Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony < 1 2 3 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Morawy i Słowacja: kiedy zostały utracone ?
     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 18/06/2012, 18:27 Quote Post

QUOTE
Rozważanie możliwości przestawienia nazw w zestawieniu, nie jest gdybologią. Zdaje się, że takie przestawienia wyrazów są spotykane w rękopisach. I to nawet tych przepisywanych ze największym pietyzmem.


Jest gdybologią, o ile sugerujesz, że wszystkie rękopisy dokonały takiego samego przestawienia. A chyba właśnie to sugerujesz? Żeby coś takiego rozważać na poważnie trzeba mieć poważne podstawy a nie ogólnikowe zastrzeżenia.

QUOTE
Generalnie pytałem czy jest Ci znane jakieś wydanie krytyczne, które by dokładnie analizowało ten problem, czyli wszystkie nazwy geograficzne i ich identyfikację, w tym też różnice w nazwach między różnymi odpisami itp.

Nie sądzę żeby u nas takowe było. Może u ruskich?? Niemniej różnic pomiędzy odpisami tu akurat nie ma - sprawdzałem w PSRL.



QUOTE
Ale skoro uważasz to za "gołą" gdybologię, to czymże jest utożsamianie Gór Kaukaskich z Karpatami?
I jak wyjaśniasz takie przeniesienie tej nazwy?

tak samo jak nazwanie Karpat Alpami albo Słowiańszczyzny Sarmacją albo nazwanie Awarów Wandalami, nazwanie Normanów ruskich Scytami, nazwanie Polaków Wandalami, nazwanie Prusów Psiogłowcami itd.. itp... To jest coś wręcz standardowego. Nic nadzwyczajnego na pewno.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #31

     
Wag
 

Nowicjusz
Grupa: Użytkownik
Postów: 6
Nr użytkownika: 78.409

 
 
post 18/06/2012, 18:44 Quote Post

QUOTE(marlon @ 18/06/2012, 19:27)
QUOTE
Rozważanie możliwości przestawienia nazw w zestawieniu, nie jest gdybologią. Zdaje się, że takie przestawienia wyrazów są spotykane w rękopisach. I to nawet tych przepisywanych ze największym pietyzmem.


Jest gdybologią, o ile sugerujesz, że wszystkie rękopisy dokonały takiego samego przestawienia. A chyba właśnie to sugerujesz? Żeby coś takiego rozważać na poważnie trzeba mieć poważne podstawy a nie ogólnikowe zastrzeżenia.


Źle mnie zrozumiałeś. Nie sugeruję czegoś takiego. Zwracałem jedynie uwagę na to że w rękopisach (ogólnie, a nie PVL) miewamy czasem do czynienia z takimi przestawieniami. Podstawą zastrzeżenia i zastanowienia się czy problem był badany jest to, że nazwa Góry Kaukaskie pasuje bardziej do innego miejsca tego akapitu.


QUOTE(marlon @ 18/06/2012, 19:27)
QUOTE
Generalnie pytałem czy jest Ci znane jakieś wydanie krytyczne, które by dokładnie analizowało ten problem, czyli wszystkie nazwy geograficzne i ich identyfikację, w tym też różnice w nazwach między różnymi odpisami itp.

Nie sądzę żeby u nas takowe było. Może u ruskich?? Niemniej różnic pomiędzy odpisami tu akurat nie ma - sprawdzałem w PSRL.


A czy można prosić o jakiś link, bo zapewne jest to już dostępne w sieci? Z ciekawością bym sobie przejrzał.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #32

     
marlon
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 7.912
Nr użytkownika: 16.079

Stopień akademicki: BANITA
 
 
post 18/06/2012, 19:40 Quote Post

PSRL czyli Pełnoje Sobroanije Riuskich Lietopisiew jest w sieci dostępne na sto procent.

PS
co do pasm wzgórz na terenie Podola i Wołynia, pomiędzy Dniestrem a Dnieprem: Towtry
QUOTE
Towtry (Miodobory) - silnie rozczłonkowane pasmo wapiennych wzgórz, przecinających Wyżynę Podolską z północnego zachodu na południowy wschód. Najwyższe takie pasmo w obrębie wyżyny podolskiej.

Rozciągają się na długości ponad 200 km, szerokość wynosi około 5 km. Wysokość bezwzględna 350-400 m (kulminacja 430 m n.p.m.), względna 50-100 m. Przebiegają od Podkamienia przez Zbaraż, Skałat, Kamieniec Podolski do Stefanowiec nad Prutem. Ich południowo-zachodnie stoki są strome, północno-wschodnie - łagodne. Występują w nich zjawiska krasowe. Ich grzbiety i zbocza pokrywają lasy, złożone z dębów, grabów, leszczyn, dzikich grusz, czereśni.

Porównując tą formację z Karpatami widzimy, że o porównanie raczej trudno.
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #33

     
Cartaphilus
 

VI ranga
******
Grupa: Użytkownik
Postów: 913
Nr użytkownika: 40.789

M. R.
Stopień akademicki: mgr prawa
 
 
post 26/09/2012, 22:05 Quote Post

Salve!
Jerzy Strzelczyk w książce pt: "Bolesław Chrobry" uważa, iż Morawy odpadły od Polski najprawdopodobniej w okresie kryzysu Państwa Polskiego za Mieszka II lub Kazimierza Odnowiciela. Autor opiera się tu nie na zapisach, bo takich na ten temat nie ma, ale na archeologii. Wykopaliska na Morawach wskazują trwalsze władanie tam Polaków niż tylko tymczasowe zdobycie tej ziemi.
Pozdrawiam
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #34

     
kristian11345
 

III ranga
***
Grupa: Użytkownik
Postów: 295
Nr użytkownika: 70.706

Wilhelm Schawarzenberg
Stopień akademicki: magister
Zawód: politolog
 
 
post 9/10/2012, 19:39 Quote Post

słowacka wikipedia piszę tak:

"Po smrti Gejzu (997), završuje centralizačný proces jeho syn Štefan I., ktorý sa roku 1000 stáva prvým uhorským kráľom. Na Slovensko roku 1001 vtrhlo poľské knieža Boleslav Chrabrý a obsadilo Slovensko až po Dunaj, údajne pod zámienkou ochrany nároku Štefanových bratrancov na Nitriansko. Roku 1018 uzatvárajú Štefan I. a Boleslav mier, ktorým sa končí poľská nadvláda nad Slovenskom, čím sa začalo postupné začleňovanie Slovenského územia do Uhorska. Približne okolo roku 1029 sa Štefanovi podarilo dobyť Nitrianske kniežatstvo, čím vlastne zredukoval územie Slovenska na malé samostatné kniežatstvá, ktoré boli postupne začlenené do uhorského štátu"
 
User is offline  PMMini ProfileEmail Poster Post #35

3 Strony < 1 2 3 
2 Użytkowników czyta ten temat (2 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej