Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Pułki tatarskie-"ułańskie" w armii saskiej 1733-64, Geneza, działania et oporządzenie
     
Skrzetuski
 

Generalny Inspektor Jazdy Polskiej
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.694
Nr użytkownika: 58.568

Jakub Witczak
Zawód: Prawnik
 
 
post 20/05/2012, 20:18 Quote Post

Czołem!

QUOTE
W powyższym cytacie jest mowa o dwóch pułkach ułańskich istniejących w przeddzień Wojny Siedmioletniej, zaś w linku są 3: Wilczewskiego, Rudnickiego (Rutonitzkiego) i Wilczewskiego.
Czy Ktoś mógłby to sprostować, wyjaśnić?


A to nie było tak, że w momencie wybuchu wojny były trzy pułki, ale później (od roku 1757) w walkach brały udział dwa - Bronikowskiego i Rudnickiego?

QUOTE
Gdzie, już w Polsce, stacjonowały owe pułki ułanów po 1763 roku?


Gwoli ścisłości - sejm konwokacyjny wezwał je w 1764 r. Zdaniem Wielhorskiego do RON wróciło pięć pułków, a Maciej Trąbski w książce o pułkach przedniej straży pisze o czterech:

"Dwa z nich zostały wówczas przyjęte do służby jako jednostki przyboczne monarchy - pułki milicji nadwornej JKM: polski płk. Józefa Chojeckiego i tatarski płk. Achmeda Skirmotta, a kolejne dwa tatarskie weszły w skład wojska litewskiego: płk. Józefa Bielaka i płk. Aleksandra Mustafy Koryckiego".

Z mojej własnej wiedzy wynika, że pułk Bielaka posłużył do sformowania 4. pułku, natomiast Koryckiego do 5. pułku.

Ten post był edytowany przez Skrzetuski: 21/05/2012, 18:20
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
Hetman Różyński
 

Sasko-Warmiński Patriota
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 577
Nr użytkownika: 70.229

Grzegorz Szymborski
Stopień akademicki: Student WPiA UW
Zawód: Gemein gwardii
 
 
post 20/05/2012, 20:34 Quote Post

Witam
QUOTE
A to nie było tak, że w momencie wybuchu wojny były trzy pułki, ale później (od roku 1757) w walkach brały udział dwa - Bronikowskiego i Rudnickiego?

Aj, dwukrotnie podałem te samo nazwisko. Przypadkiem, przepraszam.
Na te stronce są trzy: http://vial.jean.free.fr/new_npi/revues_np...8_saxon_uhl.htm
Tak, wiem, że Wilczewski pozostał w Polsce. Ale kto to jest ten Renard?
QUOTE
Gwoli ścisłości - sejm konwokacyjny wezwał je w 1764 r. Zdaniem Wielhorskiego do RON wróciło pięć pułków, a Maciej Trąbski w książce o pułkach przedniej straży pisze o czterech:

Zaraz zaraz- skąd 4 lub 5, jeżeli mowa o 2 albo 3? Jesteś pewien, że chodzi tylko o ułanów? Na żołdzie saskim był jeszcze pułk karabinierów i 3 pułki szwoleżerów. One też powróciły do Polski po 1763.
http://wargaming.pl/forum/index.php?topic=554.0
Pozdrawiam

Ten post był edytowany przez Hetman Różyński: 20/05/2012, 20:49
 
User is offline  PMMini Profile Post #17

     
bachmat66
 

vaquero
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.948
Nr użytkownika: 7.402

Dario TW
Stopień akademicki: Juris Doctor
Zawód: wolny
 
 
post 21/05/2012, 5:52 Quote Post

Salve
QUOTE(Skrzetuski @ 20/05/2012, 14:18)
Czołem!

QUOTE
W powyższym cytacie jest mowa o dwóch pułkach ułańskich istniejących w przeddzień Wojny Siedmioletniej, zaś w linku są 3: Wilczewskiego, Rudnickiego (Rutonitzkiego) i Wilczewskiego.
Czy Ktoś mógłby to sprostować, wyjaśnić?


A to nie było tak, że w momencie wybuchu wojny były trzy pułki, ale później (od roku 1757) w walkach brały udział dwa - Bronikowskiego i Rudnickiego?

QUOTE
Gdzie, już w Polsce, stacjonowały owe pułki ułanów po 1763 roku?


Gwoli ścisłości - sejm konwokacyjny wezwał je w 1764 r. Zdaniem Wielhorskiego do RON wróciło pięć pułków, a Maciej Trąbski w książce o pułkach przedniej straży pisze o czterech:

"Dwa z nich zostały wówczas przyjęte do służby jako jednostki przyboczne monarchy - pułki milicji nadwornej JKM; polski płk. Józefa Chojeckiego i tatarski płk. Achmeda Skirmotta, a kolejne dwa tatarskie weszły w skład wojska litewskiego: płk. Józefa Bielaka i płk. Aleksandra Mustafy Koryckiego".
[...]
*



W sposob jaki wasc piszesz, za mosci Trabskim, to wynika ze mamy 5 pulkow:
- pułk milicji nadwornej JKM
- polski płk. Józefa Chojeckiego
- tatarski płk. Achmeda Skirmotta
- płk. Józefa Bielaka
- płk. Aleksandra Mustafy Koryckiego
moze blad w interpunkcji, winien byc ':' zamaist ';'?

A tutaj, Projekt wojna 7-letnia, mamy opis, z bledami w imionach i w rekonstrukcji mundurow etc, ale z potezna bibliografia:

Graf Renard - http://www.kronoskaf.com/syw/index.php?tit..._Renard_Uhlanen
Graf Rudnicki - http://www.kronoskaf.com/syw/index.php?tit...udnicki_Uhlanen

QUOTE
Tutaj znalazłem ciekawą stronkę o Lipkach:
http://tataria.eu/index.php/artykuy-i-list...h-dowodcow.html

bardzo interesujacy artykul - przedni kawalek historii lokalnej i tatarskiej.

ps
A czy w ksiazce mosciTrabskiego jest poruszana kwestia remontow konskich, rzedow konskich, oraz opis treningu wierzchowcow Pulkow Strazy Przedniej? Z gory dziekuje za odpowiedz...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #18

     
Skrzetuski
 

Generalny Inspektor Jazdy Polskiej
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.694
Nr użytkownika: 58.568

Jakub Witczak
Zawód: Prawnik
 
 
post 21/05/2012, 18:20 Quote Post

Czołem!

QUOTE
Ale kto to jest ten Renard?


A może ten Renard był następcą na stanowisku dowódcy pułku, które wcześniej piastował Broninowsky/Bronikowski? Bronikowski mógł nim dowodzić do momentu wybuchu wojny siedmioletniej, a podczas walk, czyli od 1757 r. dowodził ten Renard? To tylko moje domysły.

QUOTE
Zaraz zaraz- skąd 4 lub 5, jeżeli mowa o 2 albo 3? Jesteś pewien, że chodzi tylko o ułanów?


Trąbski pisze tak - w latach 1744-1745 było 6 pułków ułańskich w sile 5400 szabel, po zakończeniu wojen śląskich były trzy (Bronikowskiego, Wilczewskiego i Rudnickiego wychodzi na to), jednak podczas wojny siedmioletniej zwiększono ich liczbę do czterech. Czyli mamy te cztery pułki ułańskie, które wróciły do Rzeczypospolitej.

QUOTE
Na żołdzie saskim był jeszcze pułk karabinierów i 3 pułki szwoleżerów.


Nie trzy, lecz cztery, gdyż ten ostatni został sformowany podczas wojen śląskich. Co do pozostałych trzech pułków szwoleżerów - w linku podane jest, że Prinz Albrecht został utworzony dopiero w 1745 r., podczas gdy Trąbski twierdzi, że wszystkie trzy zostały zostały sformowane w latach 1733-1735 do walki ze zwolennikami Leszczyńskiego (według linku tylko strzelcy konni, a więc późniejszy Chevauxlegeresregiment Prinz Karl, a także Graf Brühl brali udział w walkach z konfederatami).

QUOTE
One też powróciły do Polski po 1763.


Pułki szwoleżerów wróciły do Rzeczypospolitej? Trąbski pisze, że od 1764 r. lekką jazdę w Saksonii tworzyły właśnie wspomniane pułki szwoleżerów - tyle że dwa, bo dwa pozostałe zostały przeformowane na dragonów.

QUOTE
W sposob jaki wasc piszesz, za mosci Trabskim, to wynika ze mamy 5 pulkow:
- pułk milicji nadwornej JKM
- polski płk. Józefa Chojeckiego
- tatarski płk. Achmeda Skirmotta
- płk. Józefa Bielaka
- płk. Aleksandra Mustafy Koryckiego
moze blad w interpunkcji, winien byc ':' zamaist ';'?


Dokładnie, popełniłem błąd, dzięki za uwagę. smile.gif Zaraz poprawię. Pułki milicji nadwornej JKM to pułki Chojeckiego i Skirmotta.

QUOTE
A czy w ksiazce mosciTrabskiego jest poruszana kwestia remontow konskich, rzedow konskich, oraz opis treningu wierzchowcow Pulkow Strazy Przedniej? Z gory dziekuje za odpowiedz...


Jest krótki opis nauki jazdy konnej, opis oporządzenia na dwóch stronach, o koniach jest mały podrozdział (na 2,5 strony), gdzie można znaleźć informację, że konie kupowano na Wołyniu (od 200 do 500 złotych polskich), a także co robiono, by złagodzić charakter konia, który nie pozwalał założyć sobie siodła. Gdy już stawał się w miarę posłuszny, to prowadzano go na lince po menażu, początkowo luzem, a później z kulbaką obciążoną workiem z piaskiem. Dla waćpana raczej nic nowego. smile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #19

     
Skrzetuski
 

Generalny Inspektor Jazdy Polskiej
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.694
Nr użytkownika: 58.568

Jakub Witczak
Zawód: Prawnik
 
 
post 9/01/2013, 11:14 Quote Post

Czołem!

QUOTE(bachmat66 @ 29/01/2010, 19:31)
czolem,
zapraszam do dyskusji o genezie formacji potocznie zwanej 'Ulanami'.

Pozwole sobie przytoczyc fragmetn tekstu z wikiepdii ktory pomoglem napisac :
Jazda ta tradycjami wywodzi się od Mongołów i Tatarów, u których oghłan albo ułan oznaczał młodzieńca, junaka. Według Piotra Borawskiego słowo ułan było też tytułem przysługującego arystokracji. Arystokracja spokrewniona z rodem Czingis-chana nosiła tytuł Sołtan. Od końca XIV w. przedstawiciele owych rodów arystokratycznych osiedlali się w Wielkim Księstwie Litewskim, często zachowując tenże tytuł (zobacz Tatarzy w Polsce). Jedna z gałęzi rodu Assańczukowiczów przekształciła ten tytuł w nazwisko – Ułan. Pułk Aleksandra Ułana (8 chorągwi) stanął po stronie Augusta II w czasie wojny domowej 1715-1716, w nagrodę za wierność w 1717 monarcha przeniósł pułk ze służby koronnej na żołd w armii saskiej. Po śmierci Ułana dowódcą pułku został Czymbaj Murza Rudnicki a później Józef Bielak, ale pułk nazywano nadal wojskiem ułanowy. Podczas wojny o austriacką sukcesję (1740-1748) i podczas wojny siedmioletniej (1756-1763) wszystkie pułki jazdy tatarskiej, złożone z tatarskich mieszkańców Wielkiego Księstwa Litewskiego uzbrojonych w lance, szable oraz krótką broń palną, zaczęto nazywać ułanami.
*



W artykule Marka Grzegorza Zielińskiego "Chełmno na tle miast województwa chełmińskiego w okresie wojny północnej" jest taki oto cytat odnośnie Tatarów Dobrosołowskiego: "i uderzywszy na Szwedów na straży stojących, siedemnastu wycięli, a czterech żywcem wzięli, straciwszy rotmistrza, ułana dobrego barzo żołnierza i kilku towarzystwa". Przypis: "Lubomirski, Relacya kampaniey Imci Pana kasztelana krakowskiego hetmana wielkiego koronnego z sejmu lubelskiego do obozu".
Ciekaw jestem, czy już na początku XVIII w. używano wyrazu "ułan" na określenie żołnierza odpowiedniej formacji...?
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
bachmat66
 

vaquero
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.948
Nr użytkownika: 7.402

Dario TW
Stopień akademicki: Juris Doctor
Zawód: wolny
 
 
post 14/01/2013, 20:26 Quote Post

QUOTE(Skrzetuski @ 9/01/2013, 5:14)
Czołem!

QUOTE(bachmat66 @ 29/01/2010, 19:31)
czolem,
zapraszam do dyskusji o genezie formacji potocznie zwanej 'Ulanami'.

Pozwole sobie przytoczyc fragmetn tekstu z wikiepdii ktory pomoglem napisac :
Jazda ta tradycjami wywodzi się od Mongołów i Tatarów, u których oghłan albo ułan oznaczał młodzieńca, junaka. Według Piotra Borawskiego słowo ułan było też tytułem przysługującego arystokracji. Arystokracja spokrewniona z rodem Czingis-chana nosiła tytuł Sołtan. Od końca XIV w. przedstawiciele owych rodów arystokratycznych osiedlali się w Wielkim Księstwie Litewskim, często zachowując tenże tytuł (zobacz Tatarzy w Polsce). Jedna z gałęzi rodu Assańczukowiczów przekształciła ten tytuł w nazwisko – Ułan. Pułk Aleksandra Ułana (8 chorągwi) stanął po stronie Augusta II w czasie wojny domowej 1715-1716, w nagrodę za wierność w 1717 monarcha przeniósł pułk ze służby koronnej na żołd w armii saskiej. Po śmierci Ułana dowódcą pułku został Czymbaj Murza Rudnicki a później Józef Bielak, ale pułk nazywano nadal wojskiem ułanowy. Podczas wojny o austriacką sukcesję (1740-1748) i podczas wojny siedmioletniej (1756-1763) wszystkie pułki jazdy tatarskiej, złożone z tatarskich mieszkańców Wielkiego Księstwa Litewskiego uzbrojonych w lance, szable oraz krótką broń palną, zaczęto nazywać ułanami.
*



W artykule Marka Grzegorza Zielińskiego "Chełmno na tle miast województwa chełmińskiego w okresie wojny północnej" jest taki oto cytat odnośnie Tatarów Dobrosołowskiego: "i uderzywszy na Szwedów na straży stojących, siedemnastu wycięli, a czterech żywcem wzięli, straciwszy rotmistrza, ułana dobrego barzo żołnierza i kilku towarzystwa". Przypis: "Lubomirski, Relacya kampaniey Imci Pana kasztelana krakowskiego hetmana wielkiego koronnego z sejmu lubelskiego do obozu".
Ciekaw jestem, czy już na początku XVIII w. używano wyrazu "ułan" na określenie żołnierza odpowiedniej formacji...?
*



Salve,
ciekawa informacja - chyba juz w XVI wieku u nas ulanami zwano oficerow choragwi tatarskich, rozumiem to jako forma wywyzszenia arystokracji tatarskiej wsrod zolnierzy choragwi tatarskiej (mowa o Tatarach Litewskich oczywiscie, nie Lipkach etc) jako ze sam tytul byl stary i w uzyciu, np w Imperium Osmanskim Sipahi oglan (turecka forma pisania 'ulan') byl osobistym gwardzista sultanskim, wsrod gwardii konnej sultanskiej. Ale trzeba dalej szukac po zrodlach - smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #21

2 Strony < 1 2 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej