im projekt okazowy 50 zł z Barbarą Radziwiłłówną (dostępne na stronie NBP).
Listopad 1993 – podpisanie do druku nowych wersji starych złotych.
Grudzień 1993–luty 1994 – przeprojektowanie serii „Władcy Polski” do ostatecznej wersji, plus projekt okazowy 500 zł z królową Jadwigą.
Marzec 1994 – podpisanie banknotów przez prezes NBP Gronkiewicz-Waltz.
Kwiecień–grudzień 1994 – produkcja banknotów w londyńskiej wytwórni De La Rue (była też jedyną wytwórnią z kilku, która zgodziła się wydrukować w ciągu 9 miesięcy).
W tym samym czasie zaczęto bić monety 2 i 5 zł, wedle serii „Miasta polskie” przewidywane jako banknoty.

Przy okazji, na podstawie starych artykułów z GW planowane daty denominacji w poszczególnych miesiącach:
Wrzesień 1991 → marzec 1992.
Lipiec 1992 → styczeń 1993.
Wrzesień 1992 → odroczenie powyższego terminu.
Styczeń 1993 → styczeń 1994.
Grudzień 1993 → styczeń 1995 (ostateczny).

Widać brak terminów między styczniem a grudniem 1993, co świadczy o zamieszaniu banknotowym toczącym się właśnie w tym czasie.

Można się też pochylić nad nominałem 5M zł, który musiał być zaprojektowany jeszcze przed modernizacją wysokich starych banknotów, jako że dolny nominał nie jest w kolorze czerwonym (cecha nowszych banknotów, nowoczesnych zabezpieczeń też prawdopodobnie brakuje). Obstawiam, że HGW zleciła zaprojektowanie we wrześniu 1992, kiedy został zaniechany planowany termin denominacji, a projekt powstał, wbrew dacie 12 maja 1995 (60. rocznica śmierci Piłsudskiego), w okolicach października–listopada 1992 (Heidrich podał w wywiadzie rok 1994, moim zdaniem błędnie, jako że denominacja była już dopinana na ostatni guzik).

Jeszcze inną ciekawostką jest fakt, że autor serii „Miasta polskie” Waldemar Andrzejewski zmarł… w 1993 (data dzienna nieznana).

Ten post był edytowany przez Ferdas: 10/04/2022, 19:06
 
User is offline  PMMini Profile Post #265

     
Ferdas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.175
Nr użytkownika: 80.281

 
 
post 28/04/2022, 22:39 Quote Post

Edit: przeczytałem wywiad z Heidrichem, w którym stwierdził, że na projektowanie banknotu szły mu 2 miesiące (miesiąc na jedną, miesiąc na drugą stronę), więc stworzenie całej serii w 3 miesiące jednak bardzo nieprawdopodobne, niemal nierealne.
Tak więc wychodzi, że całą serię projektował ok. roku (500 zł z Jadwigą jako próbne + 5 banknotów właściwych), więc projekty powstały przypuszczalnie w następujących miesiącach:
03–04.1993 – 500 zł (Jadwiga)
05–06.1993 – 10 zł (Mieszko I)
07–08.1993 – 20 zł (Bolesław I Chrobry)
09–10.1993 – 50 zł (Kazimierz III Wielki)
11–12.1993 – 100 zł (Władysław II Jagiełło)
01–02.1994 – 200 zł (Zygmunt I Stary)

Lecz jak też wcześniej wiadomo, istniały wstępne, próbne projekty, na których przygotowanie też musiał poświęcić ok. 1 rok (tam projektem próbnym było 50 zł z Barbarą Radziwiłłówną), czyli musiały powstać na przełomie 1991/1992.
Jeśli chodzi o zaznaczone na nich daty, to na nominałach 10–100 zł widnieją daty całkiem późne, z 1994/1995, kiedy to denominacja już wchodziła w życie, lecz na 200 zł widnieje rok 1992, co wskazuje, że w tym roku musiała już istnieć koncepcja i być gotowa hierarchia władców na banknotach.

Założenie: koncepcja powstała już w połowie 1991 (mimo drukowania serii Miasta Polskie), pierwotnie ten projekt miał być zapewne swego rodzaju planem B bądź przygotowanym w dalszej przyszłości. Należy zauważyć, że maksymalnym nominałem był 1 mln zł (100 PLN), co wskazuje, że pierwotnie przygotowano tylko króli do Jagiełły, decyzję o 2 mln podjęto dopiero latem 1992, wobec czego Heidrich doprojektował 200 zł w jednak zupełnie innej szacie graficznej niż niższe banknoty. Na początku 1993 po ostatecznej rezygnacji z Miast Polskich zatwierdzono koncepcję Heidricha, którego też poproszono o modyfikację projektów.

Możliwy timeline pierwotnych wersji projektów:
07–08.1991 – 50 zł (Barbara Radziwiłłówna)
09–10.1991 – 10 zł (Mieszko I)
11–12.1991 – 20 zł (Bolesław I Chrobry)
01–02.1992 – 50 zł (Kazimierz III Wielki)
03–04.1992 – 100 zł (Władysław II Jagiełło)
09–10.1992 – 200 zł (Zygmunt I Stary) – po 2 mln starych zł (przypuszczalnie 07–08.1992)

Nie wiadomo też, ile czasu poświęcił na modernizację starych złotych (z wizualnych zmian to dolny nominał w kolorze czerwonym i zmiana nazwy PRL na RP i dodanie korony do orła w dwóch nominałach z 1989, ale to były moim zdaniem mocno kosmetyczne zmiany, nie wymagające przeprojektowania banknotu, na to mógł pójść jedynie jakiś miesiąc).

Ten post był edytowany przez Ferdas: 28/04/2022, 22:41
 
User is offline  PMMini Profile Post #266

18 Strony « < 16 17 18 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2021 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej