Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Bitwa pod Hadrumetum 533 r., Czy miała miejsce ?
     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.793
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 22/08/2011, 18:00 Quote Post

Witam, poszukuję informacji na temat bitwy pod Hadrumetum w 533 r. Znalazłem kiedyś następujący fragment dotyczący podboju Afryki przez Justyniana w książce T. Manteuffla "Historia Powszechna. Średniowiecze." : "Dowodzona przez Belizariusza, wodza zakończonej niedawno kampanii perskiej, wylądowała w początkach września 533 r. na południe od Kartaginy pod Hadrumetum (Sousse) zaskakując Wandalów, niespodziewających się ataku. Rozbici w pierwszej od razu bitwie, nie zdołali otrząsnąć się z wrażenia poniesionej klęski i w ciągu paru miesięcy ulegli 16-tysięcznej armii Belizariusza."
Otóż w Internecie nie ma nic o bitwie pod Hadrumetum (ani pod Sousse, nie licząc tej z XIX w.). Nie wspomina o niej Strzelczyk w swym dziele o Wandalach (przynajmniej wg spisu nazw etnograficznych), ani R. Browning w biografii Justyniana i Teodory. Ten drugi zaś podaje, że armia Belizariusza wylądowała przy przyladku Caput Vada(Ras Kaboudia) w połowie drogi między Susą (tj. Hadrumetum), a Sfaksem. O pierwszej bitwie stoczonej między Wandalami a Rzymianami pisze, że odbyła się przy dziesiątym kamieniu milowym od Kartaginy (Ad Decimus) czyli zaledwie 15 km od niej samej, zaś Hadrumetum leży ok 300 km od tego miejsca !
Inaczej interpretując zapis T. Manteuffla, można dojść do wniosku, że bitwa została stoczona później i tylko pod Hadrumetum miał miejsce desant wojsk rzymskich. Co też jest nieprawdą. confused1.gif
Podanie miejsca bitwy z 533 r. (z rozwiązaniem : "Hadrumentum", jakkolwiek dopuszczalne jest dodawanie litery "n" w tejże nazwie) było jednym z poleceniem w teście Oogólnopolskiego Konkursu Wiedzy o Średniowieczu, jeśli nie przewinęło się jeszcze później.
Moim pytaniem jest, czy ktoś ma informacje nt. tejże bitwy (a nuż ma ktoś koło biurka De Bello Vandalico rolleyes.gif ) smile.gif Z góry dziękuję i pozdrawiam. smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
rozan
 

V ranga
*****
Grupa: Moderatorzy
Postów: 636
Nr użytkownika: 3.261

Lukasz Rozycki
Stopień akademicki: doktor
 
 
post 22/08/2011, 19:41 Quote Post

Trzeba sprawdzić u Prokopiusza wink.gif na archive(kropka)org znajdziesz wszystkie księgi.
 
User is offline  PMMini Profile Post #2

     
aljubarotta
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.793
Nr użytkownika: 70.958

Marek Sz.
 
 
post 22/08/2011, 21:34 Quote Post

Strasznie dziękuję za link do archive dot org smile.gif

http://www.archive.org/stream/procopiuswit...ge/150/mode/2up

Tu znajduje się De Bello Vandalico w języku greckim wraz z tłumaczeniem angielskim. Prokopiusz z Cezarei pisze, że flota Belizariusza gnana silnym wiatrem, wylądowała koło Caputvada skąd było 5 dni drogi do Kartaginy dla nieobciążonego podróżnika. Następnie znajduje się opis narady wojennej. W rozdziale XVII Prokopiusz informuje, że armia posuwając się z prędkością 80 stadiów(80*192 m) na dzień, 9 nocy znajdzie się pod Kartaginą. Tu znajduje się jedyna wzmianka o Hadrumetum :"Thus we passed through the city of Leptis and Hadrumetum and reached the place called Grasse, three hundred and fifty stades distant from Carthage." Nic szczególnego Prokopiusz z Cezarei nie zanotował o Hadrumetum, z kolei zaś rozwodzi się nad pałacem władcy Wandalów w Grasse. Po czym informuje o rozkazie zamordowania Childeryka (a raczej - Hilderyka ) przez Gelimera. Zaś ów uzurpator wraz z Ammatasem i Gibamundem decyduje się wytoczyć bitwę Belizariuszowi w Decimum, 70 stadiów od Kartaginy. Tyle o desancie rzymskim w państwie Wandalów.
Zatem, teoretycznie, zagadka rozwiązana. Bitwa pod Hadrumetum w 533 r. nie miała miejsca, jak również desant pod tym starożytnym miastem nie miał miejsca (przyjmuję, że 200 km już nie zalicza się do "pod" smile.gif ).
Pojawia się zaś następny problem : dlaczego p. Manteuffel napisał, że desant nastąpił pod Hadrumetum-Sousse ? Zakładając już, że bitwa została stoczona później, po przebyciu przez armię setek kilometrów (w tej kwestii akurat warto zwrócić uwagę na to, że w swojej syntezie dziejów średniowiecza, p. Manteuffel jest czasem dwuznaczny i nie wiadomo np. czego dotyczy pojęcie w nawiasie, albo jak tutaj : czy bitwa została stoczona pod tym właśnie miastem).
A więc... Dlaczego ? wink.gif

EDIT: W dziele Ludwiga Schmidta o Wandalach (Geschichte der Wandalen) również nie ma nic o Hadrumetum jako miejscu desantu. Za to omawiając sprawę rewindykacji Afryki, Schmidt bogato cytuje Prokopiusza. A to właśnie dzieło niemieckiego historyka występuje jako główne źródło wiedzy o Wandalach w bibliografii na końcu książki. Chyba że Histoire de l'Afrique du Nord C.A. Juliena zawiera odmienne informacje, w co szczerze wątpię.

Ten post był edytowany przez aljubarotta: 22/08/2011, 22:24
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej