Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Zagadka śmierci Księcia Józefa Poniatowskiego
     
żwirek
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 947
Nr użytkownika: 35.498

Stopień akademicki: prof. dr hab. med.
 
 
post 8/09/2012, 13:58 Quote Post

W dzisiejszym "Dzienniku Polskim" (gazecie małopolskiej) jest artykuł Jana Rogoża z cyklu "Mój Kraków", pt. "Rok 1812".
Artykuł ten kończy się takim akapitem:

"Niebawem ruszyli na ostatnią kampanię i bitwę narodów pod Lipskiem. Poniatowski wykonywał swój ostatni rozkaz, osłonę odwrotu armii francuskiej.
Był z nim oddział krakusów pod dowództwem kapitana Puzyny. Mając przed sobą przedwcześnie wysadzony most na Elsterze, rzucili się z końmi do wezbranej rzeki.
Zostali omyłkowo ostrzelani przez Francuzów stojących na drugim brzegu, którzy wzięli ich za Kozaków.
Książę Pepi został zastrzelony przez sojuszników
."

Dla mnie, wychowanemu na tym, że księcia zabili Prusacy (lub Austriacy), była to prawdziwa rewelacja. A tu patrzę się do Wiki i stoi jak byk:

"Był to 19 października i Poniatowski wykonywał swój ostatni rozkaz – osłonę odwrotu armii francuskiej. Mając za sobą przedwcześnie wysadzony most na Elsterze, znowu ciężko raniony, rzucił się z koniem do wezbranej rzeki i został omyłkowo ostrzelany przez Francuzów stojących na drugim brzegu. Tam zginął, prawdopodobnie zastrzelony przez sojuszników (co francuscy historycy potwierdzili dopiero w roku 2005).
Na ostatnich etapach przed śmiercią byli z nim Kicki, mały oddział Krakusów pod kpt. Puzyną, polski artylerzysta płk. Jakub Redel i Francuz kpt. Hipolit Blechamps, który jeszcze wskoczył do rzeki, żeby Poniatowskiego ratować i przypłacił to życiem
."

Człowiek jednak uczy się całe życie smile.gif

Czy ktoś może jeszcze coś na ten temat powiedzieć/skomentować?

Ten post był edytowany przez żwirek: 8/09/2012, 14:00
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
Pietrow
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.658
Nr użytkownika: 76.370

Slawomir Skowronek
Stopień akademicki: doktor
Zawód: nauczyciel LO
 
 
post 8/09/2012, 15:12 Quote Post

Sprawą tą zajmował się też konkretnie Andrzej Ziółkowski na łamach "Innych Oblicz Historii" (nr 11). Autor przytacza różne relacje, więc chyba nie pisał rzeczy wyssanych z palca... No i jego materiał jest stosunkowo świeży (2006). Nie jest wszakże w stanie rozstrzygnąć ostatecznie sprawy wobec różnych wątpliwości. Wariant z pomyłkową kulą francuską też zna, ale i on ma kilka "za" i "przeciw". Innymi słowy, przypadkowe trafienie przez Francuzów pozostaje jedną z możliwości, ale problem zamknięty nie jest.

Ten post był edytowany przez Pietrow: 8/09/2012, 15:23
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej