Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
132 Strony  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Badania aDNA w Europie i na świecie
     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.814
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 26/04/2016, 17:34 Quote Post

Sorry, wysłało się dwukrotnie.

================================

Pojawił się nowy artykuł w Nature Genetics, "Punktowe eksplozje w demografii populacji męskich".

Między innymi piszą na temat podboju Indii przez Ariów:

"W Azji Południowej wykryliśmy gwałtowną ekspansję demograficzną ośmiu kladów Y-DNA w okresie od 7,300 do 4,000 lat temu, zaliczanych do haplogrup H1-M52, L-M211, oraz R1a-Z93 (Supplementary Fig. 14b,d,e). Najbardziej uderzające były ekspansje w obrębie haplogrupy R1a-Z93 [pięć spośród ośmiu kladów], do których doszło między 5,500 a 4,000 lat temu. Ten okres poprzedza o paręset lat upadek Cywilizacji Doliny Indusu, łączony przez niektórych z historyczną migracją Indo-Europejczyków z zachodniego stepu na subkontynent indyjski."

Ten post był edytowany przez Domen: 26/04/2016, 19:57
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.814
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 26/04/2016, 23:39 Quote Post

QUOTE("asceta")
No ale tam doszło do inwazji Anglów, Sasów i Jutów, którzy wyparli Brytów z najlepszych terenów


Ta imigracja Germanów rozpoczęła się w połowie V wieku n.e. (wg. Kroniki Anglosaskiej), a był to proces trwający dziesiątki lat. Poza tym przez pierwsze sto lat inwazję odczuły tylko zachodnie części wyspy. Niżej mapa polityczna w roku 550 n.e., królestwa germańskie to (oznaczone różnymi odcieniami zielonego): Bernicia, Deira, Lindsey, Mercia, Anglia, Essex, Kent, Sussex, Wessex i Isle of Wight, a cała reszta to jeszcze państewka celtyckie:

http://www.earlybritishkingdoms.com/maps/images/ebk_550.jpg

user posted image

Edit:

Mapa polityczna w roku 525 n.e.:

http://www.earlybritishkingdoms.com/maps/images/ebk_525.jpg

user posted image

Tutaj mapa podobieństwa genetycznego współczesnych mieszkańców do Romano-Brytów z Eburakum ("Ancient York"):

Najmniej podobni (najjaśniejszy odcień) do Brytów z czasów okupacji rzymskiej są dzisiaj mieszkańcy Norfolk i Suffolk:

https://en.wikipedia.org/wiki/Norfolk

https://en.wikipedia.org/wiki/Suffolk

user posted image

Źródło mapki to Figure 5 (a) z tej publikacji:

Publikacja: http://www.nature.com/ncomms/2016/160119/n...ncomms10326.pdf

Suplement: http://www.nature.com/ncomms/2016/160119/n...mms10326-s1.pdf

Ten post był edytowany przez Domen: 27/04/2016, 6:38
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
WojciechS
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 212
Nr użytkownika: 84.297

Zawód: student
 
 
post 27/04/2016, 0:24 Quote Post

QUOTE(Domen @ 26/04/2016, 17:34)
Pojawił się nowy artykuł w Nature Genetics, "Punktowe eksplozje w demografii populacji męskich".

Między innymi piszą na temat podboju Indii przez Ariów:

"W Azji Południowej wykryliśmy gwałtowną ekspansję demograficzną ośmiu kladów Y-DNA w okresie od 7,300 do 4,000 lat temu, zaliczanych do haplogrup H1-M52, L-M211, oraz R1a-Z93 (Supplementary Fig. 14b,d,e). Najbardziej uderzające były ekspansje w obrębie haplogrupy R1a-Z93 [pięć spośród ośmiu kladów], do których doszło między 5,500 a 4,000 lat temu. Ten okres poprzedza o paręset lat upadek Cywilizacji Doliny Indusu, łączony przez niektórych z historyczną migracją Indo-Europejczyków z zachodniego stepu na subkontynent indyjski."
*



Ekspansja w obrębie haplogrupy R1a-Z93 miała miejsce między 4,500 a 4,000 lat temu.

user posted image

Co ciekawe najwcześniejsze R1a-Z93 z Sintaszty i Połtawki autosomalnie są bardzo podobne do współczesnych Słowian. R1a-Z93 to jak wiadomo bratnia gałąź słowiańskiej linii R1a-Z292.
Archeolodzy łączą też kulturę Sintaszta z kulturą ceramiki sznurowej migrującą mniej więcej w tym czasie z Polski.
Języki indoirańskie są bliskie słowiańskim, a w wedyjskim sanskrycie są setki czy tysiące słów, które niewiele się zmieniły w stosunku do słów, które używamy dzisiaj.
To wszystko jest bardzo ciekawe.

Ten post był edytowany przez WojciechS: 27/04/2016, 0:44
 
User is offline  PMMini Profile Post #3

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.814
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 27/04/2016, 5:45 Quote Post

QUOTE
Ekspansja w obrębie haplogrupy R1a-Z93 miała miejsce między 4,500 a 4,000 lat temu.


Nie wiem czy to początkowe 4,500 to nie "cyfrówka".

Bo z Figure 4 i Supplementary Table 10 jednak wynika, że od 5,600-5,300 do 4,000 lat temu.
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
Bacik
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 247
Nr użytkownika: 99.440

ja
 
 
post 27/04/2016, 6:06 Quote Post

QUOTE(WojciechS @ 26/04/2016, 23:24)
Języki indoirańskie są bliskie słowiańskim, a w wedyjskim sanskrycie są setki czy tysiące słów, które niewiele się zmieniły w stosunku do słów, które używamy dzisiaj.
To wszystko jest bardzo ciekawe.
*



To pasuje do mapy którą zamieściłem w sąsiednim wątku. Równoległy rozwój słowa wioska i wiosna.

http://www.historycy.org/index.php?showtop...8&#entry1541658

QUOTE(Bacik @ 26/04/2016, 6:43)
QUOTE(kmat @ 13/04/2016, 20:35)
Wieś, to akurat nawiązuje do staroangielskiego vic czy łacińskiego vicus.
*



myślę ze to jest błąd, veska i vesna znane były już w praindoeuropejszczyznie i maja pokrewne znaczenie.

Widać to po tym jak się rozwinęły w językach Indii.
Stworzyłem mapkę jest w załączniku.

Zdumiewające jest to, ze u nas przetrwały te słowa tak podobnie.

Nie linkuje źródeł, było by za wiele, kto chce googluje sam.
*



Załączona/e miniatura/y
Załączony obrazek
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.814
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 27/04/2016, 6:08 Quote Post

Co do map z postu #3055:

Zwróćcie uwagę, że najmniejsze podobieństwo genetyczne do Brytów z Eburakum czasów rzymskiej okupacji wykazują populacje współczesne żyjące na obszarach, które w latach 525 i 550 n.e. były kontrolowane przez królestwa Anglia, Mercia i Kent.

Ten post był edytowany przez Domen: 27/04/2016, 6:39
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
WojciechS
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 212
Nr użytkownika: 84.297

Zawód: student
 
 
post 27/04/2016, 6:32 Quote Post

QUOTE(Domen @ 27/04/2016, 5:45)
QUOTE
Ekspansja w obrębie haplogrupy R1a-Z93 miała miejsce między 4,500 a 4,000 lat temu.


Nie wiem czy to początkowe 4,500 to nie "cyfrówka".

Bo z Figure 4 i Supplementary Table 10 jednak wynika, że od 5,600-5,300 do 4,000 lat temu.
*



Chyba nie, bo oszacowany czas rozdzielenia i czas ekspansji są różne również dla R1b-L11. Poza tym w „Nature” takie rzeczy jak cyfrówki w podstawowych danych się nie zdarzają.

Ten post był edytowany przez WojciechS: 27/04/2016, 6:33
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.814
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 27/04/2016, 6:36 Quote Post

Nie, akurat w przypadku R1b-L11 to co jest w tekście zgadza się z Figure 4 i Supp. Table 10.
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
WojciechS
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 212
Nr użytkownika: 84.297

Zawód: student
 
 
post 27/04/2016, 6:40 Quote Post

QUOTE(Domen @ 27/04/2016, 6:36)
Nie, akurat w przypadku R1b-L11 to co jest w tekście zgadza się z Figure 4 i Supp. Table 10.
*


user posted image



user posted image

?
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.814
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 27/04/2016, 6:50 Quote Post

Patrz Figure 4 tutaj:

Link: Punctuated bursts in human male demography

Czas ekspansji L11 rozpoczyna się 5,9 kya (tak jak podają w tekście), a czas ekspansji Z93 rozpoczyna się 5,3 kya (o tysiąc lat wcześniej niż podają w tekście - może w tekście chodziło o ekspansję w samych Indiach, a nie o ekspansję demograficzną w ogóle, której pierwsze etapy były na Wielkim Stepie, a nie w Indiach?):

Czerwone linie ja dodałem, żeby było lepiej widać początek czasu ekspansji:

http://s32.postimg.org/rwptsogjp/czas_ekspansji.png

http://s32.postimg.org/rwptsogjp/czas_ekspansji.png

Swoją drogą - w tej pracy nie zajmowali się właściwie europejskim R1a ani wschodnim R1b.

Wynika to z tego, że badali tylko Indie i Europę Zachodnią - pobrali próbki z tych rejonów:

user posted image

Proszę nie wstawiać zbyt dużych obrazków.
welesxxi


Ten post był edytowany przez welesxxi: 27/04/2016, 8:56
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

     
WojciechS
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 212
Nr użytkownika: 84.297

Zawód: student
 
 
post 27/04/2016, 7:04 Quote Post

user posted image

Wydaje mi się, że w tekście piszą o najbardziej istotnym („most markedly around”)czasie ekspansji i dzielenia się linii, a nie o wartościach granicznych.
Dla R1b-L11 to jest 4,8 i 5,5 kya, a dla R1a-Z93 ~4.0–4.5 kya
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.814
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 27/04/2016, 7:08 Quote Post

No tak ale to "most markedly" odnosi się chyba do ekspansji Z93 w Indiach (a nie ekspansji w ogóle) i ekspansji L11 wzdłuż wybrzeża Atlantyku.

Przecież mamy próbki Z93 ze stepu, które są starsze niż 4500 lat. Populacja Z93 była już wówczas liczna. Ale Indie podbiła tylko jej część.

Wśród potomków Indo-Ariów w Indiach dominuje gałąź Z93 nazywana L657, a np. wśród ludów irańskich dominują inne klady Z93.

=====================

Ciekawa z czym można powiązać tamtą wcześniejszą (ok. 7500-6000 lat temu) ekspansję H1-M52 w Indiach?

Ten post był edytowany przez Domen: 27/04/2016, 7:16
 
User is offline  PMMini Profile Post #12

     
WojciechS
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 212
Nr użytkownika: 84.297

Zawód: student
 
 
post 27/04/2016, 7:17 Quote Post

QUOTE(Domen @ 27/04/2016, 7:08)
No tak ale to "most markedly" odnosi się chyba do ekspansji Z93 w Indiach (a nie ekspansji w ogóle) i ekspansji L11 wzdłuż wybrzeża Atlantyku.

Przecież mamy próbki Z93 ze stepu, które są starsze niż 4500 lat. Populacja Z93 była już wówczas liczna. Ale Indie podbiła tylko jej część.


*


Chyba tak, bo ekspansji R1a w Europie to oni w ogóle nie badali:
user posted image

 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.814
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 27/04/2016, 7:20 Quote Post

Coś tam o R1a zachodnioeuropejskim jest, ale niewiele.

Bo badali próbki z Hiszpanii, Francji, Brytanii i Pn. Włoch.

Ekspansja R1b-L11 jest mocno związana z kulturą Bell Beaker (KPDz):

http://gallaic.com/BellBeakerNodes.jpg

https://en.wikipedia.org/wiki/Beaker_cultur...alian_Peninsula

user posted image

Chociaż akurat na Sardynii R1b jest niewiele, wpływy KPDz na tej wyspie to chyba gł. ekspansja kultury, a w mniejszym stopniu ludzi:

http://www.historycy.org/index.php?showtop...dpost&p=1535513

Jeśli uznać R1b-U152 na Sardynii jako przybyszów dopiero z czasów panowania rzymskiego, to tym bardziej wpływ KPDz był niewielki.

Ten post był edytowany przez Domen: 27/04/2016, 7:39
 
User is offline  PMMini Profile Post #14

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.814
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 27/04/2016, 22:26 Quote Post

QUOTE("Yngvi")
Zastanawia mnie czy udział R1a na terenie Polski był w dawnych czasach podobny? Czyli jak przybyli Słowianie i się tu osiedlili, to czy od tamtego wydarzenia aż do dziś % R1a na tych ziemiach był podobny, czy raczej będzie duża przepaść między Polską średniowieczną i dzisiejszą? Jeśli tak, to w którą stronę, tzn. czy R1a obecnie jest u nas więcej, czy mniej w stosunku do średniowiecza? Wiem, że nie mamy żadnych badań, które pozwoliłyby nam poznać ile % R1a było w średniowiecznej Polsce, ale może można jakoś oszacować o ile % mogło się to zmienić.


Myślę, że wiele się nie zmieniło. Dużych zmian genetycznych od wczesnego średniowiecza w Polsce nie było.

Od wczesnego średniowiecza staliśmy się jedynie chyba nieco bardziej "południowi" genetycznie, w wyniku różnych imigracji i mieszania.

Przykładowo weźmy na ruszt zdolność do trawienia laktozy. Obecnie w Europie Południowej laktozę trawi tylko 10% populacji, a w Szwecji aż 90%.

W Polsce wygląda to następująco:

Frekwencja zdolności trawienia laktozy:

Próba wczesnośredniowieczna (74 osoby):

Frekwencja allelu T - 34%
Trawiących laktozę - 55%

Próba współczesna (223 osoby):

Frekwencja allelu T - 30%
Trawiących laktozę - 51%


Czyli nieco wyrównaliśmy w dół do szeroko pojętych "Południowców" pod tym względem.

Przy czym we wczesnym średniowieczu istniały w Polsce różnice regionalne (największy odsetek trawiących laktozę był na obszarze obecnego woj. kujawsko-pomorskiego, dzisiaj różnice też raczej istnieją (zapewne nadal na Kujawach jest największy odsetek), ale nie mam danych na temat poszczególnych regionów.

Można dodać, że - co ciekawe - w okresie wpływów rzymskich frekwencja osób trawiących laktozę na obszarze woj. kujawsko-pomorskiego była mniejsza niż w próbie wczesnośredniowiecznej z tego obszaru. Ale próba z okresu wpływów rzymskich jest z Ziemi Chełmińskiej, a wczesnośredniowieczna z Kujaw.

Dodajmy też, że Kujawy były jednym z pierwszych obszarów Europy, na których zaczęto konsumpcję mleka i serów.

Ten post był edytowany przez Domen: 27/04/2016, 22:49
 
User is offline  PMMini Profile Post #15

132 Strony  1 2 3 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej