Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
6 Strony « < 4 5 6 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Korelacja genów z geografią i językiem
     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.358
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 12/09/2016, 13:54 Quote Post

Arheim,

Każda mutacja na Y-DNA powstaje u jednej osoby, a nie u całej grupy naraz. Pierwszy gość z Z93 żył dużo wcześniej niż inwazja Ariów na Indie i dopiero część spośród jego potomków wkroczyła do Indii (a konkretnie to głównie osoby z mutacją L657, pochodzącą od Z93). Mutacje na Y-DNA pojawiają się zupełnie spontanicznie i następnie są przekazywane z ojca na syna. Szansa na dwukrotne pojawienie się takiej samej mutacji u dwóch osób jest bliska zeru (jak jeden do tysięcy miliardów, coś w tym stylu). Dlatego wiemy, że każdy nosiciel Z93 ma wspólnego przodka, pierwszego Z93 (możesz mu nadać imię jeśli chcesz).

Drzewo haplogrup Y-DNA to po prostu drzewo genealogiczne w skali makro.

QUOTE
Wiec R1b dużo wczesniej przed Indoeuropejczykami sie rozdzieliło.


"Rozdzieliło się" w takim samym sensie jak rozdzielają się synowie tego samego ojca albo kuzyni pochodzący od tego samego przodka po mieczu. To pojęcie nie oznacza, że rozeszli się po świecie i przestali utrzymywać ze sobą kontakty. Kopalne DNA wskazuje, że aż do końca neolitu głównym obszarem zamieszkiwania przez zarówno osoby z R1a jak też osoby z R1b były europejska oraz środkowoazjatycka części Rosji (na północy aż do Karelii, a na wschodzie aż do cmentarzyska Lokomotiw nad Bajkałem koło Irkucka - gdzie ostatnio odkryto dwie wczesnoneolityczne próbki R1a w populacji zdominowanej liczebnie przez haplogrupę Q).

Kopalne DNA wskazuje na to, że głównym matecznikiem R1 pozostawała przez cały tamten okres czasu Rosja.

Owszem jakieś pojedyncze linie R1 mogły sobie zawędrować daleko od matecznika już w epoce kamienia (chociażby mogło to dotyczyć R1b-V88, którego potomkowie zawędrowali aż do Iberii, a nawet nad jezioro Czad w Afryce - gdzie obecnie, w 2016 roku n.e., jest ich najwięcej). Ale większość zamieszkiwała okolice stepu euroazjatyckiego aż do przełomu neolitu i epoki brązu, dopiero wówczas rozpoczynając swoje wielkie migracje.
 
User is offline  PMMini Profile Post #76

     
kmat
 

Podkarpacki Rabator
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.221
Nr użytkownika: 40.110

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 12/09/2016, 18:15 Quote Post

Matbir
CODE
Jeśli mówimy o tolerancji laktozy zapewne ten gen pojawił się w populacji spożywającej mleko i pochodne, bo tylko w takim środowisku daje on zwiększony potencjał reprodukcyjny osobnikowi tolerującemu laktozę.

Nie pojawił a upowszechnił. Pojawić się mógł gdziekolwiek.

Domen
CODE
Za to pasterze ze stepów Rosji pili mleko i wytwarzali sery i twarogi (oraz chyba też zsiadłe mleko), ale nie posiadali wrodzonej tolerancji laktozy w wieku dorosłym (jak dowodzi badanie próbek DNA z kultury grobów jamowych).

Chyba nawet za bardzo nie musieli. Kwaszenie mleka, produkcja serów, etc. mocno przecież redukują zawartość laktozy.
 
User is offline  PMMini Profile Post #77

     
ambron
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 697
Nr użytkownika: 99.857

 
 
post 12/09/2016, 19:51 Quote Post

Jak wyżej pisałem: do tej koncepcji nie pasuje trochę kierunek upowszechnienia tolerancji przez dorosłych laktozy - największy u Basków, średni u Polaków a najniższy u Azjatów. Gdyby ta mutacja w genie laktazy rozchodziła się ze stepów ku Europie - powinno być odwrotnie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #78

     
asceta
 

uczestnik krucjaty
******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.283
Nr użytkownika: 15.122

Zawód: prawnik
 
 
post 12/09/2016, 21:48 Quote Post

QUOTE(ambron @ 12/09/2016, 19:51)
Jak wyżej pisałem: do tej koncepcji nie pasuje trochę kierunek upowszechnienia tolerancji przez dorosłych laktozy - największy u Basków, średni u Polaków a najniższy u Azjatów. Gdyby ta mutacja w genie laktazy rozchodziła się ze stepów ku Europie - powinno być odwrotnie.
*



To nie jest kierunek upowszechniania tylko częstość występowania.
 
User is offline  PMMini Profile Post #79

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.358
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 12/09/2016, 23:39 Quote Post

Zbliża się publikacja na temat mezolitycznego i neolitycznego DNA z Europy Wschodniej, ale na zachód od Rosji:

http://eurogenes.blogspot.com/2016/09/ashg...bstracts_8.html

Davidski (który już chyba zna wyniki badań, tylko nie może ich ujawnić) napisał:

QUOTE
Well, I reckon your jaw will hit the floor when you see what was in Eastern Europe west of Russia just prior to the Indo-European expansion. But there's no point continuing this discussion now.


Davidski napisał:

QUOTE
QUOTE
BTW do you have any news of the Baltic aDNA? and what is your expectations?

The results have met my expectations.


Ten post był edytowany przez Domen: 12/09/2016, 23:44
 
User is offline  PMMini Profile Post #80

     
ambron
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 697
Nr użytkownika: 99.857

 
 
post 13/09/2016, 7:13 Quote Post

Asceto, ale malejąca częstość występowania wskazuje pewien kierunek.

Domen, no to trzymaj rękę na pulsie i linkuj od razu. A Ty jak obstawiasz?
 
User is offline  PMMini Profile Post #81

     
poloh
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 242
Nr użytkownika: 91.203

 
 
post 14/09/2016, 17:30 Quote Post

Ciekawe, co takiego będzie w tej publikacji na temat DNA z Europy Wschodniej na zachód od Rosji. R1a na ziemiach obecnej Polski? aDNA odpowiadające najlepiej obecnym mieszkańcom tych terenów?
 
User is offline  PMMini Profile Post #82

     
cafelatte
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 357
Nr użytkownika: 99.054

Stopień akademicki:
 
 
post 14/09/2016, 18:45 Quote Post

Pewnie chodzi o Bałtów sięgających daleko na zachód,
zgodnie z przypuszczeniami Mariji Gimbutas.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #83

     
poloh
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 242
Nr użytkownika: 91.203

 
 
post 14/09/2016, 19:51 Quote Post

"Just prior to Indo-European expansion" znaczy raczej "tuż przed indoeuropejską ekspansją" czy coś podobnego, nie "tuż po indoeuropejskiej ekspansji".

Ciekawe, czym wyróżnialiby się ci zachodni Bałtowie. Haplogrupą R1a (zwł. Z280)? Genetycznym podobieństwem do dzisiejszych Bałtów, a spośród ludów germańskich bliższe do nich okazałyby się populacje krajów skandynawskich, nie niemieckojęzycznych? Jak daleko na zachód sięgaliby Bałtowie? Gdzieś do środkowych Niemiec?

Ten post był edytowany przez poloh: 14/09/2016, 19:54
 
User is offline  PMMini Profile Post #84

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.358
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 15/09/2016, 13:49 Quote Post

OK już wiem mniej więcej co będzie. Następujące próbki DNA:

- mezolityczni łowcy-zbieracze znad Bałtyku
- próbki z kultury Kunda i z kultury Narwa
- kultura ceramiki sznurowej nad Bałtykiem
- próbki z kultury trzcinieckiej (!!!)

Ten post był edytowany przez Domen: 15/09/2016, 14:11
 
User is offline  PMMini Profile Post #85

     
poloh
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 242
Nr użytkownika: 91.203

 
 
post 15/09/2016, 16:05 Quote Post

Czy będą dane z terenów obecnej Polski (zwłaszcza spoza części położonej najbardziej na wschód), np. ze Śląska, Wielkopolski?
 
User is offline  PMMini Profile Post #86

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.358
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 15/09/2016, 17:53 Quote Post

Dzisiaj dostałem wyniki swojego testu autosomalnego DNA "Family Finder" i załadowałem je na GEDmatch:

https://www.gedmatch.com/

Ciekawe wyniki mi wychodzą przy użyciu różnych kalkulatorów domieszek/pochodzenia (MDLP, Eurogenes, Dodecad, itd.)!

Gdy już to przetrawię i zinterpretuję wyniki z różnych kalkulatorów (bo wydaje się to dość skomplikowane), to coś napiszę.

Ponadto porównałem swoje DNA do DNA zbioru prehistorycznych osób przy użyciu narzędzia GEDmatch Archaic DNA matches. Wyszło mi, że jestem najbliżej spokrewniony - oczywiście spośród tego zestawu prehistorycznych osób, do których porównywano moją próbkę - z mężczyzną BR2 z późnej epoki brązu (datowany na lata około 1270-1110 p.n.e.), ze stanowiska Ludas-Varjudilo na Węgrzech. To była ludność kultury kyjatyckiej:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Kultura_kyjatycka

Z tym mężczyzną kultury kyjatyckiej dzielę najwięcej identycznych segmentów DNA o długości powyżej 1.0 cM i 100 SNP.

Ten post był edytowany przez Domen: 15/09/2016, 18:23
 
User is offline  PMMini Profile Post #87

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.358
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 15/09/2016, 21:00 Quote Post

QUOTE(poloh @ 15/09/2016, 16:05)
Czy będą dane z terenów obecnej Polski (zwłaszcza spoza części położonej najbardziej na wschód), np. ze Śląska, Wielkopolski?


Te z trzcinieckiej chyba będą z terenu Polski, tak myślę.
 
User is offline  PMMini Profile Post #88

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.358
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 27/09/2016, 17:58 Quote Post

Indoeuropeizacja Iranu to epoka miedzi czy dopiero epoka brązu?

Niżej porównanie domieszek mieszkańców Iranu z różnych epok (przy użyciu kalkulatora Dodecad K12b) - jak widać między późnym neolitem a epoką miedzi zaszły duże zmiany w składzie ludności (imigracja z zachodu). Irańczycy z epoki miedzi przypominali już współczesnych. Między epoką miedzi a epoką żelaza widzimy znowu zmiany w składzie ludności, tyle że na mniejszą skalę - tym razem dochodzą domieszki europejskie (mogły one pochodzić od imigrantów ze stepu pontyjsko-kaspijskiego). Niestety nie znalazłem żadnej próbki z Iranu epoki brązu:

Irańczycy neolityczni najbardziej przypominali dzisiejszych Makrani, Brahui i Beludżów. Dopiero (albo już?) od epoki miedzi ludność tego regionu zaczynała przypominać współczesnych Irańczyków i Kurdów:

user posted image

"Irańczyk2" to kobieta z plemienia Bachtiarów. Jak widać ma ona najmniej domieszek afrykańskich i najmniej syberyjsko-wschodnioazjatyckich spośród trzech osób współczesnych. Domieszki syberyjsko-wschodnioazjatyckie obecne u współczesnego Irańczyka i współczesnego Kurda, nie były jeszcze obecne u Irańczyka z XV wieku. Zakładam więc, że to się tam pojawiło w wyniku inwazji Timurydów.

Ten post był edytowany przez Domen: 27/09/2016, 18:32
 
User is offline  PMMini Profile Post #89

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.358
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 16/02/2018, 14:29 Quote Post

Sorry, to miało iść do tematu o Węgrach:

http://www.historycy.org/index.php?showtop...1&#entry1712211

Ten post był edytowany przez Domen: 16/02/2018, 16:56
 
User is offline  PMMini Profile Post #90

6 Strony « < 4 5 6 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej