Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
10 Strony  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Pierwsza stolica: Gniezno czy Poznań ?,
     
The Black Knight
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 5
Nr użytkownika: 2.051

 
 
post 1/01/2005, 21:35 Quote Post

Załączony obrazekJako młody gnieźnianin zawsze jestem zdenerwowany, gdy słucham w mediach opinii różnych ludzi, którzy twierdzą, że pierwszą stolicą miał być - Poznań!!! Po przyjęciu chrześcijaństwa, w czasach pistowskich, władza bezpośrednio wiązała się z kościołem, a przecież metropolia mieściła się w Gnieźnie, tu też przebywał książę, choć wiadomo, że palatia dla niego budowane były w prawie każdym większym grodzie. Dominacja Gniezna była zatem na przełomie X i XI wieku bezsprzeczna. Było wtedy stolicą. Poznań mógł mieć również duże znaczenie. Jest nie wykluczone, że miał w wieku VII, VIII znaczenie większe od Gniezna. Wtedy jednak nie było mowy o pojęciu Polski. Na terenie naszego kraju zamieszkiwały plemiona, nie zjednoczone. Dopiero połączone ze sobą zyskały nazwę Civitas Gnesnensis- Państwa Gnieźnieńskiego.

Piszcie, co o tym myślicie, jaka jest wasza opinia. Być może mój patriotyzm lokalny nie pozwala mi obiektywnie spojrzeć na wszelkie spory.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Polidaktyl
 

Teoretyk Kabaretu
*****
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 625
Nr użytkownika: 2.700

Zawód: Kierownik Literacki
 
 
post 2/01/2005, 12:09 Quote Post

Kiedyś mój nauczyciel powiedział że w monarchi Patrymonialnej stolica byla tam gdzie władca i nie było jednego ośrodka stołecznego ale nie iwme co o tym sądzić
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
Mała Marika
 

Asinus Asinorum
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 576
Nr użytkownika: 1.905

Marika Przyby³
Stopień akademicki: Poszukiwacz prawdy
Zawód: Skrzypaczka
 
 
post 2/01/2005, 16:28 Quote Post

Witam,
ja zawsze się trzymałam, trzymam i chyba będę trzymać tej wersji, że to Gniezno a nie jakiś Poznań (który owszem był stolicą, ale nie w tych czasach !) było stolicą Polski Piastów. Pierwszą stolicą. Szczerze mówiąc, to nigdy nie spotkałam się z tym, aby jakieś znane, wybitne (ale nawet nieznane) osobistości, mówiły o Poznaniu jako pierwszej i jako takiej stolicy Piastów.
A nawet jeśli by tak było [w co wątpię] to i tak w świadomości Polaków, za bardzo został "wyryty" w pamięci Orzeł Biały, i Gniazdo jako stolica 8)

Pozdrawiam smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
s2nto
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 154
Nr użytkownika: 2.846

Zawód: student
 
 
post 7/01/2005, 15:13 Quote Post

Ni Poznan ni Gnizno obecne badania i prace wykopaliskowe donosza na temat Kruszwicy!!! biggrin.gif Jeśli ktoś chciałby bardziej sie tym zainteresowac, powinno byc to bardziej opisane na www poznanskiego instytutu geologi biggrin.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
sarna23
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 160
Nr użytkownika: 1.981

 
 
post 20/01/2005, 18:33 Quote Post

pozostańmy przy haśle --- Gniezno tongue.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
Sasik
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 23
Nr użytkownika: 2.188

 
 
post 27/01/2005, 23:09 Quote Post

Wydaje mi się, że bezsprzecznie Gniezno było pierwszą stolicą Polski ( jeśli w ogóle można mówić o stolicach w tym okresie ). Jego znaczenie jednak z czasem malało, aż po najeździe Brzetysława ustąpiło miejsca Krakowi.

Chociaż nie można zapominać, że w Poznaniu a nie w Gnieźnie powstała diecezja misyjna. Muszę przyznać jednak, że nie spotkałem się nigdy z opiniami jakoby to Poznań był pierwszą stolicą Polski huh.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
Marcinus
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 34
Nr użytkownika: 4.569

 
 
post 25/03/2005, 21:13 Quote Post

Ja gdzieś spotkałem się z opinią, że rolę centrum politycznego pełnił Poznań, natomiast Gniezno było centrum kultu religijnego. Niestety nie pamiętam gdzie to wyczytałem sad.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Łukasz Skrzypczak
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 7
Nr użytkownika: 2.656

Lukasz Skrzypczak
Stopień akademicki: magister
Zawód: historyk/archiwista
 
 
post 29/12/2005, 11:43 Quote Post

Wydaje się, że chodzi tylko o Gniezno, co poświadcza Dagome iudex: "civitatem (...), que vocatur Schinesghe". Świadectwo źródłowe ma tutaj prymat przed konstrukcjami...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
Napoleon M
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 128
Nr użytkownika: 11.192

Zawód: student
 
 
post 29/12/2005, 11:48 Quote Post

Myślę, że jednak Gniezno. Gdyby Poznań(czy inne miasto) było stolicą to tam odbyłby się zjazd Gnieźniński(miałby inną nazwą oczywiście)
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #9

     
Belfer historyk
 

VIII ranga
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.525
Nr użytkownika: 8.375

Pawel
Stopień akademicki: posiadam
Zawód: patrz nick
 
 
post 30/12/2005, 16:29 Quote Post

Niezwykle trudno jest jednoznacznie wypowiedzieć się w tej sprawie. W szkole uczono wszystkich, że to Gniezno było pierwszą stolicą Polski i taki pogląd jest powszechnie akceptowany. Ja jednak chciałbym przy tej okazji zwrócić uwagę na niedawne odkrycie archeologiczne na Ostrowie Tumskim w Poznaniu, które odbiły się szerokim echem w całym kraju. Otóż archeolodzy odkryli relikty (czyli pozostałości) wczesnopiastowskiego palatium książęcego. Zaraz też podniosły sie głosy, że była to rezydencja Mieszka I. W palatium poznańskim zidentyfikowane jak na razie dwa fragmenty murów. Relikty te znaleziono w bezpośrednim sąsiedztwie kościoła Najświętszej Marii Panny, o którym już średniowieczna tradycja twierdziła, iż został ufundowany przez Dobrawę. Być może, iż mógłby on funkcjonować jako kaplica pałacowa. Czy była to więc stolica państwa mieszkowego? Czy jednak można w ogóle mówić, że Mieszko I miał stolicę, albo czy można w ogóle mówić o czymś takim, jak stolica państwa za czasów Mieszka? Wydaje się, że zdecydowanie nie. Należy pamiętać, że we wczesnym średniowieczu władca danego państwa cały czas po nim podróżował (rex ambulans, czyli "król objazdowy"), a więc nie mógł mieć stałej siedziby w dzisiejszym tego słowa znaczeniu. Mieszko I i jego następcy w wielu ośrodkach miali swoje siedziby, w których mieszkli. Budowali je oczywiście tam, gdzie przebywali najczęściej, więc z reguły w głównych ośrodkach poszczególnych dzielnic. Oprócz wspomnianego wyżej palatium w Poznaniu podobne tego typu budowle wzniesione na przełomie X/XI w. odkryto do tej pory także na Ostrowie Lednickim, a także w Gieczu, Wiślicy, Przemyślu, Krakowie, Płocku.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
Andrzej
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 644
Nr użytkownika: 125

Stopień akademicki: magister
Zawód: archeolog
 
 
post 2/01/2006, 10:29 Quote Post

Ani Gniezno ani Poznań. Już jakiś czas temu do nauki wprowadzono pojęcie "regni sedes principales" - były to grody, które odwiedzał władca podczas swojego niekończącego się objazdu kraju (inaczej w tamtych realiach długo by nim nie był). Ośrodki te to Gniezno, Ostrów Lednicki, Poznań, Giecz, Przemyśl, Wiślica, Kraków, Chełmno). W Gnieźnie po prostu Piastowie najchętniej przebywali i stąd mit o "pierwszej stolicy Polski".
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #11

     
szpek_chomik
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 92
Nr użytkownika: 9.895

Bartek Wasilewski
Stopień akademicki: Redaktor naczelny
Zawód: uczen (III LO)
 
 
post 7/02/2006, 14:19 Quote Post

Według mnie nie można powiedzieć który z tych grodów był pierwszą stolicą Polski. Chyba że przyjmie się jakieś jednoznaczne kryterium (np. władza kościelna - wówczas wygrywa Poznań jako stolica pierwsego biskupstwa). Nie wiadomo też jaką datę przyjąć za początek państwa Polskiego - powszechnie uznawana data chrztu skłaniałaby mnie do hipotezy jakoby Poznań miał być pierwszą stolicą - tłumaczyłoby to miejsce powstania biskupstwa misyjnego
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #12

     
Andrzej
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 644
Nr użytkownika: 125

Stopień akademicki: magister
Zawód: archeolog
 
 
post 7/02/2006, 14:42 Quote Post

Stolica biskupstwa misyjnego powstała prawdopodobnie w Poznaniu a nie w Gnieźnie dlatego, że w tym ostatnim żyć mogła długo tradycja o naczelnym ośrodku kultu pogańskiego oraz miejscu tradycyjnej legitymizacji władzy Piastów. Innymi słowy Kościół nie chciał już na początku zaogniać sytuacji zajęciem najwazniejszego miejsca w państwie gnieźnieńskim.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #13

     
Inny Tomek
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 312
Nr użytkownika: 4.534

 
 
post 7/02/2006, 15:38 Quote Post

QUOTE(Andrzej @ 7/02/2006, 14:42)
Innymi słowy Kościół nie chciał już na początku zaogniać sytuacji zajęciem najwazniejszego miejsca w państwie gnieźnieńskim.
*


Nie negując wcale powyższych słów, nie mogę się powstrzymać przed refleksją: jak to badacze wszystko ładnie potrafią wytłumaczyć sobie i innym.

Często zwraca się uwagę na fakt, że szeroko pojęte instytucje Kościoła (święci, , daty świąt, wreszcie też i świątynie) sytuowano właśnie w kontekście dawnych kultów. Czyli pogańskie bóstwo przemianowywano na św.XY, na miejscu dawnej świątyni stawiano kaplicę, Boże Narodzenie tez ma kontekst czysto pogański... A w przypadku siedziby biskupstwa jest akurat odwrotnie i też to można uzasadnićsmile.gif
 
User is offline  PMMini Profile Post #14

     
syrenka
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 555
Nr użytkownika: 6.375

 
 
post 7/02/2006, 16:02 Quote Post

Ze zdziwieniem czytam, ze wszystkich uczono, iż pierwszą stolicą było Gniezno... Wszyscy moi nauczyciele historii uczyli mnie, że Gniezno uznaje się za pierwszą stolicę Polski, ale najprawdopodobniej tą pierwszą stolicą był Poznań.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #15

10 Strony  1 2 3 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej