Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
10 Strony < 1 2 3 4 5 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Pierwsza stolica: Gniezno czy Poznań ?,
     
carantuhill
 

Bieskidnik
*********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 6.868
Nr użytkownika: 12.703

WOJCIECH
Zawód: Galileusz
 
 
post 5/05/2006, 1:15 Quote Post

Wystarczy wspomnieć co o słowiańskich dziewczynach pisał ibn Rashid, żeby zrozumieć czemu zdechł smok
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #31

     
Striegomir
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 238
Nr użytkownika: 17.183

Franjo Sombic
Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: informatyk
 
 
post 7/05/2006, 16:20 Quote Post

QUOTE(gutek1 @ 12/02/2006, 5:28)
tam była stolica gdzie szef.
P.S. Poznań, Gniezno, Kraków, Kruszwica,Płock,Wiślica. To są moje stolice w śrerdniowieczu.
*


Absolutnie sie zgadzam z ruchomoscia "dworu" wladcy.

Ja powaznie proponuje dodac jeszcze dwie stacje postojowe na trasach podrozy z konwojami wiozacymi towary "szefa". Licikawe i Kopanice.

http://de.wikipedia.org/wiki/Jaxa_von_K%C3%B6penick Ausgrabungen zeigen ferner, dass um 1100 eine wesentlich größere Burg errichtet wurde, die sich zum ökonomischen Zentrum im Sprewanengebiet entwickelte und wahrscheinlich bis 1133 zu Polen gehörte. Um 1180 wurde die slawische Herrschaft über Köpenick von den Askaniern beendet. Burg und Siedlung trugen den Namen Copnic (Inselort), der im Namen des Berliner Stadtteils Köpenick erhalten ist.

Dagobert von Leitzkau, w domu przezywany Slepakiem (Mieszko) byl handlarzem zywym towarem. Jego rodzina byla skoligacona z rodzinami innych handlarzy zywym towarem w szerokiej okolicy: Sasami, Serbami, Obodrytami, Chorwatami i Anglami/Dunczykami. Rod ten opanowal handel na trasie Licikawa, grod ksiecia Kopienika (dzis dzielnica Koepenick), grod Frankow nad Viadrina (pozniej przemianowana na rzeke Obodrytow, Odre) oraz dalej na wschod, skad dostarczano towar. Jak podaja zrodla karawany z towarem Dagoberta byly konwojowane nawet przez 300 konnych zolnierzy mafii, zwanych tez druzyna ksiazeca. W ramach dywersyfikacji biznesu swojej mafii postaral sie o koncesje (patent, lenno) u capo di tutti capi na pobieranie riketu (trybutu, podatku) od uzytkowania ziemi za Viadrina, ktora "z woli boga" nalezala do capo di tutti capi, zwanego tez cesarzem Swietego Imperium.
Rodzina Dagoberta pochodzila z Licikawy pod Magdeburgiem. Nawet nie myslalem, ze ta miejscowosc do dzis istnieje. Wychodzi na to, ze Piast Kolodziej powinien byl nosic nazwisko Licikawski (von Leitzkau). Czyli Licicavici jest to synonim nazwy dynastii Piastow, ktora z Piastowa pod Warszawa raczej nie pochodzila. Sama Licikawa ma przeszlosc godna daczy ksiecia sasiedniego kraju. Malo wsi ma tyle i tak starych zabytkow.
http://www.jewishgen.org/shtetlseeker/loct...tm=&lond=&lonm= Leitzkau 52°03' 11°57' Germany 111.4 kilometers WSW of Berlin http://www.jewishgen.org/cgi-bin/mapquest....0500&lng=119500
http://www.anhalt-zerbst.de/to_lesch.htm Leitzkau erstmals 995 in einer Urkunde Ottos III. Liezeka genannt, ist ein tausendjähriger Zeuge langer slawischer und deutscher Geschichte. Auf dem westlichen Ausläufer des Flämings gelegen, begrüßt es den Reisenden schon von weitem mit der beeindruckenden Silhouette seiner Schlossanlage. Im Norden des Ortes finden sich Reste der alten Umfassungsmauer der Stiftanlage und, von dieser eingeschlossen, der gewaltige Schlosskomplex mit seiner romanischen Basilika.
http://www.kulturserver.de/home/ssbg/leitzk.htm
http://www.anhalt-zerbst.de/to_lepet.htm Die St. Petri-Kirche ist wahrscheinlich der erste sakrale Steinbau in dieser Gegend und damit die älteste noch erhaltene Steinkirche östlich der Elbe. Nach 1107 hatte der Ort schon eine hölzerne Kapelle. Sie war vermutlich ein Fachwerkgebäude. Der erste Steinbau wurde 1114 geweiht.
http://www.praemonstratenser.de/index.htm?leitzkau.htm 1138/39 wurde von Bischof Wigger von Brandenburg bei der 1114 geweihten Kirche in Leitzkau ein Prämonstratenserstift gegründet, das mit Kanonikern des Klosters Unser Lieben Frauen in Magdeburg besetzt wurde und als provisorisches Domkapitel der durch den Slawenaufstand schwer geschädigten und nun im Wiederaufbau begriffenen Diözese Brandenburg angesehen wurde.
http://www.strasse-der-romanik.net/stationen/station23.htm Dieser interessante romanische Bau gehört zu den ersten sakralen Steinbauten dieser Gegend.
http://www.eventprogramm.de/show/7969/Schl...g-Leitzkau.html Schlossherr auf Burg Leitzkau
http://www.xn--dome-schlsser-qmb.de/leitzkau.html Schloss Leitzkau – ein Kleinod der Weserrenaissance
http://golm.rz.uni-potsdam.de/hva/uebers.html Nachdem unzählige Jahre seit der Gründung der Burg Brandenburg dort der Götzendienst unter heidnischen Fürsten geherrscht hatte, erlangte endlich Heinrich, der auf slawisch Pribislaw hieß, ein Christ, auf Grund legitimer elterlicher Nachfolge die Herrschaft über die Burg und das dazugehörige Gebiet.

Zupelnie sie nie dziwie, ze takiej historii nikt dziatwy w szkolach nie bedzie uczyl. Nie po to od 1000 lat prowadzi sie "polityke historyczna".
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #32

     
Striegomir
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 238
Nr użytkownika: 17.183

Franjo Sombic
Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: informatyk
 
 
post 7/05/2006, 16:30 Quote Post

QUOTE(gutek1 @ 12/02/2006, 5:28)
P.S. Poznań, Gniezno, Kraków, Kruszwica,Płock,Wiślica.
*


Przeoczylem, ze brakuje "faktorii" z drugiej strony szlaku handlowego rodziny von Leitzkau von Kalisz. Ponizej wyjasnienie dlaczego to Kalisz byl drugim krancem trasy opanowanej przez ta rodzine kupiecka. Kalisz przeciez ponoc lezal na szlaku bursztynowym. Bylo wiec skrzyzowanie idealne dla rozwoju biznesu.

http://www.andrzejbuko.pradzieje.pl/index_...haeology_emp_03 The Podebłocie complex situated 100 km to the south of Warsaw comprises a stronghold and settlements and a cemetery (Fig. 8.1-8.2), has gone down in history because of the scholarly storm which erupted around the discovery of three fragments of fired clay, called conventionally „the Podebłocie tablets" (Fig. 8.3-8.5). They were found in two archaeological features in a settlement of the "tribal period", dated to the ninth century (see Fig. 8.2). The objects have one feature in common: on their surface they have signs resembling writing. These inscriptions have been read as Turkish runes or Greek writing; in the second case the inscription would have read "Jesus Christ conquer", or as has been recently suggested been the monogram of Christ (Fig. 8.6). It has also been suggested that the inscription was made by a person who could not in fact write. If these hypotheses could be positively verified, we would be dealing not only with the traces of the earliest writing in the Polish lands, but also traces of the presence of Christians at least 150 years earlier than the date of the acceptance of Christianity by Poland. Petrographic analysis has shown that two of the tablets were made of local clay, while the raw material of the third, described as terra rosa, should be connected with the Mediterranean zone.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #33

     
Striegomir
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 238
Nr użytkownika: 17.183

Franjo Sombic
Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: informatyk
 
 
post 7/05/2006, 16:32 Quote Post

QUOTE(Striegomir @ 7/05/2006, 18:30)
rodziny von Leitzkau von Kalisz
*


Przepraszam, w poprzednim poscie wkleilem zly cytat do dobrego linku.

http://www.andrzejbuko.pradzieje.pl/index_...haeology_emp_03 Kalisz is also the place where - according to the hypothesis of the author - the Piast dynasty had its origin (see chapter 9).
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #34

     
Andrzej80
 

powstaniec
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.321
Nr użytkownika: 16.934

Andrzej
Stopień akademicki: magister
Zawód: historyk archiwista
 
 
post 7/09/2006, 18:55 Quote Post

Nie, pierwszą stolicą Polski bylo Gnieźno,gdzie 1025 koronował się Bolesław I Chrobry dopiero po 1038 Kaziemierz Odnowiciel przeniósł stolicę do Krakowa a z Krakowa do Warszawy stolicę przeniósł Zygmunt III Waza.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #35

     
Pyramon
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 3
Nr użytkownika: 27.783

Zawód: uczen
 
 
post 22/01/2007, 22:34 Quote Post

Wydaje mi się jednak, że owo konserwatywne podejście do tego tematu jest jak najbardziej niepoządane.

stolica
1. «miasto, w którym znajduje się siedziba rządu danego państwa»

Źródło Słownik PWN

Siedziba rządu w tym wypadku była "ruchoma".
A pytanie która pierwsza? Żadna, a może wszystkie?
1)Poznań - pierwsze biskupstwo w Polsce Jordana, a zarazem pierwszy ośrodek religijny na ziemiach polskich,
2)Bądź też wcześniej, VIII-IX w. powstanie Ostrowa Tumskiego w którym znajdował się palatium*, który był dwukondygnacyjną, największą na ziemiach polskich budowlą.
3)Grod gnieźnieński powstał w II połowie X na Wzgórzu Lecha. Proste

*paltium -reprezentacyjna budowla mieszkalna; dwór władcy

Fakty mówią ZA
 
User is offline  PMMini Profile Post #36

     
uczeń2000
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 84
Nr użytkownika: 27.912

 
 
post 30/01/2007, 13:00 Quote Post

Ja jestem całkowicie za tym, iż Poznań był pierwszą stolicą Polski. Potwierdza to m. in. znaleziska pod katedrą poznańską oraz skrzyżowanie głownych szlaków komunikacyjnych właśnie w Poznaniu.
 
User is offline  PMMini Profile Post #37

     
Belfer historyk
 

VIII ranga
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.525
Nr użytkownika: 8.375

Pawel
Stopień akademicki: posiadam
Zawód: patrz nick
 
 
post 30/01/2007, 17:49 Quote Post

Dyskusja co było pierwszą stolicą Polski trwa od dawna i pewnie jeszcze długo będzie się toczyć. Brane pod uwagę Gniezno i Poznań mają całkiem odmienną genezę i historię.
Gniezno uważa się za ośrodek ideowy, wokół którego koncentrowała się budowa państwa Polan. Wiadomo, że było to miejsce kultowe w czasach pogańskich. Ponadto niezwykłe wyżynne położenie (Góra Lecha) na tle nizinnego krajobrazu predysponowało Gnezno do roli centralnego ośrodka monarchii piastowskiej. Gród powstał około połowy X w., natomiast osadnictwo wokół Gniezna jest jeszcze starsze. W następnych latach oraz w XIw. gród oraz jego fortyfikacje były wielkokrotnie rozbudowywane. W 1000 r. tutaj ulokowano siedzibę metropolii kościelnej.
Poznan miał zupełnie inną genezę. Gród został zbudowany na surowym korzeniu, czyli od podstaw na bardzo ważnym szlaku handlowym. Miało to istotne znaczenie przy rozbudowie państwa. Poznań także był otoczony potężnymi fortyfikacjami. Tutaj ulokowano pierwszą stację misyjną i zbudowano prawdopodobnie najstarszy w Polsce kościół. W miejscowej katadrze pochowano Mieszka I i Bolesława Chrobrego.
Natomiast czy w Poznaniu znajdowała się siedziba Jordana jako biskupa misyjnego jest wielce dyskusyjne. Tylko Rocznik poznański starszy oraz Kronika Thietmara nazywają Jordana biskupem poznańskim i jest to jedyna taka informacja w rocznikach i kronikach polskich. Inne zapiski są w tej sprawie bardziej ogólnikowe informując tylko, że Jordan został ordynowany na biskupa w Polsce. Jeśli za punkt naszych rozważań jaki tytuł nosił Jordan weźmiemy informację Roczników czeskich które wywodzą się bezpośrednio z zabranego do Czech najstarszego rocznika polskiego, zwanego Rocznikiem Jordana-Gaudentego ,gdzie czytamy, że w 968 r. „Polonia cepit habere episcopum”, to wynika z tego, że w pierwotnym zapisie Jordan był nazywany biskupem „polskim”, a nie poznańskim. Informacja zaś Thietmara na ten temat jak to już dawno zostało wykazane jest bałamutna i nie odpowiada prawdzie historycznej i służy jedynie podkreśleniu pretensji arcybiskupów magdeburskich do zwierzchnictwa nad kościołem polskim, którego cześcią było także biskupstwo poznańskie.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #38

     
Pyramon
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 3
Nr użytkownika: 27.783

Zawód: uczen
 
 
post 3/02/2007, 1:11 Quote Post

QUOTE(rdzeń_mysław @ 30/01/2007, 18:07)
Poznań to zdecydowanie późniejszy okres i ttak jak pisał Belfer zupełnie innych charakter grodu.
*



Tematem jest pierwsza stolica Polski, a nie charakter. Nie mów mi, że jest to późniejszy okres...
Palatium wszystko wyjaśnia. Dlaczego nikt tego nie potrafi podważyć???

QUOTE(Belfer historyk @ 30/01/2007, 17:49)
Ponadto niezwykłe wyżynne położenie (Góra Lecha) na tle nizinnego krajobrazu predysponowało Gnezno do roli centralnego ośrodka monarchii piastowskiej.
*



Tutaj jestem pod wrażeniem wyciągniętych wniosków... położenie geograficzne?? A to nie decyduje o tym miejsce pobytu władcy??


QUOTE(rdzeń_mysław @ 30/01/2007, 18:07)
Z czasem gdy środek cięzkości państwa przesunął sie na północ i zachód większego znaczenia od Gniezna nabrał Poznań.
*



Wydaje mi się jednak, że to Gniezno zyskało większe znaczenie po 1000 roku, po utworzeniu arcybiskupstwa

QUOTE(Belfer historyk @ 30/01/2007, 17:49)
i zbudowano prawdopodobnie najstarszy w Polsce kościół. W miejscowej katadrze pochowano Mieszka I i Bolesława Chrobrego.
(...)
Natomiast czy w Poznaniu znajdowała się siedziba Jordana jako biskupa misyjnego jest wielce dyskusyjne(...)to wynika z tego, że w pierwotnym zapisie Jordan był nazywany biskupem „polskim”, a nie poznańskim. Informacja zaś Thietmara na ten temat jak to już dawno zostało wykazane jest bałamutna i nie odpowiada prawdzie historycznej i służy jedynie podkreśleniu pretensji arcybiskupów magdeburskich do zwierzchnictwa nad kościołem polskim, którego cześcią było także biskupstwo poznańskie.
*



Uczmy się wyciągać wnioski...
Pierwszy kościół powstał w Poznaniu. Biskup, który przyjechał musiał mieć swoją siedzibę... Zaprzeczasz, że jest to Poznań. Dobrze, ale podaj inną możliwość. Biskup jako zwierzchnik kościoła w Polsce musiał mieć swoją siedzibę. Proszę powiedz mi gdzie indziej mógł przebywać??


 
User is offline  PMMini Profile Post #39

     
Belfer historyk
 

VIII ranga
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.525
Nr użytkownika: 8.375

Pawel
Stopień akademicki: posiadam
Zawód: patrz nick
 
 
post 3/02/2007, 19:25 Quote Post

Pierwszy kościół powstał w Poznaniu. Biskup, który przyjechał musiał mieć swoją siedzibę... Zaprzeczasz, że jest to Poznań. Dobrze, ale podaj inną możliwość. Biskup jako zwierzchnik kościoła w Polsce musiał mieć swoją siedzibę. Proszę powiedz mi gdzie indziej mógł przebywać??

W tej sprawie odsyłam do utworzonego przez ze mnie kiedyś tematu o siedzibie Jordana.
Czy Jordan musiał mieć siedzibę. Pytanie jest co rozumiemy przez pojęcie "siedziba" w tym czasie? Czy chodzi o to, że miał swój kościół katedralny i w nim stale przebywał, czy może o siedzibę w sensie bazy materialnej dla swojej działalności misyjnej.
A może Jordan w ogóle nie miał stałej siedziby, tylko ciągle przebywał pod bokiem księcia, który podróżował po całym kraju. W tym sensie jego siedzibą był dwór Mieszka I i baza dla akcji misyjnej.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #40

     
Pyramon
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 3
Nr użytkownika: 27.783

Zawód: uczen
 
 
post 4/02/2007, 2:11 Quote Post

QUOTE(Belfer historyk @ 3/02/2007, 19:25)
A może Jordan w ogóle nie miał stałej siedziby, tylko ciągle przebywał pod bokiem księcia, który podróżował po całym kraju. W tym sensie jego siedzibą był dwór Mieszka I i baza dla akcji misyjnej.
*



W takim razie nasuwa się pytanie: Co było pierwszą siedzibą biskupa Jordana?
Tutaj chyba nie można mieć wątpliwości. Biskup musiał przebywać w miejscu, które umożliwiało mu kontakt z Bogiem (Chociażby na początku) Jedynym takim miejscem jest w tym czasie Poznań. Albo inaczej czy mógł przebywać w innych grodach zostawiając kościół powstały w Poznaniu?

Przed przystąpieniem do dalszej dyskusji polecam przeczytać:
http://www.city.poznan.pl/palatium/
jest to chyba najwiarygodniejsze źródło


 
User is offline  PMMini Profile Post #41

     
Belfer historyk
 

VIII ranga
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.525
Nr użytkownika: 8.375

Pawel
Stopień akademicki: posiadam
Zawód: patrz nick
 
 
post 6/02/2007, 0:39 Quote Post

Jak napisałem wyżej w Poznaniu znajdowała się prawdopodobnie najstarsza stacja misyjna w państwie Mieszka I, czyli najstarszy kościół. Bez wątpienia mógł tutaj przebywać i Jordan. Na pewno nie było go w Gnieźnie, które było ośrodkiem kultu pogańskiego. Ale równie dobrze oprócz Poznania mógł przebywać i na Ostrowie Lednickim, którego budowę późniejsza tradycja wiąże z Dobrawą. Być może, że tutaj umieścił Mieszko swoją żonę w pierwszych latach po przyjęciu chrztu. Jakby jednak nie było wszystkie te ośrodki były dla Jordana jedynie przystankami w jego pracy misyjnej, a sam biskup przemieszczał się stale, wędrując za dworem księcia.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #42

     
Krzyzakwlkp
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 12
Nr użytkownika: 37.873

Maciej
Stopień akademicki: student
Zawód: student
 
 
post 5/03/2010, 14:45 Quote Post

W Poznaniu była stolica arcybiskupstwa. W Poznaniu leżom Miszko i Bolesław Chrobry. W Poznaniu odkryli pałac Miszka I i Dobrawy. Gniezno było stolica rodową Piastów. Poznań był nową stolicą państwa chrześcijańskiego jakie stworzył Miszko I po przez podboje i przyjęcie chrześcijaństwa. I tak władcy jeździli wtedy po grodach i nie było jednej stolicy administracyjnej. Ale Miszko wyznaczył stolice chrześcijańskiej Polski w Poznaniu.
 
User is offline  PMMini Profile Post #43

     
Marthinus
 

VIII ranga
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 3.012
Nr użytkownika: 38.063

Marcin
Stopień akademicki: Mgr
Zawód: Nauczyciel/Archeolog
 
 
post 5/03/2010, 15:07 Quote Post

QUOTE(Krzyzakwlkp @ 5/03/2010, 14:45)
W Poznaniu była stolica arcybiskupstwa. W Poznaniu leżom Miszko i Bolesław Chrobry. W Poznaniu odkryli pałac Miszka I i Dobrawy. Gniezno było stolica rodową Piastów. Poznań był nową stolicą państwa chrześcijańskiego jakie stworzył Miszko I po przez podboje i przyjęcie chrześcijaństwa. I tak władcy jeździli wtedy po grodach i nie było jednej stolicy administracyjnej. Ale Miszko wyznaczył stolice chrześcijańskiej Polski w Poznaniu.
*



Widzę że masz bardzo ciekawe informacje które zaciekawiłyby niejednego mediewistę.Zwłaszcza informacja o tym że Poznań był stolicą arcybiskupstwa jest interesująca.Możesz podać źródła na których się opierasz?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #44

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 5/03/2010, 19:29 Quote Post

osoby piszącej cyt w Poznaniu leżom nie pytaj o źrudua
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #45

10 Strony < 1 2 3 4 5 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej