Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony < 1 2 3 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Serboluzyczanie: wymierający lud słowiański
     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.756
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 16/07/2018, 15:26 Quote Post

QUOTE(mlukas @ 16/07/2018, 8:41)
Podobno ich wysiedlili z Niemcami. Ale gdzie czytałem to nie pamiętam.


Jacyś autochtoni w tych powiatach zostali wg. danych Kosińskiego (ze spisu z 1950 roku).

Ale czy to byli Niemcy (którym pozwolono zostać), Łużyczanie czy jacyś miejscowi Polacy?
 
User is offline  PMMini Profile Post #31

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.756
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 17/07/2018, 1:57 Quote Post

QUOTE(mlukas @ 16/07/2018, 8:41)
Podobno ich wysiedlili z Niemcami. Ale gdzie czytałem to nie pamiętam.


Chyba jednak nie, skoro na obszarze 8 powiatów zaznaczonych na mapie niżej kolorem czerwonym (powiaty: gubiński, krośnieński, żarski, żagański, zgorzelecki, bolesławiecki, lubański, lwówecki) było wg. spisu ludności z 1950 roku aż 8316 lokalnych autochtonów (licząc tylko tych, którzy mieszkali w tym samym powiecie w sierpniu 1939 i w 1950 - z kolumny 4 w tabelach Kosińskiego):

http://rcin.org.pl/Content/33932/WA51_5048...tacja-Geogr.pdf

user posted image

Powiat - autochtoni

Gubin - 487
Krosno Od. - 202
Żary - 574
Żagań - 1342
Zgorzelec - 1465
Bolesławiec - 621
Lubań - 1605
Lwówek Śl. - 2020

Razem - 8316

W spisie z 2011 roku odnotowano identyfikacje łużyckie ale tylko w liczbie ok. 100 osób (str. 134):

https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinforma...wo-etniczna.pdf

Z kolei wg. angielskiej wikipedii, w Polsce obecnie mieszka ok. 1000 Łużyczan (nie podają źródła).

Ten post był edytowany przez Domen: 17/07/2018, 2:17
 
User is offline  PMMini Profile Post #32

     
Ferdas
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 544
Nr użytkownika: 80.281

 
 
post 18/07/2018, 16:34 Quote Post

W rosyjskiej Wikipedii znalazła się informacja, że w latach 30. na wschód od Nysy Łużyckiej znajdowały się tylko 2 domy łużyckie w Łęknicy. Jaki był ich los po wojnie, nie wiem.

Wie ktoś może coś o autochtonach (Niemcach) w Sudetach i w Kołobrzegu? Skąd ich tyle tam było jeszcze w latach 50?
To sprawa dla mnie nowa, tym bardziej, że jedna z cioci krótko po wojnie mieszkała w Karpaczu.

Ten post był edytowany przez Ferdas: 18/07/2018, 16:52
 
User is offline  PMMini Profile Post #33

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.756
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 18/07/2018, 18:26 Quote Post

QUOTE(Ferdas @ 18/07/2018, 16:34)
Wie ktoś może coś o autochtonach (Niemcach) w Sudetach i w Kołobrzegu?


To byli chyba Polacy, którzy tam wyemigrowali w XIX wieku i w pierwszej połowie XX.

Status autochtona zależał od miejsca zamieszkania 31.08.1939 a nie korzeni rodziny.

Ten post był edytowany przez Domen: 18/07/2018, 18:27
 
User is offline  PMMini Profile Post #34

     
Ferdas
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 544
Nr użytkownika: 80.281

 
 
post 18/07/2018, 18:37 Quote Post

Serio byłoby tam tyle Polaków?
Spisy ludności sprzed wojny wskazują na max 1% Polaków.
 
User is offline  PMMini Profile Post #35

     
mlukas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.046
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 18/07/2018, 18:55 Quote Post

QUOTE(Domen @ 18/07/2018, 18:26)
QUOTE(Ferdas @ 18/07/2018, 16:34)
Wie ktoś może coś o autochtonach (Niemcach) w Sudetach i w Kołobrzegu?


To byli chyba Polacy, którzy tam wyemigrowali w XIX wieku i w pierwszej połowie XX.

Status autochtona zależał od miejsca zamieszkania 31.08.1939 a nie korzeni rodziny.
*


Bzdury. Na Dolnym Sląsku, głównie w rejonie Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Kłodzka, zostawiono czasowo tzw. niemieckich specjalistów (głównie do pracy w kopalniach i niektórych fabrykach) żeby zachować ciągłość produkcji. Znana sprawa, wystarczy poszukać. Ale już na początku lat '50 prawie wszystkich się pozbyto bo pojawili się Polacy którzy mogli ich już zastąpić.

QUOTE
Chyba jednak nie, skoro na obszarze 8 powiatów zaznaczonych na mapie niżej kolorem czerwonym (powiaty: gubiński, krośnieński, żarski, żagański, zgorzelecki, bolesławiecki, lubański, lwówecki) było wg. spisu ludności z 1950 roku aż 8316 lokalnych autochtonów (licząc tylko tych, którzy mieszkali w tym samym powiecie w sierpniu 1939 i w 1950 - z kolumny 4 w tabelach Kosińskiego):



I zresztą jak widzisz na mapie o wiele więcej autochtonów zostało w Sudetach właśnie. Przy Nysie Łużyckiej zaś najmniej. Więc nie wiem czemu napisałeś AŻ 8316 autochtonów:)

Ten post był edytowany przez mlukas: 18/07/2018, 19:05
 
User is online!  PMMini Profile Post #36

     
mlukas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.046
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 18/07/2018, 20:08 Quote Post

Skany z "Wysiedlenia, wypędzenia i ucieczki, 1939-1959. Atlas ziem Polski" (2008)

user posted image

user posted image

user posted image
user posted image
user posted image

 
User is online!  PMMini Profile Post #37

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.756
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 19/07/2018, 0:11 Quote Post

QUOTE(mlukas @ 18/07/2018, 18:55)
Bzdury.


Co do Koszalina - pomyliłem z Kołobrzegiem (to tam - a nie w Koszalinie - było wg. spisu z 1910 kilka procent ludności polskiej). Natomiast na Dolnym Śląsku wg. spisu z 1905 było 62.565 polskojęzycznych i 12.298 dwujęzycznych (razem 74.863, ok. 3% ludności). Dla roku 1900 Piotr Eberhardt podaje 61.600 polskojęzycznych (nie licząc dwujęzycznych). We Wrocławiu wg. spisu z 1910 było ok. 4% Polaków.

O tych pozostawionych Niemcach specjalistach w Sudetach wiedziałem, ale to nie zmienia faktu, że jacyś Polacy też tam byli.

QUOTE(mlukas @ 18/07/2018, 18:55)
Więc nie wiem czemu napisałeś AŻ 8316 autochtonów


Bo po prostu spodziewałem się tam mniejszej liczby, maksymalnie 2000. smile.gif

QUOTE(mlukas @ 18/07/2018, 18:55)
Ale już na początku lat '50 prawie wszystkich się pozbyto


Zgadza się. W latach 1956 - 1959 w ramach akcji "łączenia rodzin" wyjechało do Niemiec z województw wrocławskiego i zielonogórskiego 60 tysięcy ludzi, a z trzech województw pomorskich (koszalińskie, szczecińskie, gdańskie) dalsze 50 tysięcy ludzi. To raczej byli etniczni Niemcy, bo na Dolnym Śląsku i Pomorzu Zachodnim nie było żadnych Kaszubów czy Ślązaków. Razem z tych pięciu województw wyjechało w tych latach 110 tysięcy Niemców i to była prawie połowa całej emigracji do Niemiec z Polski w latach 1956 - 1959.

==========================

Tu są dane na temat integracji różnych grup (np. w Opolu w 1959 roku aż 56% wszystkich małżeństw, w których choć jeden z nupturientów miał pochodzenie napływowe, stanowiły małżeństwa mieszane Polaków napływowych ze śląskimi autochtonami):

https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/1...9%2C%201962.pdf

Czyli wbrew temu co kiedyś pisałeś w innym temacie, relacje między autochtonami a ludnością napływową (chyba zwłaszcza z Kresowiakami) były na tyle dobre, że szybko doszło do zawierania licznych związków małżeńskich między obiema grupami.

Na Mazurach w latach 1949-1966 małżeństwa mieszane stanowiły ok. 26% małżeństw (wg. Kasprzyckiego 2014), przy czym w 93% wszystkich przypadków małżeństw mieszanych, dochodziło do konwersji nupturienta będącego Mazurem na katolicyzm. Obecnie w woj. warmińsko-mazurskim mieszka 5-10 tysięcy Mazurów protestantów - ale potomków Mazurów, którzy przeszli na katolicyzm w wyniku tych małżeństw mieszanych albo spontanicznie, może być drugie tyle lub więcej. Do tego oczywiście dochodzą katoliccy od zawsze Warmiacy.

Po wojnie wróciło też do Polski 57,516 Polaków z Zagłębia Ruhry i z innych obszarów Niemiec w obecnych granicach. To byli gł. Ślązacy (i inni Polacy "pruscy"), którzy na dzień 31.08.1939 mieli obywatelstwo niemieckie a po 1945 wrócili do Polski.

Na Ziemiach Odzyskanych był też wysoki współczynnik przyrostu naturalnego w porównaniu do reszty kraju. W ciągu paru dekad po spisie 1950 roku urodziło się wiele dzieci ze związków między autochtonami oraz mieszanych (autochton + napływowy).

W roku 1950 ludność Polski liczyła 25 mln osób, w 1990 – 38.2 mln, co oznacza wzrost o 52%. W roku 1950 na Górnym Śląsku (województwo opolskie + śląska część województwa katowickiego) mieszkało 2.7 mln, a w roku 1990 na tym samym obszarze – 4.7 mln, co daje nam tutaj wzrost ludności o ok. 74% - czyli zaludnienie Górnego Śląska wzrosło znacznie bardziej niż całego kraju.

Ten post był edytowany przez Domen: 19/07/2018, 8:01
 
User is offline  PMMini Profile Post #38

     
mlukas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.046
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post 19/07/2018, 10:15 Quote Post

W przypadku przemysłowej cześci Śląska wpływ poza przyrostem miała też emigracja z innych regionów do pracy. Ale przyrost był na Ziemiach Zachodnich rzeczywiścieę duży, bo struktura wieku repatriantów była "pionierska".

Ten post był edytowany przez mlukas: 19/07/2018, 10:15
 
User is online!  PMMini Profile Post #39

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.756
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 30/08/2018, 13:22 Quote Post

Łużyczanie w Rejencji Frankfurckiej (bez powiatu Krosno Od.) lata 1843-61:

https://i.imgur.com/KKVO5L0.png

user posted image

Najdziwniejsze są różnice między liczbami dla Sorau z 1858 a tymi z 1861.

W 1858 liczono 10,116 Wendów w powiecie Żary a w roku 1861 tylko 203. confused1.gif

=====

Powyższe dane są z R. Boeckh "Der Deutschen Volkszahl und Sprachgebiet...".
 
User is offline  PMMini Profile Post #40

     
bartoszb
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.676
Nr użytkownika: 44.299

 
 
post 30/08/2018, 17:54 Quote Post

A Lubben? Zupełnie jakby przyszli i poszli.
 
User is offline  PMMini Profile Post #41

     
Lugal
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 648
Nr użytkownika: 58.985

Marcin
Stopień akademicki: magister
 
 
post 3/09/2018, 9:29 Quote Post

QUOTE(Domen @ 30/08/2018, 14:22)
Łużyczanie w Rejencji Frankfurckiej (bez powiatu Krosno Od.) lata 1843-61:

https://i.imgur.com/KKVO5L0.png

user posted image

Najdziwniejsze są różnice między liczbami dla Sorau z 1858 a tymi z 1861.

W 1858 liczono 10,116 Wendów w powiecie Żary a w roku 1861 tylko 203. confused1.gif

=====

Powyższe dane są z R. Boeckh "Der Deutschen Volkszahl und Sprachgebiet...".
*


Te rozbieżności może wynikają z faktu stosowania odmiennych kryteriów przynależności etnicznej w poszczególnych badaniach? W jednym mogli za ktyterium przynależności do Wendów/Serbołużyczan przyjąć pochodzenie od słowiańskich przodków, w innym za podstawę do uznania odrębności przyjąć wyłącznie posługiwanie się językiem łużyckim.

Ten post był edytowany przez Lugal: 3/09/2018, 9:31
 
User is offline  PMMini Profile Post #42

3 Strony < 1 2 3 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej