Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
2 Strony < 1 2 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Pochodzenie Duninów i Skarbków w świetle genetyki, Y-DNA Piotra Włostowica oraz Awdańców
     
szapur II
 

X ranga
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 11.211
Nr użytkownika: 63.609

Stopień akademicki: magazynier:)
Zawód: student
 
 
post 26/05/2016, 15:23 Quote Post

Obawiam się, że te poszukiwania genealogiczne Twojego znajomego są żadnym wyznacznikiem, piszemy sobie o konkretnych rodach, a w przypadku osób z tych "family tree dna" z XX w. nie ma żadnych dowodów, że są potomkami Włostowica, to wynika już z weryfikowalnych dziejów poszczególnych rodów, herbów - m.in. choćby adopcji do herbu w wyniku Horodła.
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.634
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 26/05/2016, 15:40 Quote Post

QUOTE
choćby adopcji do herbu w wyniku Horodła.


Adoptowano rody litewskie, a projekt zawiera informacje o rodach rdzennie polskich.

QUOTE
a w przypadku osób z tych "family tree dna" z XX w.


Czy ja gdzieś pisałem, że to są wszystko osoby z XX wieku?

W przypadku Skarbków jest jedna osoba z XIV wieku, jedna z XVI wieku, trzy z XVII wieku, itd.

Natomiast próbki DNA pobierano od ich potomków już w wieku XXI, a nie przed rokiem 2000.
 
User is offline  PMMini Profile Post #17

     
Paweł Gajtkowski
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 622
Nr użytkownika: 2.023

 
 
post 26/05/2016, 16:08 Quote Post

QUOTE(Domen @ 26/05/2016, 15:05)
Skąd wiesz, że niepewnych? Mam znajomego, którego wujek dokopał się korzeni rodziny aż do rycerza z połowy XIII wieku (link):

http://paruszewscy.w.interiowo.pl/genealogia.html
*


Ale tam podają tylko, że dokopali się do przodków z połowy XVIII w., i teraz szukają "zaczepienia" do poświadczonego w źródłach rodu o tym samym nazwisku. Czyli na dziś dzień historia tej konkretnej rodziny kończy się na połowie XVIII w.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #18

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.634
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 26/05/2016, 16:23 Quote Post

Nie wiem jak to tam jest teraz z tym zaczepieniem, ale strona chyba dawno nie była aktualizowana.
 
User is offline  PMMini Profile Post #19

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.634
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 27/06/2016, 13:07 Quote Post

Na FTDNA powstał nowy "Projekt Śląski" i ten potomek Piotra Włostowica też się dopisał:

https://www.familytreedna.com/groups/silesi...schlesien/about

https://www.familytreedna.com/public/Silesi...iframe=yresults

Ten post był edytowany przez Domen: 27/06/2016, 13:08
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
Wildgraf
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 2
Nr użytkownika: 99.982

 
 
post 12/08/2016, 16:53 Quote Post

Ustalenie haplogrupy - odpowiednio - Piotra Włostowica i Skarbimira, choć nie jest to niemożliwe, będzie bardzo trudne. Natomiast to co Projekty genetyczne mogą ustalić i co jednocześnie pomoże w stawianiu hipotez dotyczących wspomnianych dwóch postaci, to ustalenie haplogrup oraz pokrewieństwa (ewentualnego pokrewieństwa) pomiędzy rodzinami używającymi herbów Awdaniec oraz Łabędź. Oczywiście największe znaczenie będzie miało poznanie wyników przedstawicieli najstarszych rodzin pieczętujących się tymi herbami.

Dwie rodziny herbu Awdaniec używały nazwiska rodowego Skarbek - to są Skarbkowie z Ziemii Halickiej/tzw linia Czerwonoruska, oraz Skarbkowie z tzw linii Kujawskiej/Łęczyckiej. Oprócz nich, istniała grupa rodzin używających - mniej lub bardziej konsekwentnie, oraz jedni wcześniej inni później - podwójnego nazwiska. Są to m.in. Skarbek-Borowscy, Skarbek-Rudzcy, Skarbek-Kozietulscy, Skarbek-Kiełczewscy, Skarbek-Ważyńscy, itd.
Zapewne jedynie część z nich faktycznie wywodziła się ze Skarbków; i to jest jedna z ciekawszych rzeczy jaką może genetyka zweryfikować.

Jeśli chodzi o te dwie rodziny Skarbków herbu Awdaniec. Linia Czerwonoruska wywodzi się od Jakuba Skarbka z Góry, urodzonego około roku 1380. Od niego począwszy, Skarbek staje się dziedzicznym nazwiskiem rodowym.
Natomiast, zdaje się, że najwcześniej znanym przedstawicielm linii Kujawskiej/Łęczyckiej jest Piotr Skarbek, który pojawia się w aktach Przedeckich w roku 1542.
Nikt chyba do tej pory nie znalazł żadnych dowodów wskazujących na to że te dwie rodziny są (bądź też powinny być) ze sobą spokrewnione. Dlatego, co rzetelniejsi autorzy opracowań genealogiczno-heraldycznych opisywali je oddzielnie; np Kossakowski w "Monografie historyczno-genealogiczne niektórych rodzin Polskich" pisał że "pomimo ścisłych poszukiwań nie mogliśmy znaleźć żadnej filiacyi między temi dwiema gałęziami rodu Skarbków; osobno więc obie podajemy".
Dlatego brak pokrewieństwa między nimi w świetle badań genetycznych nie jest jakimś wielkim zaskoczeniem.


 
User is offline  PMMini Profile Post #21

2 Strony < 1 2 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej