Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Polski Spisz w XX wieku, Najnowsza historia polskiego Spisza
     
Go¶ć
 

Unregistered

 
 
post 10/07/2006, 16:07 Quote Post

Witam wszystkich;
Trafiłem na to forum przypadkowo, jednak jego nazwa sugeruje, że mogę tu uzyskać informacje, których bezskutecznie szukam od pewnwgo czasu.

Ad rem: czy ktoś mógłby pomóc mi rozstrzygnąć następującą kwestię (właściwie chodzi mi o potwierdzenie, ale...). Mianowicie, jak przebiegała granica polsko-(czecho-)słowacka w rejonie Spisza w okresie przedwojennym?
Ustaliłem, że przed 1918 rokiem wsie (1) Nowa Biała i (2) Krempachy należały do Wegier. Granica oddalała się od Białki i biegła na północ od tych wsi (podobno starym korytem jeszcze sprzed XVII wieku.
Po 1918 roku "północną" część Polskiego Spisza przyłączono do Polski (decyzją rady Ambasadorów z 28 lipca 1920).
Pytanie: czy to właśnie chodzi o rejon Nowej Białej, na północnym (zachodnim) brzegu Białki? Czy wieś (1) została przyznana Polsce a wieś (2) nie?
Znam kilku Górali spiskich, którzy dadzą sobie ręce obciąć, że: "przed wojną Nowa Biała była na Czechach", oczywiście chodzi im o Czechosłowację. Ja twierdzę, że mylą się podwójnie: po pierwsze nie była (od 28 lipca 1920), po drugie jak już była to nie "na Czechach" ale na Słowacji właśnie i to dopiero od agresji na Polskę w 1939 roku (21 listopada 1939 Niemcy przekazali cały Spisz faszystowskiej Słowacji w 22 grudnia 1939 ichni parlament to sformalizował).
Lata młodości znajomych Górali zbiegły się w niektórych przypadkach, z czasem słowackiej okupacji, ludzie są leciwi, stąd ta obyłka. Tak sądzę.
Ale czy ktoś mógłby potwierdzić moje domysły na ten temat (nie chodzi mi o stwierdzenie góralskiej sklerozy lecz o przebieg granicy)???
Czy ktoś zna jakieś strony, najlepiej z mapami, które mogłyby to potwierdzić lub nie???

Pozdrawiam;
 
Post #1

     
indigo
 

Ad maiorem Historycy.org gloriam!
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 4.102
Nr użytkownika: 488

Stopień akademicki: magister
 
 
post 16/07/2006, 15:10 Quote Post

Tak sie ladnie zlozylo ze wlasnie dzisiaj wrocilem ze Spisza. Niestety nie mam dostepu do zadnej mapki umozliwiajacej ci odpowiedz ale wiem gdzie ona sie znajduje. Jesli masz mozliwosc to na zamku w Niedzicy wlasnie taka mapa sie znajduje wraz ze zmianami przebiegu granicy polsko-czesko-slowackiej w rejonie Spisza od konca RON po wspolczesnosc.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #2

     
OverHaul
 

duc
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 2.361
Nr użytkownika: 15.760

 
 
post 16/07/2006, 15:20 Quote Post

A nie na zamku w Nidzicy? Nazwy łatwo pomylić rolleyes.gif

edit...
Nie, to jednak na pewno w Niedzicy smile.gif
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #3

     
indigo
 

Ad maiorem Historycy.org gloriam!
********
Grupa: Moderatorzy
Postów: 4.102
Nr użytkownika: 488

Stopień akademicki: magister
 
 
post 16/07/2006, 15:37 Quote Post

Hehe...
No tak - latwo sie pomylic. Ale na pewno to jest zamek w NiEdzicy.
Pozdrawiam!
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #4

     
marol
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 158
Nr użytkownika: 6.647

Marek Kowalczyk
Stopień akademicki: inzynier informatyk
Zawód: biurwa
 
 
post 17/07/2006, 12:41 Quote Post

Nowa Biała od lipca 1920r. do września 1939r. była oczywiście w granicach II RP. Masz rację, że "tubylcom" mogło się pomieszać z okresem 1939-1945r. Przed wojną doszło do aneksji kawalątka Spiszu do II RP ale zmiany granic były tylko czysto kosmetyczne (podobnie jak na Orawie). Nie mam niestety dostępu do mapy ale z tego co wiem granica międzywojenna (do 1938r.) i obecna niczym się nie różni. W latach osiemdziesiątych chodziły słuchy o oddaniu przez Czechosłowację kawalątka Spiszu pod Spiską Starą Wsią pod Zalew Czorsztyński ale nic z tego nie wyszło ponieważ ograniczono powierzchnię zbiornika do Dębna.
Zmiany granic na południu Polski zmieniały się bardzo często, co ciekawe Nowa Biała przed rozbiorami nie należała do Rzeczpospolitej.

Co do map to dysponuje niestety tylko zmianami granic w okresie międzywojennym na Orawie i Jaworzynie.
 
User is offline  PMMini Profile Post #5

     
Go¶ć_gość_*
 

Unregistered

 
 
post 18/07/2006, 15:35 Quote Post

Witam;

Zdobyłem wreszcie KAWAŁEK mapy tychże okolic ale:
- jest on (ten kawałek) pozbawiony nagłówka,
- u dołu jest wpisane: Wojskowy Instytut Geograficzny 1937,
- jest na niej zaznaczony - dodatkowo i innym "szlaczkiem" przebieg granicy z 1938 roku (rok po wydaniu mapy?) - tu do II RP przyłącza się głównie rejony Tatr Bielskich.
Na owym kawałku mapy granica polsko-słowacka przebiega wg. mnie tak jak obecnie.
Pomimo braków tejże mapy, uznaję że skoro na "logo" Wojskowego Instytutu Geograficznego jest orzeł w koronie - jest ona autentyczna.
Tak więc dysponując autentycznym KAWAŁKIEM autentycznej mapy stwierdzam, że wieś Nowa Biała (Uj-Bela za Habsburgów) leżała w granicach II RP.
Dziękuję za zainteresowanie.
 
Post #6

     
marol niezalogowany ;)
 

Unregistered

 
 
post 18/07/2006, 20:25 Quote Post

Załączam mapkę terenów przyłączonych do II RP w 1938 roku, niestety nie sięga na wschodzie przyłączonej Leśnicy.
[img=http://img103.imageshack.us/img103/2157/ahw9.jpg]
 
Post #7

     
marol niezalogowany ;)
 

Unregistered

 
 
post 18/07/2006, 20:28 Quote Post

Ups nie działa...
mapka
tak już powinno pójść
 
Post #8

     
Guest
 

Unregistered

 
 
post 2/11/2006, 12:37 Quote Post

QUOTE(marol @ 17/07/2006, 13:41)
Nowa Biała od lipca 1920r. do września 1939r. była oczywiście w granicach II RP. Masz rację, że "tubylcom" mogło się pomieszać z okresem 1939-1945r. Przed wojną doszło do aneksji kawalątka Spiszu do II RP ale zmiany granic były tylko czysto kosmetyczne (podobnie jak na Orawie).  Nie mam niestety dostępu do mapy ale z tego co wiem granica międzywojenna (do 1938r.) i obecna niczym się nie różni. W latach osiemdziesiątych chodziły słuchy o oddaniu przez Czechosłowację kawalątka Spiszu pod Spiską Starą Wsią pod Zalew Czorsztyński ale nic z tego nie wyszło ponieważ ograniczono powierzchnię zbiornika do Dębna.
Zmiany granic na południu Polski zmieniały się bardzo często, co ciekawe Nowa Biała przed rozbiorami nie należała do Rzeczpospolitej.

Co do map to dysponuje niestety tylko zmianami granic w okresie międzywojennym na Orawie i Jaworzynie.
*



A'propos Zbiornika Czorsztyńskiego, to nie tylko słuchy. Zbiornik sięgnął po Sromowce i Niedzic ę i w związku z tym dla budowy zbiornika wyrównawczego (Jez. Sromowskie) taka wymiana miała miejsce. Polska uzyskała 25 ha, gdzie obecnie znajduje się ośrodek narciarski polana Sosny, a oddała 25 ha koło Tylicza. Typowa parytetowa wymiana.
Granica współczesna od wyznaczonej decyzją Rady Ambasadorów gdy przysądzono Polsce 14 wsi, różni się drobnymi korektami w okolicy Jurgowa (pol. Podokólne) i Kacwina, wprowadzonymi w 1924 r. oraz tą korektą z 1975 r. Zmiany w 1938 (protokół delimitacyjny z 30.XI.) polegały na włączeniu do Polski Jaworzyny Spiskiej oraz Leśnicy Pienińskiej, fragm. katastra Żaru (Zdziaru) i wolnego przejazdu Drogą Pienińską (zbud. przed I w. św. przez PTT). 3.IX.39 de facto, a 21.XI.39 oficjalnie (pakt Ribbentropp-Černák) granica słowacko-niemiecka uzyskała przebieg d. granicy galicyjsko-węgierskiej. Porozumieniem z 20.V.1945 w Trzcianie granica wróciła na linię z lat 1924-38, z tym, że opór administracji słowackiej pospołu z wolą sowieckich komisarzy wojskowych sprawił, że Polska zajęła 14 wsi dopiero w 2. poł. VII'45. Układ z CSR w'47 oraz porozumienie z '58 potwierdziły przynależność tego fragmentu Spisza do Polski.
 
Post #9

     
Śpisók
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 22
Nr użytkownika: 24.073

Marek Skawinski
Stopień akademicki: mgr
 
 
post 6/11/2006, 7:37 Quote Post

Witam

3. lub. 4. XI. pytałeś się o źródła do zmian granicy na Spiszu polskim. Odpowiedziałem, ale nie wiem czy zdążyłeś to przeczytać, bo - przynajmniej u mnie - 5go strona nie była dostępna, a dziś stwierdziłem, że posty z 3. i 4. znikły. Daj zatem znać, czy przeczytałeś odpowiedź czy też przygotować ją na nowo.
Pozdrawiam
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #10

     
marol
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 158
Nr użytkownika: 6.647

Marek Kowalczyk
Stopień akademicki: inzynier informatyk
Zawód: biurwa
 
 
post 8/11/2006, 7:37 Quote Post

No niestety nie przeczytałem sad.gif Prośbę o źródła pisałem dwa razy i dwa razy gdzieś nikła.
 
User is offline  PMMini Profile Post #11

     
Śpisók
 

I ranga
*
Grupa: Użytkownik
Postów: 22
Nr użytkownika: 24.073

Marek Skawinski
Stopień akademicki: mgr
 
 
post 9/11/2006, 9:39 Quote Post

QUOTE(marol @ 8/11/2006, 8:37)
No niestety nie przeczytałem sad.gif Prośbę o źródła pisałem dwa razy i dwa razy gdzieś nikła.
*



Przez parę dni chyba administratorzy mieli problem z portalem. Po pracy odpiszę.
Pozdrawiam
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #12

 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej