Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
5 Strony < 1 2 3 4 5 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Pieniądz: parytety, kursy, ceny...,
     
poldas372
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 9.927
Nr użytkownika: 19.336

 
 
post 21/12/2012, 15:20 Quote Post

QUOTE
Pomimo różnic w zawartości kruszcu wszystkie talary w oficjalnych przelicznikach były równo warte....i tak talar rzeszy = talar polski = riks talar.

Patrzmy dalej;
QUOTE
Oczywiście kupcy doskonale zdawali sobie sprawę z niedoskonałości takich odgórnie narzuconych przeliczników.

Patrzmy jeszcze dalej;
QUOTE
Wedle M. Boguckiej minimum wyżywieniowe (plebsu miejskiego) w Gdańska pierwszej połowy XVII wieku wynosiło 1-2 floreny (złote) tygodniowo, a koszty utrzymania bosmana (kwatera i wyżywienie) dochodziły do 4 florenów tygodniowo.

Podejrzewam, że coś tu pomylono.
Koszt minimum wyżywienia dla tzw. plebsu, a koszt utrzymania bosmana z kwaterą włącznie, to dwie odrębne sprawy.
 
User is offline  PMMini Profile Post #31

     
robal333
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 22
Nr użytkownika: 80.593

 
 
post 21/12/2012, 15:46 Quote Post

Już odpowiadam.

Mój post dotyczy oficjalnego (państwowego) kursu,

Różnica zawartość srebra w talarach wynosiła od kilku do kilkunastu procę i tak talar rzeszy miał najwięcej srebra, później riks talar szwedzki a następnie talar polski. Co zaś tyczy się potwierdzenia - otóż komisarze okrętowi Zygmunta III Wazy zaciągając pożyczki w rtl. oferowali zwrot w florenach polskich w przeliczniku 3:1(rok 1628) - taki same przelicznik stosowali oni przy werbunku ochotników w miastach niemieckich. Władysław IV zakupił okręty za rtl, a na sejmie domagał się zwrotu w złotych polskich w przeliczniku 3:1(rok 1635).

Stawki żywieniowe dla marynarz znajdują potwierdzenie w aktach komisarzy Zygmunta III Wazy.
Takiej stawki tj 4 florenów tygodniowo z pokój wikt i opierunek domagał się mieszczanin gdański za przymusowe goszczenie jednego bosmana (to ustalenia M. Boguckiej - podobnie jak minimum żywieniowe)

Ten post był edytowany przez robal333: 21/12/2012, 15:48
 
User is offline  PMMini Profile Post #32

     
poldas372
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 9.927
Nr użytkownika: 19.336

 
 
post 21/12/2012, 16:02 Quote Post

Teraz już rozumiem. wink.gif
Tzw. "psucie pieniądza" miało miejsce w tamtych czasach również.
Odnośnie tego "przymusowego goszczenia" - proponowałbym nie przesadzać.
Nie wykluczam, że to była dobra stawka.
Nie mylmy tego jednak z kosztem utrzymania bosmana;
Ten jeszcze był ponadto szkolony i szkolił początkujących marynarzy.
Bogucka uprościła.
 
User is offline  PMMini Profile Post #33

     
robal333
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 22
Nr użytkownika: 80.593

 
 
post 21/12/2012, 18:10 Quote Post

Sorrki za niedoprecyzowanie.

Chodziło o bosmana floty handlowej, którego okręt został zatrzymany w Gdańsku przez flotę królewską. Mieszczanin ów gościł owego marynarza w domu za co żądał zwrotu kosztów w wysokości 4 floreny tygodniowo. Bosman ten był tylko i wyłącznie cywilem. I psucie pieniądza nie ma z tym nic wspólnego.
 
User is offline  PMMini Profile Post #34

     
robal333
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 22
Nr użytkownika: 80.593

 
 
post 21/01/2013, 7:43 Quote Post

Dla zainteresowanych zawartością srebra i złota w monetach w pierwszej połowie XVII wieku

Hiszpania - Dublon=6,77 gr. złota, Eskudo=3,42złota, 8 reali-tzw real de ocho(hiszpański talar)=25,42 gr. srebra

Szwecja do 1638 rikstalar=25,59 gr. srebra, od 1639 do 1675 25,27 gr.srebra. Istniały jeszcze talar obrachunkowy, a od 1633 talar miedziany. Od 1633 do 1643 oficjalny kurs tych talarów to 1rikstalar=1,5 talara obrachunkowego=3 talary miedziane

Polska Dukat=3,5 gr. złota, talar do 1650=24,317 gr. srebra

Holandia od 1620 do 1650 talar= 25,7 gr srebra

Państwa rzeszy talar=25,98 gr. srebra

Ten post był edytowany przez robal333: 21/01/2013, 7:56
 
User is offline  PMMini Profile Post #35

     
Guybrush
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 5
Nr użytkownika: 82.321

 
 
post 1/05/2013, 15:54 Quote Post

Witam wszystkich.

Jest to mój pierwszy post na forum, choć zaglądam tu już od jakiegoś czasu.
Interesują mnie waluty, które były w obiegu w Nowym Świecie, mniej więcej w latach 1650-1700. Znalazłem już opisy poszczególnych „typów” monet – dublonów, reali, hiszpańskich złotych escudo etc. Jednak nigdzie nie była opisana wartość tych walut w przeliczeniu na towary, czyli po prostu co można było kupić za 10 złotych escudo, a co za 20 reali.

Np. w książce „Pod piracką flagą” Michaela Crichtona znalazłem informację, że kobietę sprzedano za 50 reali. Oczywiście nie jest to opracowanie historyczne, jednak Crichton znany był z dość szczegółowego rozeznania tematu przed pisaniem, zatem z dużą dozą prawdopodobieństwa można zaufać podanym tam informacjom.

Czy ktoś z Forumowiczów dysponuje jakimś artykułem, bądź po prostu wiedzą na ten temat?

Proszę również moderatorów o usunięcie powyższych 3 postów. Wysłałem je przez pomyłkę, a nie widzę opcji usunięcia.
Pozdrawiam i z góry dziękuję.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #36

     
poldas372
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 9.927
Nr użytkownika: 19.336

 
 
post 1/05/2013, 16:21 Quote Post

QUOTE
Np. w książce „Pod piracką flagą” Michaela Crichtona znalazłem informację, że kobietę sprzedano za 50 reali. Oczywiście nie jest to opracowanie historyczne, jednak Crichton znany był z dość szczegółowego rozeznania tematu przed pisaniem, zatem z dużą dozą prawdopodobieństwa można zaufać podanym tam informacjom.
To by wyszło 15 dekagramów srebra, czyli na obecne ceny - Jakieś 350 PLN. Crichton napisał coś o jej urodzie?
Ale i tak to była bardzo atrakcyjna cena.
Obecnych cen na taki towar nie znam, bo oficjalnie zakazano nim handlować.

Teraz centralnie serio - Proszę sobie znaleźć na wyszukiwarce forumowej wątek o złotym dukacie.
To powinno wyjaśnić problem.
 
User is offline  PMMini Profile Post #37

     
lancelot
 

Żelazna pięść
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 12.480
Nr użytkownika: 36.860

bogumil chruszczewski
Stopień akademicki: rebajlo
Zawód: Podstarza³y wilk
 
 
post 1/05/2013, 16:28 Quote Post

Żadne czary czytałem bodaj u Serczyka, że niewolników z jasyru sprzedawano za 3 strzały łucznicze...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #38

     
Guybrush
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 5
Nr użytkownika: 82.321

 
 
post 1/05/2013, 16:35 Quote Post

QUOTE(poldas372 @ 1/05/2013, 17:21)
To by wyszło 15 dekagramów srebra, czyli na obecne ceny - Jakieś 350 PLN. Crichton napisał coś o jej urodzie?
Ale i tak to była bardzo atrakcyjna cena.
Obecnych cen na taki towar nie znam, bo oficjalnie zakazano nim handlować.

Pisał, że była ładna. Tyle, że miała męża bydlaka, który chciał ją upokorzyć. Pierwotnie chciał 100 reali, ale później zszedł do 50.
Swoją drogą, jak ktoś lubi powieści przygodowe, to książkę polecam.

QUOTE(poldas372 @ 1/05/2013, 17:21)
Teraz centralnie serio - Proszę sobie znaleźć na wyszukiwarce forumowej wątek o złotym dukacie.
To powinno wyjaśnić problem.

Dziękuję, nie omieszkam.
Chodź już sama informacja powyższa, że 50 reali to ~350 PLN daje pewien obraz.

Ten post był edytowany przez Guybrush: 1/05/2013, 16:35
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #39

     
robal333
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 22
Nr użytkownika: 80.593

 
 
post 28/06/2013, 6:51 Quote Post

50 reali to niezbyt imponująca suma. W hiszpańskiej flocie wojennej pierwszej połowy XVII wieku - w zależności od typu jednostki, miesięczna pensja prostego marynarza wahała się od 25 do 45 reali.
 
User is offline  PMMini Profile Post #40

     
Napoleon7
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.698
Nr użytkownika: 58.281

 
 
post 30/06/2013, 7:40 Quote Post

QUOTE
To by wyszło 15 dekagramów srebra, czyli na obecne ceny - Jakieś 350 PLN.

Nie można tak liczyć. W XVIII wieku stosunek ceny srebra do złota wynosił mniej więcej jak 15:1 (zmienił się gwałtownie dopiero w latach 70-80' XIX wieku, gdy srebro gwałtownie potaniało, nawet do 100:1 - obecnie ta relacja wynosi jakieś 60-65:1).
W ogóle trudno przeliczyć ceny sprzed 200-300 lat na dzisiejsze licząc po cenach kruszcu, bo wyglądały one zupełnie inaczej.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #41

     
poldas372
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 9.927
Nr użytkownika: 19.336

 
 
post 30/06/2013, 16:38 Quote Post

Zatem przeliczam to według ówczesnej miesięcznej stawki żywieniowej przeciętnego marynarza, której wartość określam na 15-17 dekagramów czystego srebra.
Tutaj bazuję na stawkach szwedzkich, ale polskie były podobne.
Hiszpańskie nie powinny za bardzo odbiegać od tej wartości.

Więc w przybliżeniu, cena takiej kobiety-niewolnicy odpowiadała kosztowi miesięcznego wyżywienia marynarza.
Aktualnie dzienna stawka żywieniowa w wojsku to ok. 12 PLN. Na jednostkach pływających będzie zapewne większa.
Na statkach PŻM wynosi 6$, więc można extrapolować, że miesięcznie to będzie 180$, co daje ok. 600 PLN.
Licząc Napoleonie według Twej sugestii, to taka kobieta by kosztowała ok. 1400 PLN, czyli niecałą 2,5 miesięczną stawkę żywieniową.

Zatem jakiś przedział wartości da się ustalić.
 
User is offline  PMMini Profile Post #42

     
robal333
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 22
Nr użytkownika: 80.593

 
 
post 1/07/2013, 5:06 Quote Post

"miesięcznej stawki żywieniowej przeciętnego marynarza, której wartość określam na 15-17 dekagramów czystego srebra" - skąd takie przeliczenia, że stawka żywieniowa to ok 15-17 dekagramów?
 
User is offline  PMMini Profile Post #43

     
poldas372
 

X ranga
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 9.927
Nr użytkownika: 19.336

 
 
post 1/07/2013, 20:11 Quote Post

Ponieważ stanowi to równowartość sześciu talarów szwedzkich, które należało zapłacić za miesięczne wyżywienie marynarza.
 
User is offline  PMMini Profile Post #44

     
robal333
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 22
Nr użytkownika: 80.593

 
 
post 2/07/2013, 19:04 Quote Post

Nie chcę się czepiać, ale żołd marynarzy - podobnie jak rachunki we flocie i armii szwedzkiej, liczony był w talarze szwedzkim 4-markowym (obrachunkowym), a nie rikstalarze. Daje to ok. 10 dekagramów srebra.
 
User is offline  PMMini Profile Post #45

5 Strony < 1 2 3 4 5 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2016 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej