Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Polscy konni kusznicy
     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 24/02/2013, 16:50 Quote Post

Czy zna ktoś przedstawienia ikonograficzne polskich konnych kuszników - zajedno czy tych będących członkami kopii w pospolitym ruszeniu, czy tych z chorągwi zaciężnych.
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
Arbago
 

Fingrowianin
********
Grupa: Użytkownik
Postów: 3.774
Nr użytkownika: 38.089

 
 
post 24/02/2013, 18:59 Quote Post

Taki oto obrazek z sieci znalazłem:
user posted image

Opis pod obrazkiem mówi, że figurki przedstawiają konnych kuszników z okresu wojny trzynastoletniej.

Źródło: http://polskiefigurki.blogspot.co.uk/2012/...miniatures.html

EDYCJA: Chyba się wygłupiłem, bo Tobie Ramondzie chodziło zapewne o źródło ikonograficzne?

Ten post był edytowany przez Arbago: 24/02/2013, 19:03
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
lancelot
 

Żelazna pięść
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 12.480
Nr użytkownika: 36.860

bogumil chruszczewski
Stopień akademicki: rebajlo
Zawód: Podstarza³y wilk
 
 
post 24/02/2013, 19:07 Quote Post

Pewnie tak rolleyes.gif Za to zaciekawił mnie konny łucznik, zastanawiam się, skąd go wzięli w tym okresie (mimo, że nie wykluczam ewentualności).
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 25/02/2013, 17:41 Quote Post

QUOTE
EDYCJA: Chyba się wygłupiłem, bo Tobie Ramondzie chodziło zapewne o źródło ikonograficzne?

No tak jakby smile.gif
QUOTE
Za to zaciekawił mnie konny łucznik, zastanawiam się, skąd go wzięli w tym okresie (mimo, że nie wykluczam ewentualności).

Tatar hospodarski?
 
User is offline  PMMini Profile Post #4

     
lancelot
 

Żelazna pięść
**********
Grupa: Użytkownik
Postów: 12.480
Nr użytkownika: 36.860

bogumil chruszczewski
Stopień akademicki: rebajlo
Zawód: Podstarza³y wilk
 
 
post 25/02/2013, 18:01 Quote Post

Trudno powiedzieć przy tej skali, co artysta miał na myśli...Faktycznie ja również ikonografii znaleźć nie potrafię...
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #5

     
bachmat66
 

vaquero
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.948
Nr użytkownika: 7.402

Dario TW
Stopień akademicki: Juris Doctor
Zawód: wolny
 
 
post 5/03/2013, 14:06 Quote Post

Salve,
gwoli ikonografii to jest kusznik (kusza lezy za nim, na Oltarzu Mariackim w Krakowie, ale bez konia, choc zbroja i topor wskazuja na konnego. Byc moze niektorzy z jezdzcow na Tryptyku sw. Trojcy to kusznicy konni, takze obraz Oblezenie Malborka (z 1485 roku) tez moze przedstawiac kusznikow konnych w grupie jezdnych. Moze cos jest na Slasku, nie znam ikonografii Xv wiecznej ze slaska za bardzo.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #6

     
Spiryt
 

Ostatni Wielki Gumiś
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.502
Nr użytkownika: 40.921

Stopień akademicki: licencjata
Zawód: student
 
 
post 14/09/2013, 22:58 Quote Post

A Ja zadam drążące mnie od pewnego czasu pytanie:

Czy polscy (oraz okoliczni oczywiście) konni kusznicy faktycznie walczyli (strzelali) konno?

Wiem, że większość fachowców w tym temacie uważa że tak, tak piszą w książkach itd. Używa się ciągle terminu "nawija"...


Sam przychylam się do tej opinii, nie widzę powodu, żeby było inaczej.


Ale interesuje mnie, jakie możemy zebrać, w jedno miejsce, źródłowe dowody i przesłanki popierające to twierdzenie?

Ten post był edytowany przez Spiryt: 14/09/2013, 23:05
 
User is offline  PMMini Profile Post #7

     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 15/09/2013, 16:47 Quote Post

QUOTE
Czy polscy (oraz okoliczni oczywiście) konni kusznicy faktycznie walczyli (strzelali) konno?

Wiem, że większość fachowców w tym temacie uważa że tak, tak piszą w książkach itd. Używa się ciągle terminu "nawija"...

Z analiz Svena Ekdahla wynika, że krzyżaccy faktycznie tak strzelali.
 
User is offline  PMMini Profile Post #8

     
Spiryt
 

Ostatni Wielki Gumiś
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.502
Nr użytkownika: 40.921

Stopień akademicki: licencjata
Zawód: student
 
 
post 17/02/2014, 18:05 Quote Post

Z ciekawostek

QUOTE
Racowie, z narodu słowiańskiego, przeniósłszy  się do Polski za króla Ludwika, naprzód służbą żołnierską z tarczą a drzewem wnieśli do Polski, gdyż przedtem nasi z kuszą tylko jeździli, którą tak mając u pasa, schyliwszy się na koniu, a kuszą o nogę zawadziwszy, dopinali


"Sprawa rycerska" Bielskiego wydana w 1569, nie wiem, kiedy napisana - tyle tylko że rzekomo.

Tak zdaje się to stoi w encyklopedii Glogera i stąd to wziął Żygulski jr.??

W Bielskim widzę tylko takie coś:

QUOTE
służby żołnierskiej na podole z drzewem az tarczą jezdziec jeszcze za Loisza 1 potem za Wladzisława królów polskich i węgierskich którzy czynili z Lilwą za króla Loisza az Tatary za Władzisława królów od granic potem naszy polacy od nich obaczyli ich sprawę służąc z nimi bo przedtem z kuszami jezdzili a i z rochatynami które po prawej stronie pole sieBie włó i 3 czyli jednym końcem po ziemi a drugi na lęku za wiesił przeto je zwali włócznie od włóczenia od tegoż ich obyczajem jeżdzą ku potrzebie wojennej


Czy ktoś kojarzy, skąd jest wytrzaśnięty ten dokładny opis obsługi kuszy?

Bo nie wiem, czy faktycznie mamy do czynienia z jakimś opisem z epoki (nawet, jeśli raczej schyłkowym), czy jakąś pomyłką/zmyśleniem.

 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Malwina von Mehring
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 9
Nr użytkownika: 77.877

Zawód: Podkuwacz koni
 
 
post 21/04/2014, 19:54 Quote Post

Hans Talhoffer Fechtbuch z jakże pięknego okresu, może sie przydać.

http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ms....%C2%BA_095v.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Ms....%C2%BA_096r.jpg
http://daten.digitale-sammlungen.de/~zend-...71.jpg&grad=270
http://daten.digitale-sammlungen.de/~zend-...72.jpg&grad=270
http://daten.digitale-sammlungen.de/~zend-...73.jpg&grad=270
 
User is offline  PMMini Profile Post #10

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej