Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Azjatyckie dynastie i azjatyccy władcy
     
Maharana Fateh Singh
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 35
Nr użytkownika: 12.859

Marcin Bialon
Zawód: historyk orientalny
 
 
post 10/01/2006, 16:13 Quote Post

Historia Indii oraz krajów w orbicie wpływów cywilizacji indyjskiej kiedyś będące osobiście bardzo mnie interesuje. Szczególnie zaś problemy genealogiczne azjatyckich dynastii i oczywiście życiorysy władców. Jest wiele dynastii, których w encyklopediach raczej się nie znajdzie, gdyż jak sam zauważyłem historii państw azjatyckich w tym względzie niewiele się miejsca poświęca-chodzi mi rzecz jasna o dynastie i władców przez historię powszechną jakby zapomnianych. O dynastii Wielkiego Mogoła (jedna z moich ulubionych) wiadomości znajdziemy bardzo dużo, ale tylko do końca panowania Bahadura Szacha I (1707-1712), potem już niewiele o kolejnych władcach słychać. Takie dynastie jak Pallawowie z południowych Indii czy z tego terenu też pochodzącej dynastii Ćalukjów i ich władcach jest bardzo mało informacji w obiegu. Jeżeli ktoś z użytkowmików forum jest zainteresowany historią Azji, a szczególnie Indii to zapraszam do dyskusji. Na początek możemy się zająć dynastią Guptów (III-VIII w.) smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #1

     
akaptur
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 29
Nr użytkownika: 9.213

Agata Kapturkiewicz
Zawód: uczen
 
 
post 27/01/2006, 15:50 Quote Post

na poczatku podam moze kilka ciekawych linkow
-zdjecia monet wybijanych przez wladcow z dynastii Guptow
http://www.med.unc.edu/~nupam/Sgupta1.html
-strona z roznymi tablicami synchronicznymi dotyczacymi Indii
http://www.kamat.com/kalranga/timeline/index.htm
-dosc przejrzysta chronologia Guptow
http://prabhu.50g.com/guptas.html

zastanawiajace jest, ze w niektorych opracowaniach era imperium Guptow datuje sie do 647r., czyli do daty smierci Harszy (ktory przeciez pochodzil z Thanesaru), chociaz sama dynastia Guptow rzadzila (mniej wiecej) w latach 320-550. mozliwe jest chyba uzasadnienie takiego stanowiska przez stwierdzenie, ze skoro Harsza uzyskal pozycje zwierzchniego wladcy nad cala Polnoca, to byla to niejako kontynuacja imperium Guptow. jezeli jednak chce sie byc dokladnym, nie powinno sie chyba przymowac takiej tezy...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Maharana Fateh Singh
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 35
Nr użytkownika: 12.859

Marcin Bialon
Zawód: historyk orientalny
 
 
post 8/02/2006, 17:23 Quote Post

Imperium Harszawardhany uważa za kontynuację Imperium Guptów m.in. dlatego, że przejął on całą guptyjską administrację niewiele w niej zmnieniając, kultura Indii guptyjskich nadal była bardzo żywa i niewątpliwie stworzone przezeń państwo było najsilniejsze na północy (choć Ćalukja Pulakesin II w 620 r z południa dał lekki wycisk Harszy i nawet go więził przez jakiś czas), a jak wiadomo nawet patrząc na mapę Indii IV-V wieku ne to Imperium Guptów obejmowało ''północny środek'' Indii tak samo jak państwo Harszy.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
Maharana Fateh Singh
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 35
Nr użytkownika: 12.859

Marcin Bialon
Zawód: historyk orientalny
 
 
post 8/02/2006, 18:19 Quote Post

A teraz zajmijmy się genealogią i chronologią guptyjską.
Chronologia nadesłana przez akaptura:):
Sri Gupta 240-280
Ghatokhaćca 280-319
Czandragupta I 319-335
Samudragupta 335-375
Ramagupta 375-?
Czandragupta II 375-414
Kumaragupta I 414-455
Skandagupta 455-467
Purugupta 467-473
Narasimha Baladitja 473
Kumaragupta II 473-476
Budhagupta 477-495
Tathagatagupta
Kumaragupta III (?)
(Dżiwitagupta I ?)
Krisznagupta
Harszagupta
Dżiwitagupta I
Kumaragupta III (?)
Damodaragupta
Mahasenagupta
Madhavagupta
Devagupta II (?)
Aditjasenagupta
Devagupta III
Dżiwagupta (III?) (Dżiwitagupta III?)

Guptowie jako dynastia zeszli ostatecznie ze sceny dziejowej w VIII wieku po najeżdzie Jaśowarmana II z Kanaudżu na Magadhę, gdzie dogorywali tzw. póżni Guptowie.

Chronologia opracowana przeze mnie na podstawie różnych żródeł:

Śri Gupta 240-280/281
Ghatokhaćcy 280/281-319
Czandragupta I 319-330 lub 320-335
Samudragupta 330-375 lub 335-375
Ramagupta 375-376 (?) lub 375-378 (?) (władca problematyczny)
Czandragupta II 376-413 lub 378-415
Gowindagupta Baladitja 413-414 lub 415-416 (władca problematyczny)
Kumaragupta I 416-455 lub 415-455
Skandagupta 455-467
Purugupta 467-472 lub 467-470
Narasimhagupta I 472-473 lub 470-473
Kumaragupta II 473-476 lub 473-477
Buddhagupta 476-495/496 lub 477-495
Tatthagatagupta 494-507
Bhanugupta 507-535
-dynastia guptyjska dzieli się na dwie linie: w Magadha i w Pataliputrze:
a)-linia w Pataliputrze
Buddhagupta 476-495/496
Narasimhagupta II 495/496-510
cool.gif-linia w Bengalu, Waransi i centralnych Indiach:
Prakaśaditjagupta 510-?
Wainjagupta ?-570
c)-linia w Magadha:
Bhanugupta 507-535
Jaśowarman I 535-?
Krisznagupta ?-?
Harszagupta
Dżiwitagupta I
Kumaragupta III ?-554
Damodaragupta 554-585
Mahasenagupta 585-?
? władca nieznany lub interregnum? ?-656
Madhavagupta 656-676
? nieznany władca lub interregnum? 676-?
Aditjasenagupta ?-698
Dewagupta 698-?
Wisznugupta Czandraditja ?-730/740
Jaśowarman II z Kanaudż 730/740-?

Istnieje jeszcze jedna chronologia póżnych Guptów (od 535 roku) i jest bardzo pogmatwana, ale postaram się ją tutaj zamieścić.



 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Maharana Fateh Singh
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 35
Nr użytkownika: 12.859

Marcin Bialon
Zawód: historyk orientalny
 
 
post 13/02/2006, 16:22 Quote Post

Chronologia Guptów wg Johna Morby'ego:
Śri Gupta 275-300
Ghatokhacza 300-320
Czandragupta I 320-350
Samudragupta 350-376
Czandragupta II 376-415
Kumaragupta I 415-455
Skandagupta 455-470
Kumaragupta II 470-475
Budhagupta 475-500
Wainjagupta 500-515
Narasimhagupta 515-530
Kumaragupta III 530-540
Wisznugupta 540-550
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
Maharana Fateh Singh
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 35
Nr użytkownika: 12.859

Marcin Bialon
Zawód: historyk orientalny
 
 
post 13/02/2006, 16:35 Quote Post

Chronologia tzw. Póżnych Guptów z Magadhy. W tej chronologii uznawani są oni za potomków Skandagupty (455-467).
Krisznagupta 467/468-492
Harszagupta 492-517
Dżiwitagupta I 517-542
Kumaragupta III 542-592
Damodaragupta 592-617
Mahasenagupta 617-643
Madhawagupta 643-667
interregnum? 667-669
Aditjasenagupta 669-692/693
Dewagupta 693-705
Wisznugupta Czandraditja 705/706-723
Dżiwitagupta II 723-731
Jaśowarman II z Kanaudżu 731-7?

W chronologii tej nie pojawiają się ani Bhanugupta ani też Jaśowarman I. Chronologia ta jest dość pogmatwana. Jej twórca (R. Saletore)cofnął datowanie Póżnych Guptów o 40 lat w tył. W chronologii podanej przeze mnie ''ojcem'' Póżnych Guptów jest Bhanugupta (507-535) ostatni Gupta wielkiego formatu, w w tej chronologii biorą oni początek od ostatniego wielkiego Gupty (jako władcy całego jeszcze Imperium) Skandagupty.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
Maharana Fateh Singh
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 35
Nr użytkownika: 12.859

Marcin Bialon
Zawód: historyk orientalny
 
 
post 14/02/2006, 17:20 Quote Post

W guptyjskiej dynastii jest kilku władców których istnienie bądż pochodzenie od danego panującego jest przedmiotem sporów wśród historyków jak choćby tacy władcy jak Ramagupta (375-?)czy Gowindagupta Baladitja (413-414 lub 415-416). Dość tajemniczym władcą jest Kumaragupta III. Daty graniczne jego panowania są tak samo niepewne jak i jego pochodzenie. To, że pochodził z dynastii guptyjskiej nie jest kwestionowane, ale czyim był synem? Tu zaczynają się rozbieżności. Kumaragupta III był synem Dżiwitagupty I (L. Frederic), czy raczej był on synem Kumaragupty III? Istnieją też hipotezy, że jego ojcem był Narasimhagupta I (jak u J. Morby'ego) lub Tathagatagupta, którego następcą był Bhanugupta (L. Frederic). Bardziej za prawdopodobną uznaje się wersję, że jego ojcem był jednak Dżiwitagupta I.
Na pewno nie panował on już nad całym Imperium guptyjskim, gdyż zgodnie uznaje się, że pochodził z linii Póżnych Guptów (wg Majumdara nie pochodzili oni od Guptów co wydaje się wątpliwe), którzy panowali w Magadha. Daty graniczne jego panowania również są różnie podawane. J. Morby podaje 530-540 uznając go jeszcze za pochodzącego z linii Guptów właściwych, L. Frederic podaje datę ?-554, R. Saletore 542-592, ale obaj uważają go za Guptę Póżnego. Osobiście uważam, że ta pierwsza data jest bardziej prawdopodobna.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
Rani Śri Lakszmi Bai
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 4
Nr użytkownika: 14.953

Natalia R.
Zawód: studentka
 
 
post 2/03/2006, 13:15 Quote Post

Jeśli chodzi o chronologię to wersja Johna Morby'ego, którą podałeś w jednym z postów, u części aglojęzycznych autorów piszących na temat dynastii Guptów uważana jest za obowiązującą. Nie wyklucza to jednak i innych chronologii, które tu zamieściłeś smile.gif.

Pozdrawiam serdecznie:)
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
Maharana Fateh Singh
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 35
Nr użytkownika: 12.859

Marcin Bialon
Zawód: historyk orientalny
 
 
post 4/03/2006, 14:09 Quote Post

Zgadzam się z Tobą w tym względzie. Chronologia wspomnianego autora jest w anglojęzycznych publikacjach (i nie tylko) uważana za obowiązujacą. Spotykam się z tym również na anglojęzycznych stronach internetowych traktujących na ów temat. Chronologia Guptów ma wiele znaków zapytania, a dotyczą one głównie Guptów tzw. Póżnych i dwóch problematycznych władców z linii Guptów właściwych (Ramagupta i Gowindagupta Baladitja). Chronologie podane wyżej tak samo jak chronologia J. Morby'ego nie są pozbawione pewnych znaków zapytania i zapewne z biegiem lat ulegną znacznej zmianie. Wszak badacze tego okresu dziejów Indii nie spoczęli jeszcze na laurach smile.gif.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej