Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony < 1 2 3 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Serboluzyczanie: wymierający lud słowiański
     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.401
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 16/07/2018, 15:26 Quote Post

QUOTE(mlukas @ 16/07/2018, 8:41)
Podobno ich wysiedlili z Niemcami. Ale gdzie czytałem to nie pamiętam.


Jacyś autochtoni w tych powiatach zostali wg. danych Kosińskiego (ze spisu z 1950 roku).

Ale czy to byli Niemcy (którym pozwolono zostać), Łużyczanie czy jacyś miejscowi Polacy?
 
User is offline  PMMini Profile Post #31

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.401
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post Wczoraj, 01:57 Quote Post

QUOTE(mlukas @ 16/07/2018, 8:41)
Podobno ich wysiedlili z Niemcami. Ale gdzie czytałem to nie pamiętam.


Chyba jednak nie, skoro na obszarze 8 powiatów zaznaczonych na mapie niżej kolorem czerwonym (powiaty: gubiński, krośnieński, żarski, żagański, zgorzelecki, bolesławiecki, lubański, lwówecki) było wg. spisu ludności z 1950 roku aż 8316 lokalnych autochtonów (licząc tylko tych, którzy mieszkali w tym samym powiecie w sierpniu 1939 i w 1950 - z kolumny 4 w tabelach Kosińskiego):

http://rcin.org.pl/Content/33932/WA51_5048...tacja-Geogr.pdf

user posted image

Powiat - autochtoni

Gubin - 487
Krosno Od. - 202
Żary - 574
Żagań - 1342
Zgorzelec - 1465
Bolesławiec - 621
Lubań - 1605
Lwówek Śl. - 2020

Razem - 8316

W spisie z 2011 roku odnotowano identyfikacje łużyckie ale tylko w liczbie ok. 100 osób (str. 134):

https://stat.gov.pl/files/gfx/portalinforma...wo-etniczna.pdf

Z kolei wg. angielskiej wikipedii, w Polsce obecnie mieszka ok. 1000 Łużyczan (nie podają źródła).

Ten post był edytowany przez Domen: Wczoraj, 02:17
 
User is offline  PMMini Profile Post #32

     
Ferdas
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 508
Nr użytkownika: 80.281

 
 
post Dzisiaj, 16:34 Quote Post

W rosyjskiej Wikipedii znalazła się informacja, że w latach 30. na wschód od Nysy Łużyckiej znajdowały się tylko 2 domy łużyckie w Łęknicy. Jaki był ich los po wojnie, nie wiem.

Wie ktoś może coś o autochtonach (Niemcach) w Sudetach i w Kołobrzegu? Skąd ich tyle tam było jeszcze w latach 50?
To sprawa dla mnie nowa, tym bardziej, że jedna z cioci krótko po wojnie mieszkała w Karpaczu.

Ten post był edytowany przez Ferdas: Dzisiaj, 16:52
 
User is offline  PMMini Profile Post #33

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 6.401
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post Dzisiaj, 18:26 Quote Post

QUOTE(Ferdas @ 18/07/2018, 16:34)
Wie ktoś może coś o autochtonach (Niemcach) w Sudetach i w Kołobrzegu?


To byli chyba Polacy, którzy tam wyemigrowali w XIX wieku i w pierwszej połowie XX.

Status autochtona zależał od miejsca zamieszkania 31.08.1939 a nie korzeni rodziny.

Ten post był edytowany przez Domen: Dzisiaj, 18:27
 
User is offline  PMMini Profile Post #34

     
Ferdas
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 508
Nr użytkownika: 80.281

 
 
post Dzisiaj, 18:37 Quote Post

Serio byłoby tam tyle Polaków?
Spisy ludności sprzed wojny wskazują na max 1% Polaków.
 
User is offline  PMMini Profile Post #35

     
mlukas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 896
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post Dzisiaj, 18:55 Quote Post

QUOTE(Domen @ 18/07/2018, 18:26)
QUOTE(Ferdas @ 18/07/2018, 16:34)
Wie ktoś może coś o autochtonach (Niemcach) w Sudetach i w Kołobrzegu?


To byli chyba Polacy, którzy tam wyemigrowali w XIX wieku i w pierwszej połowie XX.

Status autochtona zależał od miejsca zamieszkania 31.08.1939 a nie korzeni rodziny.
*


Bzdury. Na Dolnym Sląsku, głównie w rejonie Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Kłodzka, zostawiono czasowo tzw. niemieckich specjalistów (głównie do pracy w kopalniach i niektórych fabrykach) żeby zachować ciągłość produkcji. Znana sprawa, wystarczy poszukać. Ale już na początku lat '50 prawie wszystkich się pozbyto bo pojawili się Polacy którzy mogli ich już zastąpić.

QUOTE
Chyba jednak nie, skoro na obszarze 8 powiatów zaznaczonych na mapie niżej kolorem czerwonym (powiaty: gubiński, krośnieński, żarski, żagański, zgorzelecki, bolesławiecki, lubański, lwówecki) było wg. spisu ludności z 1950 roku aż 8316 lokalnych autochtonów (licząc tylko tych, którzy mieszkali w tym samym powiecie w sierpniu 1939 i w 1950 - z kolumny 4 w tabelach Kosińskiego):



I zresztą jak widzisz na mapie o wiele więcej autochtonów zostało w Sudetach właśnie. Przy Nysie Łużyckiej zaś najmniej. Więc nie wiem czemu napisałeś AŻ 8316 autochtonów:)

Ten post był edytowany przez mlukas: Dzisiaj, 19:05
 
User is offline  PMMini Profile Post #36

     
mlukas
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 896
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
Zawód: webmaster
 
 
post Dzisiaj, 20:08 Quote Post

Skany z "Wysiedlenia, wypędzenia i ucieczki, 1939-1959. Atlas ziem Polski" (2008)

user posted image

user posted image

user posted image
user posted image
user posted image

 
User is offline  PMMini Profile Post #37

3 Strony < 1 2 3 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2018 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej