Witaj GOŚCIU ( Zaloguj się | Rejestracja )
 
3 Strony < 1 2 3 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

> Pochodzenie ludności Ziem Zachodnich wg. powiatów, Dane ze spisu w 1950 roku
     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.502
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 13/05/2019, 21:07 Quote Post

Dendrogram pochodzenia ludności Ziem Odzyskanych, wykonany w programie PAST:
(wziąłem pod uwagę dane o pochodzeniu z wyjątkiem Kresowiaków i autochtonów)

user posted image

Ten post był edytowany przez Domen: 13/05/2019, 21:10
 
User is offline  PMMini Profile Post #16

     
asceta
 

uczestnik krucjaty
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.508
Nr użytkownika: 15.122

Zawód: prawnik
 
 
post 13/05/2019, 21:11 Quote Post

O co w tym dendrogramie chodzi?
 
User is offline  PMMini Profile Post #17

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.502
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 13/05/2019, 21:17 Quote Post

QUOTE(asceta @ 13/05/2019, 21:11)
O co w tym dendrogramie chodzi?


To są klastry pochodzenia. Metoda statystyczna. Wkleiłem do programu o nazwie PAST dane procentowe z Excela na temat grup ludności wg. pochodzenia w każdym powiecie (poszczególne grupy to osoby pochodzące z: gdańskiego, bydgoskiego, poznańskiego, katowickiego, białostockiego, warszawskiego, łódzkiego, kieleckiego, lubelskiego, krakowskiego i rzeszowskiego - razem 11 grup) i program pogrupował mi powiaty w zbiory o podobnym pochodzeniu ludności, przedstawiając to w postaci dendrogramu.

Kolor czcionki różni się w zależności od przynależności powiatu do województwa obecnie.

Ten post był edytowany przez Domen: 13/05/2019, 21:29
 
User is offline  PMMini Profile Post #18

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.502
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 13/05/2019, 22:23 Quote Post

QUOTE(asceta @ 13/05/2019, 21:11)
O co w tym dendrogramie chodzi?


Tamten dendrogram zrobiłem w oparciu o dane o pochodzeniu ludności napływowej oprócz Kresowiaków, ekstrapolowane do 100%. Poniżej drugi dendrogram - tym razem uwzględniający autochtonów i Kresy/zagranicę. Powstają nieco inne klastry. Problemem jest jednak, że Kresy/zagranica to zbyt szeroka definicja. Najlepiej byłoby ich jeszcze podzielić na*:
1) przybyszów z Litwy, 2) przybyszów z Ukrainy, 3) przybyszów z Białorusi, 4) przybyszów spoza ZSRR, itd. Wtedy też wyszłyby nieco inne klastry:

user posted image

*Nie podzieliłem ich dlatego, że nie posiadam takich danych z podziałem Kresowiaków na Litwę/Białoruś/Ukrainę itd.

Ten post był edytowany przez Domen: 13/05/2019, 23:51
 
User is offline  PMMini Profile Post #19

     
NNNNNNNN
 

V ranga
*****
Grupa: Użytkownik
Postów: 746
Nr użytkownika: 103.348

Najstarszy R1a-M417 najblizszy Ugrofinom
Stopień akademicki: wg badania Saag2019
Zawód: 点击
 
 
post 13/05/2019, 23:15 Quote Post

QUOTE(Domen @ 14/05/2019, 5:47)
Człowieku od takich dyskusji jest subforum Genealogia a nie ten temat:

http://www.historycy.org/index.php?showforum=72

Proszę moderatora o usunięcie spamu nie na temat lub wydzielenie go.
*


To jest temat nie geneologiczy tylko demograficzny dry.gif
Pytanie brzmi: "Czy moga wszystcy Kapuscinscy Polski byc ze soba spokrewieni i wywodzic sie od szlachty, skoro czesc osob o tym nazwisku do niej nalezy"?
Szkoda, ze osoba, ktora moglaby odpowiedziec na to pytanie bardziej niz ktos inny na tym forum, nic nie chce mowic smile.gif.

Wątek wydzielony http://www.historycy.org/index.php?showtopic=190721
 
User is offline  PMMini Profile Post #20

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.502
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 13/05/2019, 23:35 Quote Post

QUOTE(asceta @ 13/05/2019, 21:11)
O co w tym dendrogramie chodzi?


Przeanalizowałem poszczególne klastry z drugiego dendrogramu i wygląda to tak:

Dolny Śląsk:

DŚL1 (4 powiaty) - ludność pochodzi głównie z Krakowskiego i Kresów

DŚL2 (dwa powiaty) - ludność pochodzi głównie z Kieleckiego i Kresów

DŚL3 (25 powiatów) - ludność pochodzi głownie z Kresów (i z zagranicy)

DŚL4 (jeden powiat) - mieszanka Poznańskiego, Łódzkiego oraz Kresów

Górny Śląsk:

GŚL1 (4 powiaty) - Kresy, dużo auutochtonów, Katowickie, Krakowskie

GŚL2 (4 powiaty) - najwięcej autochtonów, Kresy, Katowickie, Krakowskie

GŚL3 (9 powiatów) - ludność w przewadze pochodzenia autochtonicznego

Lubuskie:

LBU1 (16 powiatów) - mieszanka głównie Kresów i Poznańskiego

Pomorze Wsch.:

POM1 (11 powiatów) - Bydgoskie, Gdańskie, sporo autochtonów, mało Kresów

POM2 (8 powiatów) - Kresy, autochtoni, Bydgoskie, Mazowsze, Lubelskie

Pomorze Zach.:

ZPM1 (18 powiatów) - mieszanka, proporcje charakterystyczne dla tego obszaru

Warmia-Mazury:

WM1 (4 powiaty) - zasiedlone przez ludność z Podlasia i Suwalszczyzny

WM2 (3 powiaty) - Podkarpacie, Lubelskie, Kresy, dość mało Mazowsza

WM3 (6 powiatów) - dużo Kresów, Lubelskie, Mazowsze, mało autochtonów

WM4 (5 powiatów) - najwięcej Mazowsza, po równo Kresów i autochtonów

WM5 (2 powiaty) - jedyne powiaty z przewagą autochtonów na Warmii-Mazurach

=====

Dendrogram zgrupował razem powiaty o podobnym składzie / podobnej mieszance ludności.

Ten post był edytowany przez Domen: 14/05/2019, 0:41
 
User is offline  PMMini Profile Post #21

     
asceta
 

uczestnik krucjaty
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.508
Nr użytkownika: 15.122

Zawód: prawnik
 
 
post 14/05/2019, 0:10 Quote Post

Zacznijmy od tego, że autochtoni autochtonom nie równi. Tak samo kresowiacy.
Na ostatnim dendro wychodzi, że mieszkańcy Mrągowa i Olsztyna (powiaty) są blisko mieszkańców opolskiegoy i śląskiego (opolski, kozielski, raciborski, tarnogórski, gliwicki). Czyli bezsens.
Tam gdzie miejscowi Ślązacy pomieszali si z kresowiakami np. z Wołynia wychodzi ci podobieństwo do tych, gdzie miejscowi Mazurzy i Warmiacy zmieszali się chyba z Wilniakami.
 
User is offline  PMMini Profile Post #22

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.502
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 14/05/2019, 0:16 Quote Post

QUOTE(asceta @ 13/05/2019, 21:11)
O co w tym dendrogramie chodzi?


Dendrogram uwzględniający wszystkich jest na podstawie danych o pochodzeniu około 6 milionów ludzi.

Dendrogram uwzględniający tylko ludność napływową bez Kresowiaków uwzględnia ok. 3 milionów ludzi.

W 1950 roku było tam ok. 3 miliony z Ziem Dawnych + niecałe 2 miliony Kresowiaków + nieco ponad 1 milion autochtonów.

CODE
Na ostatnim dendro wychodzi, że mieszkańcy Mrągowa i Olsztyna (powiaty) są blisko mieszkańców opolskiegoy i śląskiego (opolski, kozielski, raciborski, tarnogórski, gliwicki). Czyli bezsens.


Tak wychodzi dlatego, bo wszyscy autochtoni są liczeni jako jedna grupa.

Skoro Ślązacy i Mazurzy są tutaj liczeni jako ta sama kategoria, to naturalnie wychodzą blisko siebie.

Podobnie Kresowiacy z Litwy i Kresowiacy z Ukrainy są liczeni jako monolit.

QUOTE(asceta @ 14/05/2019, 0:10)
Tam gdzie miejscowi Ślązacy pomieszali si z kresowiakami np. z Wołynia wychodzi ci podobieństwo do tych, gdzie miejscowi Mazurzy i Warmiacy zmieszali się chyba z Wilniakami.


A masz dane ilu było Wilniuków a ilu Polaków z Wołynia według powiatów? Bo ja znalazłem tylko dla Kresowiaków ogółem.

Ten post był edytowany przez Domen: 14/05/2019, 0:24
 
User is offline  PMMini Profile Post #23

     
asceta
 

uczestnik krucjaty
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.508
Nr użytkownika: 15.122

Zawód: prawnik
 
 
post 14/05/2019, 0:22 Quote Post

To dendro to tylko taka zabawka. Natomiast z chęcią zobaczyłbym wyniki pochodzenia ludności w 1960 roku. Nie wiem, czy ktoś takie dane zbierał. Naprawdę dużo się zmieniło od 1950 roku - oczywiście tylko w niektórych regionach, ale są to różnice znaczące. Dla Górnego Śląska rok 1950, przed wyjazdem pewno z 200 tys. Niemców i przed przyjazdem znacznej liczby kresowiaków, którym po 1956 pozwolono przyjechać ma tylko znaczenie historyczne. Oczywiście po 1960 roku też była migracja, ale ta wcześniejsza była zorganizowana.
 
User is offline  PMMini Profile Post #24

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.502
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 14/05/2019, 0:28 Quote Post

Ludność Polski w roku 1950 - 25 milionów
Ludność Polski w roku 1960 - 30 milionów (przyrost naturalny)

Autochtoni w roku 1950 - ok. 1,2 miliona
Autochtoni w roku 1960 - ok. 1,4 miliona (przyrost naturalny)

Z czego mówisz 200 tysięcy wyjechało, to zostało 1,2 miliona.

Czyli tyle samo co w 1950 roku. Emigracja jedynie zniweczyła przyrost naturalny.

 
User is offline  PMMini Profile Post #25

     
asceta
 

uczestnik krucjaty
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.508
Nr użytkownika: 15.122

Zawód: prawnik
 
 
post 14/05/2019, 0:28 Quote Post

QUOTE(Domen @ 14/05/2019, 1:16)

CODE
Na ostatnim dendro wychodzi, że mieszkańcy Mrągowa i Olsztyna (powiaty) są blisko mieszkańców opolskiegoy i śląskiego (opolski, kozielski, raciborski, tarnogórski, gliwicki). Czyli bezsens.


Tak wychodzi dlatego, bo wszyscy autochtoni są liczeni jako jedna grupa.

Skoro Ślązacy i Mazurzy są tutaj liczeni jako ta sama kategoria, to naturalnie wychodzą blisko siebie.

Podobnie Kresowiacy z Litwy i Kresowiacy z Ukrainy są liczeni jako monolit.



Wiem o tym. I dlatego wyniki są bezsensowne. Chociaż akurat autochtonów można podzielić i poszeregować (w końcu autochton dlatego jest autochtonem, że nie jest imigrantem). Gorzej z kresowiakami. Niemniej w południowej Polsce w ogóle nie kojarzę Wilniuków.



 
User is offline  PMMini Profile Post #26

     
asceta
 

uczestnik krucjaty
*******
Grupa: Moderatorzy
Postów: 1.508
Nr użytkownika: 15.122

Zawód: prawnik
 
 
post 14/05/2019, 0:32 Quote Post

W tym linku co podałem, napisali, że w latach 50 - tych do Niemiec wyjechało 350 tys. ludzi - ale z całego kraju, ze Śląska pewnie mniej.
Były też (chociaż pewnie nieliczne) powroty autochtonów z ZSRR (jak się ktoś dostał do niewoli).
 
User is offline  PMMini Profile Post #27

     
Domen
 

IX ranga
*********
Grupa: Użytkownik
Postów: 8.502
Nr użytkownika: 14.456

 
 
post 14/05/2019, 0:59 Quote Post

QUOTE(asceta @ 14/05/2019, 0:28)
Chociaż akurat autochtonów można podzielić i poszeregować (w końcu autochton dlatego jest autochtonem, że nie jest imigrantem). Gorzej z kresowiakami. Niemniej w południowej Polsce w ogóle nie kojarzę Wilniuków.


Racja, autochtonów podzielę, ale gorzej będzie z Kresowiakami. Raczej nie można arbitralnie przyjąć, że na Dolnym Śląsku nie było nikogo z Wilna, a na Pomorzu Zachodnim nikogo ze Lwowa... Poza tym gdzieś w Lubuskiem pewnie spotkały się fale repatriantów północno-wschodnich z tymi południowo-wschodnimi.

=====

Edycja:

W publikacji Eberhardta jest mapka, pokazująca pochodzenie we wszystkich województwach w 1950:

Jak widać wszędzie poza Ziemiami Odzyskanymi dominuje ludność rdzenna w danym województwie:

user posted image

Ten post był edytowany przez Domen: 14/05/2019, 21:41
 
User is offline  PMMini Profile Post #28

     
mlukas
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.963
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 14/05/2019, 12:02 Quote Post

QUOTE(Domen @ 14/05/2019, 0:59)
QUOTE(asceta @ 14/05/2019, 0:28)
Chociaż akurat autochtonów można podzielić i poszeregować (w końcu autochton dlatego jest autochtonem, że nie jest imigrantem). Gorzej z kresowiakami. Niemniej w południowej Polsce w ogóle nie kojarzę Wilniuków.


Racja, autochtonów podzielę, ale gorzej będzie z Kresowiakami. Raczej nie można arbitralnie przyjąć, że na Dolnym Śląsku nie było nikogo z Wilna, a na Pomorzu Zachodnim nikogo ze Lwowa... Poza tym gdzieś w Lubuskiem pewnie spotkały się fale repatriantów północno-wschodnich z tymi południowo-wschodnimi.
*


Własnie tak podziel i zobacz co wyjdzie.
 
User is online!  PMMini Profile Post #29

     
mlukas
 

VII ranga
*******
Grupa: Użytkownik
Postów: 1.963
Nr użytkownika: 99.991

Stopień akademicki: mgr
 
 
post 14/05/2019, 12:17 Quote Post

Zrobiłbym też wersję gdzie dla Pomorza jest podział Kresy północne 75% / Kresy południowe 25%. Dla Śląska odwrotnie. Dla Ziemi Lubuskiej 50/50. Dla Warmii i Mazur zrobiłbym z 10% Kresy południowe / 90% północne.
Weż tez pod uwagę reemigrantów. Ci z Jugosławii i Rumunii koncentrowali się na płd-zach. Dolnym Śląsku. Pierwotnie pochodzili zaś z Małopolski.

user posted image

user posted image

Ten post był edytowany przez mlukas: 14/05/2019, 12:46
 
User is online!  PMMini Profile Post #30

3 Strony < 1 2 3 > 
1 Użytkowników czyta ten temat (1 Gości i 0 Anonimowych użytkowników)
0 Zarejestrowanych:


Topic Options
Reply to this topicStart new topic

 

 
Copyright © 2003 - 2019 Historycy.org
historycy@historycy.org, tel: 12 346-54-06

Kolokacja serwera, łącza internetowe:
Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej