Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
4 Strony  1 2 3 > »  
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Bitwa pod Orszą
     
Władysław IV Waza
 

Vladislaus Quartus Dei gratia rex Poloniae, magnus dux Lithuania
*******
Grupa: Banita
Postów: 1.775
Nr użytkownika: 5.849

Dominik
Zawód: król oczywiscie :)
 
 
post 15/09/2005, 15:21 Quote Post

dlaczego polacy nie umieli wykorzystać tego zwycięstwa
 
User is offline  PMMini Profile Post #1

     
szpek_chomik
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 92
Nr użytkownika: 9.895

Bartek Wasilewski
Stopień akademicki: Redaktor naczelny
Zawód: uczen (III LO)
 
 
post 15/10/2005, 10:58 Quote Post

ich się zapytaj tongue.gif

Polacy pod wodzą ks. Ostrogskiego upojeni zwycięstwem strasznie długo się zbierali i pod Smoleńsk dotarli jakieś dwa tygodnie potem. Do tego czasu Wsyl Szujski zdołał się tak umocnić, że Polacy miasta nie zdobyli. Ogromne straty spod Orszy nie zraziły Rosjan do dalszej kampanii (jak to mawiali "u nich ludu mnogiej") - w 1520 Smoleńsk przyznano Moskwie po ponad 100-letnim panowaniu Litewskim nad tym miastem
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
szpek_chomik
 

II ranga
**
Grupa: Użytkownik
Postów: 92
Nr użytkownika: 9.895

Bartek Wasilewski
Stopień akademicki: Redaktor naczelny
Zawód: uczen (III LO)
 
 
post 15/10/2005, 11:05 Quote Post

a oto bitwa pod Orszą okiem współczesnemu temu wydarzeniu smile.gif

Załączona/e miniatura/y
Załączony obrazek
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
Ciunek
 

Warszawski jegomość
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.227
Nr użytkownika: 4.721

Stopień akademicki: :-)
Zawód: sobie znany
 
 
post 30/10/2005, 15:40 Quote Post

W bitwie pod Orszą rozegranej 8 września 1514 roku wojska polsko-litewskiej pokonały państwo Moskiewskie. Z tej bitwy najważniejsze jest to, że była to pierwsza bitwa, w której Polacy udowodnili swoją siłę za pomocą Husarii. Polaków było około 25 tysięcy a wojsk moskiewskich około 80 tysięcy. Przyczyną bitwy były próby odzyskania Smoleńszczyzny. W bitwie tej Konstanty Ostrogski okazał się dużo lepszym wodzem od Iwana Czeladina.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
whops
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 16
Nr użytkownika: 10.944

Zawód: uczen
 
 
post 11/11/2005, 12:12 Quote Post

ale i tak Litwini nie odzyskali straconych terenów
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Qox
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 2
Nr użytkownika: 12.208

Grzegorz Koksanowicz
 
 
post 24/12/2005, 23:50 Quote Post

Witam

Jestem Nowy.Włśnie się zarejestrowałem ale do rzeczy.

Od lat młodzieńczych fascynował mnie ten obraz z czasów tymu wydarzeniu współczesnych. Otóż widzimy na nim polską (czy może akurat litewską?) piechotę zaciężną (?). Co rzuca się w oczy to fanatastyczne uzbrojenie tych wojsk. Piechota jest zakuta w niemal pełne pancerze, chełmy, często przyłbice a w dłoniach kusze ale częściej arkebuzy! Może ktoś wie na ile ten obraz jest wyidealizowany, na ile może tu rozchodzić się o wojsko zaciężne (to raczej pewne) a jeśli tak to czy były to jednostki polskie, litewskie czy może autoramentu cudzoziemskiego? Jaki odsetek całej piechoty ze strony polskiej tak uzbrojeni żołnierze mogli stanowić?
Wcześniej padła informacja o użyciu husarii -czy to prawda? To musiała być jakaś b.wczesna forma husarii -po prostu ciżkozbrojna kawaleria ale już nie kopijnicza. Na ile się w swoich ocenach nie mylę ?!
 
User is offline  PMMini Profile Post #6

     
Elear Polski
 

Wierny Sługa Forum!
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 584
Nr użytkownika: 14.289

Michal
Zawód: Licealista
 
 
post 15/02/2006, 16:32 Quote Post

Do;Qox

Tak istniała wczesna forma husari,jesli myslisz zę husaria to czysto polska formacja to się mylisz.Otóż wczesna forma husari wywodzi się od
serbów,po bitwie na kosowym polu z turkami serbowie licznie napływali do RP.Podstawowe wyposazenie takiegowczesnego husarza tzw.usarza
to;kopia,walczyli bez ochronnego opancerzenia.
Własćwą forme husari jako formacji nadał stefan batory,stworzył husarię jaką znamy dzisiaj.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #7

     
lekarz
 

IV ranga
****
Grupa: Użytkownik
Postów: 440
Nr użytkownika: 8.240

Zawód: prawnik
 
 
post 15/02/2006, 17:03 Quote Post

podobno 80 tys. wojsk moskiewskich to propaganda sukcesu ks. Ostrogskiego, czy ktoś ma jakieś alternatywne informacje na temat liczebności Moskali?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #8

     
Ramond
 

Úlvur av Føroyar
**********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 16.517
Nr użytkownika: 9.304

Stopień akademicki: dr inz.
Zawód: inzynier
 
 
post 15/02/2006, 18:44 Quote Post

QUOTE
czy ktoś ma jakieś alternatywne informacje na temat liczebności Moskali?

45-50 tysięcy - Piotr Dróżdż "Orsza 1514" za E. Riazin "Historia sztuki wojennej".
 
User is offline  PMMini Profile Post #9

     
Primo!
 

ex moderator
********
Grupa: Przyjaciel forum
Postów: 3.066
Nr użytkownika: 2.660

Marcin ...
 
 
post 18/02/2006, 15:04 Quote Post

QUOTE(Ramond @ 15/02/2006, 19:44)
QUOTE
czy ktoś ma jakieś alternatywne informacje na temat liczebności Moskali?

45-50 tysięcy - Piotr Dróżdż "Orsza 1514" za E. Riazin "Historia sztuki wojennej".
*



Z pewnością liczba 80000 zaczerpnięta z polskich 16-wiecznych kronik jest nierealna. Liczebność Moskali podana przez Dróżdża (za E. Razinem) wydaje się prawdopodobna. Ciekawe czy te dane liczbowe mają jakieś poparcie w źródłach moskiewskich, czy też są jedynie szacunkami Razina?
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
Władysław IV Waza
 

Vladislaus Quartus Dei gratia rex Poloniae, magnus dux Lithuania
*******
Grupa: Banita
Postów: 1.775
Nr użytkownika: 5.849

Dominik
Zawód: król oczywiscie :)
 
 
post 18/02/2006, 17:27 Quote Post

QUOTE
Z pewnością liczba 80000 zaczerpnięta z polskich 16-wiecznych kronik jest nierealna. Liczebność Moskali podana przez Dróżdża (za E. Razinem) wydaje się prawdopodobna. Ciekawe czy te dane liczbowe mają jakieś poparcie w źródłach moskiewskich, czy też są jedynie szacunkami Razina?


Z liczeniem wojsk moskiewskich możebyć ten problem czy liczyć obozowych,którzy ciągnęli razem z armią ale żołnierzami nie byli czy nie.Czy liczba 80 000 jest przesadzona? oj tak i to dużo
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
Konstanthinos
 

Basileus kai Autokrator ton Romaion
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.927
Nr użytkownika: 14.581

K.
Stopień akademicki: student historii
Zawód: Basileus Oikumene
 
 
post 5/03/2006, 21:21 Quote Post

A ja tam wierzę, że nie jest przesadzona.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #12

     
Władysław IV Waza
 

Vladislaus Quartus Dei gratia rex Poloniae, magnus dux Lithuania
*******
Grupa: Banita
Postów: 1.775
Nr użytkownika: 5.849

Dominik
Zawód: król oczywiscie :)
 
 
post 5/03/2006, 22:11 Quote Post

Być może jest być może nie jak to teraz sprawdzić.Jednak rzeczą naturalną jest że zwycięsca powiększa swoje zasługi dla według mnie ta liczbqa jest przesadzona.
 
User is offline  PMMini Profile Post #13

     
no1mesjasz
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 16
Nr użytkownika: 8.768

Stopień akademicki: bog
Zawód: bog
 
 
post 13/11/2006, 18:19 Quote Post

Na pewno przesadzona chyba że w skład "armi" rosyjskiej wchodzili chłopi z naostrzonymi kijami:P
 
User is offline  PMMini Profile Post #14

     
Konstanthinos
 

Basileus kai Autokrator ton Romaion
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.927
Nr użytkownika: 14.581

K.
Stopień akademicki: student historii
Zawód: Basileus Oikumene
 
 
post 13/11/2006, 22:10 Quote Post

QUOTE(no1mesjasz @ 13/11/2006, 19:19)
Na pewno przesadzona chyba że w skład "armi" rosyjskiej wchodzili chłopi z naostrzonymi kijami:P
*



W wielu opracowaniach jest wyraźnie napisane, zę armia Czeladnina składala się z samych jeźdźców. Do tego: o stosunkach siłowych w różnych bitwach słyszeliśmy rzeczy zaskakujace, ale dosc szybko i stanowczo zostawały one obalane. Jednak co do Orszy jakoś prawie bez wyjątków podaje się i wierzy w owe 80 000 Moskwy.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #15

4 Strony  1 2 3 > »  
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej