Drukowana wersja tematu

Kliknij tu, aby zobaczyć temat w orginalnym formacie

historycy.org _ Heraldyka historyczna _ Herb Księstwa Ziębickiego

Napisany przez: althaar 6/05/2007, 23:10

W Wikipedii zawarty jest interesujący herb księstwa ziębickiego z lat 1301-1429 (pomijam już fakt, że został on skopiowany z http://www.akromer.republika.pl/poczet_slask_zie.html):
user posted image

Ciekawi mnie skąd się wziął ten herb - jego kolorystyka itp.
Jedyne znane mi źródło heraldyczne Z EPOKI, które ukazuje kolorowy herb księstwa ziębickiego (a dokładnie herb z czasów Bolka III ziębickiego) pochodzi z kodeksu Gelrego (strona 52V) - to ten dwubarwny orzeł na górze po prawej stronie:
user posted image

Jest to jednak orzeł używany przez książąt świdnickich (czasem występuje z przepaską, a czasem bez) -> taki jak ten z mojej strony:
user posted image

Zatem, Bolko III ziębicki używał oznaczeń heraldycznych właściwych linii świdnickiej... To który władca używał tego błękitno-czerwonego orła i skąd wiadomo jaką miał ten orzeł kolorystykę?

Ktoś wie? Na forum Histmaga nikt nie znał odpowiedzi na ten problem. Liczę na Was smile.gif

Napisany przez: WinGate 16/12/2007, 22:26

Witam,

Poszukuję dużo informacji na temat różnic pomiędzy herbami miejskimi a szlacheckimi... Jaka była specyfika polskich herbów miejskich w odróżnieniu od szlacheckich...

Pozdrawiam

Napisany przez: chariot rider 5/01/2008, 0:52

Różniły się często godłem. Herby miejskie roją się od motywów stricte chrześciajńskich, pojawiają się tam też (niespodzianka) wizerunki miast. Wogóle o ile wiem nie występują u miast herby szlachetne - z prostymi wzorami złożonymi barwnych pól. Najważniejsza zas i zawsze obecna różnica to to że składają się herby miejskie wyłącznie z tarczy herbwej.

Napisany przez: taczala19 9/01/2008, 11:40

Witaj!

Warto dodac, ze herby niektorych miast posiadaly elementy herbow szlacheckich, szczegolnie te, ktore powstaly jako fundacje rodowe, np. miasto Tarnow - Leliwa, czy Zamosc - Jelita. Innym zasadniczym elementem jest brak korony rangowej, niezbednej dla heraldyki szlacheckiej.

Pozdrawiam

Napisany przez: mc_herbarz 21/12/2008, 18:17

Mam pewną hipotezę dotyczącą tej kwestii. Rysunek herbu książąt ziębckich zamieszczony w Wikipedii pochodzi ze strony (http://akromer.republika.pl/poczet_slask_zie.html). Nie wiem dlaczego autor strony Adam Kromer uznał, że książęta ziębiccy posługiwali się herbem w postaci dwudzielnego orła błękitno-czerwonego w srebrnym polu. Według "Armorial de Gelre" Bolko III książę ziębicki miał w herbie dwudzielnego orła czerwono-czarnego w złotym polu (http://www.heraldique-europeenne.org/Armoriaux/Gelre/F52v#4). Natomiast herb złożony księcia ziębicko-oleśnickiego Karola II z rodu Podiebradów umieszczony na ambonie kościoła zamkowego w Oleśnicy wskazuje, że znakiem księstwa ziębickiego był orzeł dwudzielny czarno-czerwony z przepaską sierpową na tarczy w słup złoto-srebrnej (http://www.olesnica.nienaltowski.net/Herby%20z%20ambony.htm). Jest to więc de facto godło księstwa świdnickiego ze zmianą ułożenia pól. Warto też dodać, że godło książąt świdnickich, z których wywodziła się gałąź Piastów ziębickich było przedstawiane także jako dwudzielny orzeł czarno-czerwony z przepaską sierpową w polu srebrnym jak to widać na polichromowanej płaskorzeźbie z sali herbowej znajdującej się na zamku Lauf koło Norymbergi http://www.planet-franken-online.de/weit4.html.
Sądzę, że książęta ziębiccy będący gałęzią Piastów świdnickich posługiwali się po prostu identycznym herbem, czyli wizerunkiem przedstawiającym orła dwudzielnego czerwono-czarnego bądź czarno-czerwonego w polu srebrnym, złotym lub też srebrno-złotym. Adam Kromer zamieszczając na swojej stronie godło książąt ziębickich użył jednego z tych wizerunków zmieniając w nie uzasadniony sposób barwę części orła z czarnej na błękitną.
Jakiś czas temu wysłałem do autora strony e-maila z zapytaniem o źródło z którego korzystał zamieszczając wizerunek godła książąt ziębickich. Niestety nie otrzymałem odpowiedzi.

Napisany przez: Ironside 5/03/2009, 13:43

Od jakiegoś czasu próbuję znaleźć informacje o tym, dlaczego Herb Wielki Płocka zdobi Krzyż Grunwaldu III klasy. Krzyż Walecznych - wiadomo - otrzymało miasto Płock za bohaterską postawę mieszkańców podczas bolszewickiego ataku na miasto. Krzyże Grunwaldu zaś przyznano dość licznym miejscowościom, głównie za pomoc udzielaną partyzantom GL/AL. Czy wie ktoś może jakie konkretnie było uzasadnienie przyznania Płockowi orderu oraz umieszczenia go w herbie?

Napisany przez: Nicker 16/07/2009, 11:14

Dziwne jest to, że na herbie Płocka widnieje ta odznaka i jest opisana na wikipedii, ale gdy szukałem w tym samym źródle czy i kiedy Płock otrzymał Order Krzyża Grunwaldu, ku mojemu zdziwieniu Płock nie został wymieniony wśród tych miejscowości, które otrzymały order III klasy. A więc czy miasto Płock otrzymało ten order czy może tylko przypadkowo znalazł się w Wielkim Reprezentacyjnym Herbie Płocka?

Napisany przez: Aisac 18/02/2011, 10:30

Witam, mam mały problem. Piszę pracę licencjacką na temat "Symbole tożsamości gminy jako jednostki samorządu terytorialnego." Symbolami tymi są: herb, flaga, logo, hejnał i odznaki. Czy ktoś zna literaturę na ten temat? Może jakieś publikacje albo e-booki? Proszę o w miarę szybką odpowiedz. Z góry dziękuję.

Napisany przez: alcesalces1 18/02/2011, 11:03

Pisali o tym W. Drelicharz i Z. Piech z Uniwersytetu Jagiellońskiego. Może coś Ci się z tych pozycji przyda.

Współczesna heraldyka samorządowa i jej problemy : pod red. Wojciecha Drelicharza i Zenona Piecha ; Polskie Towarzystwo Heraldyczne. Oddział w Krakowie, Uniwersytet Jagielloński. Instytut Historii, Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski. Kraków : 2000

Dawne i nowe herby Małopolski / Wojciech Drelicharz i Zenon Piech ; oprac. graf. Barbara Widłak ; Polskie Towarzystwo Heraldyczne. Oddział w Krakowie. Kraków : 2004.

Miasta, ludzie, instytucje, znaki : pod red. Zenona Piecha. Kraków : 2008.

Napisany przez: Aisac 18/02/2011, 14:30

Dziękuję, przyda się na pewno.

Napisany przez: Lapstwisz 6/06/2011, 9:58

Witam, mam prośbe. Dostałem sygnet i nie jestem w stanie określić co to za Herb widoczny jets na nim. Nie wykluczam, że to tania podróba, lecz sygnet jest wykonany ze złota. Bardzo proszę o pomoc,z góry dziękuje i pozdrawiam:)


http://imageshack.us/photo/my-images/821/39563158.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/39/48185759.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/812/24554611.jpg/

Napisany przez: Piast anonim 6/06/2011, 18:46

Wydaje mi się że jest to herb niemiecki w każdym razie wśród herbów polskich go niema.
http://pl.wikipedia.org/wiki/Herby_szlachty_polskiej_(galeria)

Napisany przez: Merlin 19/06/2011, 10:10

Masz jakieś informacje skąd ów sygnet może pochodzić - kraj, region? Wiesz cokolwiek więcej?
Jeśli słusznie podejrzewam, że w godle mamy lwa z podwójnym ogonem to byłby to może lew czeski Przemyślidów:http://de.wikipedia.org/wiki/B%C3%B6hmischer_L%C3%B6we_(Wappentier)
Z kolei młot (o ile to młot) w łapach lwa nasuwa skojarzenie z górnictwem. Herb wsi Kośmidry jeszcze z czasów pruskich nasuwa pewne skojarzenia:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Ko%C5%9Bmidry_(wojew%C3%B3dztwo_%C5%9Bl%C4%85skie)
To wszystko sprawia, że stawiałby na śląskie-niemieckie ewentualnie czeskie pochodzenie sygnetu.

Napisany przez: sinobrody 16/07/2012, 21:29

Ruchowi Autonomii Śląska nie podoba się herb powiatu bielskiego. A konkretnie związki Białej, Wilamowic, Szczyrku z Małopolską i dawnym nowożytnym województwem krakowskim.

http://bielskobiala.naszemiasto.pl/artykul/1217949,ruch-autonomii-slaska-domaga-sie-zmiany-herbu-powiatu,id,t.html

a oto herb powiatu:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Herb_powiatu_bielskiego_%28wojew%C3%B3dztwo_%C5%9Bl%C4%85skie%29

Warto prześledzić sobie dyskusję na blogu śląskocieszyńskiego RAŚ.

Napisany przez: kundel1 16/07/2012, 21:36

Ja "od zawsze" słyszałem, że granica między Śląskiem a Małopolską przebiega na rzeczce Białej, czyli akurat tak, jak można dziś wyczytać w Wikipedii, czyli przed połączeniem miasto Bielsko leżało na Śląsku, a wieś Biała w Małopolsce.

Napisany przez: sinobrody 16/07/2012, 21:50

Bo tak jest. Z jednym zastrzeżeniem. Biała uzyskała prawa miejskie w 1723 roku, a więc to nie wieś.

Napisany przez: carantuhill 17/07/2012, 8:22

QUOTE(sinobrody @ 16/07/2012, 22:29)
Ruchowi Autonomii Śląska nie podoba się herb powiatu bielskiego. A konkretnie związki Białej, Wilamowic, Szczyrku z Małopolską i dawnym nowożytnym województwem krakowskim.

http://bielskobiala.naszemiasto.pl/artykul/1217949,ruch-autonomii-slaska-domaga-sie-zmiany-herbu-powiatu,id,t.html

a oto herb powiatu:

http://pl.wikipedia.org/wiki/Herb_powiatu_bielskiego_%28wojew%C3%B3dztwo_%C5%9Bl%C4%85skie%29

Warto prześledzić sobie dyskusję na blogu śląskocieszyńskiego RAŚ.
*



Znowu zaczynają dyskusję? smile.gif Najłatwiej chyba byłoby podzielić Bielsko-Białą wzdłuż historycznej granicy. W Bielsku to mogą sobie ustalać herb miasta jaki chcą, od Białej niech się trzymają daleko. Zresztą na podobnej zasadzie jak obecny herb Bielska-Białej powinien być zrobiony herb województwa śląskiego, wszak na jego terenie niecałe 50% to historyczny Śląsk.

Napisany przez: sinobrody 17/07/2012, 21:44

To klasyczne przerzucanie tematu na inny obszar. W XIX wieku cieszyńscy czy bielscy Niemcy mówili o przyłączeniu Białej do Śląska, by odwrocić uwagę Polaków od zainteresowania Śląskiem Cieszyńskim i rosnącym tam narodowym ruchem polskim.

Napisany przez: sinobrody 18/07/2012, 22:03

http://bbth.beskidia.pl/?p=761

Powyżej artykuł na ten temat.
Widocznie na Śląsku istnieje obawa, że cześć województwa (a przypomnę, jak to zresztą zrobił już mój przedmówca niemal połowa ziem tegoż woj. to Małopolska), dokona secesji.

Napisany przez: carantuhill 19/07/2012, 17:51

Część Żywiecczyzny i większość Ziemi Oświęcimskiej i tak jest już w województwie małopolskim, z przyjemnością powitamy resztę smile.gif

Napisany przez: Jagger11 18/11/2012, 21:57

crosspost z Pomoc, chyba tu szybciej znajdę pomoc
Witam,

Od pewnego czasu zajmuje się ulepszeniem strony wikipedia o miejscowości, w której spędziełem 20 lat życia - Izbicy - http://pl.wikipedia.org/wiki/Izbica_(wojew%C3%B3dztwo_lubelskie) Mieszkam za granicą, więc mam ograniczony dostęp do materiałów źródłowych, posiłkuję się głównie internetem i bibliotekami cyfrowymi. Nie jestem też historykiem. W czasie pisania artykułu, wynikł problem herbu miejscowości. Obecnie gmina używa herbu w postaci krzyża malańskiego, białego na czerowonym polu (przepraszam, za terminologię, nie jestem specjalistą). Herb jest ten widoczny tu: (wikipedia) http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:POL_Izbica_COA.svg i tu (strona gminy): http://www.izbica.ug.mbnet.pl/engine.php?attr=bGFuZ2lkPTEmZ209MSZtaWQ9MTQmc3RyPTE=

Pochodzenie tego herbu nie jest (mi) znane. Strona http://tnn.pl/rozdzial.php?idt=12&idt_r=267 stwierdza i obecnym herbie:

QUOTE
  Nie jest znany herb Izbicy. Podany przez M. Gumowskiego i powtarzany później przez innych autorów herb miasta z godłem krzyża, z pieczęci z 1553 roku, jest po prostu pomyłką, w tym bowiem czasie Izbica była małą wioską liczącą zaledwie 13 kmieci. Nie do pomyślenia był też herb z krzyżem dla miasteczka lokowanego w 1750 roku wyłącznie dla Żydów. Jeśli Izbica miała kiedykolwiek swój herb, to mógł to być herb „Leliwa” Granowskich


Znalazłem dwie informacje źródłowe. Sądzę, że tu warto nadmienić, że pierwszy raz prawa miejskie były nadane Izbicy w 1540 za staraniem Jana Amora Tarnowskiego (nie został przywilej zrealizowany), po raz drugi w 1750 (za sprawą Antoniego Granowskiego).

1). Marian Gumowski stwierdza jedynie w "Herby miast polskich", że Izbica miała nadany herb przez Augusta III w 1754 - http://alt.swiecki.net/izbica/gumowski-izbica.png
2). "Pieczęcie miast dawnej Polski" Wittyga - http://alt.swiecki.net/izbica/wittyg.png - mówią, że Izbica (woj lubelskie) posiada
QUOTE
Pieczęć okrągła (25 mm.) przedstawia bramę o trzech spiczastych wieżyczkach kulkami zakończonych, w bramie podkowa barkiem do góry, na którym krzyż, w podkowie strzała żeleźcem nadół (herb Dołęga). W otoku napis SIG CIVITAS IZBICA (pieczęć na dokumencie z r. 1581)
zaś to Izbica (woj. kaliskie), chyba chodzi o Izbicę Kujawską (była w guberni kaliskiej), posiada
QUOTE
Pieczęć okrągłą, wyobraża krzyż, albo miecz otłuczony, dookoła napis nieczytelny (pieczęć na dokumencie z 1553 r.)


Proszę więc o pomoc naszych historyków i pasjonatów w kwestii ustalenia oryginalnego herbu/pieczęci Izbicy (lubelskiej) (tzn gdzie szukać, jak szukać, a także o pomoc bezpośrednią, jeżeli macie dostęp do materiałów)

1). Do jakiej książki odnosi sie tekst? Podany przez M. Gumowskiego i powtarzany później przez innych autorów herb miasta z godłem krzyża, z pieczęci z 1553 roku, jest po prostu pomyłką. Jedyna wzmianka w "Herby miast polskich" to data nadania i osoba nadająca (August III)?
2). Czy herbem mogła być Leliwa Granowskich (starosty tarnogórskiego, który wyjednał w 1750 przywilej na założenie miasta (konwersję wsi do miasta)?
3). Czy mogła zajść pomyłka, i M. Gumowski mógł podać pieczęć Izbicy Kujawskiej (krzyż) jako pieczęć Izbicy (lubelskiej), lub też ktoś omyłkowo przeczytał ten tekst i "tak już zostało" (proszę zauważyć, że herb Izbicy Lubelskiej (obecny i ten z 1533) to właśnie krzyż?
4). Jakie jest prawdopodobieństwo, że herb/pieczęć (tj ta z herbem Dołęga) podana przez Wittyga jest oryginalną pieczęcią Izbicy (lubelskiej)?
5). O jaki dokument chodzi Wittygowi, gdy pisze "ponieważ pieczęć dokumentu z r. 1581 udowadnia egzystencję miasta w tym roku; na tym samym dokumencie zaznaczono, że miasto opłaca czopowe na ręce poborcy Krasnostawskiego"?

Za wszelką pomoc z góry dziękuję

Materiały, które przejrzałem:
- Marian Gumowski, "Herby miast polskich" - wzmianka o nadaniu herbu Izbicy (chociaż nie wiadomo której) w 1754
- Wiktor Wittyg - "Pieczęcie miast dawnej Polski" - opis jak w tekście
- inne materiały (strona urzędu gminy, różne inne opracowania), których meritum starałem się zawrzeć w http://pl.wikipedia.org/wiki/Izbica_(wojew%C3%B3dztwo_lubelskie)

Materiały, do których nie mam dostępu:
- Herby miast i ziem polskich, Antoni Chomicki z 1939
- Herby miast polskich w okresie zaborów (1772-1918), Stefan K. Kuczyński

Napisany przez: Jagger11 15/03/2013, 16:58

Dla potomnych.. chyba udało mi się ustalić, jak to było.

Odpowiedź podaje M. Gumowski w Pieczęcie i herby miejscowości województwa lubelskiego - https://docs.google.com/file/d/0B86hdL7CeBvAMXJycXc5N29rREE/preview

gdzie stwierdza:

Wiktor Wittyg, op. cit. (tj. Pieczęcie miast dawnej Polski), s. 92 miesza Izbicę lubelską z Izbicą kujawską; toż robi i Chomiński (prawdopodobnie Chomicki) op. cit (tj. Herby miast i ziem polskich). Herb Dołęga w bramie o trzech wieżach to herb Izbicy kujawskiej.

A więc herb Izbicy to jednak krzyż.

Napisany przez: Jasiek023 2/11/2013, 22:42

Witam,
to będzie mój 1. post na tym forum, ale przejdźmy do rzeczy tongue.gif Skąd się wziął czarny kruk w herbie Królestwa Galicji i Lodomerii? Wiem tylko, że 3 korony na dole oznaczają Galicję.

Pozdrawiam

Napisany przez: mc_herbarz 3/11/2013, 0:14

Jest to kawka lub inny czarny ptak, który pojawiał się jako herb miasta Halicza. Był on herbem ziemi halickiej, a później powiatu halickiego w austriackiej prowincji Galicja. Królestwo Galicji i Lodomerii to zniekształcona wersja nazwy królestwo Halicza i Włodzimierza, dawnej Rusi halicko-wołyńskiej (włodzimierskiej), która na przestrzeni XIII-XIV w stanowiła teren, gdzie ścierały się wpływy węgierskie, polskie i litewskie.

Napisany przez: konto_usuniete_28.02.16 3/11/2013, 11:13

Uderzające jest tez podobieństwo do herbu Korwin
http://gajl.wielcy.pl/herby_nazwiska.php?lang=pl&herb=korwin2
sam znak Korwin vel Ślepowron znany jest w Polsce od dawna , ale co do związków z "Galicja ", zaborca austriacki rozpaczliwie szukał legitymizacji aktu aneksji i zaboru południa Rzeczypospolitej , w rzekomych związkach z Korona Sw.Stefana terenów zagarniętych , wiec mógł się w swej ignorancji posunąć do użycia znaku Korvinow węgierskich , którzy tez się Krukiem pieczętowali .
http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Coa_Hungary_Country_History_Mathias_Corvinus_(1458-1490)_big.svg
jak widać w herbie osobistym Króla Węgier Macieja Korwina obok czeskiego lwa widzimy kruka na błękitnym polu z złotym pierścieniem .


© Historycy.org - historia to nasza pasja (http://www.historycy.org)