Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Skarby perskie a odległe Barbaricum
     
Kakofonix
 

Unregistered

 
 
post 10/10/2011, 21:35 Quote Post

Chaire!
Jak wiadomo, Aleksander zagarnął skarby perskie o wadze jakichś 5000 ton srebra. Była to ilość metali szlachetnych zbliżona do tej, jaką przywieziono z Ameryki w XVI/XVIIw. Rzucenie takich ilości metali szlachetnych na rynek spowodowało zwyżkę cen w świecie śródziemnomorskim. Ceny np. niewolników podwoiły się, a następnie utrzymały się na takim poziomie przez całą starożytność. W świecie hellenistycznym powstał niezwykły ferment ekonomiczny. I tu pojawia się pytanie, jakie skutki miała ta rewolucja dla bardziej oddalonych terenów barbaricum.
Wiemy, jak daleko idące skutki miało przywiezienie amerykańskiego złota. Niektórzy uważają, że za wielką karierę Normanów/Waregów odpowiedzialny jest pośrednio kalifat bagdadzki. Było to ogromne centrum konsumpcyjne, ssące z dalekich zakątków świata nieowlników i przedmioty zbytku. Normanowie zaś zarabiali krocie jako pośrednicy handlowi.
Zastanówmy się więc, na ile barbaricum zostało zaktywizowane perskimi skarbami. Czy pojwiły się jakieś ludy, wzbogacone na dostawach dla krajów hellenistycznych. Czy może takim pokłosiem wypraw Aleksandra była inwzja celtycka na świat śródziemnomorski?
Pozdrawiam, Andrzej
 
Post #1

     
bachmat66
 

vaquero
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.948
Nr użytkownika: 7.402

Dario TW
Stopień akademicki: Juris Doctor
Zawód: wolny
 
 
post 11/10/2011, 1:17 Quote Post


Salve,

QUOTE
Kakofonix, 10/10/2011, 15:35
Chaire!
Jak wiadomo, Aleksander zagarnął skarby perskie o wadze jakichś 5000 ton srebra. Była to ilość metali szlachetnych zbliżona do tej, jaką przywieziono z Ameryki w XVI/XVIIw. Rzucenie takich ilości metali szlachetnych na rynek spowodowało zwyżkę cen w świecie śródziemnomorskim. Ceny np. niewolników podwoiły się, a następnie utrzymały się na takim poziomie przez całą starożytność. W świecie hellenistycznym powstał niezwykły ferment ekonomiczny.



Mociumpanie, brzmi ciekawie tylko skad te dane?? Zrodla i opracowania, prosze?

QUOTE
I tu pojawia się pytanie, jakie skutki miała ta rewolucja dla bardziej oddalonych terenów barbaricum.


Barbaricum czyje ? - dla Hellenoi czy dla Rzymian ?, bo cos tu pokielbaszone strasznie... moze trzebabybylo okreslic albo zaznaczyc na mapie o jakim obszarze mowimy?

QUOTE
Wiemy, jak daleko idące skutki miało przywiezienie amerykańskiego złota.


Raczej nie w temacie i napisane na zazadzie haka na gladkiej scianie w gorach, a moze pomoc wiec nie zaszkodzi, prawda?



QUOTE
Niektórzy uważają, że za wielką karierę Normanów/Waregów odpowiedzialny jest pośrednio kalifat bagdadzki. Było to ogromne centrum konsumpcyjne, ssące z dalekich zakątków świata nieowlników i przedmioty zbytku. Normanowie zaś zarabiali krocie jako pośrednicy handlowi.


hola, mospanie, toz to pominiecie wieluiset lat handlu via Morze Czarne i Kaukaz


QUOTE
Zastanówmy się więc, na ile barbaricum zostało zaktywizowane perskimi skarbami. Czy pojwiły się jakieś ludy, wzbogacone na dostawach dla krajów hellenistycznych. Czy może takim pokłosiem wypraw Aleksandra była inwzja celtycka na świat śródziemnomorski?


uwazam ze kolega musi ustalic napierw co to bylo owe Hellenoi barbaricum, bo sie koledze zapomnialo o wielu przestrzeniach i ludach z ktorymi panstwa hellenistyczne mialy kontakt/konflikty
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Gajusz Juliusz Cezar
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.402
Nr użytkownika: 43.904

Piotr Koziol
Stopień akademicki: pontifex maximus
Zawód: Dyktator
 
 
post 11/10/2011, 15:08 Quote Post

QUOTE(bachmat66 @ 11/10/2011, 2:17)
QUOTE
Kakofonix, 10/10/2011, 15:35
Chaire!
Jak wiadomo, Aleksander zagarnął skarby perskie o wadze jakichś 5000 ton srebra. Była to ilość metali szlachetnych zbliżona do tej, jaką przywieziono z Ameryki w XVI/XVIIw. Rzucenie takich ilości metali szlachetnych na rynek spowodowało zwyżkę cen w świecie śródziemnomorskim. Ceny np. niewolników podwoiły się, a następnie utrzymały się na takim poziomie przez całą starożytność. W świecie hellenistycznym powstał niezwykły ferment ekonomiczny.



Mociumpanie, brzmi ciekawie tylko skad te dane?? Zrodla i opracowania, prosze?

To akurat proste przeliczenie blisko dwóch setek tysięcy talentów srebra, które zdobył Aleks na nasze wartości wagowe. Każdy talent ważył 26,197 kg zatem wyjdzie właśnie coś około 5000 ton (pewnie aby ładnie wyglądało zaokrąglono tak jak ja wielkość zdobytych talentów).

Ten post był edytowany przez Gajusz Juliusz Cezar: 11/10/2011, 15:42
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
bachmat66
 

vaquero
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.948
Nr użytkownika: 7.402

Dario TW
Stopień akademicki: Juris Doctor
Zawód: wolny
 
 
post 12/10/2011, 3:01 Quote Post

QUOTE(Gajusz Juliusz Cezar @ 11/10/2011, 9:08)
QUOTE(bachmat66 @ 11/10/2011, 2:17)
QUOTE
Kakofonix, 10/10/2011, 15:35
Chaire!
Jak wiadomo, Aleksander zagarnął skarby perskie o wadze jakichś 5000 ton srebra. Była to ilość metali szlachetnych zbliżona do tej, jaką przywieziono z Ameryki w XVI/XVIIw. Rzucenie takich ilości metali szlachetnych na rynek spowodowało zwyżkę cen w świecie śródziemnomorskim. Ceny np. niewolników podwoiły się, a następnie utrzymały się na takim poziomie przez całą starożytność. W świecie hellenistycznym powstał niezwykły ferment ekonomiczny.



Mociumpanie, brzmi ciekawie tylko skad te dane?? Zrodla i opracowania, prosze?

To akurat proste przeliczenie blisko dwóch setek tysięcy talentów srebra, które zdobył Aleks na nasze wartości wagowe. Każdy talent ważył 26,197 kg zatem wyjdzie właśnie coś około 5000 ton (pewnie aby ładnie wyglądało zaokrąglono tak jak ja wielkość zdobytych talentów).
*


Alez kolego Juliszu cezarze, ja sie dopominam o zrodla mowiace o tych ilosciach kruszcow, ot i co.. A propos to o jakim talencie mowa? Bo tych talentow bylo kilka, wiec zalezy ktore zrodla cytujesz ?
W kazdym razie czekam na zrodla tych rewelacji, bo te powyzsze bze podania ich zrodel sa li tylko wyssane z palca wink.gif

Toz przeciez forum jest quasi naukowe, a w historii zrodla sa konieczne, azaliz nie jest to prawda?

Ten post był edytowany przez bachmat66: 12/10/2011, 5:37
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
Alcarcalimo
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.768
Nr użytkownika: 43.461

 
 
post 12/10/2011, 6:23 Quote Post

Zresztą kto powiedział, że te skarby trafiły do Grecji. Przecież Aleksander operował na wschodzi i także tam przeniósł stolicę swego imperium. Dlaczego niby szlaki handlowe miały by zostać zakłócone? Persowie nie robili i wcześniej interesów z Grekami czy ludami stepu?
W tym przypadku nie mamy nagłego pojawienia się nowego źródła kruszcu a zmianę jego właściciela.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
sargon
 

IX ranga
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 5.804
Nr użytkownika: 4.555

Stopień akademicki: mgr inz
 
 
post 12/10/2011, 8:34 Quote Post

QUOTE(Alcarcalimo)
Zresztą kto powiedział, że te skarby trafiły do Grecji.
No właśnie, kto tak (tu, w tym wątku) powiedział?

QUOTE
W tym przypadku nie mamy nagłego pojawienia się nowego źródła kruszcu a zmianę jego właściciela.
Aha, to jak rozumiem wg Ciebie Aleksander kontynuował tezauryzację tych skarbów praktykowaną wcześniej przez Persów?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
Kakofonix
 

Unregistered

 
 
post 12/10/2011, 9:32 Quote Post

Chaire!
M.Mielczarek w: Mennictwo starożytnej Grecji s. 40 podaje, że w IV/IIIw. pne w Europie środkowo - wchodniej pojawiły się skarby z monetami greckimi. Notuje się ponad 300 znalezisk, tak pojedynczych monet jak i skarbów. Najstarsze zawierają monety z miast Wielkiej Grecji, późniejsze, daleko większe zawiaerają monety Filipa, ALeksandra i władców hellenistycznych. Trafiały tam nawet monety greko-baktryjskie. Bardzo liczne także były emisje monet z miast z obrzeży Morza Czarnego.
Wskazuje to na bardzo ożywiony hendel pomiędzy światem hellenistycznym i barbaricum. A że głównym przedmiotem zainteresowania kupców greckich byli niewolnicy, to domyślać się możemy, że zwiększozny popyt i podwojone ceny skłaniały poszczególne plemiona do wojen międzyplemiennych w celu pozyskania niewolników, a niektóre agresywne ludy starały się przybliżyć do źródła bogactwa, czyli świata śródziemnomorskiego.
Pozdrawiam, Andrzej
 
Post #7

     
Gajusz Juliusz Cezar
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.402
Nr użytkownika: 43.904

Piotr Koziol
Stopień akademicki: pontifex maximus
Zawód: Dyktator
 
 
post 12/10/2011, 17:42 Quote Post

QUOTE(bachmat66 @ 12/10/2011, 4:01)
Alez kolego Juliszu cezarze, ja sie dopominam o zrodla mowiace  o tych ilosciach kruszcow, ot i co.. A propos to o jakim talencie mowa?  Bo tych talentow bylo kilka, wiec zalezy ktore zrodla cytujesz ?
W kazdym razie czekam na zrodla tych rewelacji, bo te powyzsze bze podania ich zrodel sa li tylko wyssane z palca wink.gif

Toz przeciez forum jest quasi naukowe, a w historii zrodla sa konieczne, azaliz nie jest to prawda?
*

Arriana (III, 16) i Kurcjusz Rufus (V, 8) mówią o zagarnięcie 50 tys. srebrnych talentów w Suzie. Diodorus (XVII, 66) podaje 40 tys. złota i srebra i 9 tys. w monecie. Plutarch (Aleks. 36) o 40 tys. bitej monety. Tą ostatnią wielkość (choć nie rodzaj) potwierdza również Justyniusz (XI, 14).
120 (130?) tys. talentów z Persepolis oraz dodatkowe 6 tys. z Parsagad - Kurcjusz Ruffus (V, 20). Diodorus (XVII, 71) podaje 120 tys. talentów w Persepolis.
Wcześniej w Arbelii zdobył 4000 Kurcjusz Ruffus (V, 2).
Po wygranej pod Issos w Damaszku zdobył 2600 talentów - to za Nawotką "Aleksander Wielki" str. 259.

Po wiem szczerze nie znam na tyle popularnego talentu innego niż talent attycki (którego waga jest mniejsza niż attyckiego), a którego mógł użyć antyczny historyk piszący dla odbiorcy greckiego lub rzymskiego.

Mam prośbę mógłbyś mi powiedzieć jakich wg Ciebie talentów użyli poszczególni antyczni historycy i dlaczego tych a nie innych?

Ten post był edytowany przez Gajusz Juliusz Cezar: 12/10/2011, 19:43
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
bachmat66
 

vaquero
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.948
Nr użytkownika: 7.402

Dario TW
Stopień akademicki: Juris Doctor
Zawód: wolny
 
 
post 13/10/2011, 7:05 Quote Post


QUOTE
Gajusz Juliusz Cezar, 12/10/2011, 11:42  Arriana (III, 16) i Kurcjusz Rufus (V, 8) mówią o zagarnięcie 50 tys. srebrnych talentów w Suzie. Diodorus (XVII, 66) podaje 40 tys. złota i srebra i 9 tys. w monecie. Plutarch (Aleks. 36) o 40 tys. bitej monety. Tą ostatnią wielkość (choć nie rodzaj) potwierdza również Justyniusz (XI, 14).   
120 (130?) tys. talentów z Persepolis oraz dodatkowe 6 tys. z Parsagad - Kurcjusz Ruffus (V, 20). Diodorus (XVII, 71) podaje 120 tys. talentów w Persepolis.
Wcześniej w Arbelii zdobył 4000 Kurcjusz Ruffus (V, 2).



ok, o to wlasnie chodzilo, o podanie zrodel - dobra robota!!! smile.gif -

o Talentach dwa slowa - Ksennofont, pisarz z IV w pne nie ma watpliwosci ze uzywal attycki standart,ale pisarze okresu rzymskiego mogli uzywac standartow znanych swoim czytelnikom - mieszkancom Imperium Rzymskiego, a pisarze z kregu panstw hellenistycznych standarty uzywane przez dane panstwo - vide Egipt, ktory pod Ptolemeuszami mial miec swoj standart.

Arrian mogl uzywac i attycki (26 kilo) i rzymski talent, i Quintus Cyrtius Rufus, szczery Rzymianin, pewnie uzywal rzymski talent - 30.3 kilo s, Diodorus Siculus egipski/ptolemajski talent 27 kilo , Plutarch z Cheronei prawdopodbnie rzymski talent. Kwestia teraz czy chcieli oni przedstawic swoim czytelnikom sytuacje wag i miar, taka jaka miala miejsce w czasie podboju Aleksandra czy tez zblizona do wartosci miar ich czasow? Nasi autorzy 'rzymscy' prawdopodbnie wszyscy korzystali z pisarzy wspolczesnych Aleksandrowi - Chares z Mitilene, szambelan Aleksandra, (jest jego relacja o zawartosci 'osobistego' skarbca krola krolow u Atheneaus'a), Kalistenes z Olintu, Kleitarchus, Nearchus, Ptolemusz, Aristobulus, ktorzy znali realia perskie chyba dosc dobrze ale takze znali swoje macedonskie.

A imperium perskie, gigant owczsnego swiata, uzywalo talentu babilonskiego (vide Persepolis Fortification tablets) na trybut placony w srebrze oraz talentu eubejskiego na trybut placony w zlocie, moneta srebrna byla licozna wedlug telntu babilonskiego. Eubejski byl chyba bliski attyckiemu.
Macedonia zaczela uzywac standartu attyckiego przy produkcji monet w poznym okresie rzadow Filipa II (G. Le Rider studium) i bito je do okolo 314pne i pozniej znow po smieric Aleksandra, a sam Aleksander chyba zaczla bic swoja monete gdzie okolo 328-27pne (wedlug Zervos, Kleiner ) i te monety drachmy i tetrdrachmy w standarcie attyckim byly uzywane jeszcze dlugo po jego smierci wraz z innymi. Nota bene podbno Filip chcial wprowadzic inny standart, tzw amfiktionski, na wage, mniej min w talencie niz attycki, ale zmarlo mu sie i Aleksander powrocil do attyckiej miary.
Ergo, wydaje sie wiec ze mogl byc inny standart na zloto, zlote monety (talent o mniejszej wadze) i na srebro, srebrne monety (talent o wiekszej wadze)

QUOTE
Po wiem szczerze nie znam na tyle popularnego talentu innego niż talent attycki (którego waga jest mniejsza niż attyckiego), a którego mógł użyć antyczny historyk piszący dla odbiorcy greckiego lub rzymskiego.


ok, to jest twoja odpowiedz na moje pytanie o rodzaju talentow , moja jak wyzej ...

Przy okazji to Macedonia w przededniu wojny z Persja miala 'smieszne' dochody - bezposredni dochod krolewski byl 200 talentow (chyba attyckich), a dochod Macedonii z taryf za eksport/import byl 40 talentow; dochod z kopaln w Tracji wysoki na okolo 1000 talentow szedl na rozwoj armii, a zdobycze wojenne z Aleksandra podbojow balkanskich poszly na zaplacenie dlugow Filipa II (500 talentow), a sprzedaz 30,000 Teban dala tylko 440 talentow,a reszta terenow zaleznych Macedonii placila trybut w zbiorach i surowcach, dlatego Aleksander nie mialby za co zaplacic swej armii gdyby rozpoczal inwazje Persji pozniej niz wiosna 334 pne - vide, James R. Ashley, The Macedonian Empire: The Era of Warfare Under Philip II and Alexander the Great, p. 377-79 (Ashey podaje, ze talent attycki mial miare 57 funtow i rownal sie 300 zlotym dareikom albo 6000 srebrnym drachmom - to za Morrison and Coates z 1986 roku) Dla prownania dochod z trybutu satrapii byl 16,280 talentow rocznie (za Ashley : 379 ktory wzial to z Herodota)

QUOTE
Po wygranej pod Issos w Damaszku zdobył 2600 talentów - to za Nawotką "Aleksander Wielki" str. 259.

to cos nie tak - skarbiec ten zajal Parmeion - tam bylo 2,600 talentow w monecie i 500 talentow w srebrze - powiada Q. Curtius Rufus, ksiega III,16. Plutarch jest bardziej ogolnikowy - VII,24.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

     
Gajusz Juliusz Cezar
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.402
Nr użytkownika: 43.904

Piotr Koziol
Stopień akademicki: pontifex maximus
Zawód: Dyktator
 
 
post 13/10/2011, 18:24 Quote Post

QUOTE(bachmat66 @ 13/10/2011, 8:05)
ok, o to wlasnie chodzilo, o podanie zrodel - dobra robota!!! smile.gif   -
Dziękuję za uznanie, ale wydawało mi się, że dane te są w miarę powszechnie znane (przynajmniej te dotyczące 120 tys. i 40 tys.).

QUOTE
o Talentach dwa slowa -  Ksennofont, pisarz z IV w pne nie ma watpliwosci ze uzywal attycki standart,ale pisarze okresu rzymskiego mogli uzywac standartow znanych swoim czytelnikom - mieszkancom Imperium Rzymskiego, a pisarze z kregu panstw hellenistycznych standarty uzywane przez dane panstwo - vide Egipt, ktory pod Ptolemeuszami mial miec swoj standart.

Arrian mogl uzywac i attycki (26 kilo) i rzymski talent, i Quintus Cyrtius Rufus, szczery Rzymianin, pewnie uzywal rzymski talent  - 30.3 kilo s, Diodorus Siculus egipski/ptolemajski talent 27 kilo ,  Plutarch z Cheronei prawdopodbnie rzymski talent. Kwestia teraz czy chcieli oni przedstawic swoim czytelnikom sytuacje wag i miar, taka jaka  miala miejsce w czasie podboju Aleksandra czy tez zblizona do wartosci miar ich czasow? Nasi autorzy 'rzymscy' prawdopodbnie wszyscy korzystali z pisarzy wspolczesnych Aleksandrowi - Chares z Mitilene, szambelan Aleksandra, (jest jego relacja  o zawartosci 'osobistego' skarbca krola krolow u Atheneaus'a), Kalistenes z Olintu, Kleitarchus, Nearchus, Ptolemusz, Aristobulus, ktorzy znali realia perskie chyba dosc dobrze ale takze znali swoje macedonskie.

A imperium perskie, gigant owczsnego swiata, uzywalo talentu babilonskiego (vide Persepolis Fortification tablets) na trybut placony w srebrze oraz talentu eubejskiego  na trybut placony w zlocie, moneta srebrna byla licozna wedlug telntu babilonskiego. Eubejski byl chyba bliski attyckiemu.
Macedonia zaczela uzywac standartu attyckiego  przy produkcji monet w poznym okresie rzadow Filipa II (G. Le Rider studium) i bito je do okolo 314pne i pozniej znow po smieric Aleksandra, a sam Aleksander chyba zaczla bic swoja monete gdzie okolo 328-27pne (wedlug Zervos, Kleiner ) i te monety drachmy i tetrdrachmy w standarcie attyckim byly uzywane jeszcze dlugo po jego smierci wraz z innymi. Nota bene podbno Filip chcial wprowadzic inny standart, tzw amfiktionski, na wage, mniej min w talencie niz attycki, ale zmarlo mu sie i Aleksander powrocil do attyckiej miary.
Ergo, wydaje sie wiec ze mogl byc inny standart na zloto, zlote monety (talent o mniejszej wadze) i na srebro, srebrne monety (talent o wiekszej wadze)

ok, to jest twoja odpowiedz na moje pytanie o rodzaju talentow , moja jak wyzej ...
O tych talentach i ich wadze o których wspominasz to ja wiem, ale żaden z nich nie jest mniejszy od attyckiego=eubejskiego. Zatem przyjęcie go do tutejszych rozważań stanowi wyjściowe minimum. Ponadto jak zauważyłeś informacje te pochodzą od źródeł, które towarzyszyły Aleksandrowi, piszących dla świata greki, a zatem starających się przeliczyć kwoty zagarniętych łupów na wielkości powszechnie znane w świecie greckim, a taką był talent eubejski. Świadczy o tym, informacje u Diodorusa o przeliczaniu perskich sztabek na talenty, a nie podanie samych ilości sztabek. Tak samo postąpił np. Herodot (III, 90-95), przy określaniu dochodów Persji (o czym niżej) w swoim tekście przeliczył talenty babilońskie na eubejskie.
Ponadto rozbieżności w danych antycznych nie są duże i nie odzwierciedlają żadnych różnic pomiędzy wagami talentów. Moim zdaniem pochodzą z tego samego pierwotnego źródła, a różnią się tylko dokładnością przekazów (stosowane zaokrąglenia, wybiórczość informacji itp.).
QUOTE
Przy okazji to Macedonia w przededniu wojny z Persja miala 'smieszne' dochody - bezposredni dochod krolewski byl 200 talentow (chyba attyckich), a dochod Macedonii z taryf za eksport/import byl 40 talentow; dochod z kopaln w Tracji wysoki na okolo 1000 talentow szedl na rozwoj armii, a zdobycze wojenne z Aleksandra  podbojow balkanskich poszly na zaplacenie dlugow Filipa II (500 talentow), a sprzedaz 30,000 Teban dala tylko 440 talentow,a reszta terenow zaleznych Macedonii placila trybut w zbiorach i surowcach,   dlatego  Aleksander nie mialby za co zaplacic swej armii gdyby rozpoczal inwazje Persji pozniej niz wiosna 334 pne - vide, James R. Ashley, The Macedonian Empire: The Era of Warfare Under Philip II and Alexander the Great, p. 377-79 (Ashey podaje, ze talent attycki mial miare 57 funtow i rownal sie 300 zlotym dareikom albo 6000 srebrnym drachmom - to za Morrison and Coates z  1986 roku)
Część tych danych można znaleźć również w "Aleksandrze Wielkim" Peter'a Green'a.
QUOTE
Dla prownania dochod  z trybutu satrapii byl 16,280 talentow rocznie (za Ashley : 379 ktory wzial to z Herodota)
Skąd ta wielkość? confused1.gif Herodot (III, 95) podaje 14 560 talentów eubejskich.
http://www.perseus.tufts.edu/hopper/text;j...%3Achapter%3D95
QUOTE
to cos nie tak - skarbiec ten zajal Parmeion - tam bylo 2,600 talentow w monecie i 500 talentow w srebrze  - powiada Q. Curtius Rufus, ksiega III,16. Plutarch jest bardziej ogolnikowy - VII,24.
*

W moim egzemplarzu tłumaczenia, widnieje:
"Ogólna suma zagrabionych pieniędzy wyniosła 2600 talentów, waga monet srebrnych równała się wartości 50 talentów, (...)"
choć w łacińskim:
"Summa pecuniae signatae fuit talentum II milia et sescenta, facti argentiº pondus quingenta aequabat."
- źródło: http://penelope.uchicago.edu/Thayer/L/Roma...Curtius/3*.html

Nawet jeśli, w tłumaczeniu jest błąd dotyczący wielkości kwoty, to już w samym kontekście, (który oznaczać może, że owe 500 talentów zawierało się w kwocie 2,6 tys. talentów) nie musi go być. Zapewne tak też to przetłumaczył Nawotka.

Ten post był edytowany przez Gajusz Juliusz Cezar: 13/10/2011, 18:28
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
Anders
 

VII ranga
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 2.393
Nr użytkownika: 4.016

Zawód: Biurowy
 
 
post 13/10/2011, 18:35 Quote Post

QUOTE
Diodorus Siculus egipski/ptolemajski talent 27 kilo


Na jakiej podstawie tak twierdzisz?

QUOTE
Nota bene podbno Filip chcial wprowadzic inny standart, tzw amfiktionski, na wage, mniej min w talencie niz attycki, ale zmarlo mu sie i Aleksander powrocil do attyckiej miary.


Mniej min w talencie? Można prosić źródło?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
Kakofonix
 

Unregistered

 
 
post 2/11/2011, 8:09 Quote Post

QUOTE(Alcarcalimo @ 12/10/2011, 6:23)
Zresztą kto powiedział, że te skarby trafiły do Grecji. Przecież Aleksander operował na wschodzi i także tam przeniósł stolicę swego imperium. Dlaczego niby szlaki handlowe miały by zostać zakłócone? Persowie nie robili i wcześniej interesów z Grekami czy ludami stepu?
W tym przypadku nie mamy nagłego pojawienia się nowego źródła kruszcu a zmianę jego właściciela.
*



Hej,
skarby były rzucone ogólnie w całym świecie hellenistycznym i trafiły też w niemałej części do starej Grecji. Jako zapłata najemnikom, subsydia dla stronników, zapłata za towary, czy też dotacje dla miast.

W każdym bądź razie w całym świecie hellenistycznym obserwujemy rewolucję cenową, której ewidentnym przejawem jest podwojenie cen niewolników i żywności w niedługim czasie.

Pojawiły się też na obrzeżach świata hellenistycznego znikąd dwa ekspansywne organizmy polityczne, które nieprzypadkiem pojawiły się przy głównych szlakach importowych świata hellenistycznego. Mam na myśli Celtów na Bałkanach i Partów przy bramie środkowoazjatyckiej.

Pozdrawiam, Andrzej

 
Post #12

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej